مدیتیشن

تفاوت بین انواع تکنیک های مدیتیشن چیست؟ و کدام مدیتیشن بهتر است؟

انواع مدیتیشن

 

تعریف مدیتیشن

مدیتیشن تمرین تفکر عمیق یا تمرکز روی یک چیز خاص در یک زمان خاص است. می تواند در سکوت یا همراه با آهنگ باشد. مدیتیشن زمانی را برای آرامش و آگاهی بیشتر در این دنیای استرس زا که باعث خستگی حواس می شود را ، اختصاص می دهد. متخصصین روش هایی متفاوت از مدیتیشن را ارائه نموده اند ، این تنوع نشان دهنده تفاوت های فردی است، هر کدام از انواع مدیتیشن برای شخصی خاص مناسب است.

 

انواع مدیتیشن با مدیتیشن محبت و مهربانی

مدیتیشن فرصتی برای بهبو سلامت جسمی و احساسی است به شرطی که شما سازگارترین تکنیک مدیتیشن را برای خودتان پیدا کنید.

 

در دنیای مدرن ما سال هاست که از مدیتیشن برای مدیریت استرس استفاده می شود. شواهد علمی هم نشان داده اند که مراقبه می تواند یک ابزار مفید برای مبارزه با بیماری های مزمن از جمله افسردگی بیماری های قلبی و دردهای مزمن باشد.

در ادامه مقاله پرطرفدار ترین انواع مدیتیشن را با شما در میان می گذاریم.

در میان انواع تکنیک های مدیتیشن شما باید تکنیکی که متناسب با خودتان باشد را انتخاب کنید.

مدیتیشن محبت ابراز عمیق عاشقانه و مهربانی به همه چیز است حتی دشمنان شخصی و استرس های.

هنگامی که تنفس عمیق می کشید، باید ذهن خود را برای دریافت محبت و عشق بگشایید. سپس پیام عشق و مهربانی را به دنیا ، یک شخص خاص یا عشقتان ارسال کنید.

کلید موفقیت در این مدیتیشن ارسال چندین باره پیام است تا زمانی که عشق و مهربانی را نسبت به خودتان احساس کنید.

مدیتیشن عشق و مهربانی برای بهبود احساس عشق و محبت طراحی شده است هم برای خودتان هم دیگران.

  10 تمرین تنفسی برای کاهش استرس و بهبود عملکرد ریه‌ها

در این روش باید در ابتدا خواسته های خوب را به سمت خودتان جذب کنید و با کلمات و عبارات خاص آن ها را بیان کنید.

در موقعیتی راحت نشته پس از چند نفس عمیق کلماتی که می خواهید را به صرت آهسته و پیوسته تکران کنید. مثلا

من میتوانم خوشحال باشم

من می توانم آرام باشم

من می توانم خوب باشم

پس از آن می توانید این محبت را به یکی از اعضای خانواده یا دوستتان ارسال کنید ولی به جای من از شما استفاده کنید

همانطور که محبت را به دیگران گسترش می دهید در انتها تمام هستی را مخاطب قرار دهید و به عنوان مثال بگویید همه هر جا که هستند خوشحال باشند.

این مدیتیشن می تواند برای افرادی که دچار احساسات زیر هستند کمک کند:

خشم

ناامیدی

درگیری بین فردی

این نوع مدیتیشن باعث افزایش احساسات مثبت و کاهش افسردگی، اضطراب و استرس می شود.

 

 انواع مدیتیشن در بررسی بدن یا ریلکسیشن پیشرونده

ریلکسیشن پیشرونده که به نام اسکن مدیتیشن هم شناخته می شود که در آن فرد بدنش را برای پیدا کردن نواحی ای که دچار تنش شده اند بررسی می کند هدف از انجام آن پیدا کردن تنش و رها کردن آن است.

در طول مدیتیشن باید از یک طرف بدن شروع به بررسی کنید که معمولا از پا شروع می کنند و سپس به سمت بالا تمام بدن را جز به جز کاوش کنید.

در برخی انواع ریلکسیشن پیشرونده فرد باید عضلات خود را در ابتدا منقبض و سپس رها کند. از آن جا که بدن به آرامی و به طور پیوسته شل می شود به برداشته شدن تنش از روی بدن کمک می کند. در برخی موارد دیگر باید شل کردن عضلات را مانند یک موج تصور کرده و به صورت متناوب انجام شود.

  20 دلیل برای اینکه عاشق مدیتیشن باشید

این روش به بهبود احساسات کلی و آرامش کمک می کند. حتی می تواند به کاهش دردهای مزمن کمک کند.

مدیتیشن ذهن

 انواع مدیتیشن و مدیتیشن ذهن

مدیتیشن ذهن از فرد می خواهد که در لحظه حال باقی بماند. به جای فکر کردن به گذشته با آینده باید نسبت به محیط اطرافتان آگاهی پیدا کنید. بدون هیچ گونه قضاوتی. بنابراین فرد به ای این که از صبر طولانی نارحت شود بدون در نظر گرفتن احساسات و قضاوت صبر می کد.

برخی مردم ترجیح می دهند در مکانی آرام نشسته چشمانشان را بسته و روی تنفس تمرکز کنند. ولی شما می توانید در سفر یا در حال  انجام کارهای خود هم این مدیتیشن را انجام دهید. وقتی مراقبه ذهن انجام می دهید افکار و احساساتتان را مشاهده م یکنید ولی بدون قضاوت از آنها عبور می کنید. مراقبه ذهن کاری است که می توانید در هر لحظه و هر مکانی انجام دید. برای مثال در حالی که در صف فروشگاه مواد غذایی هستید به جای حرص خوردن و عصبی شدن به آرامی به محیط اطراف خود توجه کنید به مناظر، بوها یا صداهایی که میشنوید.

یک شکل از مراقبه ذهن آگاهی از تنفس است که در آن به دم و بازدم توجه می شود. با ترکیبت این روش و مراقبه پیشرونده و ریلکس کردن عضلات می توانید تاثیر بهتری بگیرید.

تحقیقات نشان داده اند که مدیتیشن ذهن می تواند به حل مشکلات زیر کمک کند:

  ۳ تکنیک مدیتیشن ساده برای کاهش استرس در محیط کار

کاهش دلبستگی یا احساسات منفی

بهبود تمرکز

بهبود حافظه

کاهش واکنش های شدید عاطفی

بهبود رضایتمندی در رابطه

برخی شواهد نشان می دهد که مدیتیشن ذهن می تواند سلامت را بهبود دهد به عنوان مثال مطالعه انجام شده روی مردان آمریکایی که بیماری مزمن کلیه داشتند منجر به کاهش فشار خونشان شد.

 

 انواع مدیتیشن در مدیتیشن آگاهی تنفس

آگاهی تنفس نوعید مدیتیشن ذهنی است که روی تنفس تمرکز دارد.

تنفس آرام و عمیق که یا باید تنفستان را بشمارید یا روی تنفس تمرکز کنید.  هدف تمرکز کامل روی نفس کشیدن و نادیده گرفتن تمام افکار است . این کار مانع از ورود هر فکری به ذهنتان می شود.

مدیتیشن آگاهی تنفس شباهت زیادی با مدیتیشن ذهن دارد که باعث کاهش اضطراب، بهبود تمرکز و انعطاف پذیری عاطفی بیشتر می شود.

 

انواع مدیتیشن با یوگا کندالینی

یوگا کندالینی شکلی از فعالیت فیزیکی مدیتیشن است که حرکات و تنفس عمیق و مانترا ها را با هم ترکیب می کند. معمولا برای آموزش این نوع مدیتیشن باید از مربی استفاده شود ولی افراد می توانند حرکات یوگا و مانترا ها را در خانه بیاموزند.

یوگا کاندالینی مشابه یوگا می تواند کشیدگی های فیزیکی و درد را کاهش دهد. همچنین به کاهش اضطراب وافسردگی کمک می کند.

مطالعه ای در سال ۲۰۰۸ که روی کهنه سربازانی که کمر درد داشتند به این نتیجه رسیدن که یوگا کاندالینی باعث افزایش انرژی و بهبود سلامت کلی بدن می شود.

انواع مدیتیشن

 انواع مدیتیشن هدایت شده

در مدیتیشن هدایت شده که به نام هدایت تصویری هم شناخته می شود روی یک تصویر دهنی یا موقعیتی که در آن احساس آرامش دارید تمرکز می کند.

  فایده ی ورزش روی سلامت روان چیست؟

این فرایند معمولا تصور یک راهنما هدایت می شود. اغلب پیشنهاد می شود که از تمام حس های ممکن استفاده کنید از جمله حس بویایی، صدا و بافت اطراف تا بتوانید راحت تر فضا را تصور کرده و حس بگیرید.

 انواع مدیتیشن : مدیتیشن زن Zen meditation

مدیتیشن زن به نام زازن Zazen هم شناخته می شود که بخشی از عبادت بودایی است. اغلب تمرینات زن باید تحت نظر مربی باشد چون نیازمند مراقبه و مراحل و موقعیت خاصی است.

هدف این است که راحت ترین موقعیت را برای بدن پیدا کرده و روی تنفس تمرکز کرده و با تفکر و بدون قضاوت به مشاهده بپردازید.

این مدیتیشن مشابه مراقبه ذهن است که نیاز به نظم و تمرین بیشتری دارد. افرادی که به دنبال آرامش و سیر و سلوک عرفانی هستند به دنبال این نوع مراقبه می روند.

 

 انواع مدیتیشن متعالی

مدیتیشن متعالی یک شکل معنوی مدیتیشن است که در آن فرد ساکن نشسته به آرامی نفس می کشد . هدف متعالی تر شدن فرد نسبت به وضعیت الان است.

در طول یک جلسه تمرینی شرکت کنندگان روی مانترا یا تکرار یک سری کلمات و جملات تمرکز می کنند. این تمرین باید روزی ۲ بار به مدت ۲۰ دقیقه با چشمان بسته انجام شود. مربی مانترا را بر اساس مجموعه ای پیچیده از عوامل تعیین می کند گاهی اوقات بر  اساس سالی که فرد به دنیا آمده است و سالی که تحت نظر مربی قرار گرفته است.

افرادیکه این مدیتیشن را تجربه کرده اند تجربیات معنوی و تقویت ذهن آگاهانه را گزارش کرده اند.

 

منبع سایت پرشین وی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *