آموزش خیاطی, آموزش دوخت دامن

انواع مدل دامن

انواع مدل دامن

انواع مدل دامن

برای شناخت مدل دامن ابتدا باید بدانیم دامن چیست؟

دامن پوششی کاملا زنانه و دخترانه است که یادآور لطافت و حس زنانگی می­شود. دنیای طراحی دامن بسیار گسترده است تا جایی­که شکل ساختاری دامن باتوجه به کاربرد آن متفاوت می­شود.

دامن پوششی مستطیل شکل است که از خط کمرآغاز و باتوجه به کاربرد قد و گشادی پایین آن متغییر و سلیقه ای است.

انواع قد در دامن:

۱-دامن کوتاه(قد تا نیمه ران)

۲-دامن بالای زانو

۳-دامن زیر خط زانو(شانل)

۴-نیمه ساق پا(میدی)

۵-قد تا مچ

۶-قد روی زمین(ماکسی)

۷-دنباله دار

دامن ها به سه گروه تقسیم میشوند:

۱-خانگی

۲-اجتماع

۳-مجلسی

هرکدام ازین موارد خود دارای مدل های زیرمجموعه هستند.

در این مقاله دامن مجلسی و زیرمجموعه­های آن مورد مطالعه و بررسی قرار خواهد گرفت. از جمله مدلهای زیرمجموعه دامن مجلسی می­توان به این موارد اشاره کرد: انواع کلوش ،انواع ترک ، دامن ماهی، دامن نیلوفری, زاکپوزن(دامن ماهی و زاکپوزن در صنعت لباس مجلسی امروزه بسیار ترند شده اند). انواع دامن فون، دامن راسته و تنگ ساده، دامن خمره ای و دامن های فانتزی ، دامن دنباله دار، دامن ماکسی(قد تا زمین)و دامن اسکارلت، دامن های عروسکی و چاک دار است.

تمام این دامن هایی که در بالا ذکر شد با یک کت یا شومیز و تاپ مجلسی قابلیت استفاده در مهمانی­های رسمی و مجالس را خواهند داشت.

همچنین میتوان در مرحله طراحی و الگو یک بالاتنه مجلسی برای این دامن­ها تعریف کرد.

انواع دامن کلوش

دامن های کلوش دامن هایی هستند که پایه الگویی ان­ها دایره است و باتوجه به مدل این دایره میتواند کامل یا دارای تقسیماتی باشد.

دامن کلوش به سه دسته اصلی تقسیم می­شود:

۱-دامن تمام کلوش(۳۶۰درجه)

۲-دامن نیم کلوش(۱۸۰درجه)

۳-دامن ربع کلوش(۹۰درجه)

۱-دامن تمام کلوش: دامن تمام کلوش از یک دایره کامل به دست می­اید که باتوجه به سایز دلخواه و فرمول این دامن دور کمر از مرکز دایره در روی الگو و پارچه جدا می­شود. بطور کلی دامن تمام کلوش دامن بسیار گشاد و راحتی است. قد بلند دامن کلوش مناسب برای لباس­هایی از جمله لباس عروس، نامزدی، عقد است. قد کوتاهتر و کلوش مناسب برای تمامی مناسبت هاست.

دامن تمام کلوش پرچین است که ریزش ابشاری بسیاری دارد به همین دلیل برای افراد با قد کوتاه و یا چاق گزینه مناسبی نمی­­باشد.

۲-دامن نیم کلوش: دامن نیم کلوش از نصف یک دایره بدست می­آید و چین و ریزش آن نسبت به دامن تمام کلوش کمتر است.اما با این حال از راحتی و زیبایی آن کاسته نشده است. دامن نیم کلوش هم طرفداران خاص خودش را دارد و مناسب لباس های شب و نامزدی است. تفاوت دیگری که این دامن با دامن تمام کلوش دارد این است که افراد نسبتاً چاق هم میتوانند از ان استفاده کنند چرا که چین دامن نیم کلوش از تمام کلوش کمتر است.

  آموزش دوخت کت یقه شالی

۳-دامن ربع کلوش: این دامن همانطور که از اسم آن معلوم است از یک چهارم دایره بدست می­آید همچنین نام دیگر این دامن,دامن کله قندی است. دامن ربع کلوش نمیتواند به عنوان دامن اصلی استفاده شود. چرا که نحوه قرار گیری آن روی پارچه بگونه ای است که اصطلاحاً روی راه  پارچه قرار نگرفته و باعث بد فرمی دامن می­شود.

با این حال بسیای هستند که از این مدل به عنوان مدل اصلی استفاده می­کنند. دامن ربع کلوش گزینه مناسبی برای زیر سازی های لباس های شب و عروس و دیگر لباس هایی که نیاز به زیر سازی دارند می­باشد.

دامن ترک

دامن های ترک دارای برش های عمودی هستند و همیشه تعداد این برش ها زوج است.

برش های دامن ترک از ۴ ترک شروع شده و باتوجه به مدل می­تواند این ترک ها زیادتر هم شوند. اما زیباترین حالت دامن ترک ۶ترک و یا ۸ترک است.

این دامن بخاطر برش های عمودی که دارد دامن بسیار مناسبی برای افراد قد کوتاه و همچنین افراد چاق است.

این نکته بدین معنا نیست که دامن ترک  فقط مناسب افراد چاق و قدکوتاه است, بلکه خانم هایی با اندام متناسب و عادی هم می­توانند از آن استفاده کنند, ویژگی خاص برش های عمودی دامن ترک این است که اندام را بسیار زیبا تر از آنچه که هست نشان می­دهد.

دامن ترک هم انواع دیگری دارد مانند: ترک نیلوفری و ترک گوده دار که این دو مدل با انجام تغییراتی در دامن ترک بدست می­آیند.

دامن ماکسی

دامن ماکسی دامنی راسته ولی با قد بلند است بصورتی که کفش فرد دیده نمی­شود. پارچه مناسب برای دامن ماکسی پارچه­های لخت و ریزش­دار است. این دامن مناسب افراد قد بلند و لاغر است. دامن ماکسی به چند دسته تقسیم می­شود ماکسی پلیسه دار, ماکسی چین دار و ماکسی چاک دار.

بهتر است افراد با قد کوتاه و اندام چاق دامن ماکسی را انتخاب نکنند.

دامن ماکسی حتما باید چاک داشته باشد.

  آموزش دوخت کوسن چهل تکه

دامن ماهی

دامن ماهی دامنی پرطرفدار، شیک و زیبا برای لباس شب است.

دامن ماهی دو مدل دارد:۱-دامن ماهیی بدون برش.

-دامن ماهی با برش های پرنس[۱]

درباره دامن ماهی نکاتی وجود دارد که بصورت کلی برای هر دو این مدل­ها صدق میکند, این موارد عبارتند از:

۱-قد دامن ماهی باید حتما ماکسی باشد.

۲-کسی که دامن ماهی میپوشد نباید حتی نوک کفشش هم پیدا باشد.

۳-حتما باید ۳-۴ سانتی متر به قد اصلی لباس اضافه کنیم تا کفش پیدا نشود.

فرمول:(قد دامن+قد پاشنه کفش+۳الی۴ سانتی متر)

قد دامن از کمر گرفته میشود.

۴-برای دوخت دامن ماهی با پارچه های طرح دار مانند گیپور و دانتل بهتر است از روش دامن ماهی بدون برش استفاده کرد.

راه شناسایی دامن ماهی چیست؟

اگر دامنی از قسمت بالا تنه تا ۱۰ سانتی متر بالا زانو کاملا تنگ و فرم وبدن بود و بعد از ان کاملا گشاد شد آن دامن,دامن ماهی است.

با توجه به فرم گفته شده بهتر است افرادی که شکم برجسته  و سینه بسیار بزرگ ندارند از آن استفاده کنند. همچنین این دامن مناسب افرادی که قد کوتاهی دارند نمی­باشد.

دامن ماهی میتواند باتوجه به سلیقه دنباله دار نیز باشد.

برشی است که از پنس اصلی رد میشود.

دامن نیلوفری

این دامن مانند دامن ماهی است با این تفاوت که نصف فاصله خط ماهی تا خط باسن را بدست آورده و از آنجا گشادی اعمال می­شود.

دامن زاکپوزن یا زکپوزن

دامن زاکپوزن این روز ها طرفداران بسیار زیادی را در دنیا دارند و این دامن بسیار مناسب لباس عروس و انواع لباس شب است.

این دامن چین و گوده های بسیار پیچیده و زیادی دارد و اگر با یک پارچه مجلسی و پر کار دوخته شود شیک و مناسب مجالس خاص و عروسی می­شود.

دامن اسکارلت

دامن اسکارت یک دامن پر از چین است که این چین از کمر شروع می­شود و تا انتهای لبه دامن ادامه دارد.

دامن اسکارلت دامنی بین دامن تمام کلوش و زاکپوزن است.

اما تفاوت آن با دامن تمام کلوش در این است که دامن اسکارلت دارای چند لایه و زیر سازی بسیار زیادی است تا  دامن پف­دار و چین دار شود. همچنین تفاوت دیگر آن با زاکپوزن این است که این دامن برعکس دامن زاکپوزن گوده ندارد و پف آن خیلی بیشتر است.

دامن راسته

دامن راسته دامنی است که عرض باسن با عرض لبه دامن در آن هم اندازه است.

  آموزش دوخت دامن برش دار افقی

دامن راسته حالت کلاسیک و رسمی دارد و بیشتر مناسب افراد میانسال و ۵۰ سال به بالا است. دامن راسته الگویی مادر و پایه اصلی همه دامن ها است. قد دامن راسته دلخواه است اما بهترین و ایده‌آل ترین قد آن میدی (نیمه ساق) است.

دامن تنگ ساده

الگوی این دامن همانند دامن راسته است با این تفاوت که دامن تنگ ساده عرض لبه‌اش از عرض کمر کمتر است.

این دامن بسیار مناسب خانم های جوان است.

این مدل مناسب برای تمامی افراد بوده تنها نکته پیشنهادی برای افراد کوتاه قد در خصوص انتخاب دامن تنگ استفاده از جوراب شلواری است که در کنار کفش پاشنه­دار به کشیده دیده شدن اندام کمک کند.

دامن خمره ای

دامن خمره ای دامنی جذاب و شیک است. این دامن­ها برای دختران جوان گزینه بسیار مناسبی هستند.

دامن خمره ای در قسمت لبه دامن, زانو و همچنین از زیر باسن تنگ می­شود. وقتی بیشترین مقدار جذب بودن در قسمت زانو باشد دامن خمره ای است.

دامن خمره ای حتماً باید چاک داشته باشد زیر این دامن در قسمت زانو تنگ است لذا برای سهولت در هنگام راه رفتن و حفظ زیبایی آن چاک گذاشته می­شود. قد دامن خمره ای دلخواه است اما قد های کوتاه آن جذاب تر هستند همچنین توصیه می­شود که برای بلند کردن قد آن تا ۱۰ سانتی متر زیر زانو افزایش قد داشته باشد تا زیبایی ظاهرش حفظ شود.

دامن چاک دار

چاک نوعی ویژگی است که توانایی وارد شدن به الگوی هر نوع دامنی را دارد.

بجز دامن خمره ای که حتماً باید با چاک دوخته شود.

چاک به دو دسته تقسیم میشود:۱-چاک باز.۲-چاک پیلی

۱-چاک باز با باز گذاشتن درز پشت یا پهلو دامن البته به مقدار مشخص ایجاد می­شود. همانظور که از اسمش پیداست این چاک مناسب افرادی که میخواهند پوشیده باشند نیست. چاک باز جذاب بوده و حالتی غیر رسمی دارد و مناسب جوان­تر­ها می­باشد.

۲-چاک پیلی: این چاک همانند یک پیلی بسته می­شود. مناسب افرادیست که پوشیدگی لباس برایشان مهم است.

چاک پیلی رسمی است و مناسب خانم ها و افراد مسن است. بهترین محل قرارگیری آن در قسمت درز وسط پشت دامن است. قد چاک تا ۱۰ سانتی متر بالای زانو است. اما در دامن ماکسی به اندازه دلخواه و حداقل ۳۰ سانتی متر می­باشد.

  آموزش دامن جناغی

دامن فون

دامن فون یک دامن بسیار زیبا و شیک است این دامن گزینه مناسبی برای لباس عروس و لباس شب است.

فرق آن با دامن کلوش در این است که دامن کلوش از کمر تا لبه دامن گشاد است اما دامن فون در قسمت کمر و باسن کمی تنگ و بعد از آن کاملاً گشاد می­شود.

دامن فون ۳ مدل دارد:۱-فون شماره یک.۲-فون شماره دو.۳-فون عصایی

۱-فون شماره یک:

الگوی فون شماره ۱ مادر تمام فون هاست.

الگوی این فون از دامن راسته بدست می­آید و با تغییراتی در آن به فون شماره ۱ تبدیل می­شود که این فون در لبه لباس گشادی و ریزش متوسطی داشته و در قسمت باسن و کمر تنگ است. ازین­روز این دامن مناسب برای افراد قد متوسط به پایین و چاق است. افرادی که شکم و پهلوی برجسته دارند بهتر است لبه دامن را گشاد تر کنند اما باید توجه کرد که این گشادی در الگو بیشتر از ۴ سانتی­متر در طرفین پهلو ها نشود, چرا که فرم لباس بهم می­خورد. بنابراین اگر کسی خواست لبه دامنش گشادی و ریزش بیشتر داشته باشد باید از فون ۲ یا فون عصایی استفاده کند.

۲-فون شماره دو:

فون شماره ۲ از فون شماره ۱ بدست می­آید. در این دامن علاوه بر گشادی از طرف پهلوها دامن در امتداد پنس های اصلی هم گشاد شده که این مقدار گشادی به ارتفاع و حجم پنس بستگی دارد. فون شماره ۲ مناسب برای افرادی با شکم برجسته است.

۳-فون عصایی:

فون عصایی بهترین پیشنهاد برای لباس عروس و لباس شب به دلیل لبه پایینی گشاد و پر ریزشی دامن است.

برای  فون عصایی از الگو دامن فون شماره ۲ استفاده می­شود. این دامن نیز مناسب برای افرادی با اندام چاق و قد متوسط رو به پایین است.

دامن دنباله دار

دنباله همانند چاک یکی از گزینه­ هایی است که به سلیقه و دلخواه فرد می­تواند به الگوی دامن اضافه شود.

وجود دنباله برای لباس عروس و لباس شب به دلیل ایجاد شکوه بیشتر اهمیت قابل ملاحظه­ ای دارد.

دامن عروسکی

دامن عروسکی فرمی همانند دامن بالرین ها دارد با تفاوت در ریزش دامن عروسکی. قد آن اکثراً کوتاه تا بالای زانو پفی و پیلی دار و پرچین است این دامن بیشتر مناسب دختران نوجوان (۸-۱۵سال) می­­باشد.

پس از شناخت مدل های دامن برای دوخت و طراحی یک لباس شب بالا تنه مناسبی را باید برگزید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *