پوست, پوست و مو

خواص گلاب برای پوست و هر آنچه که باید در مورد آن بدانید

خواص گلاب

گلاب

گلاب، مایعی معطر و خوشبو است که طی فرایند تقطیر با بخار گلبرگ های گل محمدی به دست می آید. به دلیل پی بردن خواص گلاب برای پوست از آن جهت تهیۀ محصولات مراقبت پوستی و عطرها و طعم دار کردن غذا استفاده می شود. تولید و استفاده از گلاب به قرون وسطی باز می گردد.

به جز استفاده از گلاب در مصارف آشپزی و محصولات زیبایی، مردم خاورمیانه (به ویژه ایرانی ها) از آن به جهت مقاصد دارویی نیز استفاده می‌کنند. چندین فرآوردۀ جانبی از گلاب به دست می آید. این ماده حاوی ۱۰ تا ۵۰ درصد روغن گل سرخ است که یکی از مهمترین فراورده های جانبی گل محمدی بوده و از تقطیر گلبرگ های آن بدست می آید. از آنجائی که گل محمدی حاوی مقدار بسیار کمی روغن است، روغن گل سرخ به دست آمده از آن، یکی از گران ترین روغن های گیاهی در جهان است.

گل و گلبرگ های خشک شده نیز از سایر محصولات جانبی این ماده است و اغلب از آنها برای مصارف خوراکی و بهبود مشکلات گوارشی استفاده می شود. سایر فرآورده های گل محمدی عبارتند از میوه گل سرخ، عصاره هیدروسول، عصاره تام، عصاره اتانولی، عصاره آبی و عصاره کلروفرمی.

خواص گلاب برای پوست

۱٫ کمک به تسکین پوست تحریک شده

یکی از مهم ترین خاصیت گلاب، خاصیت ضد التهابی بسیار قوی آن است. این خاصیت می تواند به درمان بیماری‌های متعدد داخلی و خارجی بدن کمک کند. گلاب حتی ممکن است تحریک پوست ناشی از اگزما ( Eczema ) یا بیماری رزاسه (Rosacea) را نیز تسکین دهد.

۲٫ کاهش قرمزی پوست

گلاب به عنوان یک محصول زیبایی طی هزاران سال استفاده می شده است؛ بنابراین جای تعجب ندارد اگر بگوییم این ماده باعث زیبا شدن چهرۀ شما و کاهش قرمزی پوست می شود. خواص ضد باکتریایی گلاب می تواند باعث کاهش آکنه ( Acne ) و خاصیت ضد التهابی آن باعث کاهش قرمزی پوست و پُف صورت شود.

  10 نکته برای داشتن موهایی جذاب

۳٫ خاصیت آنتی اکسیدانی

گلبرگ ها و روغن گل سرخ، حاوی آنتی اکسیدان های بسیار قوی هستند که به محافظت از سلول ها در مقابل آسیب کمک می کنند. مطالعات نشان می دهند، این آنتی اکسیدان ها پتانسیل مهار پراکسیداسیون لیپیدها (که باعث ایجاد محافظت سلولی می شوند) را دارند.

۴٫ بهبود بریدگی، زخم و سوختگی

یکی از خواص گلاب برای پوست ضد عفونی کنندگی و ضد باکتریایی است. این خاصیت گلاب می تواند علاوه بر بهبود سریع تر زخم ها، به تمیز نگه داشتن و مقابله با عفونت های ناشی از بریدگی و سوختگی کمک کرده و همچنین روند بهبود بریدگی، سوختگی و حتی جای زخم را تسریع کند.

۵٫ خاصیت ضد پیری

گلاب اغلب در محصولات آرایشی به منظور کاهش چین و چروک پوست صورت استفاده می شود؛ چرا که این ماده دارای اثرات ضد پیری است. استفاده از گلاب به صورت موضعی علاوه بر تسکین پوست تحریک شده؛ ممکن است بروز چین و چروک را نیز کاهش دهد.

۶٫ خاصیت ضد میکروبی

اسانس روغنی گل سرخ دارای خاصیت ضد میکروبی است. تحقیقات نشان می دهند که اسانس روغنی و عصارۀ تام گلاب، دارای خاصیت ضد باکتریایی قوی در مقابل سویه های استافیلوکوک اورئوس (عامل ایجاد آکنه)، باکتری اشرشیا کلای، کروموباکتریوم ویولاسوم و چندین نوع باکتری دیگر است. از آنجایی که گلاب حاوی روغن گل سرخ است، به سالم ماندن پوست شما نیز کمک می کند.

همچنین این ماده علاوه بر این ها باعث طراوت و نرمی پوست می شود. افراد اغلب از خواص گلاب برای پوست  به عنوان تونر و برای کاهش سیاهی دور چشم ، تسکین آفتاب سوختگی و آبرسانی پوست استفاده می کنند.

خواص گلاب

روش های استفاده از گلاب به صورت موضعی

گلاب به عنوان پاک کننده صورت

اگر ترجیح می دهید در منزل یک پاک کننده طبیعی صورت تهیه کنید، از دستورالعملی که در ادامه آن را بررسی می کنیم، استفاده کنید.
یک فنجان گلاب را با ۲ قاشق غذاخوری صابون کاستیل مخلوط کنید. در صورت تمایل یک عدد کپسول Vitamin e  را باز کرده و به آن اضافه کنید. مخلوط به دست آمده را می توانید به عنوان پاک کننده صورت استفاده کنید.

  سلولیت چیست و چگونه از بین می‌رود؟

مرطوب کننده پوست

فرقی نمی‌کند پوستی معمولی، حساس، چرب، مختلط و یا خشک داشته باشید. در هر صورت برای داشتن پوستی سالم و شاداب همواره به یک کرم مرطوب کننده با کیفیت نیاز دارید

یک قاشق غذاخوری روغن نارگیل بکر (جامد) یا تولید شده به روش پرس سرد را با ۳ قاشق غذاخوری گلاب مخلوط کنید. مقدار کمی از مخلوط را روی پوست خود ماساژ دهید.

این مخلوط یکی از بهترین مرطوب کننده های طبیعی است. روغن نارگیل به هیدراته کردن پوست و حفاظت از سد دفاعی آن کمک می کند. گلاب نیز به پوست شما شادابی می بخشد. اگر پوست تان خیلی خشک است استفاده از این مخلوط، پوست را به سرعت هیدراته می کند. اما اگر پوست چربی دارید از مصرف روغن نارگیل خودداری کنید.

تونر صورت

چند رشته زعفران را در نصف فنجان گلاب خیس کرده و مخلوط را در یک بطری نگهداری کنید. صورت خود را با پاک کننده شسته و سپس پد پنبه ای را به مخلوط آغشته کنید. در ادامه آن را روی پوست تان بمالید و صبر کنید محلول کاملاً خشک شود. این ترکیب باعث روشن شدن پوست تان نیز می شود.

اگر پوست تان خشک است ۵ میلی لیتر گلیسرین را به ۳۰ میلی لیتر گلاب اضافه کنید. برای پوست های مختلط ۵ میلی لیتر گلیسرین و سرکه سیب را به ۳۰ میلی لیتر گلاب اضافه کنید. برای پوست چرب، ۵ میلی لیتر سرکه سیب را با ۵۰ میلی لیتر گلاب ترکیب کنید.

یکی از خواص گلاب برای پوست رفع آفتاب سوختگی و بثورات پوستی

۱۰ تا ۱۵ برگ ریحان مقدس کوبیده و له شده را به ۲۰۰ میلی لیتر گلاب اضافه کنید. مخلوط را داخل یک بطری بریزید و به مدت چند ساعت درون یخچال قرار دهید؛ سپس آن را روی محل آسیب دیده اسپری کنید.

  موهای کودکان را سشوار نکشید

مخلوط گلاب با ریحان مقدس دارای خواص خنک کنندگی فوق العاده ای است. ریحان مقدس خاصیت ضد باکتری و ضد قارچی دارد. این محلول به آرام کردن پوست، درمان آفتاب سوختگی و بهبود لکه های قرمز آن کمک زیادی می کند.

جلوگیری از پیری زودرس پوست

برای جلوگیری از پیری پوست یک قاشق چای خوری آب لیموی رقیق شده و یک قاشق چای خوری گلاب را با هم مخلوط کنید و روی پوست تان بمالید. بعد از گذشت ۱۵ دقیقه صورت خود را بشویید.

سرم Vitamin c یکی از بهترین ترکیبات ضد پیری است که در بازار مشتری زیادی دارد. همچنین، محصولی کلیدی برای داشتن پوستی نرم، صاف، یکدست و درخشان است.

لیمو حاوی ویتامین C بوده و به عنوان یک لایه بردار طبیعی پوست عمل می کند. ترکیب لیمو و گلاب جهت بهبود و کنترل آکنه و جلوگیری از پیری پوست بسیار مفید است. روغن گل سرخ موجود در گلاب تأثیر ضد میکروبی داشته و به کاهش التهابات ناشی از آکنه کمک می کند.

·         ترکیب عسل و گلاب جهت آب رسانی پوست

۳ قاشق غذاخوری گلاب و ۲ قاشق غذاخوری عسل را با هم مخلوط کنید. سپس آن راهمانند ماسک روی صورت تان قرار دهید. بعد از گذشت ۱۵ دقیقه صورت خود را با آب سرد بشویید.

عسل خاصیت آبرسان دارد و به حفظ رطوبت در پوست کمک می کند. ترکیب عسل و گلاب یک محلول آبرسان قوی برای پوست های خشک محسوب می شود.

·         ماسک خیار و گلاب جهت طروات پوست

اگر پوست حساسی دارید استفاده از این ماسک به عنوان یک تسکین دهنده موثر برای پوست به شما کمک زیادی می کند. خیار خاصیت خنک کنندگی قوی یی دارد و طراوت و شادابی را به پوست شما برمی‌گرداند. آب نیمی از یک خیار را بگیرید و آن را با ۲ قاشق غذاخوری عسل و ۱ قاشق غذاخوری گلاب مخلوط کنید. ماسک به دست آمده را روی صورت تان بگذارید و بعد از ۱۵ دقیقه آن را بشویید.

  شخصیت شناسی از روی مدل مو

·         ماسک آلوئه ورا و گلاب جهت کاهش التهابات پوستی

این ماسک دارای خواص تسکین دهندگی و ضد التهابی است. یک قاشق غذاخوری گلاب و ژل آلوئه ورا را با هم ترکیب کنید. مخلوط به دست آمده را روی صورت تان بمالید و بعد از گذشت ۲۰ دقیقه آن را بشویید. ژل آلوئه ورا ماده ای بسیار عالی جهت مراقبت از پوست است، این ژل دارای خواص ضد باکتریایی بوده و به کاهش التهاب کمک زیادی می کند.

آیا مصرف گلاب عوارض جانبی دارد؟

اگر نگران هستید که بدن تان به گلاب و یا دیگر فراورده های گل محمدی حساسیت داشته باشد، بهتر است برای بهره بردن از خواص گلاب برای پوست قبل از مصرف مقداری کمی از آن را روی پوست بازوی تان تست کنید. در صورت عدم وجود عارضه جانبی و یا حساسیت، ظرف مدت ۲۴ ساعت می توانید آن را با خیال راحت در هر جای دیگری از بدن تان استفاده کنید.

در بعضی موارد، بدن فرد بدون هیچ دلیل شناخته شده ای نسبت به گلاب حساسیت نشان می دهد، علائم این نوع حساسیت عبارتند از:

  • سوختگی
  • سوزش
  • قرمزی
  • التهاب

اگر بعد از مصرف گلاب دچار هر یک از موارد بالا شدید فوراً به پزشک مراجعه کنید. این علائم می توانند نشانه عفونت یا واکنش آلرژیک باشند.
گلاب یک مادۀ بسیار پرطرفدار است و به عنوان راه حلی مناسب برای پوست های آسیب دیده در میان زنان (در سنین مختلف) به شمار می آید.

در صورت استفاده از ماسک های تهیه شده با گلاب نتیجۀ آن را روی پوست خود خواهید دید اما فراموش نکنید قبل از مصرف، مقداری از آن را روی پوست تان تست کنید.

منبع سایت lafarrerr نویسنده ناشناس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *