پوست, پوست و مو

۸ روش طلایی برای تقویت ناخن های شکننده

جنس و ظاهر ناخن‌ها می‌تواند نشان دهنده‌ی سلامت یا بیماری باشد. باید بدانیم استفاده‌ی بیش از حد از محصولات خاص، تغذیه‌ی نامناسب و سبک نادرست زندگی به طور مستقیم بر سلامت و تقویت ناخن تأثیر گذار است.

تقویت ناخن

ناخن‌های ضعیف، شکننده یا نرم ممکن است نشان دهنده‌ی مشکلاتی در کبد، کلیه یا پسوریازیس باشد که نیاز به مراجعه به پزشک خواهد داشت.
همچنین نحوه‌ی برخورد فرد با ناخن‌های خود می‌تواند به طور مستقیم بر سلامت و استحکام آن‌ها تأثیر بگذارد.

موارد زیر نکات کلی و ترفندهایی است که افراد می‌توانند برای تقویت و حفظ سلامت ناخن‌های خود از آن‌ها بهره مند شوند.

تغذیه‌ی مناسب

یک رژیم غذایی مغذی و متعادل که حاوی مواد معدنی و ویتامین‎های زیادی است، می‎تواند به طیف وسیعی از مسائل مرتبط با سلامتی از جمله تقویت ناخن‌ها کمک کند.

اگر فردی مواد معدنی و ویتامین‌های مورد نیاز بدن را از طریق رژیم غذایی خود دریافت نکند، می تواند مصرف یک نوع مولتی ویتامین را جایگزین کند. با این حال توصیه می‌شود همیشه قبل از مصرف هر مولتی ویتامین با پزشک مشورت کنید تا اطمینان حاصل شود که آن‌ها با داروهای مصرفی تداخل نداشته باشند.

از ویتامین ها و مواد مغذی ضروری برای سالم نگه داشتن ناخن ها این ۸ مورد از همه مهم‌ترند.

۱-بیوتین

بیوتین یکی از ویتامین‌های گروه ب است که به عنوان ویتامین B7، کوآنزیم R و ویتامین H شناخته می شود.

این ویتامین رشد سلول‌های سالم را تقویت می‌کند و در متابولیسم اسیدهای آمینه‌ی سازنده‌ی پروتئین که برای رشد و تقویت ناخن ضروری هستند کمک می‌کند.
بیوتین بیشتر در گوشت اندام‌ها مانند کبد متمرکز است، اما در زرده ی تخم مرغ، لبنیات، مخمرها، ماهی سالمون، آووکادو، سیب زمینی شیرین، آجیل، دانه‌ها و حتی گل کلم نیز وجود دارد.

۲-ویتامین های دیگر گروه B

ویتامین B12 در جذب آهن و همچنین رشد گلبول های قرمز نقش دارد. آهن و B12 هر دو برای محکم و سالم نگه داشتن ناخن ها ضروری هستند. همچنین وجود فولات یا ویتامین B9 با کمک به شکل گیری گلبول های قرمز و رشد سلول های جدید برای رشد و سلامت ناخن‌ها مهم است.

  صرفه جویی در ضد آفتاب

فولات را می‌توان در سبزیجات سبز تیره، مرکبات، لوبیا، نخود فرنگی، عدس ، آجیل ، دانه ها و آووکادو یافت. اگرچه در سایر غذاها و نوشیدنی ها نیز مقداری از آن وجود دارد اما بیش از هر چیزدر منابع پروتئین حیوانی مانند: گوشت قرمز، گوشت پرندگان، انواع ماهی، تخم مرغ و لبنیات یافت می شود.

۳-آهن

آهن مرکز گلبول های قرمز است که اکسیژن را به اعضا و سلول‌های بدن از جمله ناخن‌های شما منتقل می کند.

بدن شما آهن موجود در غذاهای حیوانی مانند: گوشت گاو، مرغ، ماهی و تخم مرغ را بهتر از آهن موجود در غذاهای گیاهی مانند: سبزیجات با برگ سبز تیره، بادام زمینی، دانه‌ها، لوبیا و سایر غذاهای غنی شده جذب می کند.

۴-منیزیم

منیزیم نوعی ماده ی معدنی است که در بیش از ۳۰۰ واکنش در بدن شما دخیل است، از جمله سنتز پروتئین که برای رشد و تقویت ناخن لازم است. پشته‌های عمودی در ناخن‌های شما ممکن است نشانه‌ی کمبود منیزیم باشد.

غلات کامل، به طور خاص گندم کامل، منبع غنی منیزیم اند. منابع خوبی برای این عنصر در سبزیجات با برگ سبز تیره و همچنین کینوآ، بادام، بادام هندی، بادام زمینی، لوبیای ادمام و لوبیای سیاه نیز موجود است.

۵- پروتئین

ناخن ها در درجه ی اول از ساختاری فیبری به نام کراتین ساخته می شوند.

این همان چیزی است که به ناخن ها استحکام و مقاومت می بخشد و همچنین از ناخن های شما در برابر آسیب و فشار محافظت می کند. جالب است بدانید کراتینی که مشاهده می کنید در واقع مرده است. ناخن ها توسط سلول های مرده ای شکل می گیرند که که با فشار تولید سلول های جدید از پایین ناخن نمایان می شوند.

  تفاوت شپش و شوره سر و علل ایجاد آنها

جذب مقدار کافی پروتئین از طریق رژیم غذایی برای تولید بیشتر کراتین و در نتیجه تقویت ناخن ها ضروری است؛ بنابراین مصرف کم پروتئین ممکن است باعث ضعف ناخن ها شود. پروتئین را می توان از منابع پروتئین حیوانی مانند: گوشت قرمز، گوشت پرندگان، ماهی، تخم مرغ، لبنیات و همچنین غذاهای گیاهی مانند سویا، حبوبات، لوبیا، عدس، آجیل، دانه ها و غلات کامل دریافت کرد.

۶- اسیدهای چرب امگا ۳

اسیدهای چرب امگا ۳ می توانند به مرطوب ماندن ناخن های شما کمک کند و ظاهری براق به آن ها ببخشند.

ماهی های چرب مانند ماهی قزل آلا، ماهی سالمون، ماهی تن و ساردین در صدر جدول مواد حاوی امگا ۳ قرار دارند علاوه بر این در گردو، سویا، تخم مرغ، دانه چیا، تخم کتان، ماهی و روغن تخم کتان نیز این ماده وجود دارد.

۷- ویتامین سی

ویتامین C برای تولید کلاژن بسیار ضروری است، پروتئینی که به بسیاری از بافت‌ها شکل، استحکام و یکپارچگی می‌بخشد و پایه‌ی اصلی ناخن‌ها، مو و دندان است.

کمبود ویتامین C می تواند منجر به شکننده شدن ناخن‌ها و همچنین کند شدن رشد ناخن ها شود. در حالی که به نظر می رسد تنها میوه هایی مانند: پرتقال، توت فرنگی و کیوی بهترین منابع ویتامین C می باشند، اما فلفل دلمه ای، سبزیجات سبز و گوجه فرنگی نیز به مقدار زیادی حاوی این ماده ی مغذی اند.

۸- فلز روی یا زینک

روی برای واکنش‌های زیادی در بدن شما از جمله رشد و تقسیم سلول‌ها لازم است.

ناخن‌ها از نوعی سلول ساخته شده‌اند که به سرعت رشد می‌کند و تقسیم می‌شود. به همین دلیل، تأمین پایدار زینک برای رشد و تقویت ناخن ها لازم است. زینک نیز در منابع پروتئین حیوانی، سویا، نخود، لوبیای سیاه، آجیل‌هایی مانند بادام و بادام هندی و دانه‌ها یافت می‌شوند.

  انواع پوست: راهنمای گام به گام برای تشخیص نوع پوست و نحوه مراقبت از آن
تقویت ناخن

ضرورت نوشیدن آب به میزان کافی برای سلامت ناخن

آبرسانی تأثیر مستقیمی بر سلامت و تقویت ناخن‌های فرد دارد. هنگامی که یک فرد به اندازه‌ی کافی مایعات دریافت نمی‌کند، ناخن‌های او شکننده می‌شود. زود شکستن ناخن و پوسته پوسته شدن آن به معنی شکننده بودن ناخن است.

از ژلیش ناخن یا لاک اکریلیک خودداری کنید.

استفاده مداوم از لاک ناخن ژل یا آکریلیک می‌تواند به ناخن های فرد آسیب برساند و باعث لایه برداری آن‎ها شود.

براساس نظرات بنیاد سرطان پوست، اشعه‌ی فرابنفش که افراد برای خشک کردن لاک ژل از آن استفاده می کنند نیز خطراتی دارد. این امر به این دلیل است که اشعه‌ی فرابنفش با سرطان پوست و پیری زودرس ارتباط دارد. این بنیاد توصیه می کند ۲۰ دقیقه قبل از مراجعه به سالن زیبایی ناخن از ضد آفتاب مناسب استفاده شود.

از مصرف برخی محصولات مربوط به ناخن خودداری کنید.

بسیاری از محصولات مانند لاک پاک‌کن و سایر محصولات مخصوص ناخن ممکن است حاوی مواد شیمیایی باشند که باعث می‌شود ناخن‌ها به راحتی شکسته شوند.
از ناخن‌های خود به عنوان ابزار استفاده نکنید.نقش ناخن‌ها محافظت از پوست نرم زیر آن‌ها است. استفاده از آن‌ها به عنوان ابزاری برای انجام کارها ایده ی خوبی نیست.

به عنوان مثال اگر برای باز کردن قوطی نوشابه از ناخن استفاده شود، ممکن است خیلی راحت ناخن بشکند؛ بنابراین برای محافظت از ناخن ها، پیشنهاد می شود از یک ابزار مخصوص یا پدهای محافظت از انگشتان استفاده شود.

ناخن ها را کوتاه نگه دارید.

در ناخن‌های کوتاه تر احتمال آسیب کمتری وجود دارد. هنگامی که فرد ناخن‌های بلندی دارد، بیشتر احتمال دارد که به چیزی یا جایی گیر کند در نتیجه بشکند یا ترک بردارد. کوتاه نگه داشتن ناخن‌ها می تواند به جلوگیری از شکستگی‌های احتمالی و حفظ استحکام و تقویت ناخن ها کمک کند.

  علت موخوره : ۱۲ عادت اشتباه که منجر به موخوره می‌شود

به طور مرتب از کرم مرطوب کننده استفاده کنید.

استفاده از کرم مرطوب کننده‌ مناسب برای دست می‌تواند به مرطوب نگه داشتن ناخن ها نیز کمک کند. ما باید بعد از شستن دست ها یا بعد از پاک کردن ناخن، از کرم استفاده کنیم تا به بازگرداندن رطوبت ناخن‌ها کمک کنیم.

از ضد عفونی کردن بیش از حد دست خودداری کنید.

افراد معمولاً از ضدعفونی کننده‌ی دست به عنوان جایگزین شستشو استفاده می‌کنند. با این حال، ضد عفونی کننده‌ی دست اغلب حاوی الکل است که می‌تواند رطوبت طبیعی و مورد نیاز دست‌ها و ناخن‌ها را از بین ببرد. بنابراین استفاده‌ی مکرر از ضدعفونی کننده‌ی دست می‌تواند ناخن‌ها را شکننده و آسیب‌پذیر کند.

اگر استفاده از ضدعفونی کننده‌ی دست تنها گزینه است، فرد باید از تماس آن با ناخن‌هایش خودداری کند و فقط مقدار کمی از آن استفاده کند.

هنگام استفاده از شوینده‌ها دستکش بپوشید.

شوینده‌ها اغلب حاوی مواد شیمیایی خطرناک هستند. اگرچه ممکن است در هنگام استفاده از یک شوینده هیچ مشکلی در پوست یا ناخن‌‌ها مشاهده نشود، اما می‌تواند به آن ها آسیب برساند. هنگام استفاده از این محصولات از دستکش‌های لاستیکی استفاده نمایید تا از آسیب‌های احتمالی جلوگیری کنید.

از تماس بیش از حد با آب خودداری کنید.

تماس طولانی ‌مدت ناخن‌ها با آب باعث نرم شدن ناخن‌های فرد می شود و این سبب می‌شود که ناخن ها به راحتی بشکنند. برای جلوگیری از این امر می‌توان از روش‌هایی نظیر پوشیدن دستکش هنگام شستن ظرف ها استفاده کرد.

داروها را بررسی کنید.

برخی از داروهای خاص، به ویژه مُدِر‌ها (دیورتیک‌ها) می‌توانند ناخن های فرد را کم آب کنند. اگر کسی هنگام مصرف این نوع از داروها متوجه ضعف در ناخن‌هایش شد، می‌تواند با پزشک خود مشورت کند که در صورت امکان داروهایش‌ را تغییر دهد.

منبع سایت lafarrerr

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *