پوست, پوست و مو

جوش صورت در بارداری

جوش صورت در بارداری

راه‌های درمان جوش صورت در بارداری

از جوش صورت در بارداری چه می‌دانید؟ درمان آکنه در این دوران، نکات و الزمات خاص خود را دارد و نمی‌توان از هر دارو و یا محصولی استفاده کرد. برای اطلاع از این نکات مطلب زیر را بخوانید.

علت ایجاد جوش صورت در بارداری

جوش زدن در بارداری، امری شایع است. در حقیقت، از هر دو زن، یکی در دوران بارداری به آکنه مبتلا می‌شود. در برخی موارد، آکنه ممکن است شدید باشد. علت اصلی بروز آکنه، افزایش سطح هورمون در سه ماهه اول بارداری است. افزایش سطح هورمون‌ها باعث تولید بیشتر چربی طبیعی روی پوست و در نتیجه ایجاد جوش می‌شود.

پیش بینی اینکه چه زنانی در این دوران دچار جوش یا آکنه می‌شوند، دشوار است. اما اگر شما سابقه جوش یا بروز آکنه را در شروع سیکل قاعدگی دارید، بیشتر در معرض آکنه‌های دوران بارداری خواهید بود. همچنین اگر شما در طول سه ماهه اول بارداری به آکنه دچار نشوید، احتمال ابتلای شما به این بیماری در ماه‌های بعدی پایین می‌آید؛ چراکه شروع این عارضه در سه ماهه دوم و سوم بارداری غیرمعمول است.

کنترل آکنه در زمان بارداری می‌تواند کار دشواری باشد، زیرا بسیاری از داروهای تجویزی و حتی داروهای بدون نسخه برای درمان آکنه، خطر بروز نقایص مادرزادی را بالا می‌برند. به طور کلی، شما باید از مصرف هر نوع دارویی که حتی احتمال کمترین صدمه را به جنین در پی دارد، اجتناب کنید.

  درمان ریزش مو

در ادامه اطلاعات مفیدی در مورد درمان جوش صورت در بارداری آمده است که به ایمنی شما و جنین در دوران بارداری کمک می‌کند.

درمان جوش بارداری

آکنه بارداری یک عارضه طبیعی است و معمولا با بازگشت سطح هورمون ها به حالت طبیعی کاهش می‌یابد. بنابراین، صحیح‌ترین کاری که باید انجام شود این است که از روش‌های درمان دارویی تجویزی یا درمان‌های شیمیایی بدون نسخه برای درمان انواع جوش صورت اجتناب کنید.

در عوض، شما می‌توانید برای درمان از روش های خانگی بدون دارو استفاده کنید. اگر باردار هستید یا قصد بارداری دارید، قبل از شروع هر روشی برای درمان آکنه با پزشک خود برای بهترین و امن‌ترین راه درمان مشورت کنید.

روش‌های ناایمن برای درمان جوش صورت در بارداری

جوش صورت در بارداری

ایزوترتینوئین یک داروی خوراکی است که انقلابی در درمان آکنه شدید ایجاد کرده است. اما مصرف این دارو در دوران بارداری، بسیار خطرناک است؛ چون این دارو می‌تواند روی جنین تأثیر بگذارد و منجر به نقایص مادرزادی جدی شود.

به دلیل عوارض خطرناکی که این دارو در پی دارد، زنانی که در سنین باروری هستند برای مصرف این دارو باید حداقل یک ماه قبل از شروع درمان و یک ماه پس از پایان درمان از دو روش جلوگیری از بارداری استفاده کنند. همچنین زنان باید قبل از مصرف این دارو، پس از آن و در طول استفاده از آن نیز تست بارداری بدهند.

  درماتیت سبورئیک

دیگر داروهای درمان آکنه که می‌توانند باعث بروز نقایص مادرزادی شوند، شامل موارد زیر است:

• هورمون درمانی: این روش شامل استفاده از هورمون زنانه استروژن و آنتی آندروژن‌ها مثل فلوتامید و اسپیرونولاکتون است.
• تتراسایکلین‌های خوراکی: شامل آنتی بیوتیک‌هایی مانند تتراسایکلین، داکسی سایکلین و مینوسایکلین است که می‌تواند باعث مهار رشد استخوان ها و تغییر رنگ دائمی دندان‌ها شود.
• رتینوئیدهای موضعی مانند آداپالن، تازاروتن و همچنین ترتینوئین: این محصولات شبیه به ایزوترتینوئین هستند و از مصرف آنها در دوران بارداری باید اجتناب کرد. اگرچه مطالعات نشان داده‌اند که میزان کمی از این داروها توسط پوست جذب می‌شوند، اما نگرانی‌ها در مورد خطر افزایش نقایص مادرزادی هنوز هم وجود دارد. این محصولات باید برچسب هشداردهنده خطرات احتمالی برای جنین و همچنین نوزاد شیرخوار داشته باشند.

آکادمی درماتولوژی امریکا توصیه می‌کند، اگر باردار هستید، بلافاصله استفاده از ایزوترتینوئین، تازاروتن و اسپیرونولاکتون را قطع کنید. چراکه این داروها موجب نقص تولد می‌شود.

همچنین به دلایلی که در بالا گفته شد، بسیاری از متخصصان استفاده از داروهای موضعی حاوی اسید سالیسیلیک را نیز توصیه نمی‌کنند. این ماده مؤثر، در بسیاری از داروهای بدون نسخه وجود دارد.

داروهای مجاز برای درمان موضعی آکنه در دوران بارداری

برخی متخصصان برای درمان آکنه داروهای موضعی حاوی اریترومایسین یا آزلائیک اسید را توصیه می‌کنند. بعضی داروهای بدون نسخه دیگر که حاوی بنزوئیل پراکسید یا اسید گلیکولیک هستند نیز استفاده می‌شوند.

  خلاص شدن از خطوط زیر چشم

بدن ما، تنها پنج درصد از داروهای فعال مالیده شده روی پوست مان را جذب می‌کند. بنابراین، گمان می‌رود مصرف این داروها خطر بروز نقایص مادرزادی را افزایش نمی‌دهند. اما به یاد داشته باشید که مصرف بسیاری از این داروهای موضعی در دوران بارداری به طور کامل بررسی نشده است. بنابراین، در صورت بارداری، پیش از شروع درمان جوش صورت خود حتما با پزشک مشورت کنید.

درمان‌های بدون دارو برای درمان جوش صورت در بارداری

جوش صورت در بارداری

جوش زدن در بارداری حالتی طبیعی است که معمولا پس از تولد نوزاد از بین می‌رود؛ بنابراین مطمئن‌ترین روش برای درمان آن مراقبت‌های صحیح از پوست است. در ادامه به روش‌هایی برای درمان جوش بارداری بدون استفاده از دارو اشاره می‌شود:

  • شستشوی صورت خود را به دو بار در روز محدود کنید و ترجیحا این کار را بعد از تعریق شدید انجام دهید.
  • موقع شستن صورت از یک پاک کننده صورت ملایم، بدون روغن و الکل و خاصیت لایه برداری استفاده کنید.
  • از پد پنبه‌ای یا لیف حمام برای شستشوی صورت خود استفاده کنید (برای هر بار شستشو، یک پد یا لیف جدید و تمیز را به کار ببرید).
  • پس از استفاده از پاک کننده صورت، پوست خود را با آب ولرم شست و شو دهید؛ سپس به آرامی آن را خشک کرده و از مرطوب کننده استفاده کنید.
  • از شستشوی بیش از حد اجتناب کنید. این کار می‌تواند باعث تحریک بیش از حد غدد چربی پوست ‌شود.
  • به طور منظم موهای خود را شامپو کنید. در صورت چرب بودن پوست تان، بهتر است هر روز موهای خود را بشویید و از مصرف پماد یا موس مو در نزدیکی خط رویش موی خود اجتناب کنید.
  • روبالشی خود را به طور مرتب تعویض کنید.
  • دست‌های خود را به صورت تان نزنید، زیرا روی انگشتان باکتری‌های زیادی وجود دارد.
  • از هندزفری استفاده کنید و تلفن همراه را نزدیک صورت خود نگه‌ ندارید.
  • مهم‌ترین موردی که باید آن را رعایت کنید اجتناب از فشار دادن یا کندن جوش‌های صورت‌تان است. این کار معمولا باعث باقی ماندن جای جوش برروی پوست می‌شود.
  علل و درمان نازکی پوست صورت

منبع سایت لافارر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *