پوست و مو, مو

راه پرپشت شدن مو

۱۴ راه ساده اما موثر برای پرپشت شدن مو نازک و کم پشت

موهای ما بعد از دوره طولانی استفاده از انواع و اقسام مواد آرایشی و اتو و سشوارهای روزانه دیگر شادابی و زیبایی روزهای گذشته را ندارند و با هر بار رنگ کردن نازک‌تر و کم‌پشت‌تر از گذشته می‌شوند. اما این مشکل شایع، که افراد زیادی این روزها با آن دست و پنجه نرم می‌کنند، چگونه برطرف می شود؟ چه راهکارهایی می توانند ما را به نتیجه بهتر و سریع تر برسانند؟ در این مطلب بهترین و موثرترین راه‌های پرپشت شدن مو گردآوری شده تا با رعایت آن ها موهایی پرپشت و حجیم داشته باشید…

۱٫ به دنبال درمان ریزش موی خود باشید.

اگرچه خیلی نادر است، اما گاهی اختلال در زمینه پزشکی و یا یک بیماری خاص، می تواند علت موهای کم پشت و نازک باشد. اگر در هنگام دوش گرفتن متوجه شدید که موهایتان در حجم غیر معمول یا بخشی از آن دچار ریزش شده است، این اتفاق می تواند به علت شرایطی به نام آلوپسی آندروژنیک باشد.

در حالی که این بیماری ژنتیکی می تواند از ۲۰ سالگی شروع شود، اما بعد از یائسگی شایع تر است. در واقع حدود ۵۰% از زنان این نوع ریزش مو را از ۵۰ سالگی به بعد تجربه می کنند. این نوع از ریزش مو (آلوپسی آندروژنیک) معمولاً ریشۀ ژنتیکی دارد.

بیماری هایی که به طور مستقیم با ریزش موی سر ارتباط دارند عبارتند از: مشکلات تیروئید، کمبود آهن یا کم خونی و افزایش هورمون های مردانه؛ که البته تمام این موارد قابل درمان هستند.

با پیداکردن علت ریزش مو خود و درمان آن به پرپشت کردن آن کمک کنید.

۲٫ سبزیجات بیشتری مصرف کنید.

رشد موی سالم به پارامترهای درونی بدن مثل تغذیه سالم بستگی دارد. انتخاب مواد خوراکی مناسب که سرشار از آهن هستند مانند:

  • اسفناج
  • کلم کالی (کلم برگ)
  • برگ چغندر
  • انواع لوبیاها
  • پنیر سویا (توفو)

منبع غنی از آهن و بیوتین و زینک بوده و به رشد موی سالم کمک می‌کنند. بیوتین در موز، انواع لوبیا، گل کلم، تخم مرغ، بادام زمینی، عدس و ماهی سالمون وجود دارد.

پروتئین نیز به پرپشت شدن موی سر کمک می‌کند. می توانید پروتئین را از مرغ، گوشت قرمز بدون چربی، تخم مرغ و تخم پرندگان، آجیل، غلات کامل، دانهی سویا، غذاهای دریایی و محصولات لبنی کم چرب دریافت کنید.

  نکات استفاده از محصولات مراقبت های پوستی

کارشناسان همچنین پخت و پز را با روغن نارگیل و روغن زیتون توصیه می کنند. از مصرف قهوه، الکل و دخانیات (تنباکو) اجتناب کنید و مصرف غذاهای فرآوری شده و غنی شده را محدود کنید؛ چرا که مواد مغذی حیاتی بدن را از بین می برند. برای داشتن موهایی نرم، بدون گره، انعطاف پذیر و براق به مقدار زیاد آب بنوشید.

۳٫ برای پرپشت شدن مو ، پوست سرتان را ماساژ دهید.

افزایش گردش خون می تواند محل رشد مو، یعنی فولیکول ها را در پوست سر تغذیه کند، به همین دلیل ماساژ راهی آسان، عالی و لذت بخش برای افزایش گردش خون است.

ماساژ پوست سر به صورت منظم، باعث تحریک جریان خون در فولیکول ها و پرپشت شدن و ضخیم شدن موهای کم پشت و نازک می‌شود. چند دقیقه قبل از شامپو زدن مقداری از روغن تقویت کننده مو (ترجیحا روغن‌های سبک) را به نوک انگشتان خود زده و با حرکات دایره ای روی پوست سرتان مالش دهید.

۴٫ از شامپو مخصوص نوع موی خود استفاده کنید.

قدم اول برای انتخاب نوع شامپو این است که مشخص کنید آیا موهای شما خشک است یا چرب و بعد طبق آن شامپوی مخصوص موی خود را انتخاب کنید.

شامپوی مخصوص موهای چرب و نازک، به تدریج چربی اضافه مو و پوست سر را از بین می برد و همچنین شامپوی مخصوص موهای خشک و نازک، موهای شما را بدون سنگین کردن، به خوبی مرطوب می کند.

اگر موهایی چرب دارید، احتمالاً باید هر روز آن ها را شامپو کنید و اگر موهایتان خشک است، می توانید دفعات کمتری از شامپو استفاده کنید.

شامپو حجم دهنده مو بهترین انتخاب برای موهای نازک و کم پشت است.

براساس این گزارش، شامپو حجم دهنده مو، گزینه های مناسبی برای افرادی با موهای نازک و کم پشت هستند. این شامپوها بدون اینکه باعث ریزش مو شوند، موها را تمیز و تقویت می کنند.

به علاوه آنها باعث ضخیم تر شدن و پرپشت شدن مو می‌شوند. نرم کننده ها باعث نرمی و باز کردن گره از تارهای مو می شوند. به این نکته توجه کنید که نرم کننده را باید روی بخش میانی ساقه و قسمتهای انتهایی مو بزنید و از قرار دادن نرم کننده ها روی پوست کف سر اجتناب کنید؛ چرا که این محصولات باعث چرب شدن پوست کف سر و سنگینی مو می شوند.

  سفیدشدن موها و راست و دروغ های آن

۵٫ به درستی موهای‌تان را خشک کنید.

اگر موهایی نازک و کم پشت دارید هرگز حوله را با حرکات تند و خشن روی سرتان نکشید؛ در عوض بعد از دوش گرفتن موی خود را به آرامی با حوله فشار دهید، تا هرگونه آب اضافی از روی آن خشک شود.

البته راه بهتری نیز وجود دارد. استفاده از حولۀ میکروفیبری جذب کننده آب، مانع آسیب دیدن لایه ی کوتیکول مو می شود. با این حوله ها آبگیری مو آسان تر شده و وزی مو کاهش می یابد. در مجموع این روش، راه حلی مناسب برای خشک کردن موهای نازک و کم پشت است.

۶٫ ریشه موهای‌تان را لیفت کنید.

برای اینکه موهایتان ضخیم تر به نظر برسد، لیفت ریشه های مو می تواند پیشنهاد خوبی باشد. موهای خود را تا زمانی که رطوبت کمی روی آن باقی بماند به آرامی سشوار کنید.

سپس محصول حجم دهندۀ مو را روی ریشه ها بمالید تا عمل لیفت به همراه خشک شدن موها انجام شود. این کار مانع چسبیدن مو به پوست سر می شود.

همچنین می توانید برای حجم دادن به موها از بیگودی های الکتریکی، فرکننده های مو و بابلیس، در قسمت ریشۀ مو استفاده کنید. جهت جلوگیری از آسیب دیدگی مو در مقابل حرارت، از فرآورده های محافظ حرارتی مو استفاده کنید.

۷٫ از محصولات حجم دهنده مو استفاده کنید.

محصولات جدید حجم دهنده مو باعث افزایش ضخامت هر تار آن به طور جداگانه می شود. همچنین این محصولات، حالت ماندگاری مو را بیشتر کرده و برای موهای نازک، که حالت دهی خود را زود از دست می دهند، بسیار مناسب هستند.

محصولات حجم دهنده از تنوع بالایی برخوردارند و شامل انواع لوسیون ها، موس ها، اسپری و ژل می شوند. از مصرف کرم های حالت دهنده سنگین (کرم با پایهی خیلی چرب)، سرم های سنگین، ماسکهای صورت، ژل و واکس های قوی خودداری کنید.

۸٫ فرق سر خود را تغییر دهید.

اگر به مدت طولانی فرق سر خود را به سمت چپ باز کرده اید، بهتر است آن را به سمت راست یا فرق وسط تغییر دهید. اگر برای چندین سال جهت موها به یک سمت باشد، تغییر جهت آنها به لیفت مو کمک کرده و باعث می شود حجم و ساختار آن بیشتر به نظر برسد.

  آفتاب سوختگی

۹٫ مدل موهای موج دار و فرفری را امتحان کنید.

موج دادن به مو به پرپشت شدن مو کمکی نمی‌کند اما باعث می‌شود موهای نازک، حجیم‌تر به نظر بیایند. برای اینکه بدون حرارت دادن موهایی موج دار و سالم داشته باشید، از محصولات مراقبت از مو حجم دهنده برای تمیز کردن و رطوبت رسانی به مو استفاده کنید.

موهایتان را به دو دسته تقسیم کرده و ببافید. در ادامه اجازه دهید به طور کامل خشک شوند. سپس بافت موها را باز کرده و به آرامی انگشتان خود را لابه لای موهایتان ببرید. این کار به پرپشتی موهای‌تان کمک می‌کند.

۱۰٫ درجه حرارت سشوار را کم کنید.

به طور کلی بهتر است از درجه حرارت کمتری برای حالت دادن به موهایتان استفاده کنید. گرما می تواند موهای نازک شما را شکننده و خشک کند و در نهایت باعث ریزش آن ها شود. بنابراین بهتر است تا حد امکان، موهایتان را به کمک هوا خشک کنید.

در زمان استفاده از سشوار و یا اتوی مو درجه حرارت را پایین بیاورید. هرچه درجه حرارت پایینتر باشد، برای موهای نازک بهتر است. موهای نازک شما برای حالت گرفتن، به درجه حرارت خیلی بالا نیاز ندارد.

۱۱٫ از موهای خود در برابر آسیب‌های حرارتی محافظت کنید.

استفاده از محصولات محافظ حرارتی مو هنگام سشوار، اتوی مو، فرکنندههای مو و بابلیس بسیار ضروری است. این مواد بین موهای نازک، گرما و اصطکاک ناشی از وسایل حرارتی، یک لایهی محافظ ایجاد می کنند. در نتیجه به عنوان قدم نهایی از حجم دهنده های ضد وز و محافظ حرارتی مو استفاده کنید.

۱۲٫ در خرید برس های مو تجدید نظر کنید.

یکی دیگر از راه‌های مراقبت از موهای نازک و آسیب دیده و پرپشت شدن مو انتخاب یک برس موی سر مناسب است. بهتر است استفاده از برس های فلزی گرد را فراموش کنید، چرا که هنگام استفاده از سشوار به طرز قابل توجهی گرم شده و باعث آسیب رسانی به موهای نازک می شوند.

  آیا طاسی نشانه بیماری است؟

برس های پلاستیکیِ سخت نیز می توانند باعث شکستگی مو شوند، زیرا بین موهای نازک گیر می کنند. امروزه بسیاری از متخصصان، برس موی گراز وحشی یا برس هایی که از الیاف نایلونی انعطاف پذیر ساخته شده اند را پیشنهاد می کنند.

این مدل از برس ها، به راحتی روی مو حرکت میکنند، بیش از حد گرم نمی شوند و به موهای نازک شما گیر نمی کنند.

۱۳٫ موهای‌تان را با مدلی کوتاه کنید که حجیم تر به نظر برسند.

اگر موهایی نازک و کم حجم دارید، کوتاهی و مدل موی لایه ای را فراموش نکنید. به طور کلی، موی بلند باعث می شود تا موهای نازک، کم پشت تر، صافتر و نازک تر به نظر بیایند.

از این گذشته، موی بلند، وزن بیشتری دارد، بنابراین باعث می شود موهای شما جدا از هم ایستاده و بخش بیشتری از پوست کف سرتان دیده شود. بهترین انتخاب این است که موهای خود را کوتاه کرده و یا قد آنها را در حد متوسط نگه دارید، تا به این شکل، موهایتان به سمت پایین کشیده نشود.

همچنین آرایشگران برای پر حجم و پر پشت نشان دادن مو، مدل موی Layer (لایه ای) را به مشتریان خود پیشنهاد می دهند. برای داشتن حداکثر حرکت و حجم مو، بهتر است لایه ها به سمت داخل مو(نه در پایین مو و نزدیک به پوست سر) باشند.

۱۴٫ با کمک رنگ مو به موهایتان حجم دهید.

به دو دلیل رنگ مو می تواند برای موهای نازک و کم پشت مفید باشد. اول اینکه رنگ مو، موهای شما را پرپشت نشان می دهد. به عنوان مثال اگر موهایی مشکی دارید، آرایشگر شما با ایجاد هایلات هایی روشن تر تضاد بین مو و پوست سر شما را کم می کند.

آرایشگر با تکنیک چند بُعدی میتواند با دو یا سه سایه، مثلاً با یک پایه‌ی متوسط با ایجاد هایلایت (رنگهای روشن) و یا لولایت (رنگهای تیره) ظاهری متحرک روی موهای شما به وجود آورد. علاوه بر این، رنگ مو باعث ضخیم شدن و حجیم تر شدن ساقۀ مو می شود.

با این حال بیش از حد موهایتان را روشن و دکلره نکنید زیرا باعث آسیب دیدگی و شکستگی تارهای مو می شود.

منبع سایت لافارر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *