استایل خانم‌ها, لباس زنانه, مد و استایل

بررسی انواع دامن های تیره و خنثی

دامن های تیره و خنثی | وقتی اسم دامن می‌آید هر کس به یک فرم فکر می‌کند یعنی انقدر تنوع طرح و مدل آن بالاست که دامن مد نظر شما می تواند با دامن مد نظر شخص دیگری تفاوت داشته باشد.

مدت زمان تخمینی مطالعه: ۱۲ دقیقه

در واقع با کوچکترین تغییر در پنس و برش می‌توان یک دامن متفاوت و جدیدی خلق کرد.دامن ها معمولا یک ظرافتی را به همراه خود دارند که بیشتر از آیتم‌های دیگر لباس مثلا شلوار است. هیچ کس نمی‌تواند بگوید به دامن علاقه ندارد با این حجم تنوع حتماً یک مدل دامن در کمدتان چه ساده و چه مجلسی خواهید داشت.

همچنین جدای فرم اندامتان که باید در نظر بگیرید که به چه مدل دامنی ‌می‌آید، رنگ آن را هم باید در نظر بگیرید. در این مقاله قصد داریم در مورد دامن های تیره و خنثی صحبت کنیم پس با ما همراه باشید.

A_LINE

این دامن همانگونه که از اسمش پیداست فرمی مانند حرف بزرگ A در زبان انگلیسی دارد. یعنی در قسمت پایین گشادتر می‌ایستد. از این دست دامن ها معمولاً تا روی زانو است و در صورت صاف گذاشتن روی زمین فرم مثلث به خود می‌گیرد و با اکثر پارچه‌ها فرم خوبی دارد و می توان آن را دوخت.

از آنجایی که به باسن نمی‌چسبد و یک گشادی همراه خود دارد اول اینکه راه رفتن با آن راحت است دوم اینکه حجمی به شکم و کمر شما نمی‌دهد بنابراین برای اندام گلابی مناسب است.

انواع دامن های تیره و خنثی : مدادی

مدادی دامنی است که نام دیگر آن دامن تنگ است. کاملا فرم  بدن را به خود می‌گیرد و در قسمت کمر و و باسن جذب است و معمولاً هم پنس و ساسون در آن ناحیه وجود دارد. دامن مدادی دامنی کاملا رسمی و مجلسی و اداری است.پارچه های آن برای دوخت بیشتر استرج و کشی است. فرم آن یک مستطیل ساده است و معمولا هم رنگ‌های تیره و رسمی دارد. اگر حجم پایین تنه زیادی دارید از این دامن استفاده کنید.

دامن های تیره و خنثی : خمره‌ای

خمره‌ای معمولاً در قسمت زانو تنگ می‌شود و یک پف هلالی در قسمت بغل باسن شکل می‌گیرد. این مدل برای افرادی که اندام مثلث برعکس دارند دامن خوبی است و یک توازن در استایل به وجود می‌آورد.

ترک

دامن های ترک بسیار شبیه به دامنه‌های گوده دار هستند و اختلاف جزئی دارند با هم. دامن ترک تعداد ترک‌های مختلف از ۲ تا ۸ تا دارد و به وسیله دوخت و درز به یکدیگر وصل شدند.این دامن آنچنان برای اندام مثلث مناسب نیست و فرمی خطی به وجود می‌اورد و بیشتر برای اندام سیب و گلابی مناسب است. دامن ترک اندام را کشیده تر می‌کند به خاطر خطوط عمودی که دارد و اگر کمر و باسن برجسته دارید بهتر است چهار ترک آن را بپوشید.

لنگی

نام دیگر دامن‌های لنگی، گره‌ای است. معمولاً هم فرم آن به این صورت است که به وسیله یک گروه دور کمر بسته می‌شود. فرم پایین آن راسته و فون است. برای پوشیدن این دامن مجاز هستند و آنچنان محدودیت استایل ندارید. نهایت طول دامن لنگی تا روی زانو است.برش عمودی که دارد باعث کشیده شدن پایین‌ تنه شما می‌شود.

اما این دامن برای اندام‌های لاغر و استخوانی مناسب است ولی اگر شکم و باسن برجسته دارید سراغ این دامن نروید.

  اصول شیک پوشی با مانتو های رنگ روشن

مدل ماهی و پری دریایی

همانطور که از اسمش پیداست پایین آن فرمی شبیه به ماهی دارند و به اندام، فرمی ساعت شنی می‌دهد. بیشتر هم از این دامن برای لباس‌های مجلسی استفاده می‌شود.در خارج از ایران بیشتر و اخیرا در ایران خیلی از لباس‌های عروس هم فرم ماهی پیدا کرده است. این دامن خیلی به اندام مثلث وارونه پیشنهاد نمی‌شود.

چون تنگی پایین آن باعث می‌شود که بالاتنه شما عریض‌تر نشان داده شود مگر آنکه از گن برای برجسته کردن بغل باسن خود استفاده کنید.

دامن های تیره و خنثی جین

دامن جین فرم راسته دارد و مانند دامنه های راسته و دامن های مدادی تنگ هستند و همان مشخصات را دارند. اما پارچه جین به خاطر جنسی که دارد کمی به پایین تنه شما حجم می‌دهد و فرم خوبی به وجود می‌آورد. اما کوتاهی آن باعث کشیدگی پا شما می‌شود.

حتی با داشتن اندام سیب هم برای اینکه تمرکز را سمت پایین ببرید می‌توانید از این دامن استفاده کنید؛ اما انتخاب آخر باشد. از طرفی رنگ این دامن جز دامن های تیره و خنثی است. پس اگر لاغر هستید و علاقه به این دامن دارید ممکن است که پایین تنه شما را کوچکتر کند.البته بعضی از آنها فرم کلوش به خود می‌گیرند و پاییننشان کمی گشاد می‌شود. اگر این فرم را داشته باشید برای اندام مثلث برعکس مناسب است.

گوده دار

دامن گوده دار تیره و خنثی در قسمت پایین به شکل مثلث های بلند، تیکه پارچه اضافه و باعث حجیم ‌تر به نظر رسیدن پایین دامن می‌شود و لابله لای تکه مثلث ها دوخته می‌شود به بلندی‌های دامن و میان چاک.ابتدای این چین ها می‌تواند از وسط ران یا ابتدای زانو باشد و کاملا بستگی به قد دامن دارد. اگر علاقه به چین دارید این دامن مناسب شما است و اندام را کشیده تر می کند و رنگ تیره آن عیوب را می‌پوشاند

راسته

مدل دامن راسته هم مانند مدادی به شدت مناسب فضای رسمی و کاری و مراسم است. همان طور که از اسمش پیداست فرم آن صاف پایین می‌آید و معمولا با پارچه های کشی تا غیر ‌کشی قابل دوخت هستند اما با کشی بهتر می‌شود. اما آنچان حجمی به پایین تنه نمی‌دهد.

اگر سیب یا گلابی هستید می‌توانید بپوشید. اگر مستطیل هم هستید با ایجاد خط کمر توسط کمربند و یا گذاشتن شومیز و بلوز خود در داخل دامن می توانید از دامن راسته استفاده کنید. این دامن نزدیکترین فرم دامن را به بدن دارد. اگر شکل شکم بزرگی دارید در استفاده از دامن راسته دریغ نکنید. به خصوص اگر تا روی زانو باشد مناسب‌تر است.

برای هر اندام کدام دامن مناسب است؟

گلابی:

برای اندام گلابی از آنجایی که تجمع در پایین‌ تنه شما است بهتر است سراغ دامن های کلوش نروید. از دامن‌ مدادی و A_LINE بدون طرح و تیره استفاده کنید.

مثلث وارونه :

بهتر است از دامن‌های پفی، دایره ، کلوش و خمره ای استفاده کنید. اگر از طرح استفاده کنید که چه بهتر اما انچنان رنگ تیره نپوشید و از خنثی و آهاردار استفاده کنید. همچنین دامن گوده دار و ترک هم برای شما مناسب است. دامن های چند طبقه هم به پایین تنه شما حجم می بخشد.

مستطیل:

اگر اندام مستطیل دارید بهتر است سراغ دامن مدادی، خمری‌ای و ای لاین بروید که حجم پایین تنه شما را افزایش دهد. همچنین دامن ترک و گوده دار انتخاب کنید و در کل هر دامنی که به پایین‌ تنه شما حجم دهد برای مستطیل و مثلث وارونه مناسب است.

سیب:

 افرادی که اندام سیب دارند می‌توانند از دامن های آبشاری و با ریزش و دامن هایی که ۷ و۸ هستند استفاده کنند. همچنین دامن‌های کلوش و کوتاه برای عدم برجسته‌سازی باسن و نشان دادن فرم پا مناسب است. دامن‌های راسته و مدادی تیره دامن‌های مناسب برای این افراد هستند.

همچنین برای کسانی که اندام سیب دارند دامن بهتر است آنچنان کوتاه نباشند چون باعث کوتاه نمایی قسمت بالایی بدن می‌شود. جدای ای لاین که گفتیم دامنی که چین روی زانو یا کمی پایین‌تر داشته باشند مناسب است. البته الگوهای شلوغ مانند گلدار خطای دید ایجاد می‌کنند و ممکن است در بعضی موارد مناسب باشد.

ساعت شنی:

برای اندام ساعت شنی دست شما باز  است. اما اگر سراغ دامنی برود که انحنای کمر و بدن را افزایش دهد مناسب‌تر است. مثلاً از دامن مدادی جای دامن‌های کوتاه استفاده کنید و رنگ های خنثی و کلاسیک و تیره مثل سیاه و خاکستری هم عالی است.

پارچه مناسب دوخت دامن های تیره و خنثی

پارچه های محبوب دوخت دامن برای افراد چاق پارچه کتان، جین ساده و فلانیل که نوعی پشم است که اغلب برای افراد با اضافه وزن بالا مناسب است.افراد لاغر هم از پارچه‌هایی مثل ریون، ژرژت، کرپ و ابریشم برای دوخت دامن استفاده کنند.در این مقاله سعی کردیم به تعدادی از دامن‌های تیره و خنثی قابل استفاده بپردازیم.

اگر دامنی جا ماند نگران نباشید در یک مقاله جداگانه باقی دامن‌ها را با هم بررسی می‌کنیم تا یک راهنمای جامع برای شما عزیزان در انتخاب دامن به وجود آورده باشیم.امیدوارم از خواندن این مقاله لذت برده باشید. تجربیات خود را با ما در میان بگذارید.

نویسنده:سپیده

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *