استایل بازیگران, مد و استایل

بررسی و تحلیل استایل و طراحی لباس سریال خاتون

سریال خاتون یک مجموعه تلویزیونی ایرانی محصول سال ۱۴۰۰ در ژانر عاشقانه تاریخی به کارگردانی تینا پاکروان و تهیه کنندگی همسرش علی اسد زاده بود. از بازیگران اصلی این سریال می‌توان به نگار جواهریان، اشکان خطیبی، بابک حمیدیان میر سعید مولویان و… اشاره کرد.

نحوه پخش سریال خاتون

فصل اول این مجموعه در ۱۸ مرداد شروع شد و بعد از هشت قسمت نیم فصل اول به پایان رسید. و سپس در شش دی ماه مجدد شروع به پخش نیم فصل دوم کردند. آهنگساز این سریال کیهان کلهر بود. بخش عظیمی از این سریال در شهر رشت در استان گیلان فیلم‌برداری شده بود. داستان این فیلم خانوادگی در بستر تاریخ بود.

داستان سریال خاتون

داستان از ابتدای شهریور ۱۳۲۰ و در دوران جنگ جهانی دوم و اشغال ایران توسط متفقین آغاز می‌شود. و سرنوشت و تحولات یک خانواده و یک سرزمین را به تصویر می‌کشد. تاریخ ایران با همه اتفاقاتش در زندگی همه ما جریان دارد و خاتون داستان زنی از زنان این سرزمین است که روزی روزگاری در ایران برای زندگی و ازادی جنگیدند.

در نهایت هموطنان غیوری که بازیچه دست سیاست روسیه شده بودند و برای این کشور از جان و زندگی خود گذشتند.

تحلیل استایل سریال خاتون

خاتون یکی از سریال‌هایی بود که استقلال زنان را تشویق می‌کرد. شاید آن هم به واسطه این که کارگردان این سریال زن بود و عمق داستان را درک می‌کرد.

شخصیت خاتون بی شک از مستقل‌ترین زنان آن دوران بود. چرا که او کتاب می‌خواند و سواد داشت، اجازه نمی‌داد کسی برایش تصمیم بگیرد، تیر اندازی بلد بود، زبان فرانسه می‌دانست، ویژگی‌هایی که اکثر زنان آن موقع توجه خاصی به آن نداشتند. او حتی رانندگی هم بلد بود و و از ویژگی‌های جالب دیگر اینکه در لباس پوشیدن مانند بقیه لباس نمی‌پوشید.

تحلیل استایل پروین (ستاره پسیانی) در سریال خاتون

شخصیت مستقل دیگر این سریال پروین است که یکی از دوستان صمیمی خاتون محسوب می‌شود. که در جریان مخالفت با دولت شوروی و کارهای ضد این دولت ترور می‌شود. او برای رسیدن به آرروهایش و ازادی تلاش می‌کند.

لباس‌های رسمی و خنثی و در عین حال شیک می‌پوشد و سعی می‌کند همیشه ماسکولین و پاور درس به نظر برسد. مثلاً یکی از اصلی ترین انتخاب‌های او کت یقه انگلیسی است.

چی بپوشم
چی بپوشم

نقش کم رنگ اما به جای فهیمه اکبر در سریال خاتون

اما یک شخصیت مستقل و خاص دیگر در این سریال بود که فقط یک سکانس کوتاه نقش داشت اما برگرفته از شخصیت واقعی بود.

برای اطلاعات بیشتر درباره سریال خاتون کلیک کنید.

غزل شاکری که نقش خانم فهیمه اکبر را بازی می کرد. فهیمه  اکبر یا فهیمه اسفندیاری که در آذر ۱۲۹۶ به دنیا آمد و در ۱۲ شهریور ۱۳۸۸ از دنیا رفت. او خواننده، نویسنده، گیلان شناس و فعال اجتماعی بود. پدر او در دوران پهلوی سیاستمدار و بخشی از زندگی خود را به خاطر پدر در باکو گذراند.

او در زمینه موسیقی شاگرد مرتضی خان محجوبی بود که یک تکه از فیلم هم غزل شاکری به جای خانم اکبر شروع به آواز خواندن می‌کند.

او پس از ازدواج با محسن اکبر در گیلان به پژوهش فرهنگی گیلک‌ها پرداخت و نخستین کتاب آشپزی گیلانی را نوشت و شروع به خواندن ترانه‌های گیلکی کرد.

پس از انقلاب به همراه سه فرزند و همسر به آمریکا مهاجرت کرد و در آنجا یک آلبوم گیلکی انتشار داد و در سن ۹۱ سالگی در واشنگتن درگذشت.

همسر او در سال‌های ۱۳۳۲ تا ۱۳۳۹ نماینده رشت بود. جالب است بدانید او به زبان انگلیسی، آلمانی، روسی و فرانسوی مسلط بود. پدرش در زمان فعالیت جزء مدافعان حقوق زنان مثل آموزش و حق رای بود.

استایل بی نظیر نگار جواهریان در سریال خاتون

اما میرسیم به نقش خاتون! نگار جواهریان در چند قسمت اول سبک پوشش یک زن مدرن و فرانسوی را داشت. یکی از استایل های خاص او کت یقه انگلیسی کوتاه دو دکمه بود به همراه دامن که یقه های پهن و تیز آن نشان از شخصیت قدرتمند و جسور او داشت.

در این دوره مد و لباس ایران خیلی تغییر کرد و شکوفا شد و تحت تاثیر مد اروپایی قرار گرفت. اما در خود اروپا این روند خیلی نزولی شد چرا که اکثر کشورها با یک رکود اقتصادی بدی مواجه شده بودند و به همین دلیل پارچه ها لباس ها همه و همه تحت تاثیر آن قرار گرفته بود. سپس دولت‌ها برای جلوگیری از هدر رفتن سرمایه جلوی واردات یک‌سری کالاهای غیرضروری را گرفتند که این داستان تاثیری بر مد و فشن آن زمان گذاشت.

مثلاً یکسری قوانینی تصویب شد که لباس‌هایی تولید شود که کاربردی، کم هزینه، تیراژ بالا و بدون تزیین و حتی درز اضافی باشد و استفاده از پارچه هایی مثل تور و گلدوزی و… کاملا قدغن شد.

  پیشرفت چشمگیر استایل گلشیفته فراهانی

یکی از دلایلی که مد در جریان سریال خاتون پر رونق بوده و در ایران برمی‌گشت به جریان کشف حجاب و حذف چادر از پوشش زنان که کاملاً در سریال گویا روند مد آن زمان بود و می‌توان واضح در لباس ها و استایل خاتون دید از مدل مو تا اکسسوری‌هایی مثل توربان و کلاه که همه ترند آن زمان بودند.

تفاوت استایل خاتون و پروین در سریال خاتون

اما تفاوت خاتون و پروین بر روحیه زنانگی بود در حالی که پروین روحیه مبارزه داشت. جزئیات در لباس خاتون بیشتر بود و تنوع بیشتری در جنس پارچه و استایل او می‌دیدیم. پالت رنگی لباس‌ها تقریباً یکی و خنثی بود اما جزئیات کاملا متفاوت بود.

مثلاً یقه‌های لباس خاتون کمی ظریف‌تر و برش‌های منحنی و لطیف‌تری داشتند در حالی که بدون هیچ استثنایی یقه لباس‌های پروین تیز و بزرگ بود و از طرفی پروین سراغ پترن نمی‌رفت و روسری خود را عادی میب‌ست در حالیکه خاتون از پترن استفاده می‌کرد جدایی رنگ‌های روشن و گاهی روسری خود را مدلی می‌بست و از توربان و کلاه استفاده می‌کرد.

حتی اگر خاتون لباسی با یقه‌های تیز می‌پوشید در کنارش از رنگ‌های ملایم و زنانه استفاده می‌کرد استفاده می‌کرد به خصوص استفاده از دستمال گردن کاملا نشان از جسارت او داشت.

از علاقمندی‌های خاتون کلاه فلاپی بود که لبه پهن داشت و گوش را نمی‌پوشاند و بیشتر آفتابگیر بود. کلاه جودی ابوت مدل کلوش هم استفاده می‌کرد.

استایل فخرالنسا در سریال خاتون

شخصیت دیگر داستان خانم فخرالنسا مادر شیرزاد ملک بود که نقش یک زن قجری و بدجنس که آنچنان با مد هم پا نیست اما خوب خیلی هم از آن دور نیست و حد وسطی را دارد.

این پالت رنگی تیره و خنثی با طراحی شلوغ برای شخصیت بد فخرالنسا کاملاً با آن مطابقت داشت.

  خاص ترین استایل امیر آقایی

تغییرات استایل خاتون در انتهای سریال

اما در اواخر سریال که مشکلات بیشتر شده تغییرات زیادی در پوشش خاتون اتفاق افتاد و دیگر خبری از آن تفاوت و جسارت و رنگ و لعاب نبود.

 او تبدیل به زنی ساده پوش شد که گرایش زیادی به رنگ‌های تیره و بدون پترن پیدا کرد و دیگر خبری از کلاه و توربان نبود و همه جا روسری را ساده بر سرش می‌بست و حتی جنس پارچه هم تغییر کرد و دیگر ردی از حریر ساتن گیپور لمه نمی‌دیدیم و پارچه ها همگی کتان ،بافت و ضخیم شده بودند.

این سریال با طراحی لباس هر حرف نگفته‌ای که وجود داشت را می‌زد و می‌توانست تمام شرایط آن زمان را با لباس بازیگران که طراحی خانم سارا سعیمی بود را نشان دهد.

تفاوت طبقات با پوشش در سریال خاتون

مثلاً تفاوت لباس طبقه متوسط مثل خانواده گلی با ارباب یعنی خانواده شیرزاد ملک کاملاً خوب نشون داده شده بود و بسیاری از عناصر فشن آن زمان یعنی روسری دستباف، پارچه‌های رنگارنگ، کلاه، مانتو، کت فرانسوی و انگلیسی، مدل‎های پرنسسی و اغراق در استفاده از اکسسوری ها مثل طلا و جواهرات به نوعی متناسب با هر کاراکتر انتخاب شده بود.

پالت رنگی درستی که برای این سریال انتخاب شد یعنی استفاده از رنگ‌های روشن و پاستلی و طرح های ظریف، برش‌های پر رنگ همگی انتخاب خوبی برای شخصیت‌های زن بود که نمادی از قدرت و زنانگی را نشان می‌دهد.

استایل مهربانو (رویا نونهالی) در سریال خاتون

البته خانم رویا نونهالی که او هم جز زنان قدرتمندی بود که در ظاهر سعی می‌کرد نشان از قدرت نداشته باشد به همین دلیل با آن شخصیت مهربانش از برش‌های با انحنای بیشتر طرح و پارچه‌های نرم‌تری استفاده شد اما در کنارش کت‌های او همگی نشان از قدرت او داشتند.

امیدواریم از خواندن این مقاله لذت برده باشید. در این مقاله سعی کردیم به تحلیل استایل سریال خاتون بپردازیم. نظر خود را با ما در میان بگذارید. کدام یک از شخصیت‌های این سریال را بیشتر دوست داشتید؟

نویسنده: سپیده

 

طراح لباس سریال خاتون چه کسی بود؟

سارا سمیعی

در دهه بیست جریان مد ایران چگونه می‌گذشت؟

برخلاف دنیا و اروپا که مد روندی نزولی داشت در ایران پس از جریان‌های کشف حجاب مد رونق پیدا کرد و توانست خود را به استاندارد جهانی پیش از جنگ کمی نزدیک کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *