پوست, پوست و مو

تاثیر استرس بر پوست

تاثیر استرس بر روی پوست

آوریل ماه آگاهی در مورد استرس است.

از سال ۱۹۹۱، برای افزایش آگاهی عمومی در مورد علل و نشانه‌های استرس زندگی مدرن که گریبان همه ما را گرفته است، هر ساله در ماه آوریل اطلاع رسانی در مورد استرس صورت می‌گیرد. با وجود اینکه ۲۹ سال است که این کار انجام می‌شود، اما هنوز هم راه درازی در پیش داریم.

به گفته‌ی بنیاد سلامت روان، ۷۴ درصد بزرگسالان بریتانیا، در طول سال گذشته آنقدر تحت استرس بوده‌اند که احساس درماندگی و عدم توانایی مقابله با آن می‌کردند.

میلیون‌ها نفر در سراسر بریتانیا سطوح بالای استرس را تجربه می‌کنند و این مسئله به سلامت ما آسیب می زند. استرس یکی از معمول‌ترین چالش‌های سلامت عصر ماست، اما هنوز هم به اندازه‌ی مسائل مربوط به سلامت جسمی جدی گرفته نشده است.

استرس فاکتور مهمی در زمینه‌ی مشکلات مربوط به سلامت روان، از جمله اضطراب و افسردگی است. در ضمن با مشکلات مربوط به سلامت جسمی مانند بیماری قلبی، مشکلات مربوط به سیستم ایمنی، بی خوابی، مشکلات گوارشی و سلامت پوست نیز مرتبط است.

بیشتر بخوانیم: مدیتیشن برای کاهش استرس و اضطراب

استرس چگونه بر پوست ما تأثیر می‌گذارد؟

استرس واکنش شیمیایی در بدن ایجاد می‌کند که منجر به حساس‌تر و واکنشی‌تر شدن پوست می‌شود. در ضمن می‌تواند درمان مشکلات پوستی را نیز دشوارتر سازد.

  شپش سر

اگر متوجه شده‌اید که هنگام استرس، بیشتر جوش می‌زنید بدان دلیل است که استرس باعث می‌شود بدنتان هورمون‌هایی مانندکورتیزول تولید کند که به غدد پوستی‌تان می‌گوید که چربی بیشتری تولید کنند.

ضمناً استرس می‌تواند:

مشکلات پوستی‌تان را بدتر کند. مثلاً استرس می‌تواند پسوریازیس، روزاسه و اگزما را تشدید کند. ضمناً می‌تواند موجب کهیر و سایر انواع بثورات پوستی شده و باعث عود تبخال نیز بشود.

با مراقبت‌های روزانه از پوست تداخل نماید. اگر استرس داشته باشید،  ممکن است برخی از کارهای روزمره مربوط به پوست را انجام ندهید که این مسئله خود، مشکلات پوستی را تشدید می‌کند.

داشتن مشکلات پوستی خودش نیز استرس‌زا است. بعضی از افراد حس می‌کنند خیلی بد به نظر می‌آیند و این مسئله استرس بیشتری نیز ایجاد می‌کند.

آیا استرس پوست ما را پیر می‌کند؟

دکتر زمانی، طرفدار بررسی همه جانبه‌ی امور است و اظهار می‌دارد که محیط ما قطعاً می‌تواند باعث پیری زودرس بشود. “سیگار کشیدن، قرار گرفتن در معرض اشعه‌ی ماوراء بنفش، خواب ناکافی و سطوح بالای استرس و همچنین تغذیه‌ی نادرست، همگی موجب تخریب کلاژن یا ممانعت از تولید کلاژن جدید می‌شوند. استرس موجب افزایش کورتیزول در بدن می‌شود.

بیشتر بخوانیم: ۱۰ تمرین تنفسی برای کاهش استرس و بهبود عملکرد ریه‌ها

اما ما می‌توانیم تمام تلاشمان را بکنیم!

توصیه من این است که امور روزمره مربوط به پوست را از اوایل دهه‌ی بیست سالگی آغاز نماییم، البته این امور باید آنقدر ساده باشد که بتوانیم آن را ادامه دهیم”.

  شوره سر دلشوره ندارد

دکتر زمانی برای کسانی که می‌خواهند بدون مداخله‌ی درمان‌های غیر جراحی، پوست بی‌نقصی داشته باشند چه نکاتی دارد؟

 “کلید این مسئله، پیشگیری است! استفاده‌ی همیشگی و هر روزه از ضد آفتاب. مراقبت‌های پوستی عالی از جمله استفاده از ویتامین سی، رتینول و آنتی اکسیدان‌ها. تغذیه‌ی خوب، خواب کافی، ورزش و مدیریت استرس.

داشتنِ پوست خوب با فاکتورهای داخلی و خارجی مرتبط است. ژنتیک، از جمله نوع پوست، چیزی است که کنترلی بر روی آن نداریم. با این حال تصور می‌شود که درصد کمی از فاکتورهای پیری، زمینه‌ی ژنتیکی دارند. علاوه بر این، موارد بسیاری نیز وجود دارد که ما قادر به کنترل آنها هستیم. برای مثال، رژیم غذایی خوب/ نوشیدن آب کافی، خواب، ورزش، پایین نگهداشتن سطح استرس، عوامل اجتماعی (سیگار کشیدن/ مصرف الکل/ سوء مصرف مواد مخدر)، و البته مراقبت از پوست.

من شخصاً طرفدار پروپا قرص مصرف مواد مغذی به جای مکمل‌های خوراکی هستم اما اگر نمی‌توانید رژیم غذایی سالم سرشار از میوه، سبزیجات و چربی‌های سالم را مدیریت کنید، پس مکمل‌ها برایتان مفید هستند!

خوب خوابیدن هم برای توانایی طبیعی پوست برای بازسازی خودش، بسیار مهم است. خواب خوب افسانه نیست!

ورزش می‌تواند به حذف سموم از بدن کمک نموده، گردش خون را بهبود بخشیده و سطوح استرس را کاهش دهد. سیگار کشیدن، یکی از سریع‌ترین راه‌ها برای پیرکردن پوست است، نوشیدن الکل می‌تواند گردش خون را کاهش داده و باعث پف کردگی، اختلال خواب و کم شدن آب پوست شود.

  درمان ترک پا به صورت طبیعی

مراقبت از پوست بسیار مهم است. محافظت در برابر اشعه‌ی مضر UVA و UVB، با مصرف روزانه‌ی ضد آفتاب، چه در هوای بارانی و چه آفتابی، حیاتی است. مراقبت از پوست برای کمک به بازسازی، بهبود و حفاظت از پوست، اهمیت دارد. من به همه توصیه می‌کنم هفته‌ای دو بار پوست را لایه برداری نموده، از آنتی‌اکسیدان‌ها استفاده کنند و هر روز از پوست‌شان در برابر اشعه‌ی UV محافظت نمایند”.

منبع سایت drmaryamzamani

شومیز دکمه پرچی

خرید محصول

تخفیف ۲۰ درصدی محصولات با ارسال رایگان و ضمانت بازگشت

مانتو 10 دکمه پرچی

خرید محصول

تخفیف ۲۰ درصدی محصولات با ارسال رایگان و ضمانت بازگشت



خرید محصول

تخفیف ۲۰ درصدی محصولات با ارسال رایگان و ضمانت بازگشت

شومیز پوپلین دکمه دار گلبهی

خرید محصول

تخفیف ۲۰ درصدی محصولات با ارسال رایگان و ضمانت بازگشت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *