اکسسوری

تاریخچه دکمه سرآستین

تاریخچه دکمه سرآستین

تاریخچه دکمه سرآستین

دکمه سرآستین یا دکمه‌ سردست‌ها نوعی از جواهرات و دکمه‌های تزئینی هستند که برای تزئین و بستن دو بخش سر آستین پیراهن مردانه و حتی بعضی از پیراهن‌های بانوان استفاده می‌شود. یک طرف دکمه سردست به اندازه جا دکمه سردست است و بخش دیگر آن که بزرگتر است، تزئینی است. هر دو بخش با یک زنجیر یا میله به هم متصل هستند.

که این نوع جا برای دکمه سردست در پیراهن‌های فرانسوی هست. دکمه ‌سردست یک وسیله جانبی کوچک است که بیشتر در مواقع رسمی و رویدادهای مهم استفاده می‌شود و تاثیر زیادی در ظاهر کت یا پیراهن مردانه دارد.

دکمه سردست از جنس‌های مختلفی ساخته می‌شود، مانند: سنگ، استخوان، شیشه، پلاستیک، پارچه یا فلزهای قیمتی که بسته به نوع جنس، قیمت و کیفیت آن متغیر است. اولین دکمه‌های سردست زمانی درست شد که مردان تصمیم گرفتند به‌جای استفاده از بند و نوار برای متصل کردن سرآستین پیراهن، از چیز زیباتر و ظریفتری استفاده کنند.

 در آغاز آنها از زنجیرهای کوچکی که به انتهای دکمه‌های فلزی یا طلایی بسته می‌شد، استفاده می‌کردند که از سوراخ سرآستین عبور می‌کرد تا سرآستین را به هم وصل کند؛ به این ترتیب نخستین دکمه سرآستین متولد شد! دکمه سردست اولین بار از کجا آمد؟

  پرطرفدارترین ادکلن های مردانه

اولین دکمه‌های سرآستین در اواخر قرن هفدهم و اوایل قرن هجدهم در اروپا ظاهر شد. نخستین باری که استفاده از دکمه سرآستین به طور مستند و دقیق ذکر شده است، سال ۱۷۸۸ است. اوایل دکمه‌های سرآستین مخصوص طبقه اشراف و ثروتمندان بود و به ‌عنوان زیور و تزئینی گرانقیمت فقط در اختیار طبقه بورژوا بود و همه آن­ها با دست ساخته می‌شد.

 تکنولوژی تولید عمده دکمه سردست در میانه‌ی قرن هجدهم با اختراع ماشین استامپ بخار، دکمه‌های سردست به تعداد زیادی تولید ‌شد و در دسترس همگان قرار گرفت و به وسیله‌ی جانبی رایج در میان مردم بدل شد.

تاریخچه دکمه سر دست در دهه ۱۸۴۰

در دهه ۱۸۴۰ دکمه سرآستین فرانسوی بسیار متداول و محبوب شد و برخلاف بسیاری سبک­ها و مدهای دیگر تا امروز هم به صورت مد باقی مانده است. طبقه متوسط جامعه هم دگمه سرآستین را به‌کار می‌بردند، اما توانایی خرید دکمه سرآستین‌هایی را که از سنگ های قیمتی و نقره ساخته می‌شد، نداشتند و به جای آن از الماس‌های بدل یا آلیاژهای به رنگ طلا استفاده می‌کردند. در آن دوره، داشتن تار مویی از معشوق از دست رفته زیر شیشه روی دکمه سرآستین مرد، نشانه غم و اندوه فراوان او بود.

تاریخچه دکمه سر دست در دهه ۱۸۸۰

در دهه ۱۸۸۰ جورج کرمنز در آمریکا دستگاهی را به ثبت رساند که بر‌اساس ماشین ساخت پوکه فشنگ ساخته شده بود و می‌توانست حجم زیادی از دکمه‌های سرآستین و دکمه یقه یک‌ تکه را تولید کند. به زودی بسیاری از شرکت­های تجاری از دکمه سرآستین به عنوان هدیه تبلیغاتی به مشتریان خود استفاده کردند. در دهه ۱۹۲۰ دکمه سرآستین میناکاری شده بسیار مد شد. با انقلاب کمونیسم در روسیه، هنرمندان کارهای تزئینی و لوکس مجبور به مهاجرت به اروپا و آمریکا شدند، چون فکر ‌می‌کردند در آنجا می‌توانند مهارت­های خود را در زمینه میناکاری به دیگران ارائه کنند.

  تاریخچه و معنی رنگ‌های دستبند دوستی

تاریخچه دکمه سر دست در دهه ۱۹۳۰

اما در دهه ۱۹۳۰ با تولید دکمه‌های پلاستیکی ارزان قیمت، استفاده از دکمه‌های مینا کاهش یافت.دگمه های سرآستین، متعلقات لوکس لباس آقایان در طول دهه ۱۹۶۰ دکمه سرآستین بسیار مد شد و شرکتی به نام سوانک شروع به تولید دگمه سرآستین‌های لوکس و پر زرق و برق کرد و از این راه در سال ۱۲ میلیون دلار درآمد داشت. بسیاری از دکمه‌های سرآستین به‌ درد نگهداری در مجموعه کلکسیونرها می‌خورد، خصوصا آنهایی که از سنگ و فلزات قیمتی ساخته شده است.گرانقیمت‌ترین دکمه سرآستینی که تاکنون فروخته شده است، یک جفت دکمه سرآستین بود که همسر کینگ ادوارد هشتم به او هدیه کرد. این دکمه سرآستین که قطعات الماسی به روی پلاتین داشت، به قیمت ۴۴۰ هزار دلار در حراج فروخته شد.

دکمه سردست امروزه در انواع مدل‌ها، جنس و شکل‌ها وجود دارد و هنوز هم به‌عنوان یکی از لوازم زینتی بسیار مد و رایج است.

دکمه سرآستین

منبع سایت یک رمان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *