پوست و مو, مو

آیا طاسی نشانه بیماری است؟

آیا طاسی نشانه بیماری است؟

نظرتان در خصوص باورهایی که در حوزه ی سلامت پوست و مو شکل گرفته است چیست؟ آیا به نظرتان طاسی نشان دهنده ی بیماری یا مشکلی در سلامتی است؟ آیا دست زدن به قورباغه باعث زگیل می شود؟ بدون شک این سوالات کمابیش در ذهن شما نیز وجود دارند و به دنبال پاسخ هایی قانع کننده و صحیح هستید. آقای دکتر داریوش دائر، متخصص پوست و مو این باورها را بررسی کرده و پاسخ های علمی و دقیقی در اختیارمان گذاشته اند.

طاسی گاهی نشانه بیماری ها یا مشکلات مربوط به سلامت است

درست. برخی بیماری ها می توانند موجب ریزش مو شوند. شایع ترین بیماری که باعث ریزش مو می شود، همان بیماری قارچی سر یا “کچلی” است. لازم به ذکر است که واژه ی کچلی از نظر علمی صرفاً و منحصراً به بیماری قارچی پوست سر اطلاق می شود و هر نوع ریزش دیگر اعم از ریزش ژنتیکی یا ریزش ناشی از بیماری را باید تحت عنوان “طاسی سر” شناخت.

بیماری تیروئید، بیماری های سیستم ایمنی بدن مانند بیماری طاسی سکه ای یا منطقه ای، لیکن پلان و لوپوس در کنار بیماری های ناشی از فقر یا نقصان عناصری مانند زینک (روی)، ویتامین های گروه بی و ویتامین دی از سایر علل ریزش مو و طاسی هستند.

چشم هم تبخال می زند

درست. تبخال ناشی از نوعی ویروس به نام هرپس است که خود دو نوع دارد: نوع ۱ که مخاط های دهان، بینی و به ندرت ملتحمه ی چشم و همچنین پوست دور بینی و دور دهان را مبتلا می سازد و نوع ۲ که عمدتاً مخاط دستگاه تناسلی را گرفتار می کند.

  جذاب ترین مدل مو کوتاه که شما را زیباتر نشان می دهد!

اگر به قورباغه یا وزغ دست بزنید، زگیل می زنید

نادرست. زگیل در اثر عفونت یافتن سطح پوست با ویروسی به نام ویروس پاپیلومای انسانی به وجود می آید که بیش از صد نوع گوناگون دارد.

برخی قرص های ضدبارداری به خاطر تاثیر بر هورمون های تخمدانی می توانند باعث افزایش سطح هورمون تستوسترون یا همان هورمون مردانه شده و ریزش مو را در خانم ها ایجاد کنند

این ویروس از طریق خراشیدگی ها یا بریدگی های ظریف سطح پوست وارد آن شده و به رشد و نمو ادامه می دهد و تدریجاً توده ای گنبدی شکل را تولید می کند.

دست زدن به قورباغه یا پاشیدن آب بر روی گربه جزو خرافات و اعتقادات نادرست قدیمی است که منشاء علمی ندارد.

موها را ببافید تا سریع تر رشد کنند

نادرست. بافتن، ماشین کردن یا تیغ زدن موها نقشی در رشد موها ندارد و نقش هیچ یک از اقدامات فوق از نظر علمی اثبات نشده است.

اگر با لباس تنگ ورزش کنید، بدنتان جوش می زند

درست. تعریق بیش از حد و بسته بودن لباس ها از طرفی به شکل مستقیم باعث التهاب و عفونت غدد مترشحه ی عرق شده و ضایعاتی پوستی موسوم به “میلیاریا” یا عرق جوش را به وجود می آورد  و از سوی دیگر باعث انسداد دهانه ی غدد ترشح کننده ی چربی موسوم به غدد سباسه شده و در التهاب و عفونت این غدد و ایجاد یا تشدید آکنه دخالت دارد.

  رژیم‌های غذایی مناسب برای جلوگیری از ریزش مو

به نوزادان زیر شش ماه نباید کرم ضدآفتاب زد

درست. شیرخواران به علت نازکی لایه های تشکیل دهنده ی پوست، مستعد بروز واکنش های آلرژیک و اگزمایی در اثر داروهای موضعی یا کرم های ضدآفتاب هستند. بعد از شش ماهگی استفاده از ضدآفتاب در شیرخواران ضروری است.

قرص های ضدبارداری باعث ریزش موها می شوند

هم درست و هم نادرست. برخی قرص های ضدبارداری به خاطر تاثیر بر هورمون های تخمدانی می توانند باعث افزایش سطح هورمون تستوسترون یا همان هورمون مردانه شده و ریزش مو را در خانم ها ایجاد کنند. از سویی دیگر نوعی ریزش مو در خانم ها وجود دارد که ناشی از وجود کیست های متعدد تخمدان (یا همان بیماری PCO) است که برای درمان این حالت می بایست از قرص های ضدبارداری با فرمول خاص کمک گرفت. بنابراین در هر بیمار باید بنا به شرایط و وضعیت خاص او، برای استفاده یا عدم استفاده از این دارو باید تصمیم گرفت.

سیاهی دور چشم ها در اثر بلوغ ایجاد می شود

نادرست. در اغلب افراد نژاد شرقی، تیرگی دور چشم ناشی از گودی حدقه و افزایش مویرگ های سطحی این منطقه است. انعکاس سایه خون مویرگی و تیره ی این ناحیه، ظاهری تیره به این ناحیه می دهد. در اکثر موارد این حالت ارتباطی با سلامتی و وضعیت کبدی فرد یا بلوغ و مسائل جنسی ندارد.

  علت جوش صورت: از نظر علمی بروز جوش در نقاط مختلف صورت به چه معناست؟

ماسک های میوه ای برای زیبایی پوست خیلی موثرند

نادرست. فرآورده های تغلیظ شده اسید میوه به اشکال و فرم های متفاوت در بازار موجودند و از آنها بر اساس نوع پوست و تشخص پزشک معالج می توان برای لایه برداری، شفاف سازی یا لطیف ساختن پوست صورت کمک گرفت، ولی به دلیل درصد بسیار پایین اسید میوه در پوست میوه ها یا ماسک های میوه ای دست ساز و خانگی نمی توان انتظار تغییر خاصی از آنها داشت. حس شفافیت و رطوبتی که پس از مصرف این ترکیبات در پوست صورت ایجاد می شود، دائمی نبوده و تدریجا محو می شود.

اگر موها را هر روز بشویید، خشک می شوند

نادرست. موها سه دسته عمده دارند: چرب، معمولی و خشک. موهای چرب بعد از گذشت یک روز از شستشو چرب و چسبنده می شوند و نیاز به شستشوی روزانه یا در موارد شدید، دو بار در روز دارند و در صورتی که از شامپوهای مخصوص برای شستن آنها استفاده شود، خشک یا شکننده نمی شوند.

موهای معمولی بعد از گذشت یک یا دو  روز چرب و چسبنده و براق می شوند که در این موارد هم شستن روزانه یا یک روز در میان سر با شامپوی مخصوص موی معمولی کفایت می کند و این موها نیز خشک و شکننده نخواهند شد.

  علت موخوره : ۱۲ عادت اشتباه که منجر به موخوره می‌شود

اما موهایی که بعد از گذشت سه روز هنوز چرب نشده و باز هم در ظاهر خشک و شکننده هستند، جزو موهای خشک تلقی می شوند که در این موارد به غیر از لزوم استفاده از شامپوها و نرم کننده های مخصوص موی خشک، توصیه می شود یک یا دو بار در هفته استحمام کنند.

اگر خانم حامله ای به ماه گرفتگی نگاه کند، پوست نوزادش دچار ماه گرفتگی می شود

نادرست. موضوع ماه گرفتگی در اصطلاح عامیانه به تغییرات پوستی اطلاق می شود که به شکل لکه های سرخ یا شرابی رنگ بر سطح بدن ظاهر می شوند و یا در برخی مناطق کشور، به خال های مسطح و وسیع سطح بدن نیز ماه گرفتگی گفته می شود. در هر دو حالت، این موضوع ربطی به نگاه گرفتن به پدیده ی خسوف یا ماه گرفتگی ندارد و هیچ ارتباطی بین این حالات و پدیده ی ماه گرفتگی یافت نشده است

آدرس مقاله: تبیان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *