مدیتیشن

دانستنی هایی راجع به یوگا

یوگا

 

اگر تا به حال این ورزش جالب و عجیب را انجام نداده اید، و یا دیدگاه خاصی به یوگا ندارید، با ما همراه باشید تا اطلاعاتی مختصر ولی مفیدی در رابطه با این ورزش جسمی و ذهنی به دست بیاورید.

شاید شنیده باشید که به تمرین های اصلی یوگا “آسانا” گفته می شود، آساناها فعالیت های کششی هستند و همزمان با اینکه به رفع خستگی منجر می شوند و بدن را آماده و منعطف می کنند، باعث تمرکز کردن هم می شوند.

آسانا

تاریخچه یوگا

تاریخچه یوگا

Figure 1پیکرهٔ شیوا (نام یکی از خدایان هند) که در حال تعمق (مدیتیشن) یوگا است.

تاریخچه به وجود آمدن یوگا به سال های خیلی دور در شبه قاره هند توسط هندیان بر می گردد. در زبان سانسکریت واژه یوگا معنای یکپارچگی و یگانگی می دهد. یوگی لفظی است که به مرد یوگاکار داده می شود و یوگینی به زن یوگاکار. وقتی کسی شروع به ورزش یوگا می کند، در این ورزش هم توسط فعالیت های کششی آن جسم خود را ورزش می دهد و هم با کنترل کردن تنفس تمرکز ذهنی خود را افزایش می دهد و دقیقا به همین دلیل است که گفته می شود یوگا  با روح و درون انسان هم سر و کار دارد. یوگا به آساناها و تمرکز ختم نمی شود و در آن ۳ نوع رژیم غذایی به نام های راجاسی، تاماسی و ساتویک وجود دارد که یوگاکارهای حرفه ای آن را هم رعایت می کنند. 

  10 حرکت برتر یوگا که تسکین‌دهنده درد کمر است را بشناسید

یوگا ورزشی آرام بخش و درمانی

طبق تحقیقات محققین دانشگاه بوستون انجام ورزش یوگا به برطرف شدن بی خوابی کمک می کند و کیفیت خواب را بهتر می کند تا جایی که فرد بی خواب نیاز کمتری به مصرف کردن دارو حس خواهد کرد و در نهایت این روش غیردارویی در بلند مدت فایده زیادی دارد. همچنین به علت اینکه کمردرد و خواب ارتباط نزدیکی دارند و در افرادی که کمردرد دارند معمولا بی خوابی مشاهده می شود، نتایج تحقیق مذکور، بهبود کمردرد شرکت کنندگان در تحقیق را هم نشان داده بود. پس هرچقدر که بتوان روش های درمانی که وابسته به دارو نباشند شناسایی کرد، باعث احساس بهتر و امنیت بیماران خواهد شد و در عین حال عوارض جانبی که داروها برای بدن دارند را می توان کاهش داد.

یوگا ورزشی آرام بخش و درمانی

یوگا پیشنهادی برای مبتلایان به “ام اس”

پژوهش دیگری هم انجام شده است با هدف اینکه  تاثیرات احتمالی که تمرینات و آساناهای یوگا ممکن است بر حالت خستگی زنانی که به بیماری ام اس مبتلا هستند داشته باشد را بررسی کند. طی این تحقیق یک جامعه آماری از زنانی که به بیماری ام اس مبتلا بودند به عنوان کیس انتخاب کردند، آن افراد را به دو دسته ی گروه کنترل (شاهد) و گروه آزمایشی تقسیم کردند و به گروه تحت آزمایش در طول ۸ هفته ۲۴ جلسه تمرین های مختلف یوگا دادند، تا تفاوت بین گروه آزمایشی و گروه کنترل را بررسی کنند.

  آموزش مدیتیشن برای تازه‌کارها با ۲۰ نکته عملی

فرضیه مورد تحقیق این بود که مشاهده کنند آساناهای یوگا که به ایجاد کردن تعادل های عضلانی و افزایش انعطاف پذیری عضلات کمک می کند، در این بیماران بتواند اثر مطلوبی بگذارد و همچنین با ایجاد حس و حال خوب، خلق و خو و خستگی افراد تحت آزمایش را بهبود بدهد.

تقریبا همانطور که انتظار می رفت نتایج این تحقیق بعد از ۲۴ جلسه تمرینات یوگا نشان داد که این بیماران مبتلا به ام اس در روند بهبودی خود پیشرفت بهتر و پیشتری نسبت به گروه کنترل داشته اند.

بنابراین با توجه به اینکه ورزش یوگا و آساناهای آن نه تنها عوارض جانبی ندارند، بلکه تاثیر خوبی هم روی بیماران ام اس داشته اند، پیشنهاد می شود به عنوان یک کمک کننده تکمیلی در کنار روش درمانی بالینی اصلی و مصرف داروهای مربوطه و به منظور کاهش خستگی این افراد انجام بشود.

آساناهای یوگا

تهیه و تنظیم : نوشین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *