پوست, پوست و مو

تاثیر اشعه فرابنفش خورشید روی پوست

زمستان.شال.کلاه.پوست.خورشید

اشعه فرابنفش خورشید در زمستان هم می‌تواند به پوست شما آسیب بزند

هرگز تصور نکنید که وقتی دمای هوا رو به کاهش است و یا در روزهایی که خورشید را در آسمان نمی‌بینید، می‌توانید ضد آفتاب را کنار بگذارید. حتی در زمستان‌ و هوای ابری، محافظت از پوست در برابر اشعه فرابنفش خورشید برای جلوگیری از سرطان و مقابله با چین و چروک، امری بسیار ضروری است.

اما دلیل آن چیست؟ اشعه فرابنفش خورشید (UV) در تمام طول سال وجود دارد. این اشعه می‌تواند حتی از ابرهای تیره نیز عبور کرده و به پوست شما آسیب برساند. «هنگامی که خارج از منزل هستید، همه نواحی بدون پوشش پوست در معرض پرتوهای فرابنفش قرار می‌گیرند» به یاد داشته باشید که اولین عامل سرطان پوست، قرار گرفتن طولانی مدت در معرض نور خورشید است.

خبر خوب این که ملانوما بدخیم ۱، در عین حال که جدی تری نوع سرطان است، روش های پیشگیری بسیار ساده ای دارد. این نکته را نیز فراموش نکنید که انواع رایج سرطان پوست، از قبیل دو نوع سرطان سلول‌های پایه (یا همان کارسینوم سلول‌های بازال)و کارسینوم سلول سنگفرشی (Squamous cell)3 در صورتی که زود تشخیص داده شوند، قابل درمان هستند.

«بنابراین، برای به حداقل رساندن احتمال ابتلا به سرطان پوست، لازم است در تمام طول سال از بهترین کرم ضد آفتاب استفاده کنید.»

آیا شما نیز از آن دسته افرادی هستید که پیش از تصمیم گیری درباره ضرورت استفاده از ضد آفتاب در برابر اشعه فرابنفش خورشید ، وضعیت هوا را بررسی می کنند؟ اگر پاسخ‌تان مثبت است، لازم است بدانید که استفاده از بهترین ضد آفتاب یک ضرورت در تمام طول سال است و علم دلیل آن را به شما توضیح می دهد.

اشعه فرابنفش خورشید از ابرهای زمستانی هم عبور می کنند.

مهم نیست ابرها در زمستان چقدر ضخیم باشند، آنچه اهمیت دارد این است که تا ۸۰ درصد پرتوهای نور خورشید می‌توانند از این ابرها عبور می کنند. نور خورشید دو نوع پرتو فرابنفش (UV) دارد که یکی از آنها در فصل زمستان برای پوست بسیار خطرناک است. «اشعه فرابنفش UVA همیشه وجود دارد و می تواند از ابرها و حتی شیشه عبور کرده و به عمق پوست نفوذ کند. این اشعه به لایه های عمیق‌تر پوست آسیب رسانده و باعث پیری زودرس پوست و افزایش خطر ابتلا به سرطان پوست می شود.»

  ۹ ترفند استفاده از انواع ماسک مو که تا به حال نمی‌دانستید!

«از سوی دیگر، پرتوهای UVB از نظر شدت و بسته به نوع فصل، متفاوت هستند. پرتوهای فرابنفش UVB در روزهای آفتابی فصل تابستان، شدت بیشتری دارند. پرتوهای UVB به لایه های سطحی تر پوست آسیب می رسانند و منجر به آفتاب سوختگی و سرطان پوست می‌شوند.» نتیجه گیری: پرتوهای UVA در تمام طول سال قدرتمند هستند و باید در سرتاسر سال، از پوست در برابر آنها محافظت کرد.

ورزش‌های زمستانی شما را بیشتر در معرض تابش پرتوهای فرابنفش قرار می‌دهند.

بر اساس یافته های بنیاد سرطان پوست، به ازای هر ۱۰۰۰ فوت (۳۰۵ متر) که از سطح دریا بالاتر می رویم، میزان تابش پرتوهای فرابنفش ۵ درصد افزایش می یابد. این بدان معنا است که هرچه ارتفاع بیشتر باشد، بیشتر در معرض اشعه فرابنفش خورشید قرار می گیریم. به علاوه، برف، نور خورشید را بازتاب داده و تشدید می‌کند؛ در نتیجه پوست شما بیشتر مستعد آفتاب سوختگی می شود.

بنابراین، اگر قصد دارید در زمستان ورزش هایی مانند اسکی یا اسنوبورد انجام دهید یا سوار تله کابین شوید، حتما از یک ضد آفتاب طیف گسترده و مقاوم در برابر آب با SPF حداقل ۳۰ استفاده کنید.

شرایط فصل زمستان باعث می شود ضد آفتاب سریع تر از روی پوست پاک شود.

در یک روز گرم در کنار ساحل دریا، به دلیل تعریق زیاد، احتمالا لازم است ضد آفتاب را چندین بار روی پوست خود تمدید کنید. آنچه اغلب افراد به آن توجه ندارند، این است که سرمای زمستان حتی سریع تر از تابستان، ضد آفتاب را از روی پوست شما پاک می کند.

  چرا نباید با موهای خیس بخوابیم؟

بنیاد سرطان پوست، هشدار می دهد که برف و وزش باد شدید، ضد آفتاب را از بین برده و از تاثیرگذاری آن می کاهد؛ بنابراین، در این فصل، برای جلوگیری از مضرات اشعه فرابنفش خورشید نباید فقط صبح‌ها از ضد آفتاب استفاده کرده و تصور کنید که تا شب روی پوست‌تان باقی می ماند. توصیه می‌شود که در زمستان هم، هر دو ساعت یک بار و بلافاصله بعد از تعریق، ضد آفتاب خود را تمدید کنید.

زمستان، فصل مستعدتری برای ابتلا به سرطان پوست است.

درست همان طور که سیگار کشیدن در هر موقع از سال، می تواند سبب ابتلا به سرطان ریه شود، نور خورشید نیز در هر فصلی از سال می تواند موجب بروز سرطان پوست شود. هنگامی که هوا سرد، ابری و تاریک است، سرطان متوقف نمی شود. فقط به این دلیل که در زمستان، تابش نور خورشید خیلی احساس نمی شود، بدان معنا نیست که خطرات ناشی از آن نیز وجود ندارد.

در طول زمستان خطر ابتلا به سرطان پوست وجود دارد؛ بنابراین باید از پوست‌تان محافظت کنید. «به توصیه آکادمی پوست و موی آمریکا (AAD) همه افراد باید به صورت روزانه از ضد آفتاب استفاده کنند. پرتوهای فرابنفش (UV) منجر به تشکیل رادیکال‌های آزاد و آسیب DNA و در نتیجه جهش ژنتیکی می‌شود. تکرار این روند می‌تواند منجر به سرطان پوست شود. ۹۰ درصد از سرطان‌های پوست غیرملانومایی به دلیل قرار گرفتن در معرض اشعه فرابنفش خورشید به وجود می آیند.»

چگونه در روزهای ابری، از پوست‌مان در برابر اشعه فرابنفش خورشید محافظت کنیم؟

استفاده از ضد آفتاب

  • از ضد آفتابی استفاده کنید که حداقل ۳۰ SPF داشته باشد، طیف پوشانندگی آن گسترده بوده (روی لیبل آن عبارت “طیف گسترده” قید شده باشد) و بتواند هر دو پرتو UVA و UVB را پوشش داده و در برابر آب نیز مقاوم باشد.
  • ۳۰ دقیقه پیش از خروج از منزل، ضد آفتاب را روی پوست خشک بمالید.
  • هر دو ساعت یکبار و بلافاصله پس از شنا یا تعریق بدن، ضد آفتاب را روی پوست‌تان تمدید کنید.
  موها، افشاگر رازهای سلامت

ضد آفتاب دارای خواص ضد پیری پوست و یک نوع کرم ضد لک عالی است. اشعه فرابنفش خورشید، کلاژن و الاستین (رشته‌های پروتئینی پوست که باعث استحکام آن می‌شود) پوست را تخریب کرده و از انعطاف پذیری آن می‌کاهند، در نتیجه، روند ایجاد خطوط چهره و چین و چروک پوست تسریع می‌شود.» پژوهش‌های متعددی نشان داده که استفاده مرتب از ضدآفتاب دارای اثرات ضد پیری است، اما بهترین این روش‌ها پژوهشی بود که در سال ۲۰۱۳ در استرالیا انجام شد. محققان روند پیری پوست را در ۹۰۰ مرد و زن استرالیایی طی مدت چهار سال مورد بررسی قرار دادند.

دست.پوست.مراقبت از پوست.کرم

«استفاده منظم از ضد آفتاب موجب کاهش تعداد دفعات آفتاب سوختگی پوست می‌شود. این کار حتی در روزهای سرد زمستان و روزهایی که باد شدیدی می‌وزد، خطر ابتلا به سرطان پوست را به شدت کاهش می دهد.

آنها دریافتند افرادی که هر روز از ضد آفتاب استفاده کرده‌اند، هیچ افزایش قابل توجهی در روند پیری پوست شان نداشته اند! در مجموع، روند پیری در آنها ۲۴ درصد کمتر از افرادی بود که از ضد آفتاب استفاده نمی کنند. متوسط سن افراد شرکت کننده در این تحقیق، ۳۹ سال بود؛ بنابراین، این پژوهش نشان داد که هیچ وقت برای آغاز استفاده از ضد آفتاب دیر نیست!»

از محافظ لب حاوی SPF استفاده کنید.

بنیاد سرطان پوست توصیه کرده که در فصل زمستان برای جلوگیری از مضرات اشعه فرابنفش خورشید و حفظ سلامت لب‌ها ، از یک محافظ لب حاوی SPF15 یا بالاتر استفاده کنید. ممکن است بگویید همین حالا هم برای حفظ رطوبت لب در طول ماه های سرد سال، از محافظ لب استفاده می کنیم، اما باید اطمینان حاصل کنید که این محصول ضمن خاصیت مرطوب کنندگی، مانع نفوذ پرتوهای UV در پوست لب شما می شود؛ برای این منظور، به SPF درج شده روی محصول توجه کنید.

  آیا می‌توانیم از عقب رفتن خط رویش مو جلوگیری کنیم؟
پوست.صورت.بالم لب

عینک آفتابی را فراموش نکنید.

در فصل زمستان، چشم ها در برابر اشعه فرابنفش خورشید به طور کامل محافظت نمی شوند، به ویژه وقتی نور خورشید از روی برف و یخ بازتاب می شود، مگر اینکه عینک آفتابی مناسب با فیلتر ضد UV استفاده کنید. بر اساس گزارش بنیاد سرطان پوست، سرطان پوست پلک چشم، بین ۵ تا ۱۰ درصد از کل سرطان های پوست را در برمی گیرد.

پوست.صورت.عینک آفتابی.کلاه

به همین دلیل توصیه می‌شود از عینک آفتابی استفاده کنید تا در زمستان حداقل ۹۹ درصد پرتوهای زیان بار UVB و UVA را دفع کنید. هنگام خرید عینک آفتابی (محافظ یا مخصوص اسکی) عینکی را انتخاب کنید که دارای برچسب مسدودکنندگی حداقل ۹۹ درصدی پرتوهای UV باشد.

از کلاه استفاده کنید.

بنیاد سرطان پوست این نکته مهم را یادآوری می‌کند که سرطان‌های پوست سر و گردن خطر بیشتری دارند، زیرا بیماران مبتلا به این نوع سرطان‌ها، در مقایسه با دیگر انواع سرطان، شانس کمتری برای زنده ماندن دارند. خوشبختانه، در فصل زمستان به سادگی می‌توان از پوست سر در برابر پرتوهای زیان بار نور خورشید محافظت کرد.

بررسی مجله آمریکایی پوست تحت عنوان Archives of Dermatology حاکی از آن است که پوشیدن کلاه در فصل زمستان، می تواند حتی در هوای ابری، از پوست کف سر شما در برابر اشعه فرابنفش خورشید محافظت کند.

زمستان.شال.کلاه.پوست.خورشید

توجه به این نکات ساده در فصل زمستان، می تواند خطر ابتلا به سرطان پوست را تا حد زیادی کاهش داده و بروز علایم پیری زودرس را به تاخیر بیاندازد. بنابراین برای حفظ سلامتی خود، فقط کافی است محصولاتی را انتخاب کنید که حاوی SPF مناسب باشند.

منبع سایت لافارر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *