تغذیه

با انواع و اقسام گیاه‌خواری آشنا شوید؛ آنها چه چیزهایی می‌خورند؟

گیاه‌خوار

 

گیاه‌خواری یکی از سبک‌ زندگی‌های پر طرفدار امروز است. ممکن است عسل و پنیر بخورند و گیاه‌خوار باشند، یا تخم‌مرغ بخورند و باز گیاه‌خوار باشند. خیلی از بیماری‌ها هستند که وقتی گوشت قرمز و لبنیات نمی‌خورند به طرز معجزه‌آسایی درمان می‌شوند. پس مثل قبل‌ترها که می‌گفتند با کلاس‌ها گیاه‌خوار می‌شوند به این سبک زندگی نگاه نکنیم. شاید خیلی مرز روشنی از انواع گیاه‌خواری وجود نداشته باشد، اما ما سعی داریم یک دسته‌بندی کلی ارائه ‌کنیم.

گیاه‌خواری‌ چیست؟

یک گیاهخوار مدرن از بافت حیوانات نمی‌خورد، در عوض محصولاتی را مصرف می‌کند که توسط حیوانات مانند لبنیات و تخم‌مرغ تولید شده است. به این گروه از گیاه‌خواران Ovo-lacto vegetarianism یا همان گیاخواران تخم مرغ و شیرخوار گفته می‌شود. بعضی از گیاه‌خواران محصولاتی که ژلاتین دارد را استفاده نمی‌کنند چون ژلاتین از بدن یک حیوان مرده گرفته می‌شود.

گیاه‌خواری‌ چیست؟

انواع مختلفی از گیاه‌خواران با توجه به افکارشان وجود دارند:

۱. لاکتو گیاهخواری(lacto-vegetarian): این گروه از گیاه‌خواران لبنیات مصرف می‌کنند اما تخم مرغ نمی‌خورند. بنابراین رژیم غذایی آنها کمی محدودتر از رژیم گیاهخواری تخم و لاکتو است که هم تخم مرغ و هم لبنیات مصرف می کند. گیاهخواران لاکتو همچنین سس مایونز، برخی از کوکی ها یا کیک، و محصولات با تخم مرغ نمی‌خورند.

  شام رژیمی کم کالری، با این 8 غذای رژیمی

۲. تخم گیاه‌خواری(Ovo vegetarian): این نوع گیاهخواران لبنیات را از رژیم غذایی خود حذف می‌کنند، اما تخم مرغ می‌خورند. به علاوه تخم گیاه‌خواران محصولاتی با پروتئین شیر یا لاکتوز مصرف نمی‌کنند، و شما آنها را در حال خرید ماست گوسفندی یا پنیر نمی‌بینید.

۳. لاکتو تخم گیاه‌خواری Ovo-lacto vegetarianism)): این گروه هم لبنیات می‌خورند و هم تخم مرغ.  هم خصوصیات لاکتو گیاهخواران برای آن‌ها مجاز است و هم خصوصیات تخم گیاه‌خواران.

۴. نیمه گیاه‌خواری(Semi-Vegetarian): بسیاری از گیاه‌خواران یک شبه از خوردن محصولات حیوانی منصرف نشدند. این افراد را می‌توان نیمه گیاه‌خواری خواند. گروه نیمه گیاه‌خواران قشر کاملاً بزرگی هستند که همیشه در گیاه‌خواری نیستند. آنها کسانی هستند که به خاطر سیاره زمین تصمیم می گیرند گوشت کمتری بخورند. برای خیلی‌ها هم این سبک تمرینی می‌شود برای گیاه‌خوار شدن. این نوع از گیاه‌خواری انواعی دارد که تفاوت‌های جزئی با هم دارند.

انواع گیاه‌خواران

۵. گیاه‌خواری پاره وقت: در حالی که مردم به طور مرتب محصولات حیوانی را می‌خورند، گیاهخواران نیمه وقت بعد از چند هفته یا چند ماه با خوردن به سبک گیاه‌خواری، شروع به وارد کردن محصولات حیوانی (عمدتا کم) در رژیم غذایی خود می‌کنند و در نهایت به رژیم قدیمی خود باز می‌گردند. این چرخه ادامه دارد.

۶. پسکیترینیسم (Pescetarianism): در این سبک گوشت نمی خورند اما ماهی و محصولات دریایی می خورند. سخت پوستان مانند میگو و صدف را به طور کلی می‌خورند.

  دستور ِ پخت ِ رایس کیک (Rice Cake) یا همان کیک برنجی خانگی

۷. پولوترینیسم(pollotarianism): در این نوع از گیاه‌خواری افراد گوشت مرغ و سایر طیور اهلی را مصرف می‌کنند. اما در مقابل گوشت و ماهی نمی‌خورند. این سبک از گیاه‌خواری بعید است تغییری کند و اغلب افراد تا انتها در این سبک باقی می‌مانند.

۸. پولوپسکیترینیسم(pollo-pescetarianism): گیاهخوارانی که به خاطر دلایل اخلاقی و زیست محیطی، گوشت قرمز نمی‌خورند اما مرغ و ماهی می‌خورند. به آن‌ها غیرپستاندارخوار هم می‌گویند.  

جوانه

۹.فروگنیسم (Fruganism):فروگن‌ها تنها از میوه‌ها، دانه‌ها، حبوبات، آجیل‌ها و مغزها استفاده می‌کنند. به نظر آن‌ها زندگی گیاهان هم به اندازه حیوانات محترم است و حتی از  محصولاتی که باعث مرگ یا آسیب زدن به گیاهان می‌شود استفاده نمی‌کنند. غذاهای پخته هم می‌خورند. این سبک غذایی ی میوه‌خواری متفاوت است چون غذای پخته هم می‌خورند.  

 

گیاه‌خوار(Vegan)

وگان‌ها هیچ محصول حیوانی نمی‌خورند؛ یعنی گوشت، ماهی، لبنیات، تخم مرغ یا عسل. بیشتر گیاهخواران از خرید چرم، ابریشم و همچنین بازدید از رویدادهایی که در آن حیوانات برای اهداف تفریحی استفاده می‌شوند، خودداری می‌کنند. گاهی اوقات جدایی بین گیاه‌خواران و افرادی که رژیم غذایی گیاهی دارند وجود دارد. گروه دوم فقط به دلیل سلامتی رژیم گیاهی دارند و دغدغه غیر رژیمی وگانیسم مانند رفاه حیوانات و یا محیط زیست را ندارند.  

۱۰. گیاه‌خواری زیست محیطی: ‌بسیاری از گیاهخواران اخلاقی و محیطی به این گروه تعلق دارند که به دلیل رفاه حیوانات و یا انگیزه‌های زیست محیطی وگان شدند. جنبه‌های اخلاقی در حرکت آن‌ها نقش دارد و آن‌ها کم‌تر به سلامت رژیم خود اهمیت می‌دهند. آن‌ها به غذاهای با ارزش پایین آغوش باز نشان می‌دهند و به همین دلیل به این سبک؛ گیاهخواران آشغال‌خور غذائی گفته می‌شود.

  بهترین منابع پروتئین گیاهی و غیرگوشتی

وگان

 

۱۱. کاملاً‌ گیاه‌خوار(Veganism): این گروه غذاهای کامل مبتنی بر گیاهان را به صورت محصولات کامل و بدون وابستگی به مواد شیمیایی استفاده می‌کنند.

۱۲. خام‌خوار گیاه‌خوار(Raw Veganism): گیاه‌خواران خام فقط غذاهای گیاهی خام و گیاهی مصرف می‌کنند که بیش از ۴۵ درجه سلسیوس گرم نمی‌شوند. خیساندن آجیل و دانه و جوانه زدن غلات، حبوبات و برنج روشهای رایج تهیه غذا در غذاهای خام‌گیاه‌خواران است. سبک‌های دیگر خام در مورد خوردن غذای خام هم هست که ماهی خام، گوشت، تخم مرغ یا لبنیات می‌خورید اما این حرکات کمتر از وگانیسم خام رایج است.

۱۳. وگان کم‌چرب و کم‌کربوهیدرات:‌ افراد در این نوع کربوهیدرات‌ها و چربی‌های بسیار کمی می‌خورند. این رژیم غذایی معمولاً توسط گیاه‌خواران خام گرفته می‌شود. وگانیسم HCLF نیز با اصطلاح ۸۰/۱۰/۱۰ «هشتاد و ده ده» شناخته شده است.

نوشیدنی گیاهی

منبع سایت خبرگزاری جمهوری اسلامی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *