پوست و مو, مو

بهترین راه‌های درمان شپش

برای درمان شپش سر در دانش‌آموزان، علاوه بر درمان‌های فردی، باید نکاتی برای پاک‌سازی محل زندگی دانش‌آموز نیز در نظر گرفته شود.

۱- ابتدا در صورت امکان و اگر می‌دانید که روحیه فرزندتان خیلی تحت تأثیر قرار نمی‌گیرد و خراب نمی‌شود، موهای او را کوتاه کنید.

۲- بعد از مشورت با متخصص پوست، از شامپوی «پرمترین» استفاده کنید. برای استفاده از شامپوی پرمترین باید ابتدا در حمام موهای فرزندتان را کاملاً مرطوب کنید تا شامپو در تمام قسمت‌های مو و پوست سر پخش شود.

فاصله هر مرتبه استفاده از شامپوی پرمترین به دلیل سمی بودن آن، نباید زودتر از ۱۰ روز یا ۲ هفته باشد. معمولاً ۲ بار شامپو کردن موهای مبتلا به شپش با این شامپو را برای از بین بردن شپش‌ها و تخم‌های آن‌ها کافی می‌دانند، اما اگر به هر دلیلی بعد از ۲ بار استفاده از این شامپو شپش سر فرزندتان درمان نشد، باید برای درمان تخصصی‌تر مجدد به پزشک متخصص پوست مراجعه کنید

معمولاً شانه‌های دندانه‌ریزی در جعبه شامپوهای پرمترین وجود دارند. شما باید با کمک این شانه‌ها موهای فرزندتان را کاملاً شانه بزنید تا تخم‌های شپش تا حد امکان از ریشه موها جدا شوند و به سمت ساقه‌های مو یا خارج از موها بیایند.
هنگام شانه کردن از موهای پشت گوش و پایین گردن غافل نشوید. بعد از اینکه موها را کاملاً شانه کردید و شانه را شستید، شامپو را روی سر کودک بریزید و تمام قسمت‌های مو، کف سر، پشت گوش و گردن او را به‌خوبی با این شامپو ماساژ دهید.
شامپوهای پرمترین باید حدود ۸ تا ۱۰ دقیقه روی موی سر باقی بمانند و در این مدت موها از ریشه تا انتهای ساقه مدام با شانه‌های دندانه‌ریز شانه شوند. با این کار، احتمال از بین رفتن تمامی شپش‌ها و تخم‌های شپش به حداکثر ممکن می‌رسد.

  موهای وز، کدر و بی جان من!

۳- فاصله هر مرتبه استفاده از شامپوی پرمترین به دلیل سمی بودن آن، نباید زودتر از ۱۰ روز یا ۲ هفته باشد. معمولاً ۲ بار شامپو کردن موهای مبتلا به شپش با این شامپو را برای از بین بردن شپش‌ها و تخم‌های آن‌ها کافی می‌دانند، اما اگر به هر دلیلی بعد از ۲ بار استفاده از این شامپو شپش سر فرزندتان درمان نشد، باید برای درمان تخصصی‌تر مجدد به پزشک متخصص پوست مراجعه کنید.

۴- در فاصله ۱۰ روز تا ۲ هفته‌ای استفاده از شامپوی پرمترین می‌توانید موهای فرزند خود را به‌صورت روزانه با سرکه ماساژ دهید و شانه کنید. سپس موهای آغشته به سرکه را بشویید

۵- یکی دیگر از توصیه‌های درمانی میان فواصل استفاده از شامپوی پرمترین، ماساژ دادن پوست و موی سر مبتلا به شپش با سس مایونز است. به این صورت که سس مایونز را کاملاً روی موها و پوست سر فرزندتان ماساژ بدهید و بعد از شانه کردن کامل موها برای پخش شدن سس به‌صورت مناسب، موها را جمع کنید و با یک کلاه پلاستیکی مخصوص رنگ بپوشانید. اجازه بدهید این ماسک موی طبیعی و ضدشپش حدود ۶ تا ۸ ساعت روی سر بماند و بعد از آن موها را با شامپو بشویید.

۶- لباس‌ها، مخصوصاً لباس‌های یقه‌دار، حوله، ملحفه، روبالشی یا تمام پارچه‌هایی که با پوست سر فرد مبتلا به شپش تماس داشته‌اند را با آب کاملاً داغ یا جوش بشویید. بهتر است این لباس‌ها یا وسایل حدود ۱۰ تا ۲۰ دقیقه قبل از آبکشی در آب کاملاً داغ باقی بمانند. زمانی که ابتلا به شپش در کودک شما تشخیص داده شد، بهتر است تمامی وسایلی که با موی سر او در تماس هستند، مانند انواع کش‌ها و گل‌سرهای او را با آب کاملاً داغ بشویید و ضدعفونی کنید.

  طاسی سکه‌ای مو و درمان‌های آن

۷- از آنجایی که این انگل از خون انسان تغذیه می‌کند و در شرایط محیطی معمولی قادر به زندگی طولانی‌مدت نیست، وسایل غیرقابل شستشو را حداقل ۱۰ تا ۱۴ روز داخل کیسه پلاستیکی دربسته قرار دهید تا از بین برود. حتماً بعد از تشخیص شپش در یکی از اعضای خانواده، تمامی فرش‌ها، مبل‌ها، موکت‌ها و وسایل پرزدار را کاملاً جارو بکشید. قدرت مکش جاروبرقی را بالا ببرید و بعد از یک بار جارو کردن، کیسه داخل جاروبرقی را خارج کنید و دور بیندازید.

۸- لباس‌های فرد مبتلا به شپش باید هر روز با آب داغ شسته و اتوکشی شوند.

۹- در طول دوره درمان باید موهای دانش‌آموز را هر روز با شانه‌های دانه‌ریز شانه کنید و بعد از هر بار شانه کردن، برس یا شانه را با سرکه بشویید و آب بکشید.

 

منبع سایت تبیان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *