پوست, پوست و مو, مو

خشکی پوست سر را با استفاده از این ۱۰ روش خانگی موثر درمان کنید

چرا پوست صورت خود را لایه برداری کنیم؟

مهم‌ترین نشانه خشکی پوست سر، خارش مداوم آن است. همچنین این مشکل ممکن است با شوره سر، درد و ریزش موی سر نیز همراه باشد. خشک بودن پوست سر می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد، اما شایع‌ترین علت آن واکنش به تغییر آب و هوا یا مواجهه با یک ماده خشن در محصولات مراقبت از مو است.

 

گاهی اوقات، چیزی به سادگی عدم نوشیدن آب کافی یا شستن روزانه موها دلیل مهمی برای خشک بودن پوست سر است، اگرچه بیماری‌هایی مانند اگزمای پوست سر یا پسوریازیس نیز می‌توانند علت آن باشند.

فارغ از علل ایجاد این مشکل، در ادامه راه حل‌هایی برای معالجه در منزل ذکر شده که می‌توانید برای مقابله با خشکی پوست سر خود از آن‌ها استفاده کنید.

درمان‌های خانگی خشکی پوست سر

۱٫ روغن نارگیل

روغن نارگیل از دیرباز به دلیل فواید بسیارش، برای سلامت پوست مورد استفاده قرار گرفته است و پوست کف سر نیز از این قاعده مستثنی نیست. این روغن می‌تواند پوست سر را مرطوب کند و خواص ضد قارچی و ضد باکتریایی آن نیز می‌تواند به کاهش خطر عفونت‌ها کمک کند. روغن نارگیل به درمان درماتیت آتوپیک نیز کمک می‌کند.

نحوه استفاده: مقدار کمی روغن نارگیل ذوب شده را مستقیماً روی پوست سر بمالید و آن را ماساژ دهید. اجازه دهید روغن حداقل ۱۰ دقیقه قبل از شستن مو روی سرتان بماند. این کار علاوه بر کمک به پوست سر، موهای شما را نرم و خوش حالت خواهد کرد.

۲٫ روغن درخت چای

روغن درخت چای دارای خواص ضد عفونی کننده، ضد قارچ و آنتی بیوتیک بسیار قوی‌ای است که می‌تواند خشکی پوست سر و علائم آن را تسکین دهد. به همین دلیل بسیاری از شامپو ضد شوره ها حاوی روغن درخت چای هستند.

روغن درخت چای را می‌توان به عنوان روغنی ضروری از بسیاری از داروخانه‌ها خریداری کرد. همچنین می توان از شامپوهایی استفاده کرد که حاوی روغن درخت چای به عنوان ماده موثره هستند و برای افرادی که پوست سرشان خشک است به بازار عرضه شده‌اند.

نحوه استفاده: چند قطره روغن درخت چای را با روغن پایه، مانند روغن نارگیل یا زیتون مخلوط کنید و آن را روی پوست سر خود ماساژ دهید. بگذارید این ترکیب به مدت ۱۰ دقیقه روی سرتان بماند و سپس آن را بشویید.

  درماتیت سبوره در نوزادان (کلاه گهواره)

۳٫ آلوئه ورا

آلوئه ورا برای خشکی پوست سر

آلوئه ورا با داشتن چندین خاصیت به رفع خشکی پوست سر کمک می‌کند. این ماده دارای خاصیت ضد التهابی است که می‌تواند به کاهش تحریک پوست کمک کند، همچنین می‌توان از آن به عنوان یک مرطوب کننده مؤثر نام برد.

نحوه استفاده: آن را به صورت موضعی روی پوست سر بمالید و بگذارید به مدت ۱۰ دقیقه روی سرتان بماند و سپس آن را بشویید.

۴٫ سرکه سیب

سرکه سیب دارای چندین مزیت عالی برای سلامتی است که بخشی از آن کاهش دهنده علائم خشکی پوست کف سر است. سرکه سیب یک ضد میکروب کارآمد است، به این معنی که می‌تواند باکتری‌ها یا قارچ‌هایی که باعث خارش پوست سر می‌شوند را از بین ببرد.

علاوه بر این، خاصیت ضد التهابی سرکه سیب می‌تواند به لایه برداری پوست سر کمک کند. هر دوی این موارد به درمان پوست خشک سر کمک می‌کنند.

نحوه استفاده: یک واحد سرکه سیب (یک سوم فنجان) را با دو واحد آب (دو سوم فنجان) مخلوط کنید و مستقیماً روی پوست سر بمالید. اجازه دهید این ترکیب به مدت پنج دقیقه قبل از شستشو روی سرتان بماند. بعد از آن با یک شامپوی ملایم موهایتان را بشویید. این کار باعث نرمی موهای شما می‌شود.

۵٫ نارون کوهی

نارون کوهی برای خارش سر

نارون کوهی (فندوق افسونگر) غالباً در محصولات ضد خارشی که برای پوست‌های خشک و حساس طراحی شده‌اند، به بازار عرضه می‌شود و از نظر تاریخی در ردیف داروهای گیاهی مورد استفاده قرار گرفته است.

از نارون کوهی می‌توان برای کاهش التهاب مسبب خشکی پوست سر استفاده کرد. همچنین این گیاه دارای خواص قابض قدرتمندی است که می‌تواند علائم خشک بودن پوست سر را تا حد زیادی تسکین دهد.

این گیاه را می توانید به تنهایی به صورت مایع و یا در تعدادی از صابون‌ها و لوسیون‌ها پیدا کنید.

  دانستنی‌هایی درباره موی سفید

نحوه استفاده: اگر نارون کوهی مایع خریداری کرده‌اید، یک قسمت (یک سوم فنجان) نارون کوهی را با دو قسمت (دو سوم فنجان) آب یا روغن پایه مخلوط کنید. آن را به طور کامل روی پوست سر خود ماساژ داده و بگذارید پنج دقیقه قبل از شستن مو روی سرتان بماند.

بیشتر بخوانید :۱۱ روغن برتر صورت، برای انواع پوست

۶٫ جوش شیرین و روغن زیتون

روغن زیتون مرطوب کننده است و جوش شیرین خاصیت ضد قارچ و ضد باکتریایی دارد. ترکیب این دو با هم می‌تواند پوست سر شما را لایه برداری کند.

در صورت داشتن شوره سر در کنار پوست سر خشک، ترکیب جوش شیرین و روغن زیتون انتخاب مناسبی است، زیرا ترکیب رطوبت، لایه برداری و خاصیت ضد قارچی این مواد می‌تواند به درمان پوسته‌های سفید خارش‌دار کمک کند.

نحوه استفاده: جوش شیرین و روغن زیتون را به مقدار یکسان مخلوط کنید و روی پوست سر خود ماساژ دهید. بگذارید این ترکیب به مدت پنج دقیقه روی سر بماند و سپس موهایتان را به خوبی با شامپو و نرم کننده بشویید تا باقیمانده ترکیب از سر و موهایتان پاک شود.

۷٫ موزهای پوره شده

موز، مغذی و مرطوب کننده است، این خواص آن را به یک درمان عالی برای خشکی پوست سر و حتی شوره تبدیل کرده است. این میوه علاوه بر مرطوب کننده بودن، یک ضد میکروب طبیعی است. این دو فایده در کنار هم می‌توانند به پاکسازی پوست سر شما کمک زیادی کند.

نحوه استفاده: یک موز را با چند قاشق غذاخوری نارگیل یا روغن زیتون مخلوط یا پوره کنید. مخلوط کردن آن‌ها باعث می‌شود شستشوی موهایتان راحت تر باشد. مواد را روی پوست سر خود ماساژ داده و بگذارید به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه روی سرتان بماند.

۸٫ ماست و تخم مرغ

ماست و تخم مرغ هر دو فواید بی نظیری دارند که می‌توانند خشکی پوست سر را تسکین دهند. ماست تسکین دهنده پوست است و همچنین می تواند به عنوان لایه بردار عمل کند، در حالی که چربی و پروتئین موجود در تخم مرغ با جلوگیری از آسیب رادیکال آزاد در سطح سلولی می‌تواند پوست سر را تغذیه و محافظت کند.

  نرم کردن مو با استفاده از ۱۲ روش خانگی موثر

نحوه استفاده: چند قاشق غذاخوری ماست ساده بدون طعم و بدون شکر اضافه شده را با یک عدد تخم مرغ هم زده شده مخلوط کنید. ترکیب به‌دست آمده را روی موها و پوست کف سر ماساژ داده و اجازه دهید ۱۰ دقیقه روی سرتان بماند.

این مخلوط را با آب ولرم یا آب سرد بشویید، چرا که ممکن است تخم مرغ در اثر آب گرم کمی پخته شود و جدا کردن آن از موهایتان برایتان دردسر ایجاد کند.

۹٫ روغن جوجوبا

روغن جوجوبا برای خارش پوست سر

مانند روغن نارگیل، روغن جوجوبا می‌تواند مرطوب کننده موثری باشد که به سرعت خشکی پوست سر را تسکین می‌دهد. این روغن دارای خواص ضد التهابی است که بیماری‌های پوستی تأثیر گذار بر پوست سر را درمان می‌کند.

نحوه استفاده: چند قطره روغن جوجوبا را به شامپوی خود اضافه کنید. این امر باعث آبرسانی به طور منظم شده و از خشک شدن بیشتر پوست سر توسط شامپو جلوگیری می‌کند.

۱۰٫ آووکادو

آووکادو حاوی اسیدهای چرب اشباع نشده و اسیدهای چرب اشباع شده است. خاصیتی که هم پوست شما را مرطوب و هم از آن محافظت می‌کند. می‌توانید آووکادو یا روغن آووکادو را برای تسکین پوست سر خشک به صورت موضعی استفاده کنید.

نحوه استفاده: از روغن آووکادو یا آووکادوی پوره شده به شکل موضعی برای کاهش خشکی پوست سر و علائم آن استفاده کنید. اگر از آووکادو پوره شده استفاده می‌کنید، قبل از ماساژ دادن روی پوست سر، آن را با چند قطره روغن پایه مانند روغن زیتون ترکیب کنید.

بگذارید این ترکیب به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه روی سرتان بماند. برای تقویت بیشتر می‌توانید آووکادو و موز را با هم مخلوط کرده و به عنوان یک روش کمک درمانی از آن استفاده کنید.

خطرات و عوارض جانبی

 

درمان‌های خانگی که برای خشک بودن پوست سر معرفی شده‌اند، معمولاً ایمن و بدون ریسک تلقی می‌شوند. قبل از استفاده از هر نوع محصول جدید، به ویژه اسانس‌ها، مقدار کمی از محصول را در قسمت داخلی بازوی خود آزمایش کنید تا از واکنش آلرژیک آن جلوگیری کرده باشید.

  11 روغن برتر صورت، برای انواع پوست

به یاد داشته باشید که اسانس‌ها از لحاظ خلوص و کیفیت کنترل نمی‌شوند، بنابراین هنگام انتخاب برند موردنظرتان احتیاط کنید. علاوه بر این، اسانس‌ها قوی هستند و همیشه باید با روغن پایه رقیق شوند. در این حالت، استفاده از روغن نارگیل یا زیتون به عنوان روغن پایه می‌تواند مزایای زیادی برای درمان پوست سر شما به دنبال داشته باشد.

مشکل اصلی خشکی پوست سر می‌تواند فقط ظاهر ناخوشایند آن بر مو و پوست کف سر باشد. با این حال، ممکن است منجر به شوره‌ موی سر و ریزش مو نیز شود. ریزش موی ناشی از خشکی سر معمولا به دلیل خاراندن مداوم موضع ایجاد می‌شود.

بر اساس مقاله سایت healthline،خاراندن بیش از حد پوست سر باعث ایجاد سوزش یا حتی زخم‌های باز می شود. در صورت عدم مراقبت، این زخم‌ها می‌توانند ملتهب شوند. در موارد شدیدتر، زخم‌ها (خواه ناشی از خراشیدن یا عفونت) ممکن است منجر به اسکار و ماندن جای زخم شوند.

اگر فکر می کنید درد، زخم یا جراحت دارید، برای جلوگیری از تحریک زخم قبل از استفاده از روغن یا داروهای خانگی باید به پزشک مراجعه کنید.

در مواردی که خشک بودن پوست سر همراه یا در اثر عفونت (به ویژه یک عفونت قارچی) ایجاد می‌شود، برای جلوگیری از تکثیر و شیوع آن، باید حتما به پزشک مراجعه کنید.

جمع بندی

اگرچه خشکی پوست سر آزاردهنده است ولی خوشبختانه قابل درمان است. خشک بودن پوست سر در بسیاری از موارد به خوبی با تغییر در محصولات مراقبت از مو یا روتین مراقبت از مو بهبود می‌یابد و درمان‌های خانگی مطمئناً می‌توانند به سرعت بخشیدن این روند کمک کنند.

اگر بعد از دو هفته نتیجه‌ای از درمان‌های خانگی نگرفتید، به پزشک مراجعه کنید، چرا که ممکن است این مشکل ناشی از یک بیماری زمینه‌ای باشد

منبع سایت لافارر

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *