تناسب اندام

بهترین زمان ورزش، چه ساعاتی در طول روز است؟

ورزش

اینکه بهترین زمان برای انجام حرکات ورزشی در طول روز دقیقاً چه زمانی است، پاسخ مشخصی ندارد و در مورد آن ادعاهای زیادی مطرح شده است.برخی اینطور مطرح کرده اند که بهترین زمان، صبح و قبل از صرف صبحانه است چون باعث می شود چربی بیشتری سوزانده شود. ادعای دیگر این است که بعد از ظهر و یا عصر بهترین زمان می تواند باشد چون قدرت و توان بدن برای انجام حرکات سخت بیشتر خواهد بود.

واقعیت کلی این است که بهترین زمان در طول روز برای ورزش کردن به طور گسترده ای به فرد، هدفش از تمرینات ورزشی و نوع تمریناتی که انجام می دهد، بستگی دارد. البته یک عامل دیگر نیز مطرح است و آن ریتم شبانه روزی بدن شما از قبیل تغییرات هورمونی، تغییرات فشار خون، درجه حرارت بدن و تغییرات زیست محیطی بین نور و تاریکی، نوسانات جسمی، روانی و رفتاری بستگی دارد. در واقع ساعت بیولوژیکی بدن برای آمادگی بدن از نظر انجام تمرینات ورزشی نقش مهمی دارد.

البته لازم نیست حتما تخصص چندانی در مورد ریتم شبانه روزی بدنتان داشته باشید تا بتوانید بهترین زمان را برای ورزش کردن کنید. می توانید ساعات مختلف روز را امتحان کنید. چند هفته اول صبح ورزش کنید. بعد، ظهر را امتحان کنید و بعد عصر را. ببینید که در کدامیک از این ساعات لذت بیشتری از ورزش می برید، کدام برایتان راحت تر است و مهمترین اینکه عملکرد شما در کدامیک از این زمان ها بهتر است. نوع ورزش و کارهای روزانه تان را هم در نظر داشته باشید. ساعتی را انتخاب کنید که بتوانید آن را ادامه دهید تا ورزش کردن برایتان به شکل عادت درآید:

  با چای ماچا چربی سوزی رو بیشتر کنید

۷ تا ۹ صبح: در این ساعات از روز تحمل درد بیشتر است و برخی مطالعات نشان داده اند که مردم حساسیت کمتری نسبت به درد در ساعات اولیه صبح نسبت با ساعات دیگر دارند. برخی محققان بر این باورند که این روند شاید به خاطر تاثیرات هورمون های ملاتونین و کورتیزول باشد که در طول شب تولید می شوند. علاوه بر این، وقتی که از خواب بیدار می ‌شوید سطح گلیکوژن، انسولین و قند خون بدنتان پایین است، پس در طول ورزشی زودتر چربی می‌ سوزانید. با این وصف اگر برایتان مقدور است، اولین کاری که پس از بیدار شدن انجام می دهید، ورزش باشد. البته باید به شدت تمرین هم توجه کنید، با شدت متوسط می توانید نتیجه لازم رو بگیرید، اگر شدت ورزش بالا باشد دچار افت فشار خواهید شد.

ساعت ۱۰ تا ۱۲ ظهر: زمان هوشیاری، مهارت های استدلال و اوج حافظه کوتاه مدت است. این روند ممکن است با افزایش متابولیسم گلوکز در این ساعات مرتبط باشد. به گفته محققان انگلیسی، عملکرد ورزشی مبتنی بر مهارت و استراتژی های رقابتی و تصمیم گیری، بهتر است بر روی این ساعات متمرکز باشد. البته فراموش نکنید که فورا بعد از خوردن غذا ورزش نکنید، خون باید در هنگام ورزش به ماهیچه ها برود در حالی که خون بعد از صرف غذا برای هضم آن در دستگاه گوارش است. پس ۹۰ دقیقه بعد از هر وعده سنگین غذایی به بدن فرصت دهید.

  EMS و کاربردهای آن چیست؟

۴ تا ۸ بعد از ظهر: این زمان بهترین موقع برای انجام فعالیت های فیزیکی مبتنی بر قدرت، سرعت و استقامت است. چون درجه حرارت بدن نسبت به ساعات دیگر روز بالاتر، ظرفیت ریه و جریان خون به عضلات بیشتر است ضمن این که بدن انعطاف پذیری بالاتری نیز دارد. در این زمان از روز هماهنگی دست و چشم در ورزشکاران بیشتر است و زمان خوبی برای دویدن، دوچرخه سواری، شنا و بازی های ورزشی بر پایه راکت مانند تنیس محسوب می شود.

هشدارها:

به خاطر داشته باشید که از ساعت ۸ عصر به بعد و با نزدیک شدن به زمان خواب، انجام ورزش می تواند کیفیت خواب را به خطر بیندازد. بهتر است بین خواب شبانه و انجام ورزش در شب ۳ ساعت فاصله وجود داشته باشد.

فراموش نکنید که:

اگر در فضای باز ورزش می کنید، حتما به آلودگی هوا توجه کنید، در صورتی که هوا آلوده است می توانید تمرینات ورزشی ساده ای را در فضای منزل انجام دهید. از ویدئوهای ورزشی سایت و یا بخش ورزش در منزل هم می توانید استفاده کنید.

منبع سایت : دانشگاه علوم پزشکی زنجان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *