پوست, پوست و مو

از بین بردن جای جوش با ساده ترین روش های خانگی

بیشتر مردم معمولاً وقتی جوشی روی صورت‌شان می‌بینند، اولین چیزی که می‌خواهند این است که سریعاً آن را از بین ببرند. اما گاهی اوقات، جای این جوش‌ها بعد از محو شدن نیز به صورت لکه‌هایی سیاه باقی می‌ماند. این مسئله در عین آزاردهنده بودن، بسیار رایج است. برای از بین بردن جای جوش ابتدا باید بدانید که چه عاملی باعث ایجاد آن شده است.

زمانی که سر و کله‌ی جوش‌ها روی پوست ظاهر می‌شود، در واقع نوعی التهاب پوستی رخ داده است. با بهبودی جوش‌ها و شکل‌گیری سلول‌های جدید روی پوست، ممکن است سلول‌هایی که برای کمک به ترمیم و صافی پوست تولید می‌شوند، حاوی ملانینی بیش از حد معمول باشند

از بین بردن جای جوش

Melanin چیست؟

ملانین Melanin همان چیزی است که به پوست رنگ بخشیده و هنگامی که سلول‌های خاص، ملانین بیشتری نسبت به سایرین داشته باشند، نتیجه‌ی آن بروز لکه‌های تیره‌تر از پوست خواهد بود. به این نوع تجمع غیر یک‌نواخت رنگ‌دانه‌های ملانین در پوست، هیپرپیگمنتاسیون بعد از التهاب گفته می‌شود.

هر چیزی که باعث طولانی‌تر شدن التهاب پوست شود (مانند کندن یا فشار دادن جوش)، می‌تواند احتمال هیپرپیگمانتاسیون (hyperpigmentation) بعد از التهاب را نیز افزایش دهد. افرادی که به طور طبیعی رنگ پوست تیره‌تری دارند، بیشتر از سایرین در معرض این مسئله قرار می‌گیرند.

در این مطلب چند روش درمانی برای از بین بردن جای جوش معرفی کرده و راه‌های پیشگیری از این لکه‌ها را نیز مطرح می‌کنیم.

لکه‌های سیاه در مقابل جای زخم

درمان لکه‌های سیاه ناشی از آکنه با روش‌های درمانی جای زخم ناشی از آکنه متفاوت است. جای جوش هنگامی ایجاد می‌شود که بافت، آسیب دیده باشد یا بیش از حد رشد کرده باشد. از بین بردن جای جوش‌ دشوار بوده و اگرچه ممکن است با گذشت زمان محو شوند، اما معمولاً قابل رویت هستند.

  تاثیر آلودگی هوا بر ریزش مو

در حالی که لکه‌های سیاه ناشی از آکنه هیچ برآمدگی یا فرورفتگی روی سطح پوست ایجاد نمی‌کنند و در دراز مدت هیچ آسیبی به سلول‌های پوستی، منافذ و فولیکول‌هایتان نمی‌رسانند. این لکه‌ها ممکن است برای مدتی روی پوست‌تان بمانند، اما به مرور زمان روشن‌تر شده و در نهایت کاملاً از بین می‌روند. معمولاً ناپدید شدن آن‌ها بین ۳ ماه تا ۲ سال طول می‌کشد. البته این بدان معنا نیست که باید به امید از بین رفتن لکه‌های سیاه، مدت‌ها منتظر بمانید.

به کمک چند روش درمان خانگی، داروهای بدون نیاز به نسخه‌ی پزشک و درمان‌های پزشکی مخصوص پوست، به راحتی می‌توانید از شر لکه‌های سیاه خلاص شوید.

درمان‌های خانگی

اگر می‌خواهید هایپرپیگمانتاسیون (hyperpigmentation) بعد از التهاب را درمان کنید، می‌توانید این کار را با درمان‌های خانگی شروع کنید. متاسفانه بسیاری از این درمان‌های خانگی تنها شواهد غیر قابل استناد جهت تاییدشان دارند. البته در بسیاری از موارد امتحان کردن آن‌ها هیچ آسیبی به پوست نمی‌رساند.

ویتامین C

آب لیمو سرشار از ویتامین C است که باعث روشن شدن پوست و یک‌نواخت شدن رنگ آن می‌شود. بر اساس پژوهش‌های صورت گرفته، ویتامین C عاملی مؤثر برای کاهش رنگ‌دانه‌های پوستی و از بین بردن جای جوش است.

آلوئه‌ورا

اگر در فضای مجازی و سایت‌ها به دنبال حل این مشکل هستید، با طرفداران آلوئه‌ورا برای بهبود لکه‌های تیره ناشی از آکنه مواجه خواهید شد. در حقیقت آلوئه‌ورا یک ماده‌ی شفابخش استثنایی است؛ به خصوص زمانی که برای پوست استفاده شود. استفاده‌ی مداوم از آلوئه‌ورا می‌تواند سطح ملانین را در سلول‌ها تثبیت کند؛ هر چند برای شناخت محدودیت‌های این اثر، به تحقیقات بیشتری نیاز است.

عصاره‌ی هسته‌ی انگور

عصاره‌ی هسته‌ی انگور، محصول طبیعی دیگری است که برای کمک به روشن شدن لکه‌های تیره می‌تواند بسیار مفید باشد.

  نشانه های شپش سر در بچه ها

هیچ مطالعه‌ای در رابطه با استفاده‌ی موضعی از عصاره‌ی هسته‌ی انگور برای این منظور انجام نشده است. اما برخی تحقیقات نشان می‌دهند که مصرف خوراکی عصاره‌ی هسته‌ی انگور به مدت ۶ ماه برای مبتلایان به ملاسما (Melasma) (بیماری مشابه هیپرپیگمانتاسیون بعد از التهاب) می‌تواند مفید باشد.

محافظت از پوست در برابر نور خورشید

برای از بین بردن جای جوش ابتدا باید از پوست‌تان در مقابل نور خورشید به صورت روتین محافظت کنید. استفاده از کرم ضد آفتاب با SPF حداقل ۳۰ در طول روز (حتی در روزهای ابری و بارانی) مانع از آسیب دیدگی بیشتر پوست‌تان می‌شود.

از بین بردن جای جوش

محصولات بدون نیاز به نسخه‌ی پزشک

در صورت عدم رضایت از درمان‌های خانگی، می‌توانید از محصولات بدون نیاز به نسخه‌ی پزشک جهت از بین بردن لکه‌های سیاه استفاده کنید. مواد موثره فعال در این نوع محصولات بسیار متفاوت هستند؛ اما تحقیقات نشان می‌دهد که برخی از آن‌ها نسبت به سایرین موثرتر هستند.

این ترکیبات ضمن لایه‌برداری پوست قدیمی و تحریک رشد سلول‌های جدید، سنتز ملانین در لکه‌های سیاه را نیز متوقف می‌کنند. اما برخی محصولات نیز خطر از بین بردن بیش از حد رنگ‌دانه‌های پوست را به همراه داشته و در نتیجه منجر به هیپوپیگمانتاسیون (کاهش رنگ‌دانه‌ی پوست) می‌شوند.

بهتر است قبل از مصرف محصولات بدون نیاز به نسخه‌ی پزشک برای خلاصی از لکه‌های تیره ناشی از آکنه، با پزشک متخصص پوست مشورت کنید.

در صورت موافقت پزشک، برای از بین بردن جای جوش محصولی را انتخاب کرده که حاوی ترکیبات زیر باشد:

  • رتینوئیدها (ویتامین A)
  • ویتامین E (توکوفرول)
  • هیدروکینون (Hydroquinone)
  • آلفا هیدروکسی اسیدها (AHA)
  • اسید کوجیک (Kojic Acid)
  •  استفاده از سرم ضد جوش حاوی آزلائیک اسید (Azelaic acid)
  هشت قدم تا موهای سالم

درمان‌های درون مطب

در صورت نتیجه بخش نبودن مصرف محصولات بدون نیاز به نسخه‌ی پزشک، می‌توانید روش‌های درمانی پیشنهادی از طرف پزشک متخصص پوست که در مطب انجام می‌شود را دنبال کنید. درمان لکه‌های سیاه معمولاً تحت پوشش بیمه درمانی قرار نمی‌گیرند؛ زیرا هیپرپیگمانتاسیون بعد از التهاب خطری برای سلامتی ایجاد نمی‌کند.

به یاد داشته باشید که در این روش‌های درمانی، اغلب بخش بیشتر هزینه‌ها به عهده‌ی شما خواهد بود.

لایه‌برداری‌های شیمیایی پوست

در لایه‌برداری‌های شیمیایی پوست، یک لایه‌ی سطحی از سلول‌های مرده و آسیب دیده پوست برداشته می‌شود و پوست جوان‌تر و باطراوت‌تر زیرین آشکار می‌شود. لایه‌برداری شیمیایی شامل استفاده از یک محلول قوی از اسیدهای موضعی مختلف برای حذف لایه‌های بیرونی پوست است.

میکرودرم ابریژن

در این روش به کمک دستگاهی مخصوص، ذرات ریزی در بخش‌های مشخصی از پوست اسپری شده یا دستگاهی با سری الماس روی سطح پوست ساییده می‌شود. میکرودرم ابریژن، روش لایه‌برداری عمیق‌تری است که هدف آن، رفع عیوب و صاف و یک‌دست کردن پوست است. این روش اغلب لکه‌های سیاه، مانند لکه‌های سیاه ناشی از آکنه را هدف قرار می‌دهد. میکرودرم ابریژن، یک روش درمانی کم خطر و غیر تهاجمی محسوب می‌شود.

جوان‌سازی پوست به کمک لیزر

در جوان سازی پوست به کمک لیزر، از انواع مختلف لیزرها برای از بین بردن پوست مرده و ایجاد سلول‌های جدید در لایه‌های عمیق‌تر پوست استفاده می‌شود. طبق مطالعات انجام شده لیزر می‌تواند راهی برای از بین بردن بافت جای زخم و اصلاح لکه‌های سیاه ناشی از آکنه باشد.

هنگام استفاده از محصولاتی که مدعی از بین بردن جای جوش هستند، به این موارد دقت کنید.

اولاً، بسیاری از این محصولات شامل ماده‌ی قوی رتینول بوده که باعث نازک شدن لایه‌های پوست می‌شوند. اگرچه رتینول می‌تواند باعث صافی و یک‌دستی پوست شود، اما پوست را در برابر نور خورشید آسیب پذیرتر می‌کند. به همین دلیل استفاده از بهترین کرم ضد آفتاب را هیچ‌گاه فراموش نکنید.

  ۱۵ روش تهیه‌ی ماسک برای جوش صورت با مواد طبیعی

همچنین، به یاد داشته باشید که تمامی محصولات آرایشی، مورد تأیید سازمان غذا و دارو نیستند. هنگام خرید محصولات از سایر کشورها و به صورت آنلاین، دقت لازم را داشته باشید.

برخی از محصولات آرایشی، حاوی موادی مانند جیوه هستند؛ حتی اگر این ماده روی برچسب محصول نوشته نشده باشد احتیاط لازم را به کار برده و تنها از فروشندگان قابل اعتماد خرید کنید.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

اگر متوجه شدید که به طور مکرر لکه‌های سیاه روی پوست‌تان ایجاد می‌شود، یا اگر ظاهر این لکه‌های سیاه بر زندگی روزمره‌ی شما تأثیر می‌گذارد، باید به پزشک متخصص مراجعه کنید.

ایجاد یک برنامه‌ی درمانی به کمک متخصص پوست می‌تواند به شما چشم‌اندازی واقع بینانه از لکه‌های تیره ناشی از جوش بدهد. برنامه‌ی درمانی و مراجعه به متخصص می‌تواند تأثیر چشمگیری بر رفع لکه‌های تیره داشته باشد.

از بین بردن جای جوش

کلام آخر

هنگام بهبود جوش‌ها، بدن گاهی اوقات سلول‌هایی با مقدار زیادی ملانین ایجاد می‌کند تا پوست آسیب دیده ترمیم شود. این اتفاق ممکن است در نهایت منجر به هایپرپیگمانتاسیون بعد از التهاب شده که گاهی اوقات آن را لکه‌ی سیاه می‌نامیم.

درمان‌های خانگی، محصولات بدون نیاز به نسخه‌ی پزشک و حتی درمان‌های تحت نظر متخصص پوست، برای محو سریع‌تر این لکه‌های سیاه وجود دارند. در صورت هر گونه نگرانی در رابطه با لکه‌های سیاه ناشی از آکنه بهتر است پیش از هر اقدامی به پزشک مراجعه کنید.

منبع سایت lafarrerr  نویسنده ناشناس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *