پوست و مو, مو

راه های ترمیم موهای آسیب دیده

اگر ریزش، خشکی و سایر مشکلات موهای شما به دلیل بیماری خاصی نباشد، در این صورت، باید درصدد درمان نشانه ها برآیید. برای ترمیم موهای آسیب دیده شاید، نیاز باشد تا چند مورد از موارد زیر را امتحان کنید. با ما همراه شوید تا راهکارهای لازم را برایتان بازگو کنیم.

ترمیم مو

۱- گره خوردن موها

موی آسیب دیده به راحتی گره می خورد. کوتیکول های باز شده نسبت به کوتیکول های سالم و بسته اصطکاک بیشتری ایجاد می کنند و به صورت تهاجمی تر به موهای دیگر گیر می کنند. (کوتیکول مو یا همان بیرونی ترین قسمت ساقه ی مو، از سلول های مرده تشکیل شده است. اگرچه کوتیکول بیرونی ترین لایه است، اما بدون رنگ بوده و وظیفه ی آن محافظت از ساقه ی مو است.) کمبود رطوبت رشته های مو نیز موجب گره خوردگی بیشتر می شود.

جلوگیری از گره خوردن مو و موخوره

موهایتان را با دقت شانه بزنید و گره ها را باز کنید. از پایین موها شروع و به آرامی گره ها را باز کنید و به سمت ریشه ی مو بروید. شانه کشیدن از بالا به پایین و با فشار زیاد به موها، موجب شکنندگی، آسیب طولانی مدت و همچنین وزی و بدحالت شدنشان می شود.

هرگز موهای خیستان را نباید شانه کنید. مگر اینکه حالت دار یا بسیار مجعد باشند. شما می توانید از یک شانه ی دندانه درشت برای پخش نرم کننده یا شامپوی ضد گره روی مو استفاده کنید، اما برای برس کشیدن باید صبر کنید تا موهایتان کاملاً خشک شوند، زیرا موی خیس، شکنندگی بیشتری دارد و مستعد کشیده شدن بیش از حد است و در نتیجه موجب آسیب به کل ساقه ی مو می شود.

  راه‌های کنار آمدن با ریزش موها

بهتر است موهایتان را کمتر شانه بزنید. شاید عجیب به نظر برسد؛ اما موها هنگام شانه زدن، بیشتر در معرض آسیب دیدگی هستند. بهتر است موهای خود را پیش از حمام شانه کنید و در طول روز فقط در صورت ضرورت این کار را انجام دهید. دقت کنید که حتماً این کار را با ملایمت انجام دهید.

قبل از انجام فعالیت هایی که موجب گره خوردن موهایتان می شود، مانند ورزش کردن، آن ها را بالای سرتان جمع کنید یا ببافید. هنگام رانندگی در صورت امکان پنجره ها را باز بگذارید.

راه خلاص شدن از گره خوردن مو

به رطوبت موها اهمیت دهید، زیرا موهایی که فاقد چربی طبیعی باشند، معمولاً دچار خشکی، کدری، الکتریسیته ی ساکن و گره خوردگی بیشتری می شوند. موهایی که به میزان کافی آبرسانی شده باشند، به مراتب کمتر گره می خورند. در فرآیند ترمیم موهای آسیب دیده که گره می خورند، بهتر است از یک نرم کننده مو بدون نیاز به آبکشی یا اسپری ضد گره استفاده کنید.

۲- موهای کدر و خشک

موهای آسیب دیده معمولاً فاقد چربی طبیعی و رطوبتی است که بیرون کوتیکول را می پوشاند. موها بدون این موارد درخشش خود را از دست می دهند.

جلوگیری از خشکی و کدر شدن مو

تا جای ممکن موهای خود را کمتر بشویید. شامپوها برای از بین بردن چربی و باقی مانده ی آلودگی های جمع شده روی پوست سر طراحی شده اند، اما عملکرد شامپو به گونه ای است که چربی طبیعی ساقه ی مو را نیز از بین می برد. سعی کنید یک روز در میان یا حتی کمتر موهای خود را بشویید تا چربی ساقه ی مو در جای خود باقی بماند و رطوبت بیش از اندازه از بین نرود.

  محافظ حرارتی مو

راه خلاص شدن از خشکی مو

از شامپو و نرم کننده با فرمولاسیون مخصوص موهای خشک استفاده کنید. شامپوهایی که خاصیت مرطوب کنندگی و ترکیبات شوینده ی ملایم تری دارند باعث می شوند که چربی، بیش از اندازه از بین نرود و رطوبت را به ساقه ی موهایتان باز می گردانند. دقت کنید که فقط روی پوست سر خود شامپو بزنید.

از روغن جوجوبا استفاده کنید. روغن جوجوبا می تواند موهای شما را تقویت و آبرسانی کند. معمولاً نرم کننده ها حاوی جوجوبا هستند، اما شما می توانید آن را به محصولات مویی که در اختیار دارید نیز اضافه کنید. شما همچنین می توانید انتهای موهای مرطوب خود را همراه با مقدار کمی روغن خالص ماساژ دهید.

۳- موهای سوخته و وزدار

موهای وزدار نشانه ی این است که کوتیکول های مو مسطح نیستند و باز شده اند؛ همچنین می تواند به معنای آن باشد که الیاف داخلی موهای شما بیرون زده اند.

جلوگیری از وز شدن مو

موهای خود را با آب سرد بشویید. آب داغ برخلاف آب سرد، لایه ی بیرونی (کوتیکول) موهای شما را باز می کند. شست و شو با آب سرد می تواند به محافظت از لایه ی داخلی مو و حفظ چربی های آبرسان کمک کند.

راه خلاص شدن از موهای وز

بهترین راه برای ترمیم موهای آسیب دیده که دچار سوختگی هستند و یا وز شده اند، استفاده از محصولی مناسب است. شامپوی خیلی قوی می تواند بیش از اندازه چربی طبیعی مو را از بین ببرد. در نتیجه موهایتان به سختی شانه می شوند و بعد از خشک شدن وز خواهد شد. به دنبال شامپو و سرم ضد وزی باشید که خاصیت رطوبت رسانی دارند.

  ریزش موی سکه ای و روش‌های درمان آن

موهایتان را با سرکه ی سیب شست و شو دهید. نوع آب و محصولاتی که استفاده می کنید در تعیین میزان pH موهایتان مؤثر هستند. اگر pH موهایتان بیش از حد بالا باشد، باعث باز شدن کوتیکول مو و وزی می شود. شست و شو با سرکه ی سیب می تواند به بازگرداندن تعادل pH موها و پوست سرتان کمک کند و درخشش از دست رفته را به موهایتان بازگرداند.

از روغن آرگان استفاده کنید. این روغن مراکشی خاصیت مرطوب کنندگی فوق العاده ای دارد و سرشار از ویتامین های A و E است. همچنین اگر می خواهید موهایتان را فوراً شانه کنید یا حالت دهید این روغن می تواند از شکستن موهای شما جلوگیری کند. سعی کنید از محصولاتی استفاده کنید که حاوی آرگان باشند یا اینکه قبل از خشک شدن کامل موهایتان، انتهای آن ها را به روغن آرگان آغشته کنید.

۴- موی شکننده و آسیب پذیر

خشکی مو

اگر موها در برابر تابش مستقیم آفتاب قرار بگیرد، احتمال شکنندگی آن ها بالا می رود. موهای روشن مانند بلوند یا سفید در برابر نور خورشید آسیب پذیر ترند. شما می توانید از یک کلاه یا وسیله ای که خاصیت محافظت در برابر UV را دارد، استفاده کنید.

از محصولاتی که حالت مو را برای مدت طولانی حفظ می کنند اجتناب کنید. این محصولات موهای شما را خشک می کنند. استفاده از برس و ابزار حالت دهنده ی مو بعد از استفاده از این محصولات نیز می تواند باعث شکنندگی بیشتر موها شود. اگر عادت دارید موهایتان را با سشوار و یا اتو مو حالت دهید، حتما قبل از آن از محافظ حرارتی مو استفاده کنید.

  موهای کودکان را سشوار نکشید

از رنگ کردن، دکلره کردن، صاف کردن یا فر کردن دائم و استفاده از ابزار حرارتی حالت دهنده ی مو برای موهای شکننده بپرهیزید. زمانی را به موهایتان استراحت بدهید و منتظر بمانید تا از شدت شکنندگی شان کاسته شود.

راه خلاص شدن از موی شکننده

شما می توانید از روش «بخیسان و آغشته کن» استفاده کنید. برخی از متخصصان به این روش اعتقاد زیادی دارند. برای این کار ابتدا طبق معمول موهایتان را شامپو و سپس نرم کننده بزنید. سپس موهایتان را با یک حوله خشک کنید و بعد نرم کننده ی بدون نیاز به آبکشی را استفاده کنید. بلافاصله بعد از یک روغن استفاده کنید تا رطوبت را حبس کنید. این کار باعث می شود بتوانید راحت تر موهایتان را شانه کنید و حالت دهید.

کلام آخر

وقتی موهای شما آسیب می بینند شما نمی توانید یک باره آن ها را به حالت اولیه باز گردانید، مگر اینکه ماشین زمان داشته باشید! اما می توانید عادات نادرست خود را تغییر داده و بیشتر مراقب موهای خود باشید.

اگر بعد از چند هفته مراقبت، آثار بهبودی در موهای خود مشاهده نکردید، با یک متخصص پوست و مو مشورت کنید. او می تواند با ارزیابی علائم شما، بیماری نهفته ای را که احتمالاً موجب ایجاد آن ها شده است، تشخیص دهد.

منبع سایت لافارر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *