پوست و مو, مو

از روش درمانی کرایوتراپی چه می دانید؟

سرما درمانی یا کرایوتراپی (Cryotherapy)

در این روش درمانی بخشی از بدن فرد بیمار یا حتی کل بدن او را در معرض سرما قرار می­دهند با هدف اینکه سوخت و ساز سلولی کاهش و بقای سلولی افزایش پیدا کند، و همچنین هر گونه التهاب، درد، اسپاسم کاهش یافته و عروق منقبض شوند. از جمله کاربردهایی که این روش درمانی دارد می توان به کنترل و درمان بیماری هایی مثل سالک، از بین بردن چربی اضافه بدن، بواسیر، یبوست و از این دست بیماری ها اشاره کرد. در این روش مهم است که ضایعه پوستی کاملا دقیق تشخیص داده شود. نکته مهم دوم این که از این روش برای درمان بیماری ملانوم که نوعی ضایعه سرطانی می باشد و یا ضایعه رنگی دیگری که می تواند ملانوم باشد استفاده نمی شود. روش درمانی کرایوتراپی یک روش ایمن و نسبتا هم ارزان محسوب می شود.

و اما می رسیم به مواردی که از کرایوتراپی برای درمان آن ها استفاده می شود :

  1. ضایعات پوستی پیش بدخیم مثل کراتوز آکتینیک (لکه های خشن، خشک و کوچک بر روی پوست که به دلیل قرار گرفتن در معرض نور خورشید ایجاد می شوند)
  2. اسکارهای هیپرتروفیک (جای زخم روی پوست که بصورت برجسته و زائد نمایان می شود)
  3. تغییر رنگ پوست (پیگمانتاسیون)، مثل لکه هایی که بخاطر قرار گرفتن در معرض آفتاب ایجاد می شوند.
  4. ضایعات پوستی ویروسی مانند زگیل
  5. ضایعات توموری خوش خیم و کیست هایی مثل میلیا (برجستگی‌های کوچک، سفید یا مایل به زرد روی پوست که معمولا به شکل کیست بسیار کوچک و یا جوش ریز همرنگ با پوست ظاهر می‌شود و عموما حاوی پروتئینی به نام کراتین است)
  6. ضایعه های عروقی مثل سارکوم کاپوزی (ضایعات پوستی قهوه‌ای – صورتی رنگ بر روی انواع سطوح بدن که ورم هم دارند)
  علت سیاهی دور چشم چیست؛ چگونه آن را رفع کنیم؟

همانطور که گفته شد برای درمان خال های ملانوسیتیک که ضایعه پیش سرطانی به شمار می روند استفاده از کرایوتراپی ممنوع است. به علت اینکه کرایوتراپی باعث ایجاد تغییراتی در داخل سلول می شود که این ضایعات سریع تر و راحت تر به سمت بدخیم شدن تمایل پیدا می کنند.

چگونگی اثر کرایوتراپی

در این پروسه ی درمانی از نیتروژن مایع و به مقدار کمتر اکسیژن و هیدروژن مایع (با دمای زیر صفر) استفاده می کنند و اگر بخواهیم مکانیزم عمل کرایوتراپی را در ۳ فاز تشریح کنیم به شرح زیر خواهد بود :

در فاز اول انتقال حرارت انجام می شود، در فاز دوم تخریب سلولی و در فاز سوم التهاب رخ می دهد.

فاز اول، فاز انتقال حرارت :

رایج ترین ماده مورد استفاده در کرایوتراپی، نیتروژن مایع است که نقطه جوشی معادل ۱۹۶- درجه سانتی گراد دارد و با استفاده از آن بر روی ضایعه، یک فاز انتقال حرارت سریع از پوست به مایع فریز کننده اتفاق افتاده و مقدمات تخریب سلولی را در محل ضایعه فراهم می کند.

فاز دوم، فاز تخریب سلولی :

فریز کردن ضایعه به سبب شرایط هیپراسمتیک داخل سلولی، تخریب ناگهانی و سریع سلولی را به دنبال دارد. مطالعات نشان داده است که پس از یک تخریب سریع، توانایی تولید کلاژن فیبروبلاست ها به حداقل می رسد و این امر، موجبات درمان ضایعاتی نظیر کلوئیدها را به بهترین وجه فراهم می کند.

  راه‌های جلوگیری و رفع تیرگی آفتاب سوختگی پوست

فاز سوم، فاز التهابی :

این التهاب با ادم و قرمزی همراه است و پاسخ طبیعی به فرایند مرگ سلولی می باشد. عدم کنترل مناسب این فاز می تواند منجر به تشکیل تاول و درنهایت اسکار شود.

علایمی که در ناحیه تحت درمان با کرایوتراپی بعد از انجام کار بروز می کند

در عرض چند ساعت ممکن است در محل درمان، تاول روشن، قرمز یا بنفش ایجاد شود. اگر چه خیلی معمول نیست اما ممکن است خونریزی هم رخ دهد.

در عرض چند روز تاول کوچک شده و تبدیل به یک زخم کوچک می شود. و در مرحله بعد تورم ظرف چند روز فروکش می کند.

ترمیم پوست معمولاً به نوع ضایعه و محل قرارگیری آن بستگی دارد. معمولاً زخم ناحیه تحت درمان در عرض یک هفته بعد ازکرایوتراپی، لایه برداری می شود. در مورد ضایعات کراتوز اکتینیک صورت و ضایعات مشابه روی دست، پس از حدود سه هفته ناحیه تحت درمان التیام می یابد. ممکن است زخم های موجود در نواحی تحتانی بدن برای التیام سه ماه یا بیشتر زمان نیاز داشته باشند.

مراقبت های پس از عمل کرایوتراپی

انجام عمل کرایوتراپی با عوارضی نیز همراه است که از جمله آن ها می توان به ایجاد تاول در محل انجام عمل اشاره کرد که بر دو نوع است. نوع اول این نوع تاول ها شفاف است و ممکن است در اثر خونریزی متمایل به رنگ زرد یا بنفش شوند که این نوع اختلال جدی نیست و جای نگرانی وجود ندارد.

  اشتباهات شامپو زدن موها

می توان ناحیه تحت درمان را به آرامی یک یا دو بار در روز شستشو داد، ناحیه تحت درمان باید تمیز نگه داشته شود.

پانسمان کردن ناحیه، اختیاری است، اما اگر ناحیه تحت درمان در معرض آسیب دیدگی و یا اصطکاک با لباس قرار داشته باشد، بهتر است روی آن پانسمان شود. هنگامی که تاول خشک و فروکش نمود، می توان از روغن وازلین استفاده کرد.

از دستکاری ناحیه خودداری کنید. در روی صورت، ناحیه تحت درمان، ظرف ۵ الی ۱۰ روزلایه برداری می شود، در مورد پوست دست ممکن است ۳ هفته طول بکشد.

جراحت و یا زخم موجود در قسمت پایینی پا ممکن است تا ۳ ماه ادامه داشته باشد، زیرا که التیام زخم ها در این ناحیه به کندی صورت می پذیرد. ایجاد عفونت ثانویه غیرمعمول است. اگر رخ دهد، ممکن است باعث افزایش درد، تورم، افزایش مایع زردرنگ در داخل تاول، ترشحات چرکی و یا قرمزی در اطراف منطقه درمان شود. اگر موضوعی باعث نگرانی شما شد، با پزشک خود به مشورت بپردازید: ممکن است، ضدعفونی کننده ها موضعی و یا آنتی بیوتیک های خوراکی لازم باشد.

ممنوعیت های کرایوتراپی و علت های آن :

در افراد مسن و کودکان : به علت احتمال بیشتر تشکیل تاول و اسکار

  ۹ نکته کلیدی برای مراقبت از موی سر

افراد دیابتی : به علت احتمال عدم ترمیم مناسب و ایجاد زخم پس از انجام کرایوتراپی

افراد با پوست تیره : به علت احتمال تغییر رنگ محل ضایعه (هیپوپیگمانتاسیون)

پوست آسیب دیده بر اثر آفتاب، استفاده موضعی از کورتیکواستروئیدها : به علت افزایش خطر تشکیل تاول و نکروز

تهیه و تنظیم نوشین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *