پوست و مو, مو

۱+ ۱۲ نکته باریک‌تر از مو برای شادابی موها

اجازه دهید موها به طور طبیعی خشک شوند اما اگر معمولاً از سشوار استفاده می‌کنید، حتماً هنگام کار به فاصله سشوار تا موها دقت کنید چون حرارت بالا، سبوم (چربی پوست) را افزایش می‌دهد و در نتیجه موها الکتریسیته پیدا می‌کنند

اگر دغدغه موهایتان را دارید، لازم است عادات خاصی را در خود تقویت کنید. به عنوان مثال انتخاب شامپوی مناسب، ماساژ پوست سر یا مصرف مکمل‌های غذایی در شادابی موها تأثیر زیادی دارد.

۱- فرق سرتان را ماساژ دهید!

فرق سر منطقه‌ای استخوانی، بدون ماهیچه و تقریباً بی‌تحرک است؛ به همین دلیل ماساژ این قسمت، جریان خون را در ریشه موها تقویت می‌کند و در رشد موها نقش مهمی دارد. برای این منظور سرتان را پایین بیاورید و از پشت گردن تا پیشانی را با حرکات دورانی نوک انگشتان ماساژ دهید. سپس پوست فرق سرتان را با حرکات انگشتان، جلو و عقب ببرید و در نهایت به کمک انگشتان فشارهای کوچکی به پوست این ناحیه وارد کنید.

۲- از شامپویی با PH مناسب استفاده کنید؟

PH مناسب برای شامپو، عدد ۵/۵ است. شامپویی که چنین مشخصه‌ای دارد، کاملاً برای مو مناسب است چون خیلی کف نمی‌کند و در نتیجه قدرت پاک‌کنندگی زیادی ندارد. شامپوهای بیو که بدون سورفکتانت هستند، چنین خاصیتی دارند و غالباً برای موهای چرب مناسب‌اند.

۳- میزان شامپوی مصرفی را مدیریت کنید!

اگر موهایتان را هر روز می‌شویید، میزان شامپوی مصرفی را به حداقل برسانید. تنها به شستشوی فرق سر بسنده کنید و ساقه موها را با کف دست به هم بزنید و در نهایت با فشار آب ولرم، آبکشی کنید. برای بار دوم، موهایتان را با آب خنک بشویید! با این کار موهای درخشان‌تری خواهید داشت. اگر موهای چرب یا نازکی دارید، از نرم‌کننده استفاده نکنید. روی ساقه موها ماسک مخصوص مو بزنید. با این عمل فیبر مویی در عرض دو دقیقه احیا خواهد شد.

  ۱۳ راهکار برای جلوگیری و درمان وز شدن مو

۴- به تعداد دفعات استعمال شامپو دقت کنید!

شستن موها، آن هم هر روز، ایده خوبی نیست. اگر هر روز موهایتان را شستشو دهید، پوست سرتان و نیز فیبرهای مویی آسیب جدی می‌بینند و در طولانی مدت این احتمال وجود دارد که موها چرب شوند و سرتان شوره بگذارد! آرایشگران توصیه می‌کنند موها را حداکثر ۲ بار در هفته بشویید اما با این حال به نوع موهایتان دقت کنید و بی‌مطالعه راهکاری را انتخاب نکنید.

۵- نحوه شستشوی درست موها را بیاموزید!

قبل از اینکه موها را زیر آب ببرید، از ریشه تا نوک آن‌ها را به خوبی شانه بزنید تا گره‌های احتمالی باز و موهای مرده از بقیه موها جدا شوند. در ادامه موها را خیس کنید و اندازه یک فندق شامپو روی ریشه موها بزنید. با نوک انگشتان شامپو را روی پوست سرتان، اطراف گوش‌ها و پشت گردن بخش کنید و پوست سر را به خوبی ماساژ دهید. نیازی به استعمال شامپو روی ساقه موها نیست چون با کف ایجاد شده، ساقه‌ها نیز تمیز خواهند شد. اگر عموماً در معرض آلودگی هوا قرار دارید، پیشنهاد می‌کنیم موهایتان را ۲ مرتبه و دقیقاً به همان روش شامپو بزنید.

۶- از مصرف نرم‌کننده غافل نشوید!

بعد از اینکه موهایتان را با آب ولرم آبکشی کردید، از یک نرم‌کننده استفاده کنید. البته شاید به نظرتان مصرف نرم‌کننده لازم نباشد، اما نرم‌کننده هم از گره خوردن موها جلوگیری می‌کند، هم ظاهر بهتری به موهایتان می‌دهد و هم مانع شکستگی موها می‌شود. مانند شامپو، نرم‌کننده را نیز بر اساس نوع موهایتان انتخاب کنید اما پیشنهاد ما به شما این است که برای حفظ سلامت موها و نیز مراقبت از محیط‌ زیست، حتماً از شامپوی بدون سیلیکون استفاده کنید زیرا سیلیکون، موها را به مرور زمان خفه می‌کند!

  قبل از کاشت مو بخوانید

۷- موها را با احتیاط خشک کنید

اجازه دهید موها به طور طبیعی خشک شوند اما اگر معمولاً از سشوار استفاده می‌کنید، حتماً هنگام کار به فاصله سشوار تا موها دقت کنید چون حرارت بالا، سبوم (چربی پوست) را افزایش می‌دهد و در نتیجه موها الکتریسیته پیدا می‌کنند.

۸- شانه مناسبی انتخاب کنید و نحوه درست شانه زدن را یاد بگیرید!

بهتر است برس انتخابی شما مویی باشد. برس مویی به طور طبیعی موها را نرم و حالت‌پذیر می‌کند. موها را هر روز برس بزنید و هنگام کار سرتان را به جلو خم کنید و به آرامی برس را روی موهایتان حرکت دهید.

۹- برای رنگ کردن موها، از رنگ‌های طبیعی کمک بگیرید!

اگر دلتان می‌خواهد با رنگ‌آمیزی موها، جلوه‌ای خاص به چهره‌تان بدهید، پیشنهاد می‌کنیم از رنگ‌های گیاهی استفاده کنید چون هم موجب رشد موها می‌شود و هم از آن‌ها حفاظت می‌کند.

۱۰- سبد غذایی خود را اصلاح کنید!

میوه و سبزیجات تازه، حبوبات، غلات و مواد غذایی حاوی ویتامین B را در برنامه غذایی خود بگنجانید. لازم به ذکر است ماهی‌ها، تخم‌مرغ، ماست، دانه‌های روغنی، جگر و … منبع غنی ویتامین B هستند. هرازگاهی میزان آهن خونتان را بررسی کنید که احیاناً به فقر آهن دچار نشده باشید. اگر ریزش مو دارید یا ریشه موهایتان ضعیف است، مکمل ویتامین B، اسیدهای آمینه گوگرددار، روی و سلنیوم مصرف کنید.

  ویژگی‌های یک شامپوی خوب

۱۱- آرام باشید و استرس را از خود دور کنید!

یاد بگیرید تحت هر شرایطی آرامش خود را حفظ کنید. برای این منظور، صبح‌ها اول وقت نفس عمیق بکشید و استخوان‌های کتف و پشت گردن را ماساژ بدهید. ماهیچه‌های پشت گردن را به آرامی رها کنید. این قسمت از بدن اعصابی که به فرق سر می‌روند را هدایت می‌کند. به همین دلیل در حفظ آرامش و رفع خستگی آن دقت کنید.

۱۲- مراقبت بهینه موها با استفاده از ماسک‌های مویی

برخلاف آنچه که روی جعبه ماسک‌های مخصوص مو نوشته شده، اگر این ماسک‌ها را قبل از شامپو زدن به موها و روی موهای خشک استفاده کنید، آثار مثبت و چشم‌گیری خواهد داشت! اما دلیل آن چیست؟ وقتی موها را خیس می‌کنیم، منافذ پوست بسته و غیرقابل نفوذ می‌شوند. در این حالت مواد مفید موجود در ماسک توان نفوذ به ریشه را ندارند و در نتیجه مصرف ماسک تأثیر محسوسی نخواهد داشت. بنابراین ماسک‌های مویی را حتماً با موی خشک مصرف کنید و یادتان باشد هرچه مدت استراحت ماسک روی موها بیشتر باشد (یک ساعت تا یک شب)، تأثیر بیشتری خواهد داشت. مانند شامپو، ماسک بدون سیلیکون انتخاب کنید تا موهایتان از ریشه، قوی و بادام شوند، نه فقط از نظر زیبایی و ظاهر!

۱۳- استعمال روغن‌های گیاهی، معجزه‌ای در شادابی موها!

روغن‌های گیاهی در شادابی و سلامت موها بسیار مؤثرند. روغن زیتون، آرگان، نارگیل و… از جمله روغن‌های گیاهی مناسب مو هستند که می‌توانید بر اساس نیاز موها از آن‌ها کمک بگیرید. چند ساعت قبل از مصرف شامپو (شب قبل، بهترین زمان ممکن!)، روغن گیاهی مورد نظر را از ریشه تا نوک موها بزنید.

  پینه زدایی از پاها در 5 مرحله

قبل از اینکه موها را زیر آب ببرید، از ریشه تا نوک آن‌ها را به خوبی شانه بزنید تا گره‌های احتمالی باز و موهای مرده از بقیه موها جدا شوند. در ادامه موها را خیس کنید و اندازه یک فندق شامپو روی ریشه موها بزنید

گر موهایتان به دلایل مختلف آسیب دیده‌اند، می‌توانید آن‌ها را قبل از مصرف روغن کمی مرطوب کنید. این کار به شما این امکان را می‌دهد تا موها را به راحتی آبکشی کنید. اگر نوع موهایتان چرب است، قطعاً لازم است روغن را فقط روی ساقه موها بزنید و چه بسا گاهی اوقات فقط به نوک موها! سپس موها را داخل یک حوله گرم بپیچید یا اگر بعد از استعمال روغن قصد دارید بخوابید، یک کلاه توردار روی موها بکشید. در نهایت اجازه دهید موها ۳۰ دقیقه یا یک شب به همان حالت باقی بمانند.
هنگام شستشو، موها را با آب گرم و یک شامپوی ملایم آبکشی کنید. در ادامه، ۲ بار دیگر شامپو بزنید تا اثر روغن به جا مانده روی موها کاملاً از بین برود. با اینکه روغن‌های گیاهی برای رشد و تغذیه موها بسیار مناسب‌اند، در مصرف آن‌ها افراط نکنید چون در بلندمدت مجموعه موها را سنگین و بی‌حالت می‌کنند.

 

منبع سایت تبیان 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *