چی بپوشم؟, مد و استایل

لباس خانم ها در محیط کار

لباس خانم ها در محیط کار
انتخاب پوشش مناسب محل کار، به‌خصوص برای خانم‌ها، تبدیل به یکی از مهمترین معضلات روز در ایران شده؛ دلیلش هم این است که لباس رسمی، غیررسمی، نیمه‌رسمی و… در ایران، چندان تعریف مشخصی ندارد و به‌ویژه، خانم‌ها تقریبا در هر محیطی مانتو می‌پوشند و تصور هم می‌کنند که مانتو، لباسی است که رسمی و غیررسمی ندارد. هرچند که مدتی است مانتوهای بانوان با کمی تغییرات، شکل‎های دیگری مانند کت بلند، مانتو کُتی و… نیز به‌خود گرفته که برای محیط‌های رسمی، اداری و… مناسب هم هستند، اما اگر به پوشیدن چنین لباس‌هایی علاقه ندارید، با همین مانتو هم می‌توانید پوشش مناسب محل کار داشته باشید. علاوه بر آن، ما نکاتی را به شما گوشزد می‌کنیم که باعث هرچه متناسب‌تر شدن استایلتان برای محیط‌های اداری می‌شود. با ما همراه باشید.

پوشش مناسب محل کار

پوشش مناسب محل کار، به‌طور کلی، باید نسبتا رسمی باشد؛ البته این به معنای پوشیدن کت‌وشلوار یا لباس‌های فوق‌رسمی نیست. در کشورهای خارجی، اصطلاحی به‌نام «بیزینس‌کژوآل» در مبحث استایل وجود دارد که به‌معنی استایل کژوال یا راحتی است که برای محل کار مناسب می‌باشد؛ این نوع پوشش، از پوشش کژوال و همینطور اسمارت‌کژوآل، رسمی‌تر بوده، اما به اندازه پوشش نیمه‌رسمی یا رسمی هم رسمیت ندارد.

لباس‌های ساده

محل کار، محیطی است که اشخاص باید در آن تمامی تمرکز خود را صرف کار کنند، بنابراین بهتر است به‌گونه‌ای لباس بپوشند که درعین شیک بودن، بیش ازحد، توجهات را به‌سمت خود جلب نکنند. لباس محل کار بهتر  است ترجیحا بدون طرح بوده (یا نهایتا طرح‌های ساده داشته باشد) و رنگ‌های تند و متنوع در آن به‌کار نرفته باشد؛ البته این به‌معنی عدم استفاده از رنگ‌های شاد و استفاده صرف از رنگ‌های خنثی یا تیره نیست، بلکه می‌توانید در حد اعتدال از رنگ شاد استفاده کنید؛ مثلا یکی از آیتم‌ها به رنگ روشن باشد و سایر آیتم‌ها به رنگ‌های خنثی یا ترکیب با خاکستری.

  اصول لباس پوشیدن آقایان در جلسات رسمی

آیتم‌های رسمی

بهتر است که در محیط کار، از آیتم‌های رسمی یا نیمه‌رسمی استفاده کنید؛ مثلا به‌جای شلوار جین، شلوار رسمی، مثل نخی یا کتان بپوشید. البته اگر محیط کار شما، صمیمانه و به‌اصطلاح، استارت‌آپی است و محیطی غیررسمی دارد، می‌توانید شلوار جین بپوشید، اما بهتر است شلوارتان ترجیحا تیره باشد یااینکه آن را با سایر آیتم‌های رسمی ست کنید؛ مثل مانتو کتی، کفش کالج و…

می‌توانید یک کت بلند یا مانتو کتی را با شلوار رسمی و پیراهن یا شومیز رسمی (یقه مردانه و ترجیحا ساده و تک‌رنگ یا با راه‌راه‌های باریک) ست کنید.

مانتو و شلوار ست (فرم اداری)

همانطور که می‌دانید، یکی از رایجترین پوشش‌های مناسب محل کار برای خانم‌ها، مانتو و شلوار سِت می‌باشد. برخی از ادارات، فرم خاصی برای بانوان درنظر می‌گیرند و معمولا برای تمامی کارمندان خانمشان از آن سفارش می‌دهند، اما اگر محل کار شما چنین قانونی ندارد، می‌توانید لباس خود را به‌گونه‌ای انتخاب کنید که شبیه به مانتو و شلوار ست باشد؛ مثلا می‌توانید مانتو و شلوارتان را تقریبا همرنگ یا از یک طیف رنگی انتخاب کنید؛ بهتر است که مانتویتان، کوتاه نباشد و حداقل تا روی باسن بیاید. می‌توانید از مقنعه‌های اداری خاص و طرحدارف مثل مقنعه شالدار و… استفاده کنید یا اینکه شالی رنگی روی مقنعه خود ببندید.

  از شروع شلوار زاپ دار در مد تا نحوه ست کردن آن

اجتناب از آیتم‌های غیررسمی

یادتان باشد که محیط کار شما، هرچقدر هم که صمیمی و دوستانه باشد، به‌هیچ عنوان نباید آیتم‌هایی مثل  شلوار پاره و زاپدار، پیراهن چهارخانه غیررسمی، کیف‌های پرزرق‌وبرق، کفش‌هایی با پاشنه بیش ازحد بلند و… به‌همراه داشته باشید.

پوشش سر

معمولا در اکثر محیط‌های کاری، پوشش سرِ تعریف‌شده برای خانم‌ها مقنعه است؛ هرچند که در برخی محیط‌ها اجباری در این راستا وجود ندارد، اما در چنین فضاهایی نیز باید روسری یا شال خود را به‌گونه‌ای ببندید که حالتی رسمی‌تر داشته باشد؛ مثلا از بستن روسری در پشت گردن، به‌طوری که جلوی گردنتان مشخص باشد و روش‌هایی شبیه این مورد خودداری کنید.

اکسسوری مناسب محل کار

بهتر است که در محیط کاری، اکسسوری خاصی به‌همراه نداشته باشید؛ زیرا هم ممکن است موجب سروصدا و درنتیجه آزار همکاران و مراجعه‌کنندگان شود و هم اینکه از اصل سادگی به‌دور است. یکی از اکسسوری‌هایی که باید حتما همراه داشته باشید، ساعت است. با داشتن ساعت، هم می‌توانید دقیقتر به زمان کارهایتان تسلط داشته باشید و هم شخصی منظم به‌نظر می‌رسید. استفاده از یک یا دو انگشتر (در دو دست) یا نهایتا یک دستبند ساده و بدون زرق‌وبرق نیز مناسب است.

تمیزی و آراستگی

تقریبا می‌توان گفت که مهمترین قانون برای پوشش مناسب محل کار، تمیزی و آراستگی است. یادتان باشد که سادگی، برابر با شلختگی و عدم آراستگی نیست. لباس شما باید صاف و اتوکشیده، مرتب، بدون نخ‌کش شدگی، بدون لک و خوشبو باشد. بهتر است که از پوشیدن لباس‌های لایه‌لایه، به‌طور افراطی نیز خودداری کنید، زیرا اگر کمی سهل‌انگاری در ست کردن این نوع استایل به‌خرج دهید، استایلتان شلخته و نامرتب به‌نظر خواهد رسید.

  این رنگ ها را با هم نپوشید

پاکیزگی و آراستگی صورت

پاکیزگی صورت نیز از عوامل مهم برای خانم‌های کارمند است. این به معنی آرایش زیاد و افراطی نیست؛ درواقع بهتر است که در محل کار، آرایش بسیار ملایمی داشته باشید. هر صبح، پس از شست‌وشوی صورتتان، کرم مرطوب‌کننده و کرم ضدآفتاب را فراموش نکنید. می‌توانید از ریمل، کمی مداد مشکی و رژلبی کمرنگ (ترجیحا نود یا صورتی کمرنگ) استفاده کنید. ناخن‌هایتان هم باید مرتب و آراسته باشد و می‌توانید لاک کمرنگ و ملیحی برروی آن‌ها بزنید، اما مهمتر از آن، اندازه ناخن است که نباید بیش ازحد بلند باشد. سوهان‌کشی را نیز فراموش نکنید. توصیه ما این است که از کاشت ناخن، به شکل‌های عجیب و بسیار بلند برای محیط کار دوری کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *