انگیزشی

تکنیک یافتن ارزش های فردی + تست

ارزش

تکنیک یافتن ارزش های فردی + تست استاندارد کشف ارزش های مهم در زندگی. اگر چنین سئوالاتی ذهن شما را مشغول کرده و سالهاست بدنبال ماموریت و رسالت فردی خود در زندگی هستید، پیشنهاد میکنم این مقاله را بخوانید. چطور لیست ارزشهای شخصی را در زندگی تهیه کنم؟ چطور به خودشناسی برسم؟ چگونه میتوان با پرسشنامه ارزش گذاری شوارتز (Shalom Schwartz) به اولویت ها و معنای زندگی دست یافت؟ سلسله مراتب ارزشهای انسانی چیست؟ چگونه ارزش های خودم را پیدا کنم؟ راز زندگی افراد موفق چیست؟ چگونه بهترین هدف را انتخاب کنم؟

زندگی بدون ارزشهای فردی چگونه است؟

ارزش ها معنا و چیستی زندگی ما را بیان میکنند و افرادی که این چیستی را در زندگی نداشته باشند، همانند یک کشتی بدون بادبان هستند که طبق شرایط محیطی مجبور هستند عمل کنند و هیچ مقصدی منتظر آنها نخواهد بود. افرادی را میشناسم که شادی زندگی را در گرو عمل زیبایی، تحصیلات دانشگاهی و ثروت میدانند و یک لیست بلند بالا از اهداف خود تهیه می کنند و می گویند تا زمانی که بینی خود را عمل نکردم و کاهش وزن نداشتم و فلان مقدار پول به دست نیاورم، نمی توانم شاد باشم.

هویت فردی

 

چنین فردی همه هویت و چرایی زندگی خود را وابسته به این مسائل میداند و شادی و رضایت خود را تا زمان دستیابی به آنها به تاخیر می اندازد. اگر موارد زیر در مورد شما صدق میکند و سالهاست دست به اقدامی نزده اید و منتظر یک شرایط عالی هستید که شروع کنید، بدانید ارزشهای فردی خود را نیافته اید:

اگر هدفی را انتخاب نکرده اید و مردد هستید.

اگر منتظرید پولدار شوید تا ازدواج کنید یا سبک زندگی خود را تغییر دهید.

اگر حرف دیگران برای شما بسیار مهم است.

اگر نمی دانید چه کسی میخواهید باشید.

اگر ترس از تصمیم گیری دارید و مدام کتاب های موفقیت می خوانید اما دست به عمل نمی زنید.

اگر در شغل یا رشته تحصیلی هستید که به آن علاقه ندارید و ترس از تغییر دارید.

اگر یک آرزوی بزرگ در سر دارید و منتظر یک روز مناسب هستید تا اقدام کنید.

اگر در کسب و کار خود مدام شکست میخورید و دلیل آنرا نمی دانید.

فرض کنید قصد دارید شغل خود را تغییر دهید و یا به کشور دیگر مهاجرت کنید. چه عواملی در این بین هستند که شما را منصرف میکنند؟ چه مسئله ای در زندگی از همه چیز برای شما مهمتر است؟ میتوانید این سئوالات را از خود بپرسید:

آیا برای من امنیت مهمتر است یا پیشرفت؟
آیا آرامش و رفاه مهمتر است یا چالش و ریسک؟
آیا درآمد مهمتر است یا روابط اجتماعی؟
آیا میتوانم در کوتاه مدت یک هدف را فدای هدفم بزرگترم کنم؟

  ۱۰ راه برای ترک عادات بد

ارزش

ارزش چیست؟

ارزش ها همان معنای اصلی زندگی و تعریفی است که ما نسبت به زندگی و طرز فکر خود داریم. ارزش ها همانند یک معیار یا فیلتر عمل می کنند که به وسیله آنها میتوانیم درست یا غلط بودن یک مسئله را مشخص کنیم. ارزشها دید ما را به دنیا مشخص میکنند و تمایل قلبی ما برای اینکه چه کسی باشیم.

ارزشها با اهداف نیز تفاوت دارند. وقتی هدفی را انتخاب میکنیم، شاید نتیجه مهم باشد اما چگونگی دستیابی به آن و نیت دستیابی به آنرا ارزشها تعیین میکنند. ارزشها همانند یک ستاره قطبی هستند که ما را در مسیر نگه میدارند. فردی که ارزشهای خود را در زندگی نداشته باشد، هر بار وارد یک مسیر میشود و در اصطلاح هدف دیگران را زیست میکند. شاید بارها برای شما پیش آمده باشد که سبک زندگی یک فرد را الگو قرار دهید و تصمیم بگیرید همانند او زندگی کنید، اما پس از مدتی که پیش رفتید، از هدف خود دست بکشید.

ارزشها معنای زیستن و تلاش کردن را مشخص میکنند و بدون آنها نمی توان لذت واقعی از زندگی را درک کرد.

گاندی یا هیتلر

آیا میدانید چه چیزی هیتلر را به چنین فردی خبیث تبدیل کرده است؟ آیا میدانید چه عقایدی در داعش وجود داشت که اینچنین دست به کشتار میزدند؟ آیا دلیل از خودگذشتگی افرادی مانند گاندی و مادر ترزا در خدمت به بشریت را میدانید؟ پاسخ فقط ارزش های آنها بوده است؟ هر فردی برای اثبات ارزش های خود عمل میکند، خواه مثبت باشد یا منفی

این ارزشها میتوانند بصورت منفی اجرا شوند همانند هیتلر، داعش و… که برای انسان ها هیچ ارزشی قائل نبودند و فقط به دیدگاه منفی خود اهمیت میدادند. از طرف دیگر افرادی مانند مادر ترزا و ماهاتما گاندی در تاریخ ماندگار شدند. آنها ارزش های متعالی و مقدسی داشتند که حتی حاضر بودند از جان خود بگذرند اما در جهان صلح برقرار شود و پیام دوستی به همه انسانها برسد. همه انسانها بطور یکسان به دنیا می آیند  اما باورها و ارزش های آنان است که آنها را از یکدیگر متمایز میکند.

اگر حالتان خوب نیست…

اگر در شغل یا شرایطی هستید که احساس خوبی ندارید و نمی توانید دقیقا این احساس را تعریف کنید، بدانید چنین شرایطی با ارزش های شما سازگار نیست. بطور مثال اگر ارزش های اصلی شما خانواده باشد و در شغلی باشید که باید مدتها از خانواده دور باشید، علیرغم حقوق خوب آن، به سرعت در آن شغل بی انگیزه خواهید بود. همچنین اگر در رابطه ای هستید که ارزش های شما با فر مقابل همخوانی ندارد، دیر یا زود تنش ها و اخلافات بالا گرفته و رابطه دچار بحران میشود. مثلا فردی که خواهان ریسک است اما همسرش خواهان امنیت و حفظ وضعیت موجود است، اگر نتوانند چنین مسئله ای را رفع کنند، دچار تنش میشوند.

  5 راه رسیدن به موفقیت، کارهای کوچکی که روزانه باید انجام دهید

اگر ارزشهای شخصی را پیداکنیم …

۱- احساس سرزندگی و شادی در زندگی

خوب به زندگی افراد موفق دقت کنید. آنها ابتدا به فعالیت های مورد علاقه خود پرداخته اند و سپس از آن فعالیت کسب درآمد کرده اند و هیچگاه از آن خسته نمی شوند و تا کهنسالی نیز به آن ادامه میدهند. آنها بطور عمیقی از زندگی احساس رضایت میکنند و مشکلات را به راحتی تحمل میکنند زیرا یک هدف بزرگ در سر دارند که معنای زندگی آنها را تعیین میکند.

افراد موفق از ابتدای روز که از خواب بیدار میشوند میدانند چه کاری می خواهند انجام دهند و به کدام سمت بروند. آنها از قوانین اثر مرکب استقاده می کنند و هر روز یک قدم در راستای ارزش های شخصی خود برمیدارند و همین قدم های کوچک، در طی سالیان تبدیل به یک نتیجه خارق العاده میشود.

۲- تحمل مشکلات زندگی

اجازه بدهید این موضوع را با مثالی برای شما شرح دهم. فرض کنید یک هفته است ورزش را شروع کرده اید به شدت علاقمندید وزن خود را کاهش دهید. در این بین عظلات شما تحت ورزش زیاد فشرده میشوند و بدن درد به سراغ شما می آید. در این حال مربی به شما می گوید این شرایط طبیعی است و بدن شما در حال رشد است. در چنین شرایطی آیا بازهم از درد شکایت میکنید؟ قطعا خیر زیرا این درد معنای دیگری برای شما پیدا کرده است.

در زندگی نیز اگر معنای آنرا درک کرده باشیم، مشکلات را بخشی از مسیر زندگی میدانیم و بهتر میتوانیم آنرا تحمل کنیم. در صورتیکه افراد فاقد ارزش های شخصی، با اولین مشکلات جا میزنند و شروع به شکایت از وضع موجود میکنند.

۳- هدفگذاری صحیح

افرادی که معنای زندگی را یافته اند، بخوبی میدانند که چه می خواهند و چه نمی خواهند؟ آنها هر گاه از مسیر اهداف منحرف میشوند، نگاهی به ارزشهای شخصی خود می اندازند و به راحتی به مسیر باز می گردند اما افرادی که هنوز نمی دانند چه چیزی برایشان مهمتر است و از چه فعالیتی بیشتر از همه لذت میبرند، به رسانه ها و دوستان خود متوسل میشوند و سعی میکنند همانند خواسته آنها رفتار کنند.

  ۲۰ رازی که افراد خوشحال هرگز به شما نمی‌گویند

تعیین ارزش های زندگی

لیست ارزشها

پس از اینکه تعریف ارزشها و نقش آن در رضایت از زندگی را دانستیم، حال به سراغ یافتن ارزشها برویم. در ادامه لیستی از ارزشها را ارائه میکنیم که میتوانید آنها را با زندگی و روحیات خود مطابقت دهید و ۵ عدد از آنها را انتخاب کنید. در این لیست کدام مفاهیم برای شما بسیار مقدس و مهم هستند که بدون آنها تصور زندگی غیر ممکن است. کدام یک از مفاهیم معنای زندگی شما را تعیین میکند؟ البته این لیست کامل نیست و میتوانید ارزش های دیگری به آن اضافه کنید.

  • امنیت: عدم تغییر و ماندن در منطقه امن ذهنی و دوری از ریسک
  • همکاری: برای من مهم است با دیگران مشارکت داشته باشم.
  • استقلال: برای من مهم است مدیر خودم باشم.
  • شجاعت: افراد شجاع و نترس برای من مهم هستند.
  • انصاف و عدالت: در زندگی به انصاف و نان حلال بیش از هر چیزی اهمیت میدهم.
  • موفقیت و پیشرفت: من در حالی پیشرفت میکنم و روش آن مهم نیست.
  • کمک به دیگران: موقعی احساس رضایت دارم که به دیگران کمک کنم.
  • آزادی: دوست دارم سبک زندگی خودم را داشته باشم و به کسی جواب پس ندهم.
  • عشق: زندگی بدون عشق و محبت برایم بی معنی است.
  • پشتکار: من انسان سختکوشی هستم.
  • نظم: در هر کاری باید نظم و انظباط وجود داشته باشد.
  • مهربانی: باید در هر شرایطی با دیگران مهربان بود.
  • هیجان: من شغل و سبک زندگی را دوست دارم که سراسر هیجان باشد.
  • تکرار: من از تکرار و یکنواخت شدن زندگی بیزارم.
  • اعتقاد: معنویت و دینداری در زندگی از همه چیز مهمتر است.
  • خودمختاری: همه باید از من تبعیت کنند.
  • تفریح و نشاط: من شوخ طبعی را از اصول اصلی زندگی میدانم.
  • مسئولیت پذیری: افراد بی مسئولیت در زندگی من جایی ندارند.

مهمترین ارزش های شما کدامند؟

حال که این لیست ارزشها را بخوبی بررسی کردید، ۵ ارزش مهم خود را در زندگی یادداشت کنید. بیاد داشته باشید افرادی که دارای ارزشهای متفاوتی هستند، در محیط کار و زندگی دچار تضادهای مختلفی میشوند. بطور مثال اگر ارزش شما در محیط کار استقلال و خودمختاری یا آزادی است، با مدیر خود که دارای ارزش فرمانبرداری، نظم است، به مشکل بر خواهید خورد زیرا هر یک از شما دنیا را مطابق با نقشه ذهنی خود می بینید.

علاوه بر لیست بالا، میتوانید این لیست را به ارزش های خود اضافه کنید و از بین آنها مهمترین را انتخاب کنید:

  راه های جذب انرژی مثبت در خانه با قوانین فنگ شویی

ادب   درستی   صداقت   خود کنترلی   اعتماد به نفس   هیجان   عشق   معنویت    پایداری   لطافت   آرامش   بی پروا بودن    قدرت   غرور    دلسوزی    لیاقت   تقدیر    قناعت   امید   ثروت   پیروزی   خونگرمی   وابستگی   کمک کردن   پایداری   سختکوشی    برابری    ماجراجویی   بخشش    خانواده  

موفقیت چیست

تکنیک یافتن ارزش های فردی + تست

۱- در زندگی خود چه کسی را بیش از همه تحسین میکنید و دوست دارید یک روزی همانند او باشید؟

۲- از نظر شما یک انسان خوب چه مشخصاتی دارد؟

۳- مهمترین ویژگی شخصیتی از نظر من چیست؟

۴- مشخصات بهترین دوستم چیست؟

۵- چه رفتاری در دیگران من را بیش از همه آزار میدهد؟ (مثلا حیوان آزاری، رانندگی بد، عدم احترام و…)

۶- دیگران  من را با چه مشخصه هایی میشناسند؟

۷- اگر قرار باشد یک تعریف از شخصیت خود داشته باشم، آن چیست؟

۸- چه مسائلی در انتخاب شغل از همه مهمتر است؟

۹- چه مسائلی در انتخاب همسر مهمتر است؟

۱۰- دوست دارم چه چیزی از من به فرزندانم منتقل شود؟

همچنین میتوانید از لینک زیر پرسشنامه استاندارد شوارتز را دریافت کنید.

پس از یافتن ارزشها…

حال که ارزشهای اصلی خود را یافتید، میتوانید آنها را یادداشت کنید و جلوی چشم خود قرار دهید تا بدانید بر چه اساسی باید هدفگذاری کنید. بطور مثال گاهی کاسبان قدیمی در مغازه های خود این کار را می کردند و اعتقادات و ارزش های خود را بصورت نوشته جلوی دید همه مشتری ها قرار می دادند تا همه با ارزش های آنها آشنا شوند. مثلا می نوشتند، همیشه حق با مشتری است یا کاسب حبیب خداست یا مشتری با خود روزی می آورد و…

چنین ذهنیتی نشان دهنده اعتقادات و باورهای اصلی افراد است. حال شما میتوانید این نوشته ها را در اتاق خو و یا جلوی چشم خود قرار دهید تا در هنگام تصمیم گیری بدانید در چه جهتی عمل کنید. اگر برای شما صداقت مهم است، نمی توانید تصمیمی بگیرید که در آن اطرافیان را فریب دهید تا به مقصد خود برسید.

نتیجه گیری

در پایان مقاله تکنیک یافتن ارزش های فردی + تست این نکته را یادآور میشوم که ارزشها معنای زندگی ما را معین میکنند و ما بصورت ناخوداگاه آن دستورالعمل ها را اجرایی میکنیم. برای اینکه بدانید در مسیر ارز های خود حرکت میکنید، ببینید در موقع انتخاب یک هدف و یا تصمیم گیری، چه حسی نسبت به آن دارید؟ ندای درونی شما در مورد آن چه میگوید؟ این یک معیار خوب برای یافتن مسیر صحیح در زندگی است.

 

 

منبع سایت تهران ان ال پی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *