پوست, پوست و مو

از بین بردن جوش: ۸ باور نادرست در مورد جوش صورت که باید فراموش کنید

پوست.صورت.جوش
باورهایی درباره آکنه و جوش صورت وجود دارد که از نظر علمی نادرست هستند اما بسیاری شما را به رعایت آنها توصیه می‌کنند. در این مطلب، هشت باور نادرست رایج درباره از بین بردن جوش را با شما در میان می‌گذاریم.

 

پوست.صورت.جوش

بیشتر افراد درباره آکنه و جوش مطالبی را با اطمینان بیان می‌کنند که گویی از حقایق اثبات‌شده علمی حرف می‌زنند. آنها برای رهایی شما از شر جوش صورت، گاهی شما را از انجام اقدامی نهی کرده و گاهی به انجام کاری تشویق می‌کنند؛ در حالی‌که بیشتر گفته‌های آنها پشتوانه علمی ندارد یا حتی از نظر علمی غلط است.

در ادامه، هشت باور نادرستی را که مردم درباره علت جوش صورت و روش درمان آن دارند با شما بررسی می‌کنیم و حقایق را با شما در میان می‌گذاریم.

باور نادرست ۱: شست‌وشو و مالیدن صورت باعث از بین بردن جوش می‌شود.

حقیقت: برخلاف آنچه در تبلیغات دیده می‌شود، منافذ پوست به دلیل وجود آلودگی از بالا به پایین بسته نمی‌شوند بلکه با شروع شکل‌گیری آکنه دیواره‌های منافذ از درون به هم می‌چسبند.

پوست.صورت.جوش

در واقع، شست‌وشوی مداوم پوست برای جلوگیری از آکنه و جوش باعث تحریک منافذ پوست می‌شود که می‌تواند دلیل مسدود شدن آنها باشد. لیف حمام یا هر وسیله شست‌وشوی دیگر می‌تواند باعث تحریک بیشتر پوست شود. بهترین راه شست‌وشوی آرام پوست با دست و فقط دوبار در روز است.

برای آشنایی با ۱۴ اشتباه رایج در شستشوی صورت این مقاله را بخوانید.

باور نادرست ۲: استمناء یا رابطه جنسی باعث ایجاد جوش می‌شود.

حقیقت: این باور قدیمی در اوایل قرن ۱۷ میلادی به منظور جلوگیری از رابطه جنسی قبل از ازدواج جوانان مورد استفاده قرار می‌گرفت. با این حال، این ادعا بر اساس حقایق علمی نیست.

  اشتباه در مراقبت از پوست صورت

باور نادرست ۳: نور خورشید به از بین بردن جوش کمک می‌کند.

 

پوست.صورت.جوش

حقیقت: قرار گرفتن در معرض نور خورشید راه اصلی تأمین ویتامین دی بدن است. این ویتامین، که نقش مهمی در بدن دارد، تنها ممکن است به کاهش علائم آکنه کمک ‌کند.

اگرچه قرار گرفتن بیش از حد در معرض نور خورشید، باعث آسیب به پوست و تحریک آن می‌شود. خود این آسیب و تحریک در هفته‌های بعدی، که پوست در حال ترمیم طبیعی خود است، باعث ایجاد آکنه‌های بیشتر می‌شود.

اگر به‌طور غیرمنتظره متوجه شیوع آکنه و جوش شدید، از خود سؤال کنید که آیا در دو هفته گذشته دچار آفتاب‌سوختگی شده‌اید یا خیر؟ این آفتاب‌سوختگی می‌تواند علت اصلی بروز آکنه بر روی پوست شما باشد.

افراد با روشن‌ترین درجه رنگ پوست، تنها ۲۰ دقیقه بدون لایه محافظ می‌توانند در مقابل نور خورشید قرارگیرند و دچار آکنه نشوند. در سر دیگر طیف، افراد با تیره‌ترین رنگ پوست تنها دو ساعت در روز می‌توانند در معرض آفتاب قرار گیرند.

باور نادرست ۴: آکنه به رژیم غذایی ربط دارد.

پوست.صورت.جوش.سبزیجات

حقیقت: ممکن است رژیم غذایی برای از بین بردن جوش موثر باشد اما برای اثبات این ارتباط به تحقیقات بیشتری نیاز است. می‌دانیم که افراد در جوامع بدوی شکارچی/گردآورنده، آکنه را تجربه نکرده بودند که این امر با ظهور گسترده آکنه در جوامع مدرن متضاد است.

  7 دلیل زود سفید شدن موها

این موضوع ما را به فکر وا می‌دارد که آیا پوست طبیعی بدون جوش این افراد، نتیجه رژیم غذایی غیرفرآوری‌شده آنهاست یا نتیجه عوامل ژنتیکی یا دیگر عوامل؟ ما بسیار متفاوت از اجدادمان زندگی می‌کنیم و بر این اساس، امکان جایگزین کردن رژیم غذایی آنها با رژیم غذایی خودمان وجود ندارد.

در عین حال، بر اساس تحقیقاتی که در این زمینه صورت گرفته، بهتر است که غذاهای کم‌گلوکز همراه با سبزی و میوه‌های رنگارنگ بخورید و مکمل‌های حاوی ۳۰ میلی‌گرم گلوکونات روی در هر روز مصرف کنید. همچنین مصرف کپسول روغن ماهی تا ۶ عدد در روز یا کپسول روغن ماهی تغلیظ‌شده تا سه عدد در روز مفید است.

نکته: اگر احساس کردید که مصرف رژیم غذایی مناسبی سبب از بین بردن جوش شما شده است، باید به یک نکته اساسی توجه کنید. تقریبا همه رژیم‌های غذایی ممکن است در کوتاه‌مدت مفید باشند؛ زیرا بدن شما در اثر رژیم غذایی، وزن کم می‌کند و به دنبال آن، انسولین و دیگر هورمون‌ها واکنش نشان می‌دهند و در نتیجه به کم شدن آکنه‌ها منجر می‌شوند.

بنابراین اگر وزن بدن مجددا افزایش یابد، علائم آکنه نیز مجددا باز می‌گردند. هر گونه رژیم ضدآکنه مؤثر، باید پس از دوره ابتدایی کاهش وزن نیز مؤثر باشد.

باور نادرست ۵: تنها نوجوانان دچار آکنه می‌شوند.

حقیقت: نزدیک به ۵۰ درصد بزرگسالان بین ۲۰ تا ۳۰ سال یا بالاتر نیز با آکنه درگیر هستند. هرچند این تعداد با گذشت زمان کاهش می‌یابد اما باز هم حدود بیست درصد از بزرگسالان بین ۲۰ تا ۷۰ سال به آکنه مبتلا هستند. با این همه، خبر خوب این است که راه‌های از بین بردن جوش در بزرگسالان مانند نوجوانان است.

  قهوه‌ای شکلاتی زیباترین ترند رنگ مو برای پاییز است!

در این مقاله به ویژگی‌های آکنه بزرگسالی، دلایل ایجاد آن و  هم‌چنین تفاوت‌های آکنه دوران نوجوانی و بزرگسالی پرداخته‌ایم.

باور نادرست ۶: هرگز نباید جوش را ترکاند.

پوست.صورت.جوش

حقیقت: اگر جست‌وجویی در فضای مجازی داشته باشید، منابع بسیاری را خواهید یافت که در مورد ترکاندن جوش هشدار داده‌اند؛ اگرچه این توصیه‌ها هیچ‌گاه بر اساس شواهد علمی نیستند. البته اجتناب از ترکاندن جوش‌هایی که مرکز سفید یا زرد ندارند ایده بدی نیست؛ زیرا ترکاندن این نوع جوش‌ها باعث تشدید آنها و افزایش شانس ایجاد اِسکار و جای جوش می‌شود.

در مورد جوش‌هایی که مرکز سفید یا زرد دارند می‌توان گفت که در واقع، ترکاندن آنها باعث از بین بردن عفونت و بهبود سریع‌ترشان می‌شود. ترکاندن جوش نیز باید به درستی صورت گیرد تا نتایج مطلوبی داشته باشد.

همچنین ضروری است که توجه کنید هیچ‌گاه ترکاندن جوش نباید با کندن پوست همراه باشد. جراحان پلاستیک بی‌شماری که در مورد جای جوش تخصص دارند به شما خواهند گفت که کندن پوست بیش از ضایعه اولیه آکنه باعث ایجاد اِسکار و آثار زخم می‌شود.

باور نادرست ۷: باکتری‌های سطح پوست باعث ایجاد آکنه می‌شوند.

پوست.صورت.جوش

حقیقت: این، باکتری‌های درون منافذ پوست شماست که باعث ایجاد آکنه می‌شوند، نه باکتری‌های روی سطح پوست. در واقع، این باکتری‌ها به‌طور طبیعی در پوست افراد زندگی می‌کنند و به این علت که همه افراد دچار آکنه نمی‌شوند صرف وجود این نوع باکتری‌ها برای ایجاد آکنه کافی نیست.

  تاثیر استرس بر پوست

با وجود این، باکتری‌های درون منافذ پوست بر ایجاد آکنه اثر دارند و دانشمندان تلاش می‌کنند که نقش آن و شرایطی که باعث تغییر شکل آن‌ از یک باکتری عادی پوست به یک عامل بیماری‌زا می‌شود را شناسایی کنند.

به کسانی که دچار آکنه هستند اغلب گفته می‌شود که برای از بین بردن جوش، لازم است پوست شما دست‌نخورده باقی بماند.

بر اساس تحقیقات، تحریک فیزیکی پوست مانند ماسک صورت، کلاه‌های تنگ، کندن و لمس دائم پوست، لیف شست‌وشو، پاک‌کننده‌های لایه‌بردار و غیره، می‌تواند باعث آسیب پوست شود، نه اینکه سبب حرکت دادن باکتری‌ها شود.

باور نادرست ۸: متخصصان پوست همه چیز را درباره جوش می‌دانند.

پوست.صورت.جوش

حقیقت: با وجود اینکه علت اصلی مراجعه به متخصص پوست در بسیاری از کشورها آکنه است اما این امر به معنی تخصص آنها در آکنه نیست مگر اینکه مطالعات خود را معطوف به آکنه کرده باشند.

متخصصان پوست درباره لیستی طولانی از بیماری‌های پوستی مطالعه می‌کنند که آکنه یکی از ساده‌ترین آنهاست و تنها دو درصد از منابع مطالعاتی آنها را در بر می‌گیرد. بنابراین، بهتر است که هر فرد خود در ابتدا درمان‌های مناسب و در دسترس را قبل از مراجعه به این متخصصان بررسی کند تا از تجویزهای متوالی اغلب بی‌ثمر در بهبود پوست، جلوگیری شود.

منبع سایت lafarrerr

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *