مد و استایل

نگاهی به السا اسکیاپارلی؛ طراح سورئال ایتالیایی

السا اسکیاپارلی طراح لباس ایتالیایی در ۱۰ سپتامبر ۱۸۹۰ در یک خانواده مرفع در قصر اجدادی نزدیک به روم به دنیا آمد و بزرگ شد.

مادر خوانده او اشراف زاده و از نسل ناپلئون و پدر خوانده‌اش یک محقق در زمینه تاریخ بود و همین باعث شد او به فرهنگ و هنر و مذهب علاقمند شود.

فرزند خوانده بودنش او را آزار می‌داد و همین باعث شد بعد از دبیرستان در دانشگاه شهر رم به خواندن فلسفه مشغول شود. السا به دنبال سبک زندگی متفاوت در سال ۱۹۱۴ رم را ترک و به پاریس و سپس به لندن رفت و در آنجا مشغول به کار شد.

او در ۲۴ سالگی با معلم سابق خود در لندن ازدواج کرد و سپس به نیویورک نقل مکان کردند و صاحب دختری به نام ماری شدند. او تجربیات زیادی را با کار کردن در یک بوتیک فرانسوی در نیویورک به دست آورد که باعث شناخت سلیقه و سبک کاریش شد.

شروع به کار اسکیاپپارلی

اسکیاپارلی پس از جدایی از همسر با دخترش به پاریس رفت. در سال ۱۹۲۲ در اوج فقر و بی خانمانی در پاریس تصمیم گرفت از راه دوخت لباس کسب درآمد کند. او تحت تأثیر کارهای پل پوآرو به طراحی لباس علاقهمند شد و کار لباس را بدون آموزش قبلی شروع کرد و با روش مولاژ و کاملا ابتکاری طراحی را آغاز کرد که نتایج خوبی در پی داشت.

اسکیاپارلی چند سال بعد یعنی در سال ۱۹۲۷ برند شخصی خود را راه اندازی کرد و همزمان کار خود را با کوکو شنل که رقیبش محسوب می‌شود شروع کرد و پوشاک زنانه مدرن را دچار یک تحول عظیم کرد.

  10ست شگفت انگیز با پیراهن سفید مردانه

کار را با بافتنی آغاز و طرح‌هایش هنرمندان سورئال آن زمان را از جمله ژان کوکتو و سالوادور دالی را تحت تاثیر قرار داد. بافتنی‌های او حتی در مجله ووگ چاپ شد و به شهرت رسید.

بازگشت به فرانسه و پذیرش شکست

موفقیت اسکیاپارلی تا زمان جنگ ادامه داشت و در سال ۱۹۴۰ و در بحبوحه جنگ جهانی مجموعه بارانی و پالتو خود را معرفی کرد که بسیار مورد توجه قرار گرفت و سپس از شدت جنگ به نیویورک رفت و تا پایان جنگ در آنجا ماند اما پس از بازگشت همه چیز تغییر کرده بود.

طراحی‌های کریستین دیور محبوب شده بودند و اسکیاپارلی نمی‌توانست خود را با تغییر جدید وقف دهد. بنابراین در سال ۱۹۵۴ فروشگاه خود را تعطیل و عرصه را برای رقیب خود کوکو شنل خالی کرد.

السا اسکیاپارلی در همان سال کتاب خاطرات خود را منتشر کرد و نه سال بعد در سال ۱۹۷۳ درگذشت.

امضا شخصی و ابداعات اسکیاپارلی

طراحی پارچه‌های زیبا با دکمه‌های جدید، طراحی دامن‌های تنیس، لباس‌های روزمره‌ای که به راحتی پوشیده می‌شدند و لباس های زیپ دار از ابداعات اسکیاپارلی بودند که اسکیاپارلی در طول چند دهه فعالیت انجام داد و تاثیر زیادی بر دنیای مد و لباس گذاشت.

اولین مجموعه اسکیاپارلی

السا در ۱۹۳۰ اولین مجموعه خود را به الهام از روبدوشامبر و پیشبند پیراهن پرطرفداری طراحی کرد و از زیپ به صورت آشکار و دکمه‌های پلاستیکی به شکل خاص برای تزیین لباس‌ها استفاده کرد. این کالکشن شامل ژاکت‌های منحصر به فردی با طراحی‌های سورئال و خطای بصری بود.

  بهترین و مناسب ترین استایل در مراسم خاستگاری چیست؟

در ۱۹۳۱ بازیکن مشهور تنیس دامن سه تیکه با قابلیت جدا شدن و اتصال را به تن کرد و اواخر همان سال shiop نام مستعار اسکیاپارلی تجارت خود را گسترش داد و شروع به طراحی لباس‌های شب و رسمی کرد. او استفاده از مفاهیم سورئال را از سالوادور دالی گرفت و شاخصه اصلی برندش شد.

شروع نگاه سورئالیستی

او در سال ۱۹۳۷ با الهام از کمپین سالوادور دالی کفش همسرش را بر سر گذاشته بود و کلاهی مانند کفش برایش طراحی کرد. تفاوت السا اسکیاپارلی با دیگر طراحان زمان خودش تاثیر جنبش‌های سورئالیسم و دادائیسم در طراحی‌ کالکشن بود.

او طراحی لباس را به نوعی خلق یک اثر هنری می‌دانست که دنیایش را از باقی طراح ها جدا کرده بود اما خود را یک هنرمند می‌دانست.السا اسکیاپارلی از اولین کسانی بود که از اپل در کت‌هایش استفاده کرد تا کمر را باریک‌تر و شانه ها را پهن‌تر نشان دهد. طراحی‌های او نه تنها در لباس‌های جذاب و معمول بلکه در طراحی‌ لباس انتزاعی و آوانگارد نیز چشمگیر بود.

همیم طرح‌های عجیب و تازه باعث شد که او را بیشتر در کنار سالوادور دالی بشناسند.

اسکیاپارلی در سال ۱۹۴۶ بعد از بازگشت در کنار طراحی لباس جواهرات و عطر هم با برند خود ارائه داد اما هیچ فایده‌ای نداشت و طراحی کوتوق خود را در ۱۹۵۱ خاتمه داد و سه سال بعد هم خانه مد خود را تعطیل کرد اما نامش به عنوان کسی که دنیای مد دهه بیست و سی را جهت‌ داد همچنان بزرگ و به یاد ماندنی است.

چه کسی برند اسکیاپارلی را مجدد راه اندازی کرد؟

یک بیزینس من ایتالیایی به نام دیه‌گو دلاول امتیاز این برند را در سال ۲۰۰۷ خرید و در سپتامبر ۲۰۱۳ تصمیم به ارائه مجموعه اوت کوتوق گرفت و به این ترتیب اولین نمایش خود را در ژانویه ۲۰۱۴ ارائه داد و تا امروز کار خود را با حفظ سبک اسکیاپارلی ادامه می‌دهد.

  راهنمای خرید گن لاغری زنانه

منظور از اوت کوتوق یعنی مد سطح بالا. این کلمه فرانسوی است و به لباس‌های اطلاق می‌شود که دست دوز و سفارشی و از پارچه‌های گران قیمت و مرغوب است و سایز آن کاملاً بر اساس سایز اشخاص دوخته می‌شود و نمی‌توان برای آن قیمتی در نظر گرفته در واقع پول آن بسیار زیاد است.یکی از مجموعه‌های او به نام اشک و استخوان که همکاری با سالوادور دالی بوده است شوخ طبعی و وحشت را در هم آمیخته بود.

ورود موفقت آمیز دنیل رزبری؛ مدیر خلاقیت آمریکایی

اما دنیل رزبری مردی است که مدیر خلاقیت تیم اسکیاپارلی شده است. کمی قبل از همه‌گیری کرونا وارد تیم شد و به عنوان یک آمریکایی تازه وارد به یک برند ایتالیایی در آن شرایط سخت دستاوردهای زیادی برای این مجموعه داشته است از جمله لباس لیدی گاگا برای مراسم تحلیف جو بایدن و یا لباس بیانسه در مراسم گرمی.

همکاری لیدی گاگا با اسکیاپارلی

از مشهورترین طراحی‌ها و کالکشن‌ها که در تن لیدی گاگا دیده شد که این نشان جسارت بالای او بود و در این کالکشن خبری از کرست‌های چرمی نبود. در این کالکشن دیتیل‌های مخصوص اسکیاپارلی بینیم مثلاً سوتین‌های مخروطی شکل تا اشکال هندسی و رنگ طلایی معروف در جزئیات لباس‌ها.

  استایل زمستانی آقایان

او به یاد همکاری السا و جین کوکتوا یک کت با گل‌های رز ابریشمی هم طراحی کرد.در سه سالی که دنیل در خانه مد اسکیاپارلی حضور داشت جذابیت‌های سورئالیستی این برند دو برابر شده است.

متعهد به مد پایدار

نکته جالب این مجموعه استفاده از متریال‌های بازیافتی مثل کیسه‌های پلاستیکی بوده است. و یا جین‌های کهنه لیوایز که از مغازه‌های دست دوم فروشی تهیه شده و حتی نخ‌های زرین که از دهه‌های قبل در انبار باقی مانده بود همه از خلاقیت دنیل خبر می‌دهند که واقعاً جای تحسین و تبریک دارد.

اینگونه بود که برند اسکیاپارلی هم به کارزار تولید زباله کمتر در صنعت مد پیوستد. امیدواریم کم کم همه برندها در این راه برای حفاظت از محیط زیست قدم بردارند.در این مقاله سعی کردیم به صورت مفصل در مورد یکی از سورئال‌ترین طراح‌های لباس جهان یعنی السا اسکیاپارلی صحبت کنیم و فراز و نشیب‌های آن را درک کنیم.امیدوارم که از خواندن این مقاله لذت برده باشید. شما هم به سورئال علاقه دارید یا ترجیح می‌دهد که لبا‌س‌های ساده‌تری بپوشید؟ نظر خود را با ما در میان بگذارید.

نویسنده: سپیده

مدیر خلاقیت برند اسکیاپارلی کیست؟

دنیل رزبری آمریکایی کمی قبل از کرونا مدیر خلاقیت این برند شد و مفاهیم سورئالیستی را بهتر از گذشته به کار گرفت و حتی وارد کارزار زباله کمتر برای حفاظت از محیط زیست شد.

اسکیا پارلی کیست؟

السا اسکیاپارلی طراح لباس ایتالیایی و رقیب کوکو شنل محسوب می‌شد که در رقابت با او و کریستین دیور مجبور به تعطیل کردن خانه مد خود شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *