آموزش دوخت پرده منزل

آموزش دوخت دو مدل پرده ساده

انواع پرده

اندازه‌گیری مقدار پارچه

ابتدا قاب پنجره را اندازه‌گیری کنید. عرض پنجره یا همان چوب‌پرده را نیز اندازه بگیرید. اگر پارچه، حریر یا نازک باشد، اندازه قاب پنجره را در ۳ ضرب کنید و به‌علاوه ۱۰ سانت کنید؛ این ۱۰ سانت، زاپاس قسمت راست و چپ پرده محسوب می‌شود.

برای بلندی پنجره، بلندی قاب را اندازه بگیرید؛ از سقف تا قد دلخواه به‌علاوه ۱۵ سانتی متر. این ۱۵ سانت، زاپاس است؛ ۱۰ سانتی‌متر، زاپاس پایین پرده و ۵ سانتی‌متر هم مربوط به بالای پرده که نوار پرده در آنجا دوخته می‌شود. این فرمول، یک قاعده کلی برای اندازه‌ گیری پرده است.

برای پارچه‌های ضخیم و سنگین و مخمل، ۲ یا ۲.۵ برابر عرض پنجره را اندازه بگیرید.

دوخت پرده

دوخت پرده ساده

پایین پرده را دوخت معمولی بزنید، ولی اگر بخواهید که پرده سنگین‌تر باشد و خشک تر بایستد، زاپاس پایین پرده را ۲۰ سانتی‌متر درنظر بگیرید. درضمن می‌توانید نوار سرب از داخلش رد کنید. برای متراژ نوار سرب، باید به اندازه کل پارچه، نوار سرب تهیه کنید؛ نه اندازه مقدار چین‌خورده پرده.

گوشه پرده را در قسمت پایین ندوزید و نوار سرب را از آنجا داخل کنید. بدین‌صورت، زمانی که پرده را آویزان کنید، بسیار شکیل و سنگین می‌ایستد.

دوخت نوار پرده

برای دوخت نوار پرده، به اندازه۱  میلی‌متر و نهایتا ۲ میلی‌متر پایینتر از قسمتی که در بالای پرده، تا زدید، بدوزید؛ به‌گونه‌ای که از جلو، نوار پرده دیده نشود.

  آموزش دوخت پرده طاووسی

برای پارچه‌های سبک فقط، قسمت بالا و پایین را بدوزید، ولی برای پارچه‌های ضخیم، لازم است که وسط نوار پرده را هم دوخت بزنید.

دوخت پرده

بیشتر بخوانیم : آموزش دوخت پرده ریلی

پرده والان سرخود

این مدل پرده برای پارچه‌هایی استفاده می‌شود که پشت و روی آن‌ها یک‌شکل باشند. می‌توانید هم از روی پارچه و هم از پشت پارچه استفاده کنید.

برای عرض پرده، از قانون ۳ برابر عرض پارچه استفاده کنید؛ ولی برای طول پرده، بلندی قاب پرده، به‌علاوه ۱۰ سانتی‌متر و مقداری که می‌خواهید والان بزنید.

پرده های ساده با دوخت های متنوع انتخابی مناسب برای عزیزانی که در خانه هایی استیجاری زندگی می کنند هستند.

ویدئوی آموزش دو مدل پرده ساده

با تماشای فیلم‌های آموزش خیاطی، به راحتی و به صورت خودآموز مهارت‌های جدید خیاطی را فرا خواهید گرفت. این فیلم‌های آموزشی به شما روش‌های مختلف دوخت لباس‌ها را آموزش می‌دهند و بهترین قسمت این است که شما قادر خواهید بود لباس‌هایی که همیشه می‌خواستید را به صورت خودتان بدوزید.

گردآوری هانیه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *