پوست, پوست و مو

خلاص شدن از خطوط زیر چشم

خلاص شدن از خطوط زیر چشم با بهترین روشهای پیشگیری و درمان

با افزایش سن و عواملی نظیر نور خورشید، خط و چروک‌های ظریفی در اطراف چشم های شما ایجاد می‌شود، این مسئله امری طبیعی است. اما اگر با آن مشکل دارید، می‌توایند روش‌های ذکر شده در مقاله‌ی زیر را امتحان کنید. حقیقت این است که وقتی خطوط زیر چشم ایجاد می‌شوند، درمان آنها دشوار می‌شود، به ویژه اگر عمیق باشند. اما، راهکارهایی وجود دارد که با استفاده از آن می‌توانید ایجاد این خطوط را به تأخیر اندازید. برای آَشنایی با این شیوه‌ها با ما همراه شوید

خطوط زیرچشم.درمان.پوست.صورت

پوست دور چشم حساس و ظریف است

با افزایش سن، پوست حالت ارتجاعی خود را از دست می دهد. عوامل محیطی (مانند قرار گرفتن در برابر آفتاب) در کنار عوامل ژنتیکی در ایجاد چروک و خطوط ظریف اولیه در چهره‌ی شخص نقش دارند. در واقع، پوست دور چشم، قسمتی از پوست است که نشانه‌های اولیه‌ی افزایش سن بیشتر در آن نمایان می‌شود، زیرا نازک و حاوی رگ‌های خونی است. ایجاد خطوط زیر چشم بخشی طبیعی از افزایش سن است. اگر با دیدن این خطوط نگران شده‌اید، می‌توانید با چند روش پیشگیرانه و درمان‌های خانگی به سراغشان بروید.

علل بروز خطوط و چروک های زیر چشم

متداول ترین علت خطوط و چروک های ظریف اطراف چشم، افزایش سن است، اما عوامل دیگری هم در بروز این خطوط نقش دارند که بهتر است از آنها بپرهیزید:

  • اشعه‌ی فرابنفش (UV)

اشعه‌ی فرابنفش نور آفتاب و دستگاه های سولاریوم به پوست شما آسیب می زند و موجب تخریب کلاژن پوست می شوند. کلاژن، پروتئین اصلی موجود در بافت پوست است. کلاژن ساختار پوست را حفظ و از افتادگی و شل شدن آن جلوگیری می کند. سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) اعلام می‌کند اگر در برابر اشعه‌ی فرابنفش از پوست خود محافظت نکنید، پوستتان، زبر و چروک می‌شود.

  • سیگار کشیدن

طبق گزارش کلینیک مایو به غیر از افزایش سن، سیگار کشیدن هم در ایجاد خطوط زیر چشم نقش دارد. سیگار اثر مخرب رادیکال های آزاد بر پوست را تشدید می‌کند و به کلاژن و الاستین پوست آسیب می رساند. همچنین رگ های خونی صورتتان را منقبض می کند، در خون رسانی به پوست صورت اختلال ایجاد می کند و پوست را از ویتامین A مورد نیاز آن محروم می سازد.

  اسکار پوست چیست و چگونه می‌توان از ایجاد آن پیشگیری کرد؟

پس، مشخص است که ترک سیگار تا چه حد از آسیب های پوستی جلوگیری می کند.

  • حالت‌ها و حرکت‌های تکراری چهره

حالت های چهره (نظیر لبخند، اخم، بالا انداختن ابرو) خطوط ظریفی را در چهره‌ی شما ایجاد می کنند. حتی نحوه ی خوابیدن شما نیز خطوط ظریفی را روی پوستتان ایجاد می کند، چنانچه هر شب و در طول خواب، یک قسمت از عضلات صورت خود را به سمت بالا روی بالش بگذارید، به مرور زمان، پوستتان حالت ارتجاعی خود را از دست می دهد. نتایج یک تحقیق نشان می دهد اگر به نحوی بخوابید که صورتتان روی بالش قرار بگیرد، خطوطی در زیر چشم هایتان ایجاد می شود.

از بین بردن چروک و خطوط زیر چشم در خانه درمان‌های خانگی و برخی محصولات مراقبت پوست ممکن است بتوانند خطوط زیر چشم را کاهش دهند.

چگونه می‌توانیم از ایجاد خطوط زیر چشم جلوگیری کنیم؟

  • انجام دادن تمرینات صورت برای سفت کردن پوست

گفته می شود تمرینات صورت در سفت کردن پوست زیر چشم ها مؤثر است. دلیلی وجود ندارد که فکر کنید این تمرینات آسیب زا هستند، اما تحقیقاتی که ما درباره‌ی یوگای صورت انجام داده‌ایم، هنوز بسیار محدود است.

  • حساسیت (آلرژی) را درمان کنید

اغلب، به دنبال حساسیت پوست اطراف چشم‌هایتان ملتهب می شود و اشک می ریزید. در این مواقع اگر چشم‌های خود را بمالید یا دستکاری کنید، پوستتان خشک و چشم‌هایتان قرمز می‌شود. در حالی که، درمان علائم حساسیت، ظاهر آرام تری به صورتتان می بخشد و در بلندمدت از پوست زیر چشم هایتان محافظت می کند.

  • لایه برداری ملایم

می توانید به ملایمت پوست خشکی را که زیر چشم‌هایتان تشکیل شده، لایه برداری کنید تا رشد سلول های جدید را تقویت کنید. فقط از محصولاتی استفاده کنید که مخصوص لایه برداری و ماساژ پوست زیر چشم هستند.

  • از چشم‌های خود محافظت کنید

حقیقت این است که چشم های شما به مواد شیمیایی قوی، بسیار حساس است. پس، با استفاده از محصولاتی که مخصوص دور چشم نیستند به آن‌ها آسیب نزنید.

  • مرطوب کردن با کرم دور چشم

نبود رطوبت، خطوط زیر چشم را افزایش می دهد. پس، به دنبال کرم مرطوب کننده‌‌ باشید که غنی از ترکیباتی است که جریان خون و رشد سلول های جدید را بهبود می بخشد. اثر رتینول (از مشتقات ویتامین A)، پپتیدها و هیالورونیک اسید همگی در تحقیقات و از جانب متخصصان زیبایی تأیید شده است.

  راهی عجیب برای درمان کچلی

محصولات زیر چشم به شکل ژل و سرم های خنک کننده بهترین عملکرد را در مبارزه با این خطوط دارند.

  • در معرض

    آفتاب نمانید و از کرم ضد آفتاب و کلاه استفاده کنید

می توانید با حفاظت از پوست خود در مقابل اشعه‌ی فرا بنفش از شکل گیری این خطوط پیشگیری کنید. هرگاه می خواهید از خانه بیرون بروید، از کرم ضد آفتاب مناسب پوست خود استفاده کنید که SPF آن ۳۰ یا بیشتر باشد، حتی هنگامی که هوا ابری است، زیرا اشعه‌ی مضر آفتاب از ابر عبور می‌کند.

افزون بر این، اگر قرار است تا چند ساعت در مقابل آفتاب باشید، با کلاه و عینک آفتابی از چشم‌های خود محافظت کنید. با استفاده از این پوشاک، دیگر چشم‌هایتان در برابر آفتاب نیمه بسته نمی‌شوند. حالتی که وقتی بارها تکرار می‌شود، چروک‌های دائمی بر پوستتان ایجاد می‌کند.

  • غذای سالم بخورید

ویتامین C، ویتامین A و ویتامین E همگی به طور مکرر در محصولات مراقبت از پوست استفاده می شوند. غذاهای سرشار از این ویتامین را در رژیم غذایی خود بگنجانید، به پوستتان (و سایر بخش های بدنتان) کمک کنید تا سلول های جدید و سالم بسازند. برخی محققان بر این باورند که بین رژیم غذایی سالم (شامل انواع مرکبات، هویج و کدو) و پوستی محکم و جوان رابطه ای قوی وجود دارد

خطوط زیرچشم.درمان.پوست.صورت

چگونه خطوط زیر چشم را کاهش دهیم؟

همچنین، می‌توانید خطوط زیر چشم را با کمک روش های زیبایی و درمان های پوست کاهش دهید. البته، این روش ها را باید متخصص پوست یا متخصص زیبایی آموزش دیده انجام دهد.

  • لایه برداری شیمیایی

لایه‌برداری شیمیایی، سلول های مرده‌ی پوست را از بین می برد و رشد سلول های جدید را تقویت می‌کند. لایه برداری چروک های عمیق را درمان نمی‌کند و تأثیری بر سفت شدن پوست شل ندارد، اما خطوط نازک دور چشم را کاهش می‌دهد.

  • پُرکننده (فیلِر)

پرکننده های پوستی به زیر پوست یا دور چشم تزریق می شوند تا ظاهر صورت را خوشایندتر نشان دهند. این درمان موقت و ماندگاری آن ۶ ماه یا ۲ سال است.

  • میکرودرم ابریژن

میکرودرم ابریژن روشی رایج و غیر تهاجمی برای لایه برداری پوست است. در این روش با وسیله‌‌ای دستی با سریِ الماس (Diamond-tip hand piece) قسمت های مختلف پوست صورت و از جمله زیر چشم را لایه برداری می کنند. میکرودرم ابریژن سلول های کدر و مرده پوست را از بین می برد و جریان خون را در قسمت هایی از پوست که با این روش درمان شده، بهبود می بخشد.

  • لیزر درمانی

لیزر درمانی خطوط و چروک های زیر چشم، به شدت در حال محبوب شدن است. انواع درمان های لیزری به این منظور به کار می روند. لیزر فرکشنال گزینه ای است که با ورود به روزنه های میکروسکوپی پوست، تولید کلاژن و الاستین را تحریک می کند.

  • میکرونیدلینگ

میکرونیدلینگ روشی مناسب و محبوب است که خطوط زیر چشم را کاهش می‌دهد. در این روش، با استفاده از سوزن های بسیار نازکی، زخم های ظریفی را در پوست ایجاد می کنند. پس از آن از کرم یا سرم پوست استفاده می کنند. هنگامی که پوست این زخم ها را ترمیم می کند، کلاژن می سازد. از این رو، خطوط نازک و بافت پوست بهبود می یابد.

  • بوتاکس

در این روش، مقدار کمی از ماده‌ی بوتاکس به ماهیچه‌های زیر چشم تزریق می‌شود تا انقباض آن برطرف شود، به همین دلیل چروک ها کاهش می یابند. بسیاری از مردم نتیجه ی بوتاکس را ۳ تا ۷ روز پس از تزریق مشاهده می کنند. ماندگاری این درمان ۳ تا ۶ ماه است

نکات کلی

بروز چروک و خط های ظریف در اطراف چشم هیچ ایرادی ندارد و مسئلهای طبیعی است. می توانید با مواردی نظیر مصرف محصولات مراقبت از پوست و داشتن سبک زندگی سالم از ایجاد آن پیشگیری کنید و آن را کاهش دهید، اما این خطوط به طور کامل برطرف نمی شوند. اگر با آن مشکل دارید، به پزشک متخصص پوست مراجعه کنید.

منبع سایت لافارر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *