آموزش خیاطی, آموزش دوخت دامن

الگوی دامن کلوش و آموزش دوخت دامن کلوش

دامن کلوش

دامن کلوش از انواع دامن های زیبا و راحت است که در بین خانم ها طرفداران زیادی دارد و شما می توانید به راحتی الگو دامن کلوش را در منزل بکشید سپس با کمک الگو اقدام به دوخت دامن کلوش کنید.

خیاطی با کمک الگو از انواع روش های قدیمی برای دوخت انواع لباس ها است و شما می توانید با کمک کشیدن الگو و یا بدون استفاده از الگو لباس های زیبایی را در منزل بدوزید.

دامن کلوش

الگوی دامن کلوش

دامن کلوش از انواع دامن ها با تن پوش شیک و جذاب است و شما می توانید این دامن را با رسم الگو بدوزید.  در این مطلب قصد داریم الگو دامن کلوش و روش پیاده سازی آن را روی پارچه در اختیار شما عزیزان قرار دهیم.

دامن کلوش بنددار

طریقه رسم الگو دامن کلوش

ابتدا پارچه را از قسمت طول تا کنید تا به شکل مربع در آید سپس قد دامن و دور کمر را اندازه گیری کنید و از گوشه مربع شروع به اندازه گیری نمایید در چند نقطه قد دامن را باید اندازه گیری کنید و همه این نقطه ها را به صورت هلالی شکل و با کمک مداد به یکدیگر وصل کنید و با کمک قیچی برش بزنید.
در این مرحله از باید اندازه دور کمر را بر عدد ۴ تقسیم کنید سپس عدد بدست آمده را با عدد ۲ جمع کنید. به عنوان مثال اگر دور کمر برابر با ۷۲ است باید یک چهارم این عدد را محاسبه کنید و سپس با عدد ۲ جمع نمایید که یک چهارم ۷۲ برابر است با ۱۸ جمع عدد ۱۸ با عدد ۲ نیز با عدد ۲۰ برابر است.
از راس مربع که اندازه بلندی دامن تمام کلوش را محاسبه کردید اندازه گیری ۲۰ سانتی را شروع کنید و در چند نقطه علامت هایی را بزنید و همه این نقاط را به صورت هلال به یکدیگر وصل کنید و با کمک قیچی برش بزنید توجه داشته باشید که این قسمت برش دور کمر است. همچنین در هنگام دوخت دامن کلوش باید در قسمت دولای باز پارچه جا برای دوخت زیپ نیز در نظر بگیرید.

  آموزش دوخت دامن پایین کلوش با برش غیرقرینه

طریقه رسم الگو دامن کلوش

دامن کلوش آبی

دوخت دامن کلوش مخروطی

در این بخش آموزش دیگری از الگوی دامن کلوش را در اختیارتان قرار می دهیم که بعد از یادگیری امیدواریم بتوانید این مدلهای زیبای دامن با سلیقه و هنر خودتان را بدوزید و استفاده کنید. حال برای دامن هایی که بر روی زانو و قسمتهای دیگر پایین تنه دارای برجستگی هستند، لازم است به ترتیب زیر عمل کنید :

دامن کلوش مخروطی

در ابتدا مستطیلی در عرض یک دوم برای دور کمر و به طول قد دامن رسم نمایید. سپس محل خط پهلو را متناسب با اندازه های بالاتنه پشت و جلو ( در صورتی که دامن به بالا تنه وصل می شود) و تقسیمات پشت و جلوی دامن مشخص کنید.

 

تقسیمات پشت و جلو دامن

همچنین با توجه به تقسیم بندی در محل کمر، قسمت پنس جلو و پُشت را نیز مشخص نمایید. از آنجا که محل برجستگی ها در پهلو های دامن و زیر پنس ها می باشد، بنابراین باید این قسمتها را برای اوازمان (فضا دادن) انتخاب کنید.

محل اوازمان و تعداد و مقدار آن بستگی به مدل دامن داشته و می تواند متغیر باشد. بنابراین برای این مدل دامن انتخاب شده، مقدار اوازمان باید یکی باشد و به اندازه ای است که بعد از اوازمان دادن، الگو حالتی تمام کلوش به خودش بگیرد.

  آموزش دوخت دامن حلزونی

 

اوازمان دامن

سپس در مرحله بعدی، اوازمان ها را با قیچی برش بزنید و مطابق با توضیحات بالا اوازمان بدهید. برای قسمت پایین دامن نیز با توجه به قد دامن در محل اوازمان طراحی کنید.

نکته مهم : بعد از اینکه اوازمان دادید، نباید خط کمر را در قسمت شکستگی ها ترمیم کنید، زیرا وقتی این خط شکسته روی خط راست کمر قرار می گیرد و خط شکسته حالتی صاف به خود می گیرد، در زیر زاویه های شکسته برجستگی ها شکل خواهد گرفت.

در هنگام اوازمان دادن خط وسط پُشت، آن را به اندازه یک و نیم سانت به منظور دوخت درز وسط پشت و نیز محل زیپ از امتداد خط وسط جلو، فاصله دهید.

 

کلوش دامن

خط وسط جلو بر روی دولای بسته و خط وسط پشت نیز باید روی دولای باز  برش زده شود. به این علت که وسط جلو و وسط پشت در یک امتداد قرار دارند، بنابراین طبیعی است که وسط پشت نیز روی دولای بسته قرار گیرد و برای جای دوخت لازم است تا دولای بسته را برش بزنید و به دولای باز تبدیل کنید. با توجه به قد دامن و عرض پارچه می توانید آن را از قسمت عرض یا طول پارچه دولایه کنید (به هر دو روش امکان پذیر می باشد.)

  آموزش سنگ دوزی

در این مطلب با آموزش دو الگوی دامن کلوش و نحوه پیاده سازی الگو ها روی پارچه آشنا شدید که امیدواریم از دوخت این دامن های زیبا نهایت لذت را ببرید و بتوانید با کمک این مطلب آموزشی دامن های کلوش زیبا و با تن پوش مناسبی را بدوزید. در صورت تمایل می توانید برای مشاهده آموزش دوخت انواع لباس ها به بخش آموزش خیاطی شیک و پیک مراجعه کنید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *