پوست, پوست و مو

چگونه از شر جوش کمر و پشت خلاص شویم؟

آکنه شایع ترین بیماری پوستی در ایالات متحده است. این بیماری می‌تواند باعث جوش سرسیاه، سرسفید و جوش کمر شود. به گفته‌ی آکادمی پوست آمریکا، ۴۰ تا ۵۰ میلیون آمریکایی حداقل یک‌بار در عمرشان آکنه را تجربه کرده اند.

آکنه معمولاً در سن بلوغ آغاز می شود و تا اواخر نوجوانی یا اوایل دهه‌ی بیست خود به خود از بین می رود. با این حال در برخی افراد ممکن است تا اواخر دهه‌ی بیست یا حتی بعد از سی سالگی ادامه پیدا کند.

جوش کمر و پشت

شدت آکنه در افراد مختلف بین چند جوش پراکنده تا درگیر شدن قسمت‌های وسیعی از پوست متفاوت است. علاوه بر پشت، آکنه ممکن است بر پوست صورت، گردن و سینه ظاهر شود. در صورت درمان نشدن، لکه های تیره و جای جوش ممکن است پس از بهبودی برای همیشه روی پوست باقی بماند.

ما در این مقاله سعی داریم اطلاعاتی کافی در این زمینه به شما بدهیم. با ما همراه باشید.

نکاتی کوتاه درباره‌ی جوش کمر

  • پوست چرب، جوش سرسیاه و سرسفید، جوش های کوچک قرمز رنگ، جوش های زرد چرکی و جای جوش، همگی ویژگی‌های آکنه‌ی پشت هستند.
  • غدد تولیدکننده‌ی چربی در افراد مستعد آکنه، به برخی هورمون‌ها حساس هستند.
  • درمان‌های متعددی برای جوش وجود دارد؛ از جمله داروهای موضعی و خوراکی.
  • اگر آکنه خفیف باشد، استفاده از داروهای بدون نسخه حتی بعد از رفع مشکل اصلی، به جلوگیری از بروز مجدد آن کمک می‌کند.

با راهکارهای زیر از شر جوش کمر خلاص شوید.

چندین گزینه برای درمان آکنه‌ی پشت وجود دارد که می‌توانید به دلخواه از هر کدام از آن‌ها استفاده کنید.

  •   کرم‌های موضعی

معمولاً درمان به شیوه‌ی استفاده‌ی مستقیم از داروهای موضعی روی پوست صورت می گیرد. این داروها اولین راهکار برای درمان آکنه‌ی خفیف تا متوسط است.
داروهای بدون نسخه‌ی پزشک اغلب برای کسانی که فقط چند جوش دارند جوابگو خواهد بود.

  صرفه جویی در ضد آفتاب

سرم ضد جوش لافارر قادر است با جذب سریع در زمانی کوتاه، نه تنها آکنه را برطرف نماید بلکه تغییر رنگ ناشی از آثار به جا مانده از آکنه را نیز به خوبی از بین ببرد. همچنین برای نواحی مستعد آکنه نیز مناسب می‌باشد و از بروز جوش در این نواحی پیشگیری می‌کند.  را باید یک یا دو بار در روز بر روی تمامی قسمت های درگیر آکنه استفاده کنید. با استفاده از این روش درمانی معمولاً ظرف مدت ۴ تا ۸ هفته پوست صاف و عاری از آکنه خواهید داشت.

  قرص ها

اگر جوش شدید باشد و کیست یا ندول داشته باشید، ممکن است پزشک برایتان داروی خوراکی تجویز کند. این درمان ممکن است شامل موارد زیر باشد.

   آنتی بیوتیک جهت از بین بردن باکتری ها و کاهش التهاب

گاهی اوقات پزشکان این داروها را در کنار یک داروی موضعی تجویز می‌کنند که برای درمان کامل جوش کمر باید بین ۲ تا ۶ ماه مصرف شوند.

 قرص های ضدبارداری و داروهای دیگری که بر هورمون‌ها تأثیر می‌گذارند.

  ایزوترتینوئین

این روش بسیار مؤثر است و می تواند تا دو سال بعد از درمان هم پاسخگو باشد. اما متأسفانه عوارض جانبی به همراه دارد. به عنوان مثال می تواند به جنین آسیب برساند، این بدان معناست که زنانی که قصد بارداری دارند نباید از این روش استفاده کنند. پزشکان قبل از تجویز این روش از شما می‌خواهند آزمایش خون بدهید و در طول دوره ی درمان نیز باید تحت نظر باشید.

  نرم کننده و ماسک مو

همچنین در صورت استفاده از برخی داروها، به ویژه ایزوترتینوئین ممکن است احساس افسردگی یا تمایل به خودکشی در فرد پیدا شود. ایزوترتینوئین می تواند منجر به خشکی پوست شود؛ خصوصاً پوست دور لب، بنابراین بهتر است برای مراقبت از لب یک مرطوب کننده‌ی مناسب استفاده کنید. همچنین، این دارو ممکن است به سبب خشکاندن و کاهش مایع بین مفصلی، درد مفاصل را نیز در پی داشته باشد.

درمان‌های پوستی

لیزر جای جوش و انواع دیگر درمان‌های سبک می تواند سطح باکتری پروپیونی باکتریوم را روی پوست کاهش دهد، اما شواهد کافی برای اثبات اثربخشی این روش وجود ندارد. متخصصان پوست گاهی اوقات لایه برداری شیمیایی را برای از بین بردن جوش سرسیاه و پاپول‌ها (جوش قرمز التهابی) پیشنهاد می دهند.

تخلیه و برداشتن کیست های بزرگ آکنه که به دارو مقاوم هستند، روش خوبی برای خلاصی از شر آن هاست. این کار به کاهش احساس درد کمک می کند اما احتمالاً جای زخم را باقی می گذارد.

چگونه از بروز جوش کمر پیشگیری کنیم؟

لباس های ورزشی تنگ و چسبان که باعث حبس شدن ذرات عرق روی پوست پشت و بسته شدن منافذ می شود، پوست را مستعد بروز آکنه می‌کند. پوشیدن لباس‌های گشاد به ویژه هنگام ورزش های سنگین می تواند کمک کننده باشد.

  آشنایی با علت خارش پوست

نکات دیگر برای کاهش ریسک بروز جوش کمر

  1. بعد از تعریق حمام کنید.
  2. با سر انگشتانتان یک پاک کننده ملایمو غیرساینده را روی پوست اعمال کنید.
  3. از محصولاتی که پوست شما را تحریک می کنند استفاده نکنید.
  4. مناطق آسیب دیده را نباید بمالید.
  5. از فشار دادن و ترکاندن جوش ها بپرهیزید؛ این کار ممکن است باعث شود جوش ها بیشتر شوند یا جایشان روی پوست باقی بماند.
  6. از تابش شدید نور آفتاب و سولاریوماجتناب کنید، و استفاده از ضد آفتاب را فراموش نکنید، زیرا پوست آسیب دیده بیشتر مستعد ابتلا به آکنه است.

آکنه‌ی پشت چیست؟

گاهی اوقات، کیست های بزرگ و حساس به لمس ممکن است روی سطح پشت ظاهر شوند. این کیست ها ممکن است پاره شوند یا بدون پارگی خود به خود بهبود یابند. پوست ناحیه‌ی درگیر آکنه ممکن است به لمس حساس بوده و احساس گرما یا درد داشته باشد.

شدت جوش کمر متغیر است. درجه ۱ یا آکنه‌ی خفیف، معمولاً شامل ضایعات پوستی جزئی و یا جوش های سرسفید، سرسیاه و جوش قرمز التهابی است. آکنه‌ی درجه ۴ شدید است و ویژگی آن جوش های زیاد و کیست است.

علل

وقتی میزان هورمون‌ها در خون افزایش می‌یابد، غده‌ها چربی اضافی تولید می کنند. به علاوه، تجمع سلول‌های مرده‌ی پوست باعث بسته شدن راه فولیکول‌های مو می‌شود. ترکیب این فرایندها باعث تجمع چربی می شود و جوش های سرسفید و سرسیاه را به دنبال دارد.

  چگونه در دوران شیوع کرونا در خانه پوست خود را پاکسازی کنیم؟

پروپیونی باکتریوم روی پوست همه‌ی افراد وجود دارد و برای بیشتر اشخاص باعث بروز مشکل خاصی نمی شود، اما تجمع چربی روی پوست در افراد مستعد آکنه محیط مناسبی برای رشد باکتری فراهم می کند که می تواند منجر به التهاب و تشکیل جوش‌ کمر به صورت چرکی یا التهابی شود.

طبق گزارش انجمن متخصصان پوست بریتانیا، شواهد کمی برای اثبات رابطه‌ی مستقیم بین خوراکی هایی مانند شکلات و فست فود و بروز آکنه وجود دارد.
با این حال مطالعات آکادمی پوست آمریکا نشان می دهد که برخی کربوهیدرات‌ها مانند نان سفید و چیپس سیب زمینی، میزان قند خون را بالا برده و یک عامل بالقوه برای بروز آکنه محسوب می شوند.

جوش کمر و پشت

چشم انداز

بیشتر مردم در دوران نوجوانی آکنه را تجربه می‌کنند که در اغلب موارد به صورت خود به خودی درمان می‌شود. همچنین برخی روش ها وجود دارد که جوش را درمان نمی‌کند، ولی بروز بیماری را به حداقل می‌رساند.

جوش کمر می‌تواند در صورت درمان نشدن، باعث ایجاد جای جوش دائم، عزت نفس پایین، افسردگی و اضطراب شود.

منبع سایت lafarrerr

تهیه و تنظیم زهرا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *