پوست و مو, مو

چگونه از موی رنگ شده خود به خوبی مراقبت کنیم؟

رنگ کردن مو، تأثیر چشمگیری در تغییر چهره‌ی شما دارد. اما، حتماً می‌دانید که استفاده از رنگ موهای دائمی و به خصوص دکلره، به موهایتان آسیب می‌زند. به دلیل مواد شیمیایی موجود در رنگ مو، مراقبت از موی رنگ شده به شدت مهم است.

بر همین اساس، تصمیم گرفتیم، اصول نگهداری از موهای رنگ شده را به شما بگوییم. همچنین، با خواندن این مقاله با شیوه‌های تثبیت رنگ مو و حفظ طولانی‌تر آن آشنا خواهید شد.

چطور از موی رنگ شده نگهداری کنیم؟

اگر به طور مرتب موهای خود را رنگ می‌کنید، به احتمال زیاد موهایتان خشک و شکننده شده است. مواد شیمیایی رنگ‌ موها، رطوبت مو را از بین می‌برند. در نتیجه، تار موها ضعیف می‌شوند. با این حال، می‌توانید به کمک شیوه‌های زیر از آسیب بیشتر به موهای خود جلوگیری کنید:

استفاده از حرارت را کاهش دهید.

استفاده از حرارت را کاهش دهید.

موی رنگ شده، از موی طبیعی شکننده‌تر است. پس، هنگام استفاده از اتوی مو، سشوار و وسایل مشابه، با موهایتان با ملایمت رفتار کنید.

بهتر است هنگام سشوار کشیدن و فر یا صاف کردن مو از وسایلی استفاده کنید که درجه حرارت آن‌ها قابل تنظیم است. همچنین، از محصولات محافظ حرارت مو استفاده کنید. زیرا آسیبی که حرارت به مو وارد می کند، ممکن است برگشت ناپذیر باشد و به مرور موها را شکننده و ضعیف کند.

علاوه بر این، بکوشید تا حد ممکن، استفاده از دستگاه‌های حرارتی (سشوار، اتو و فرکننده مو) را به هفته‌ای یک بار محدود کنید. وقتی موهایتان را با این وسایل مدل می‌دهید، حتماً از یک محصول محافظ حرارت موی با کیفیت کمک بگیرید تا رطوبت و سلامت موهایتان حفظ شود و موهایتان کمتر آسیب ببیند.

این محصولات مراقبت از مو ضمن رطوبت رسانی، از موهایتان در برابر حرارت و خشکی محافظت می‌کنند.

  مراقبت از پوست

به طور منظم از نرم کننده‌های قوی استفاده کنید.

استفاده از نرم کننده های قوی

اغلب، استفاده از رنگ، موها را خشک و شکننده می‌کند. بنابراین، خیلی مهم است که همیشه از یک نرم کننده‌ی قوی برای حفظ رطوبت مورد نیاز مو استفاده کنید.

این محصول ممکن است به شکل نرم کننده یا کرم موی بدون نیاز به آبکشی باشد. نرم کننده‌ی معمولی که در حمام استفاده می‌کنید و بعد آن را می‌شویید، یا حتی ماسک مو، از این دسته‌اند.

این محصولات، مواد مغذی لازم را برای تقویت موی رنگ شده شما فراهم کرده و آنها را آبرسانی می‌کنند. بکوشید، حداقل یک بار در هفته از این محصولات (شامپو و ماسک مو) استفاده کنید.

اگر بعد از مصرف نرم کننده ها پوست سرتان چرب شد، به دنبال محصولات مخصوص موی چرب باشید. این محصولات، بدون چرب کردن موهایتان، رطوبت مورد نیاز آن‌ها را تأمین می‌کنند. برای پیشگیری از حساسیت احتمالی، مراقب باشید تا فرآورده‌هایی که نیاز به آبکشی ندارند، روی پوست سرتان باقی نمانند.

نوک موهای خود را کوتاه کنید.

کوتاهی نوک مو

چه موهای خود را رنگ کرده باشید و چه نه؛ وجود موخوره، تار موهای شکسته و نوک موی دندانه دار، تا حدی کاملاً طبیعی و البته به شدت ناخوشایند است. با این حال، آسیب دیدن مو بعد از رنگ کردن، اجتناب ناپذیر است.

رنگ مو اغلب تار موها را خشک و شکننده می‌کند. برای اینکه موهایی سالم و خوش حالت داشته باشید، بهتر است، به طور منظم نوک موهای خود را کوتاه کنید. زیرا رنگ کردن مو بدون کوتاه کردن آن، ممکن است علت موخوره موی شما باشد.

اگر نگران موهای بلند خود هستید، می‌توانید در هر بار مراجعه به آرایشگاه، به آرایشگر بگویید تا فقط مقدار کمی از آن را کوتاه کند.

  ۱۰ نکته مهم که قبل از انتخاب ضد آفتاب کودکان باید بدانید!

از آسیب دیدن موها جلوگیری کنید.

جلوگیری از آسیب به موها

 

ممکن است در طول روز با عناصر و مواد شیمیایی زیادی سر و کار داشته باشید. وقتی این مواد در تماس با موی رنگ شده شما باشند، صدماتی جدی به آن وارد می‌کنند. پس، بهتر است از این تهدیدها آگاه باشید و کارهای لازم را برای مقابله با آن انجام دهید.

مثلاً اگر مجبورید مدت زیادی در معرض نور خورشید باشید، با استفاده از یک کلاه زیبا، موهایتان را در برابر آفتاب بپوشانید. همچنین، اگر قصد دارید در استخرهای حاوی کلر شنا کنید، بهتر است یک کلاه شنا بپوشید یا موهایتان را پشت سرتان جمع کنید. موهایتان را زیر آب نبرید تا خیس نشوند. هرچه با موهایتان ملایم‌تر رفتار کنید، سالم‌تر می‌مانند.

چگونه رنگ موهای خود را تثبیت کنیم؟

رنگ کردن مو، علاوه بر هزینه‌های سنگین، نیازمند صرف چندین ساعت وقت در آرایشگاه است. پس چرا با چند بی دقتی کوچک، تمام آن زحمات را به باد بدهید.

روش‌های زیادی وجود دارند که به کمک آنها می‌توانید، ظاهر و رنگ جدید موهای خود را برای مدت زمان بیشتری حفظ کنید. پس، برخی از مؤثرترین شیوه‌های تثبیت رنگ مو را در ادامه بخوانید:

از محصولات مراقبت کننده مو استفاده کنید.

متأسفانه محصولات زیادی برای حفاظت از موهای رنگ شده وحود ندارد. برخی از انواع ماسک، کرم و روغن هایی که برای مراقبت مو معرفی شده‌اند، وضع موهای رنگ شده را بهتر نمی‌کنند، بلکه رنگ موها را کمرنگ و کدر می‌کنند. پس، برای جلوگیری از هرگونه آسیب به موی رنگ شده‌ی خود، محصولاتی را بخرید که برای موهای رنگ شده تولید شده‌اند.

موهای خود را کمتر شامپو کنید.

شامپوی کم

شست وشوی کمتر، یکی از نکات ماندگاری زیاد رنگ و سالم ماندن موهاست. حتی اگر از بهترین شامپو و نرم کننده‌ی مخصوص موی رنگ شده در بازار استفاده کنید، شست وشوی زیاد، موها را کدر و کمرنگ می‌کند.

  چروک پیشانی و روش های معجزه آسا برای از بین بردن آن

تا حد ممکن، موهایتان را کمتر بشویید تا رنگ مویتان بیشتر بماند. به این ترتیب، هم وقت خود را مدیریت می‌کنید و کمتر در آرایشگاه می‌مانید، هم رنگ موهایتان بهتر و شفاف‌تر به نظر می‌رسد.

موهایتان را با آب داغ نشویید.

بر اساس اطلاعات سایت ویکی هاو، شست وشوی مو با آب داغ ممکن است موجب از بین رفتن یا کدر شدن رنگ موهای شما شود. در واقع، با این کار، لایه‌ی کوتیکول (لایه‌ی بیرونی که ساقه‌ی مو را می‌پوشاند و از آن محافظت می‌کند)، باز می‌شود و مولکول‌های رنگ سریع‌تر فرار می‌کنند. پس، بکوشید برای شست وشوی موی رنگ شده خود از آب ولرم یا حتی آب سرد استفاده کنید.

از نرم کننده‌های بدون نیاز به آبکشی استفاده کنید.

نرم کننده بدون آبکشی

نرم کننده‌ها و رطوبت‌رسان‌های قوی محافظ موهای رنگ شده که نیاز به آبکشی ندارند، موادی دارند که در برابر حرارت و صدمات مکانیکی از موهای شما محافظت می‌کنند.

در واقع، ماده‌ی سیلیکونی موجود در این محصولات، یک لایه‌ی محافظ روی موهایتان ایجاد می‌کند. به این ترتیب، موهای شما را در مقابل نور خورشید محافظت کرده و از زبری و وز شدن مو جلوگیری می‌کند.

این محصولات حتی در برابر آسیب‌های ناشی از سشوار و حالت دهنده‌ها، از موهای شما محافظت می‌کنند.

نگرانی‌های رایج درباره‌ی موی رنگ شده

بیشتر اوقات، استفاده از رنگ مو، راه جذابی برای زیبا کردن شماست. ولی اگر به طور مدوام از آن‌ها استفاده کنید، ممکن است به موهایتان آسیبب بزند. اما، نگران نباشید! هر آسیبی، درمانی هم دارد که به سلامت و شادابی موهایتان کمک می‌کند.

  درمان های خانگی آسان جوش های پشت بدن و سرشانه

خشک شدن و آسیب زدن به موها

خشکی و آسیب به مو

 

اگر پس از خروج از آرایشگاه از موهای خود مراقبت نکنید، احتمالاً بعد از مدتی پشیمان خواهید شد. باید بدانید اگر روی محصولات مناسب سرمایه گذاری کنید و تلاشتان را برای بازگرداندن سلامت موهای خود ادامه دهید، موهایتان ،حتی نسبت به زمانی که رنگ نکرده بودید، سالم تر و زیباتر می‌شوند.

علاوه بر همه ی مواردی که در بالا خواندید، موهایتان را آبرسانی کنید و به علامت‌هایی که موهایتان نشان می‌دهد، گوش دهید!

به طور مثال اگر احساس می‌کنید پوست سرتان خیلی زود چرب می‌شود، فقط بخش های پایینی موها را به آبرسان‌های تقویتی آغشته کنید و نیمه‌ی بالایی موها را رها کنید. برعکس، اگر پوست سرتان خیلی خشک شده و می‌خارد، از ریشه تا انتهای ساقه‌ی مو را به مرطوب کننده و آبرسان آغشته کنید.

بنابراین با توجه کردن به پاسخی که موهایتان نسبت به مرطوب کننده‌ها می‌دهد، نه فقط، آسیب‌هایی را که بر اثر رنگ مو ایجاد شده، از بین می‌برید؛ بلکه از آسیب‌های بعدی نیز جلوگیری می‌کنید.

کدر شدن رنگ مو و از بین رفتن آن

درست است که قرار نیست رنگ موها تا ابد و با همان جلوه‌ی آغازین روی موهای شما باقی بمانند و هیچ رنگ مویی دائمی نیست؛ اما، می‌توانید با استفاده از محصولات محافظتی مناسب، پرهیز از آب گرم، مراقبت از موها و تقویت آن‌ها، تا حد زیادی از رنگ موی خود حفاظت کنید.

فراموش نکنید، هر فعالیتی که کوتیکول ساقه‌ی مو را باز کند (مثل فر یا صاف کردن مو) رنگ موی شما را به مرور از بین می‌برد و آن را کدر می‌کند.

منبع سایت لافارر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *