پوست, پوست و مو

روتین مراقبت از پوست

روتین روزانه مراقبت از پوست
  • شناخت نوع پوست
  • پاکسازی پوست
  • تونر
  • سرم
  • مرطوب کننده
  • ضدآفتاب
  • روغن های درمانی
  • ماسک و لایه برداری
  • انتخاب لوازم آرایش مناسب
  • تأثیر تغذیه و خواب بر پوست

مطمئناً ، همه ما می دانیم که روتین روزانه مراقبت از پوست سریع و موثر، ایده خیلی خوبی است. اما با وجود تعداد زیاد لوسیون ها ، کرم ها و نکات مربوط به آنها ، شاید ندانید از کجا باید شروع کنید!

 روتین های مراقبتی فرصتی است برای مشاهده تغییرات پوستتان. همانطور که پوست شما با افزایش سن دچار تغییراتی می شود ، محصولات مراقبتی شما نیز چنین خواهد شد.

 هدف از مراقبت از پوست این است که PH پوست خود را متعادل کنیم تا در بهترین حالت خود دیده شود و همچنین برای هر ناحیه از پوستمان ، اقدامات مربوط به آن را انجام دهیم.

اما چگونه می توان روتین مراقبت از پوست خود را متناسب با نوع پوست خود انتخاب کرد؟

بعلاوه اینکه ، خیلی از ما نمی خواهیم و نمی توانیم وقت زیادی را صرف این کار کنیم . نگران نباشید ، ما اینجا هستیم که به شما کمک کنیم ! در اینجا هر آنچه شما باید در مورد اصول اولیه مراقبت از پوست بدانید ، از اینکه چرا باید از تونر استفاده کنیم تا نکاتی در مورد اینکه چطور این روتین را ساده تر کنیم و  چطور از پوست صورتتان مراقبت کنید که همیشه و همه جا و حتی با داشتن حداقل آرایش چهره پاکیزه و درخشانی داشته باشید.

برای سلامتی پوستتان وقت بگذارید

برای رفع بعضی از مشکلات پوستی هنوز هیچ درمان قطعی وجود ندارد ، اما باید بدانید که محصولات مراقبت از پوست تاثیرات خود را در مصرف طولانی مدت و مداوم  نشان می دهند ،و به طور کلی ، حداقل به مدت ۶ هفته و یک یا دو بار در روز باید از یک محصول استفاده کنید تا متوجه تاثیر آن شوید.

نکته : محصولات مراقبت از پوست را به ترتیب قوام – از سبک ترین به سنگین ترین – استفاده کنید. به عنوان مثال ، پاک کننده ، تونر (در صورت استفاده از آن) ، سرم ، و سپس آبرسان ومرطوب کننده و … .

گام اول : شناخت نوع پوست

روتین روزانه مراقبت از پوست

برای شروع این نکته را مد نظر قرار دهید که ابتدا نوع پوست خود را بشناسید زیرا با توجه به آن ، روش ها و موارد مراقبت های روزانه و روتین پوست صورت شما را تغییر می کند. اینجا به طور خیلی خلاصه انواع پوست را توضیح می دهیم .

پوست نرمال : متعادل ،صاف ، نرم و شفاف است . حساس نیست. دارای طراوت طبیعی است ، به علاوه در این نوع پوست منافذ به سختی دیده می شوند .

پوست خشک : به دلیل کمبود رطوبت در سطح پوست،  قرمزی ، خارش و گاهی حالت ترک خوردگی دیده می شود. پوست ، پوسته پوسته و زبراست.بیش از دیگران در معرض چین و چروک و پیری زودرس است.

پوست چرب : پوستی براق و چرب است و ممکن است منافذ بزرگی داشته باشد و در معرض جوش (جوش سر سفید و جوش سر سیاه ) و آکنه است.

پوست مختلط : پوستی که در بعضی نقاط (به طور مثال گونه ها) خشک یا نرمال و در بعضی نقاط (به طور مثال پیشانی ، بینی و چانه) چرب است.

پوست حساس : ممکن است بعد از استفاده از مواد آرایشی یا سایر محصولات، پوست حساس دچار لک، سوزش و خارش شود.

گام دوم : پاک کننده پوست

روتین روزانه مراقبت از پوست

اساسی ترین مرحله از هر روتین پاک کردن اصولی و درست پوست است و باید آن را در ابتدای روتین مراقبت از پوستتان قرار دهید ، مطمئن باشید چند دقیقه بیشتر طول نمی کشد. “پوست ما هر روز با آلودگی های محیطی ، گرد و غبار و سایر عوامل در تماس است که باید با احتیاط از روی صورت پاک شوند.” برای جلوگیری از انسداد منافذ ، کدر شدن و آکنه ، دو بار در روز ، صبح و شب صورتتان را با شوینده مناسب بشویید.خیلی از ما فکر می کنیم که صبح بعد از بیدار شدن از خواب ، پوست ما نیازی به تمیز کردن ندارد ، اما این کار الزامی است ! حتی اگر وقت زیادی ندارید ، می توانید از پد پنبه ای آغشته شده با میسلار واتر استفاده کنید.

پاک کننده مناسب پوست خود را پیدا کنید

روتین روزانه مراقبت از پوست

یک شوینده و یا میسلار واتر مناسب ، پوست شما را از کثیفی و ناخالصی ها (و حتی آرایش) پاک می کند بدون اینکه چربی طبیعی پوست از بین برود و در پوستتان احساس کشیدگی و خشکی کنید.اگر میکاپ دارید بهتر است از تکنیک دابل کلینزینگ استفاده کنید. (دابل کلینزینگ یا  شستشوی دوگانه به این شکل می باشد که اول با یک روغن ، بالم آرایش پاک کن یا شیرپاک کن ابتدا میکاپ را پاک می کنید؛ روغن پاک کننده آرایش ، میکاپ را براحتی در خودش حل می کند بدون اینکه به پوستتان فشاری وارد کنید بنابراین می تواند بهترین انتخاب برای پوست خشک باشد . پس از این مرحله با یک شوینده مناسب یا با فوم شستشو صورتتان را از روغن پاک می کنید و آبکشی می کنید) . این مرحله را  هم می توانید با دست انجام دهید هم با فیس براش . یادتان نرود که چشم هایتان را باید با شوینده مخصوص چشم شستشو دهید.

این کار پوست شما را برای مراحل بعدی مراقبت از پوست آماده می کند ، به این معنی که محصولاتی مانند سرم ها و مرطوب کننده ها بهتر جذب می شوند.

  درمان جوش صورت با آزلائیک اسید

اگر پوست شما خشک است ، از یک پاک کننده ملایم استفاده کنید که الکل یا عطر نداشته باشد. این ترکیبات می توانند پوست شما را بیشتر خشک کنند.

اگر پوست شما چرب است ، برای شستن صورت خود از فوم های بدون روغن استفاده کنید.

اگر پوست شما از نوع حساس است ، صورت خود را با یک پاک کننده ملایم بشویید و بعد از شستشو با آب هرگز پوست خود را با حوله مالش ندهید – به آرامی خشک کنید یا بگذارید به صورت طبیعی خشک شود. سعی کنید از محصولاتی استفاده کنید که فاقد الکل ، صابون ، اسید یا عطر هستند. در عوض ، از شوینده هایی استفاده کنید که حاوی ترکیباتی مانند  آلوئه ورا ، بابونه ، چای سبز و جو دوسر باشند. و در نهایت پوست خود را با آب خیلی گرم نشویید.

در آخر توصیه می کنم برای انواع پوست از شوینده های بر پایه اسید میوه استفاده کنید.

گام سوم : تونر

تونر

تونر چیست؟

تونرها حاوی مواد مغذی هستند ، مصرف آنها اختیاری است و صرفا می تواند یک راه خوب برای اضافه کردن ترکیبات خاصی باشد که ممکن است در سایر محصولات مراقبتی شما وجود نداشته باشد . تونرها علاوه بر اینکه آلودگی باقی مانده بر پوست شما بعد از شستشوی صورت را از بین می برند ، به سایر محصولات روتین شما کمک می کنند تا بهتر جذب شوند ، این در حالی است که PH  پوست شما را نیز متعادل می کنند. تونر ها براساس ترکیبات فعال داخلشان می توانند تأثیرات مختلف داشته باشند. در اینجا به برخی از ترکیبات که در تونرها استفاده می شوند وتاثیرات آنها اشاره می کنیم :

آلفا و بتا هیدروکسی اسید

باعث از بین بردن سلولهای مرده پوست می شوند که می توانند منافذ پوست را مسدود کنند و همچنین باعث بهبود آسیب دیدگی پوست در برابر آفتاب می شوند.

اسید هیالورونیک

در هیدراتاسیون ( آبرسانی ) ، رفع خشکی پوست و درمان خطوط ریز صورت موثر است.

گلاب و چای سبز

بر کاهش سوزش و قرمزی با خاصیت ضد التهابی مؤثر است . پلی فنول موجود در چای سبز، “خاصیت تسکین دهنده فوری” دارد.

ویتامین E و C

برای مقابله با مواجهه روزانه با رادیکالهای آزاد که می توانند باعث پیری پوست شما شوند، مؤثر است.

چه زمانی و چگونه از تونر استفاده کنیم؟

تونر باید بعد از تمیز کردن پوست و قبل از هر چیز دیگری استفاده شود. رایج ترین روش به این شکل است که یک پد را آغشته به تونر کنید و آن را به صورت خود بمالید. لازم است این نکته ذکر شود که اگر پوست شما آکنه دارد باید از پد جداگانه برای آن نواحی استفاده کنید . در این روش ( استفاده از پد ) مقدار بیشتری از محصول مصرف می شود در عین حال بعضی عقیده دارند که استفاده ازبیش از حد از پد باعث آسیب به پوست می شود. بنایراین شما می توانید با استفاده از دست های تمیز این کار را انجام دهید. فقط چند قطره تونر را کف دست خود بریزید و سپس به صورت بزنید. بیشتر تونرها را می توان هم صبح و هم شب استفاده کرد ، اما اگر تونر شما حاوی ترکیبات لایه بردار می باشد ( Exfoliating acids )، فقط یکبار در روز ( شب یا صبح ) استفاده کنید.

گام چهارم : سرم ها و بوستر ها ( serums & boosters )

روتین روزانه مراقبت از پوست

به عبارت ساده ، سرم ها تقویت کننده های پوست هستند . از نظر بافت نسبت به کرم ها سبک تر و از نظر سایز مولکولی بسیار ریزتر هستند ، بنابراین به عمق بیشتری از پوست نفوذ می کنند . برای انواع پوست مناسب هستند. برای هر نوع پوست باید سرمی متناسب با مشکلات خاص آن پوست انتخاب کرد . این محصولات با ترکیبات فعال داخلشان ، می توانند برای بهبود بعضی مشکلات پوستی مؤثر باشند ، از لکه های تیره گرفته تا چروک. حتی اگر مشکل خاصی ندارید نیز بهتر است سرم ها را در روتین خود قرار دهید . به طور مثال صبح ها از سرم آنتی اکسیدان برای محافظت از پوستتان در طول روز استفاده کنید.

سرم ها و بوستر ها می توانند حاوی ترکیبات مختلفی باشند که هر کدام برای مشکلی خاص مؤثر است که در اینجا به تعدادی از آنها اشاره می کنیم :

اسید هیالورونیک

بر هیدراتاسیون پوست مؤثر است و لایه های مختلف پوست را در برابر از دست دادن رطوبت پوست مقاوم می کند.

ویتامین C

با استفاده مداوم به درخشان تر شدن پوست و کاهش لکه های تیره کمک می کند.

ویتامین B3، رتینول و پپتید ها

باعث تحریک تولید کلاژن و الاستین می شوند، پروتئین هایی در بدن که مانع ایجاد خطوط و خستگی  پوست می شوند. فرمولاسیون های حاوی اسید گلیکولیک و رتینول در جلوگیری از انسداد منافذ مؤثر هستند.

کلوییدال سولفور ( Colloidal sulfur )، نیاسین آمید

باعث کاهش قرمزی پوست و در نهایت باعث کاهش التهاب می شود و همچنین با اثرات ضد میکروبی که دارند باعث بهبود آکنه می شوند.

توصیه می شود برای هر ناحیه از پوستتان ، ترکیبات متناسب با مشکلتان استفاده کنید. به طور مثال ویتامین  C را می توان برای کل صورت استفاده کرد اما ممکن است در شرایط خاص ، متخصص پوست و مو برای کاهش واکنش های احتمالی به شما توصیه کند ، فقط در نواحی از پوست که لک و تیرگی وجود دارد استفاده کنید.

  ماسک موهای رنگ شده: روش ساخت ۵ ماسک خانگی برای تقویت موهای رنگ شده

سعی نکنید سرم ها را با مرطوب کننده خود ترکیب کنید. در این صورت “توانایی جذب سرم را به میزان زیادی کاهش می دهید. محصولات باید یکی یکی استفاده شوند.

سرم ها را نمی توان در هر زمانی استفاده کرد و بر اساس ترکیبات آنها زمان مصرف آنها نیز متفاوت است. به طور مثال صبح، زمان بهتری برای مصرف آنتی اکسیدان ها است زیرا پوست شما را از آلودگی محیط محافظت می کنند. همچنین بعضی از ترکیبات بهتراست شب استفاده شوند. به عنوان مثال: “رتینولها در برابر آفتاب پایدار نیستند و در صورت استفاده در روز از بین می روند.”

حتما این نکته را مد نظر قرار دهید که اگر پوست چرب دارید از سرم های بر پایه آب و اگر پوست خشک دارید می توانید از سرم های بر پایه روغن استفاده کنید . این مورد معمولا روی محصول ذکر شده یا اگر چنین نبود از فروشنده اطلاعات مورد نظر را بخواهید .

چه زمانی از سرم استفاده کنیم؟

بعد از پاکسازی (شوینده یا تونر) و قبل از آبرسان ومرطوب کننده.

گام پنجم : آبرسان و مرطوب کننده

روتین روزانه مراقبت از پوست

ممکن است فکر کنید چون جوان هستید یا پوست بی نقص یا خیلی چربی دارید پس نیاز به مرطوب کننده ندارید اما بهتر است بدانید که همه انواع پوست هر روز به یک مرطوب کننده مناسب نیاز دارند ، چرا که به طور طبیعی توانایی حفظ رطوبت پوست  با افزایش سن و همچنین فعالیت های روزانه از جمله شستشوی روزانه کاهش می یابد.

اساسی ترین کار یک مرطوب کننده ( Moisturizer ) ، آبرسانی و نرم کردن پوست است. اساساً ، مرطوب کننده ها مانع از دست رفتن رطوبت  از طریق لایه های بیرونی و همچنین چربی طبیعی پوست می شوند. اگر پوست به شدت دهیدراته ای دارید می توانید ابتدا از آبرسان ( Hydration cream ) و سپس از مرطوب کننده استفاده کنید. بعضی از مرطوب کننده ها حاوی آبرسان نیز هستند پس این کرم ها انتخاب های بهتری هستند.

تفاوت بین کرم روز و شب

کرم هایی که تحت عنوان کرم روز هستند ، برای محافظت از پوست در برابر آلودگی محیطی است که ، هنگام خروج از خانه با آنها روبرو خواهید شد ، بسیاری از این کرم ها حاوی آنتی اکسیدان ها هستند تا رادیکال های آزاد ناشی از آلودگی را به حداقل برسانند و همچنین ضد آفتاب که پوست شما را از اشعه ماوراء بنفش محافظت می کند. کرم های روز معمولاً بافت سبکی دارند. از طرف دیگر کرم شب بر روی ترمیم مشکلات پوستی تمرکز می کند.اگر این کرم ها حاوی ترکیباتی مانند رتینول باشند به شما کمک می کنند تا سلول سازی را تسریع کرده و لکه های تیره پوستی را از بین ببرند. این کرم ها همچنین میزان رطوبت را که به طور طبیعی در زمان عصر یا شب کاهش پیدا می کند ، با مواد نرم کننده که غالباً بافت غلیظ و سنگینی دارند ، دوباره برمی گردانند .

کرم دور چشم

سوال هایی که در این مورد مطرح می شود این است که آیا می توان کرم دور چشم را از روتین حذف کرد؟ آیا استفاده از کرم دور چشم سن خاصی دارد؟

باید گفت البته که می توانید آن را از روتینتان حذف کنید ولی بهتر است این کار را نکنید. زیرا پوست دور چشمتان نیز به اندازه صورتتان احتیاج به مراقبت دارد. استفاده از کرم دور چشم به سن خاصی مرتبط نیست، اگر از سیاهی ، خشکی یا پف زیر چشم رنج می برید و اگر وارد دهه ۳۰ شدید بهتر است که یک کرم دور چشم مناسب را امتحان کنید. اگر پوست دور چشمتان هیچ مشکلی هم نداشته باشد می توانید از کرم دور چشم آبرسان استفاده کنید. پوست دور چشم خیلی نازک و لطیف است و نسبت به سایر نواحی پوست به مواد محرک بیشتر واکنش نشان می دهد ، که معمولا کرم های دور چشم با در نظر گرفتن این نکته و از طرفی ترکیبات فعال موثر بر مشکلاتی که گفته شد ، عرضه می شوند.

برای پف و همچنین التهاب زیر چشم ، کافئین ، پپتیدها و هیالورونیک اسید می توانند مؤثر باشند. تیرگی زیر چشم می تواند ناشی از ورید های خونی زیر چشم یا تغییر رنگ واقعی در افراد با رنگ پوست تیره باشد باید از کرم دور چشمی با ترکیبات با خاصیت روشن کنندگی استفاده کنند مانند ویتامینC و نیاسین آمید.

نکته : برای جلوگیری از هرگونه سوزش چشم ، از کرم هایی حاوی رتینول های قوی (که می تواند لک و قرمزی ایجاد کند) و کرم های معطر خودداری کنید.

چگونه مرطوب کننده مناسب انتخاب کنیم؟

همه پوست ها به مرطوب کننده نیاز دارند ، اما بافت مرطوب کننده شما بسته به نوع پوست شما متفاوت خواهد بود. به طور مثال مرطوب کننده های پوست چرب سبک تر و بدون چربی و مرطوب کننده پوست خشک سنگین تر است.

چگونه از مرطوب کننده استفاده کنیم؟

در حالی که هنوز پوست شما بعد از شستشو با شوینده صورت مرطوب است ( در صورتی که از تونر و سرم استفاده می کنید، بعد از استفاده از این محصولات ) کرم روز یا شب خود را به صورت بمالید ، در این حالت رطوبت پوست بیشتر حفظ می شود. اگر آکنه دارید یا پوست شما چرب است ازژل کرم یا مرطوب کننده بر پایه آب استفاده کنید.

  اگر موهای نازکی دارید، 10 اشتباهی که ممکن است مرتکب شوید

گام ششم : روغن های درمانی

روغن های درمانی

روغن صورت چیست؟

به عنوان یک روش طبیعی برای بهبود پوست شما ، روغن های گیاهی صورت – که با عصاره گیاه و یا گیاه تازه غنی شده است – اخیراً در بازار رایج شده اند. با این حال ، متخصصان توصیه می کنند که با احتیاط از آنها استفاده کنید ، زیرا همه روغن ها به طور یکسان ساخته نمی شوند. توصیه می شود از استفاده ازروغنهای خالص و معطر ، خودداری کنید ، زیرا اگر کمی بیشتر از حد لازم مورد استفاده قرار گیرند ، می توانند باعث افزایش تحریک پوست شوند .” اگر از روغن ها خالص استفاده می کنید ، هرگز مستقیم بر روی پوست خود نمالید و حتما قبل از استفاده  آن ها را رقیق کنید ، مگر آن که به توصیه پزشک لازم است مستقیم مصرف شود.

۴ مزایای روغن های صورت :

  • بدون چرب کردن ، پوست را به شدت هیدراته می کند. به طور مثال : روغن ماراکوجا.
  • رنگ پوست را روشن تر می کنید. به طور مثال : روغن زیتون.
  • باکتری های پوست را از بین می برد و پوست مستعد آکنه را تسکین می دهد. به طور مثال : روغن درخت چای.
  • قرمزی و التهاب پوست را کاهش می دهد و علائم روزاسه را سهولت می بخشد. به طور مثال : روغن گل سرخ.

چگونه و چه موقع از روغن استفاده کنیم ؟ :

بیشتر روغنهای صورت را می توان دو بار در روز ، صبح و شب استفاده کرد. باید از آن بعد از سرم و ژل های صورت استفاده شود اما قبل از کرم ها و لوسیون ها . ابتدا روغن را بین کف دست خود ماساژ دهید و بر نواحی بیرونی صورت را قرار دهید و سپس به سمت مرکز ، اطراف چشم ، بینی و لب های خود بکشید.

یک روغن صورت مناسب ، پوست را تغذیه و ترمیم می کند ، رطوبت مورد نیاز را به آن می دهد و PH پوست را متعادل می کند.

گام هفتم : از ضد آفتاب استفاده کنید

از ضد آفتاب استفاده کنید

همه متخصصان پوست در این مورد توافق دارند که ضد آفتاب ، مهمترین محصول مراقبت از پوست است. استفاده روزانه و مداوم از ضد آفتاب به جلوگیری از خطوط ریز ، چین و چروک و ایجاد تغییر در منافذ با گذشت زمان کمک می کند. مهمتر از همه ، استفاده روزانه از ضد آفتاب می تواند به جلوگیری از ایجاد برخی سرطان های پوستی کمک کند.

برخی مرطوب کننده ها، حاوی ضدآفتاب نیز هستند، اما بهتر است از ضدآفتاب جداگانه نیز استفاده کنید. به خاطر داشته باشید که نور خورشید فقط در عرض ۱۵ دقیقه می تواند به پوست شما آسیب برساند پس استفاده از ضدآفتاب الزامی است. ضد آفتابی را انتخاب کنید  که حداقل ۳۰ Spf داشته باشد. هر روز از ضدآفتاب استفاده کنید ، حتی اگر هوا آفتابی نیست ، حتی در روزهای ابری یا زمستان و هر ۲ ساعت یکبار آن را تمدید کنید.

گام هشتم : ماسک و لایه برداری

روتین روزانه مراقبت از پوست

می توانید این مرحله را از روتین مراقبت از پوستتان حذف کنید ، اما اگر خودتان مایلید و برای پوستتان اهمیت زیادی قائل هستید و زمان بیشتری داشتید، این مرحله می تواند برای پوست شما بسیار عالی و مؤثر باشد و پوست شما حتما از شما متشکر خواهد بود!

اگر پوست شما کمی چرب است ، ماسک هایی که پاکسازی عمیق انجام میدهند و به کوچکتر کردن منافذ پوست و از بین بردن ناخالصی ها و سلول های مرده پوست کمک می کند ،انتخاب بسیار خوبی است .

ماسک ورقه ای

ماسک ورقه ای : می توانید از ماسک ورقه ای به طور روزانه استفاده کنید ، این محصول جدید مراقبتی کره ای به طرز شگفت انگیزی پوست را آبرسانی می کند و بعد از یک روز کاری پر مشغله می تواند بسیار آرامبخش باشد ، بعد از آن پوست شما به طرز حیرت انگیزی نرم خواهد شد.این ماسک ها به دلیل داشتن مواد اشباع شده و با قرار دادن آن بر روی پوست، مانع از ورود هوا می شود ، بنابراین در مدت زمان کمی جذب بالاتری خواهید داشت. من توصیه می کنم که این ماسک و ماسک های دیگر را در یخچال نگه دارید تا از مزایای ضد التهابی ، خنک کنندگی و کوچک شدن منافذ نیز برخوردار شوید. “

ماسک شبانه یا ماسک خواب : ”ماسک های شبانه بافتی ضخیم تر دارند و به هر محصولی که زیر آن لایه می زنید کمک می کند تا بهتر جذب شوند . این ماسک ها برای پوست های بسیار خشک ایده آل هستند. “

ماسک خاک رس : ” خاک رس ، چربی پوست را جذب می کند و می تواند خاصیت لایه برداری ملایمی داشته باشد ، بنابراین برای نواحی چرب پوست عالی هستند. لازم نیست که آن را به تمام صورت خود بمالید. می توانید برای هر قسمت از پوست، ماسک مربوط به آن را بمالید . به طور مثال از ماسک خاک رس برای منطقه T-zone و یک ماسک آبرسان در ناحیه دیگر استفاده کنید . “

ماسک جو دو سر : برای رهایی از التهاب ، از ماسک جو دوسر استفاده کنید. جو دوسر خشک را با چند قاشق آب مخلوط کنید. این خمیر را روی پوست خود بمالید و تا زمانی که حدودا خشک شده ( نه به طور کامل ) صبر کنید و بعد بشویید.

  آشنایی با علت خارش پوست
ماسک جو دو سر

اسکراب حاوی ذرات ریز ( مانند پودر برنج ) است تا سلول های مرده پوست شما را به آرامی از بین ببرد و پوست را روشن تر می کند.

لایه بردارهای فیزیکی نسبت به لایه بردارهای شیمیایی ملایم تر هستند و تأثیرشان بر روی پیری پوست بیشتر است.

این مراحل مراقبت از پوست را یک یا دو بار در هفته انجام دهید و ابتدا به آرامی روی پوستتان ماساژ دهید تا پوست شما تحریک نشود.

گام نهم : انتخاب لوازم آرایش مناسب

اگر آرایش می کنید ، محصولاتی را انتخاب کنید که دارای برچسب “non-comedogenic” یا “non-acnegenic” باشند. به این معنی که توجه کنید این محصولات کمتر باعث بروز آکنه یا انسداد منافذ شوند. به دنبال محصولات آرایشی باشید که بر پایه آب باشند ، نه بر پایه روغن . برخی از محصولات دارای تاریخ انقضا هستند یا برچسبی روی محصولات زده می شود که از زمان باز کردن در محصول مدت زمان مشخصی برای استفاده از آن وقت دارید. در بین تمام محصولات آرایشی ، بیشتر به محصولات مربوط به چشم توجه کنید . به عنوان مثال ، بیشتر از ۴ ماه از ریمل استفاده نکنید.

انتخاب لوازم آرایش مناسب

نکات ایمنی آرایش

لوازم آرایشی خودتان را به اشتراک نگذارید. هنگام استفاده از لوازم آرایش در فروشگاه ها از اپلیکاتورهای نو استفاده کنید. خط چشم را داخل پلکتان نزنید ، زیرا ممکن است چشم شما را تحریک کند. اگر به عفونت چشم مبتلا شده اید ، لوازم آرایش جدید خریداری کنید تا چشمتان مجدداً دچار عفونت نشود. هرگز در ماشین یا اتوبوس آرایش نکنید. زیرا علاوه بر اینکه ممکن است دست یا محیط آلوده باشد و شما آن را به لوازم آرایشتان منتقل کنید ، هنگام رد شدن از دست انداز یا دور زدن نیز می تواند باعث خراشیده شدن چشمتان شوید.

لطفا به تبلیغات کاذب محصولات آرایشی و پوستی توجه نکنید و فریب عکس ها و پوسترهای تبلیغاتی برندها را نخورید ، بدانید که محصولات نامناسب می توانند گاهی تأثیرات جبران ناپذیری داشته باشند، بنابراین به فروشگاه هایی مراجعه کنید که عکس های بدون روتوش را به شما نشان دهند یا اینکه از فروشگاهها یا داروخانه ها ابتدا سمپل محصولات را تقاضا کنید تا ببینید آن محصول با پوست شما سازگار هست یا نه.

هرگز فراموش نکنید که قبل از خوابیدن آرایش خود را پاک کنید. آرایش می تواند منافذ شما را مسدود کند و منجر به جوش و لک های پوستی شود.

گام دهم : تغذیه مناسب و خواب کافی برای داشتن پوست سالم

تغذیه مناسب و خواب کافی برای داشتن پوست سالم

با رژیم غذایی هوشمندانه پوست خود را سالم نگه دارید. رژیم غذایی خود را با سبزیجات ، میوه ها و غلات پر کنید. پروتئین های بدون چربی مانند مرغ ، ماهی ، گوشت بدون چربی ، لوبیا و تخم مرغ را انتخاب کنید. از غذاهایی که دارای کلسترول ، چربیهای ترانس ، چربیهای اشباع ، نمک و قند هستند ، خودداری کنید. برای جلوگیری از حلقه تیره دور چشم ، خطوط ریز ، پوست کدر و سایر عوارض ، خواب کافی داشته باشید.

آرامش خود را حفظ کنید ! حتی استرس می تواند باعث بروز مشکل پوست شما شود.مقادیر بالای کورتیزول (یک هورمون استرس) می تواند پوست شما را تضعیف کند ، آکنه ایجاد کرده و حتی باعث تسریع چین و چروک شود.

ساعت خوابتان را تغییر دهید . خواب به سالم ماندن پوست شما کمک می کند. کمبود خواب می تواند بر روند گردش سلولی تأثیر بگذارد و منجر به آسیب پوست شود.

سایر نکات مراقبتی :

سالم ماندن پوست شما ممکن است بعضی اوقات کار غیرممکن به نظر برسد ، اما ترفند سالم ماندن پوست این است که پیدا کنید چه چیزی برای پوست شما مفید و چه چیزی مضر است. پوست هر کس متفاوت است و یکی از موثرترین اقدامات این است که روتین مراقبتی پوست را براساس نیاز های پوستتان شخصی سازی کنید .

سیگار نکشید که می تواند پوست شما را پیر کرده و آن را زرد و خشک کند.

سیگار نکشید که می تواند پوست شما را پیر کرده و آن را زرد و خشک کند.

سعی کنید از عادت هایی که می تواند باعث آکنه ، قرمزی و لک شود ، خودداری کنید. به پوست خود زیاد دست نزنید ، مخصوصاً جوش هایتان. سعی کنید پوست صورتتان با اسپری مو و ژل تماس پیدا نکند ، زیرا می توانند منافذ را مسدود کنند.

از هد بندهای محکم یا کلاه های پشمی استفاده نکنید که باعث تحریک پوست شما می شود.

مرتب ورزش کنید .

مرتب ورزش کنید .

اکنون همه نکات مربوط به مراقبت از پوست را می دانید ، گرچه انجام همه این مراحل الزامی نیست و می توانید بعضی از آنها را از روتین خود حذف کنید ولی حتی اگر همه این نکات را انجام دهید،  مطمئن باشید بیشتر از ۳۰ دقیقه طول نمی کشد . با توجه به این که بعضی از این مراحل را کافی است فقط هفته ای یک یا دوبار انجام دهید، پس چیزی کمتر از ۲۰ دقیقه وقت شما را در روز نمی گیرد و در آخر بدانید ، هر کاری که به حفظ زیبایی شما کمک کند رضایت شما را از خودتان بیشتر می کند.

منبع سایت دکتر بلیزا نویسنده ناشناس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *