آموزش دوخت پرده منزل

آموزش دوخت دو مدل پرده والان دار

در این مقاله به آموزش دو مدل پرده والان دار میپردازیم.

این مدل پرده، مناسب پنجره‌های کوچکی است که می‌خواهید بزرگتر دیده شوند و دلیلش نیز آویز‌های کناری آن است.

این پرده مانند گوشواره برای پرده آویزان می‌شود و برای تغییر دادن پرده، مدل مناسبی است. از هرپارچه‌ای می‌توان برای این پرده استفاده کرد.

پرده والان دار

اندازه‌گیری پرده والان دار

برای اندازه‌گیری، باید اندازه چوب پرده و بلندی پرده را به اندازه دلخواهتان در نظر بگیرید.

در بالای پرده از نوار پرده ۲ نخ استفاده کنید و با توجه به آموزش‌های قبلی، نوار پرده را بدوزید.

برای مثال، اگر اندازه چوب پرده، ۱.۵ باشد، پارچه را به اندازه ۱.۵ به‌علاوه مقداری که می‌خواهید از پهلو آویزان باشد، در نظر بگیرید.

پارچه را دولا تا کنید، سپس مانند ویدیو الگو را کشیده و از ۲۰ سانتی‌متر دوخت بزنید.

پرده والان دار

رنگ‌شناسی پرده پذیرایی

برای انتخاب رنگ پرده پذیرایی باید توجه داشته باشید که از چه رنگی در دکوراسیون منزلتان استفاده کرده‌اید.

انتخاب رنگ پرده پذیرایی، به شما کمک های زیادی خواهد کرد. در واقع با انتخاب رنگ مناسب برای پرده می‌توانید زیبایی چند برابری به خانه خود بدهید.

برای مثال رنگ پرده سورمه‌ای در کنار مبلمان طوسی، ترکیب فوق العاده‌ای تشکیل می‌دهد.

نکته: قبل از انتخاب رنگ پرده، باید بدانید که آیتم‌های منزلتان در چه سبکی هستند.

اگر یک اتاق، رنگ‌های کاملا مشخص و چشم‌نوازی در بخش دیوارها، فرش یا اشیای دیگر پذیرایی داشته باشد، بهتر است که رنگ پرده پذیرایی، به‌صورت خنثی انتخاب شود؛ و برعکس، اگر سایر عناصر اتاق رنگ‌هایی با درجات رنگی خنثی دارند، از پرده‌های رنگی جذاب استفاده کنید تا پذیرایی شما زنده شود.

پرده والان دار

رنگ گرم برای پرده پذیرایی

قهوه‌ای روشن: این رنگ، یکی از معمول‌ترین رنگ‌هایی است که بسیاری از افراد از آن برای رنگ پرده پذیرایی خانه خود استفاده می‌کنند. رنگ قهوه‌ای روشن، باعث ایجاد فضای دنج و صمیمی می‌شود. همچنین این رنگ به افزایش تمرکز نیز کمک می‌کند؛ با این حال فراموش نکنید که پرده قهوه‌ای به درجات روشنی از وسایل دیگر نیز نیاز دارد، تا پذیرایی شما خسته‌کننده و کسل‌کننده به نظر نرسد.

  آموزش دوخت پرده آشپزخانه

ویدئوی آموزش دوخت پرده والان دار

آموزش دوخت پرده و والان

داشتن پرده‌های متنوع، یکی از بهترین ابزارها برای تغییر دکوراسیون منازل است؛ به‌خصوص برای عزیزانی که در خانه های استیجاری زندگی می‌کنند. در این مقاله به آموزش پرده والان دار پرداخته شده است.

این نوع پرده‌ها معمولا در خانه هایی به‌کار می‌روند که ارتفاع کف تا سقف در آن‌ها زیاد است؛ و برای خانه‌هایی که ارتفاع کمتری دارند، از والان های مخصوص استفاده می‌شود.

قبل از آموزش پرده والان دار به سه نکته بسیار مهم باید توجه کنیم.

  1. دکوراسیون
  2. رنگبندی
  3. ارتفاع خانه

برای اندازه‌گیری پرده می‌توانید از چوب‌پرده تا زمین را اندازه بگیرید؛ یا از چوب‌پرده تا کمی بالاتر از زمین، به اضافه ۱۰سانتی‌متر اندازه بگیرید.

برای عرض پرده باید دقیقا ۳ برابر اندازه مد نظرتان پارچه تهیه کنید.

برای بلندی پرده، ۱۰ سانتی‌متر اضافی را ۳ بار مانند ویدیو تا بزنید و بدوزید.

بیشتر بخوانیم : آموزش دوخت والان لاله واژگون برای پرده

انواع نوار پرده

ما ۴ نوع نوار پرده داریم:

۴ نخ

۳ نخ

۲ نخ

نوار پرده حلقه‌ای یا پانچی

نوار پرده‌های قدیمی بعد از دوخت، چین می‌خورند، اما نوار پرده‌های جدید، بعد از دوخت، پلیسه می‌خورند.

نکته مهم این است که شما ابتدا باید دو طرف پرده و سپس بالا و پایین پرده را بدوزید، زیرا در پایین پرده، باید سرب رد کنیم.

برای دوخت نوار پرده، ابتدا تمامی نخ‌ها را به اندازه مساوی بکشید و گره بزنید که صاف دوخته شود.

اگر اندازه‌ها مساوی نباشند، نوار پرده کج  دوخته می‌شود و پرده در نهایت کج می‌ایستد.

از پشت پارچه، که به اندازه ۲ سانتی‌متر یا به اندازه نوار پرده تا کرده‌ایم، از سمت راست شروع کنید.

  آموزش دوخت پرده پلیسه

نکته مهم دوخت: برای اینکه پرده به زیبایی بایستد، علاوه بر ۲ سانتی‌متری که در پهلو تا کرده‌اید، ۲ سانتی‌متر دیگر هم تا کنید و فقط قسمت بالای آن را چرخ کنید.

نکته مهم: نوار پرده را از انتهایی‌ترین بخش پرده (لب به لب) ندوزید. بهترین کار این است که ۲ میلی‌متر الی نیم سانتی‌متر پایینتر بدوزید.

نخ مناسب دوخت پرده، نخ سردوز است.

در انتهای دوخت نوار پرده، مانند ابتدای دوخت، ۲ سانتی‌متر، تا بزنید، سپس نوار را بدوزید.

برای نوار اریب دو نخ، یک دوخت در بالای نوار پرده بزنید و یک دوخت در پایین. برای نوار اریب های ۳ و ۴ نخ، یک دوخت هم در وسط آن بزنید.

بعد از دوخت نوار پرده، سراغ انداختن سرب بروید. سرب را هنگام شست‌وشو و اتوکشی حتما در بیاورید؛ و ترجیحا برای شست‌وشوی پرده به اتوشویی مراجعه کنید.

سرب را از قسمت باز پایین پرده، داخل کنید و سر و ته آن را بست بزنید.

آموزش دوخت والان فوکلی

پرده فولکی مناسب همه ی خانه ها است.هم برای خانه های کم ارتفاع هم خانه هایی که ارتفاع زیادی دارند.این نوع پرده مناسب برای اتاق خواب و پذیرایی است.

تراکم به معنی اندازه پارچه ای که  ۲ یا ۳ برابر در یا پنجمرون است. در ویدیو قبلی گفته شد که برای اندازه ی پرده ۳ برابر اندازه پنجره اندازه گیری میکنیم ولی برای والان پرده ۲ الی۳ برابر اندازه میگیریم.طول والان را به اندازه ۸۰ الی ۱۵۰ سانتی متر اندازه گیری میکنیم.از نقطه بالا به اندازه  ارتفاع به پایین علامت میزنیم.و به گوشه وصل میکنیم.قسمت پایینی می شود دور ریز پارچه و قسمت بالایی را روی دولای بسته قرار میدهیم.

والان پرده

سپس پارچه را باز کرده و به صورت هشتی روی میز کار قرار میدهیم.در قسمت هشتی به اندازه ۸ الی ۱۰ سانتی متر تقسیم بندی میکنیم. سپس ما این قسمت ها را به یک نقطه وصل میکنیم (همه ی چین های والان به یک نقطه وصل میشود.)

  آموزش دوخت دو مدل پرده ساده

اگر میخواهید ریشه پرده بدوزید باید توجه داشته باشید که بر خلاف والان های دیگر ریشه به قسمت راست و چپ پرده دوخته می شود و در قسمت بالا نوار پرده دوخته می شود.

پارچه مناسب این نوع پرده حریر معمولی و ساتن نرم است،از حریر شیشه ای استفاده نکنید چون ریزش ندارد.

برای برش پرده ابتدا پارچه را به پشت تا میزنیم از قسمت دولای بسته پارچه به اندازه  ارتفاع پرده به پایین علامت میزنیم.برای برش نیازی به جای دوخت ندارد زیرا هنگام الگو کشی جای دوخت را گذاشتیم.

در این مرحله از کار نوار پرده را به پشت کار میدوزیم.

والان پرده

از روی کار در قسمت هشتی به اندازه ۸ الی ۱۰ سانتی متر علامت میزنیم و به یک نقطه وصل میکنیم. قبل از این کار اگر میخواهید برای والانتان ریشه بدوزین در این مرحله باید ریشه پرده را بدوزید.

برای وصل کرن ۸ سانت ها به هم دیگر باید نقطه هشت سانت اول را بگیرید نقطه ۸ سانت دوم را رد کنید و دوباره نقطه سوم را بگیرید سپس روش را دوخت میرویم اگر چرخ شما ندوخت ابتدا تا زده و کوک بزنید اتو پرس را روش قرار دهید تا حجم کمتر بشود و راحت زیر چرخ قرار گیرد.

توجه داشته باشید که همیشه چین ها از پایین به بالا است.

سپس دو قسمت دوخته شده را از پشت به هم بدوزید.

والان پرده

بیشتر بخوانیم : آموزش دوخت دو مدل پرده ساده

آموزش دوخت پرده والان نیم دراپه

برای اندازه گیری این نوع پرده ابتدا شما باید میل پرده را اندازه بگیرید.این پرده بیشتر مناسب پنجره های بزرگ است که جلوه بیشتری داشته باشد.

برای مثال میل پرده ما ۳ متر است،ما تقسیم بر تعداد والان هایی که میخواهیم میکنیم.اینجا ما ۳ والان داریم و طول چوب پرده را تقسیم بر ۳ میکنیم.شما میتوانید تقسیم بر ۴ یا هر تعداد والان دیگر بکنید،حتی میتوانید چوب پرده را تقسیم  بر ۲ کنید و۳والان سمت راست و ۳ والان دیگر سمت چپ قرار گیرد به صورت قرینه.

  آموزش دوخت پرده ریلی

مثلا میل پرده ما ۳ متر باشد و بخواهیم ۳ والان بدهیم باید ۳۰۰ سانتی متر را تقسیم بر ۳ کنیم .میشود هر والانی۱ متر.

توجه داشته باشید که به شما گفتیم که برای پرده های پلیسه و چین دار چه باید بکنید.برای مثال ما اینجا میخواهیم پلیسه بدهیم و متراژ بدست آمده را ضربدر ۳ میکنیم.و برای ارتفاع پرده نیز از سقف تا زمین + ۱۰ سانتی متر(جای دوخت).

الگوی رسم پرده و والان نیم دایره

برای والان دوم یا وسطی عرض والان را به اندازه قبلی میزنیم ولی طول پرده را نصف والان اولی اندازه میگیریم.

والان سوم عرض والان به اندازه والان های قبلی ولی ارتفاعش به اندازه والان شماره ۲ اندازه میگیریم.

آموزش نیم دراپه کردن

عرض والان را اندازه میگیریم، والان ما در اینجا ۳۰۰ سانتی متر،نصفش را اندازه میگیریم می شود ۱۵۰ از سمت راست علامت میزنیم و به گوشه سمت چپ وصل میکنیم.

این خطی است که به یک نقطه وصل میشود و دراپه میشود.پس باید چین یا پیلی بدهیم.در این مرحله به بالای پرده والان را میدوزیم.دو نخ نوار پرده را به قدری میکشیم که به اندازه میل پرده ما شود.

قسمت مثلثی پایین پرده را چین یا پیلی میدهیم و به یک نطه وصل میکنیم.پرده را زمانی که وصل کردیم قسمت دراپش را خوش فرم میکنیم.

 رسم پرده و والان نیم دایره

ویدئوی آموزش دوخت پرده و والان

با فیلم‌های آموزش خیاطی، به راحتی و به صورت خودآموز به یادگیری مهارت‌های جدید خیاطی بپردازید. با تماشای این فیلم‌های آموزشی، می‌توانید روش دوخت لباس‌های متنوع را فراگیرید و بهترین قسمت این است که می‌توانید لباس‌هایی را که همیشه می‌خواستید، خودتان بدوزید.

گردآوری هانیه

60 جلسه آموزش رایگان خیاطی برای اولین بار در ایران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *