استایل آقایان, لباس مردانه, مد و استایل

راهنمای کامل آشنایی با انواع کت مردانه شیک و لاکچری

انواع کت مردانه | اکثر آقایان در کمد لباس‌هایشان تعدادی کت تک و تعدادی کت و شلوار دارند.

کت یکی از اصلی‌ترین لباس برای استایل مردانه است، انتخاب درست و مناسب کت برای شرکت در هر مراسم و حضور در هر مکانی مستلزم دانستن ویژگی‌هایی مثلا رنگ، جنس و سبک آن کت است. رنگ، جنس پارچه و سبک آن بسته به فصول سال باهم متفاوت هستند. در دسته بندی کلی انواع کت مردانه رسمی و کت اسپرت است برای این دو زیر مجموعه‌های بسیار زیادی وجود دارد که در ادامه به آن می‌پردازیم.

کت یک طرف دکمه خور یا دو دکمه

کت هایی که یک ردیف دکمه داشته باشند یا در یک طرف دکمه می‌خورند، معمولا دارای یک، دو یا سه دکمه هستند. امروزه کت‌هایی که یک ردیف دکمه می‌خورند یا یک طرف دو دکمه می‌خورند، اغلب محبوب‌ترین نوع کت‌هایی هستند که افراد به تن می‌کنند و معمولا همه مردان این مدل را خریداری و استفاده می‌کنند. این نوع کت تاثیر بصری که ایجاد می‌کند این است که در بلندتر و باریک‌تر نشان دادن اندام شماست.

دلیل محبوبیت این نوع کت‌ها سادگی و قابلیت تطبیق پذیری آن‌ها است. کت‌های یک طرف دکمه خور را می‌توان به وسیله شلوارشان تعریف و مشخص کرد. جنس، رنگ و طرح این نوع کت‌ها عموما با شلواری که می‌پوشید یکی است. شلوارهایی هماهنگ و همرنگ، این کت‌ها را میتوان در مراسم های غیررسمی تر، به سادگی با شلوار جین یا کتان نیز بر تن کرد و استایل شیک ساخت. در واقع به این نوع کت‌ها  (Suit Jacket  ) میگویند.

  زیباترین ست ها با مانتو آبی روشن

کت دوطرف دکمه خور یا چهار دکمه

کت‌هایی که دو طرف دکمه میخورند اغلب رسمی‌تر هستند اما در اکثر مناسبت‌ها و موقعیت ها کاملا موجه و قابل قبول است. کت‌هایی که در دو طرف دکمه میخورند در اصل دارای چهار دکمه، یعنی دو دکمه در هر طرف هستند. اما امروزه سه دکمه در هر طرف رواج بیشتری دارد. این نوع کت‌ها عموما به رنگ مشکی یا سفید (غالبا مشکی) هستند و معمولا در غروب یا شب از آن استفاده می‌شود مثل مراسم شام که اسم این نوع کت هم از همین موضوع برگرفته شده. عموما با شلواری همرنگ و با کراوات یا پاپیون استایل میشود. به این نوع کت‌ها (Dinner jacket  ) میگویند.

کت مردانه اسپرت

این نوع کت از رایج‌ترین انواع کت‌ها می‌باشد که امروزه مورد استقبال زیادی قرار گرفته است. انواع کت اسپرت مردانه اغلب استفاده ورزشی و خیابانی دارد،و در گذشته نیز برای شرکت در مسابقات و یا هنگام شکار پوشیده می‌شد، از آن می‌توان در فعالیت‌هایی مثل تیراندازی یا فعالیت های روزانه استفاده کرد. کت اسپرت برای موقعیت های رسمی مناسب نیست، این نوع کت جذب نیست و برای راحتی کمی آزادتر از سایر کت‌ها طراحی شده است.

معمولا در پشت آن درزی وجود دارد که راحتی بیشتری را برای شما هنگام فعالیت ایجاد میکند. گاهی هم در بخش آرنج دارای تکه دوزی می‌باشد. به راحتی می‌توان Sport Jacket))  را با شلوار جین یا کتان و تیشرت، پیراهن‌های مختلف حتی در فصول سرد سال با پلیور ست کرد. همچنین این نوع کت دارای بیشترین تنوع در جنس، رنگ و طرح در بین کت‌ها می‌باشد.

  آشنایی با انواع مختلف کت و شلوار

کت جین مردانه

کت جین یک استایلی خوش پوش برای آقایان به ارمغان می‌آورد. کت جین مردانه عموما در رنگبندی آبی روشن، سورمه ای و ذغالی است. کت جین مردانه یک کت کاملا اسپرت است و برای دورهمی‌های دوستانه و استفاده روزانه مناسب است. عموما در استایل ‌های فصول بهار و پاییز استفاده می‌شود. برای اینکه یک استایل شیک‌تر و جذاب‌تری داشته باشید می‌توانید کت جین مردانه را با یک تیشرت سفید ساده و یک کفش کتانی ست کنید، یا حتی با یک پیراهن جین مردانه هم استایلی شیک و جذاب است.

کت جین مردانه عموما دارای چهار یا شش جیب است که در بغل، روی سینه و داخل کت وجود دارند. همچنین دارای شش دکمه بوده که معمولا باز گذاشته می‌شوند. ست تیشرت و شلوار جین هم استایلی جذاب است.

کت چرم مردانه

کت چرم مردانه برای استفاده در فصول سرد سال است. کت چرم مردانه عموما از سایر کت ها گران‌تر است و البته که دوام بیشتری نیز دارد. کت چرم مردانه یک استایلی خاص و شیک و جذاب است و درعین حال در بین آقایان جوان پرطرفدار و محبوب است.

با این کت می‌توانید هم یک استایل رسمی داشته باشید و هم می‌توانید یک استایل کژوال و روزمره داشته باشید. اگر می‌خواهید استایلی رسمی داشته باشید کت جین مردانه را با شلوار مشکی ست کنید و اگر می‌خواهید یک استایل کژوال داشته باشید آن را با یک شلوار جین تیره یا کتان ست کنید.

  چگونه با مانتوی گلدار ست خاص داشته باشیم ؟

اور کت مردانه

اور کت یکی از قدیمی‌ترین استایل‌های رسمی آقایان است، قد این نوع کت از سایر کت‌ها بلندتر است و تا بالای زانو می‌باشد. این کت‌ها برای فصول سرد سال مثل زمستان و پاییز بسته به نوع پارچه پوشیده می‌شوند. این نوع کت‌ها عموما کمربندی همرنگ و همجنس خود دارند. برای فصل زمستان اگر می‌خواهید یک استایل جذاب‌تری داشته باشید می‌توانید اور کت را با یک شال گردن و یا پلیور یقه اسکی ست کنید.

این نوع کت‌ها عموما مورد پسند اکثر آقایون هست زیرا برای طیف وسیعی از اندا‌م‌ها تعریف شده است. برای مثال، افرادی که در ناحیه شکم و پهلو گرد هستند. کت‌های بلند علاوه بر گرمایش بیشتر، ظاهر کلاسی‌تری به شما خواهند بخشید. نکته قابل توجه این است که تفاوتی که بین کت بلند اسپرت یا همان اور کت، کت بارانی و پالتو وجود دارد در وزن، سبک و نوع پارچه آن است.

تعریف کلی: Over coat  یک کت بلند عموما تا زانو است که روی چیزی پوشیده می‌شود، Top coat  یک پالتو سبک است، Great coat  یک پالتو سنگین و بزرگ با پیشینه نظامی است.

کت مردانه اسموکینگ

این نوع کت‌ها به گونه‌ای هستند که اندازه آن‌ها بلند‌تر از حد معمول است  و پشتی بلند و جلویی کوتاه دارند. این نوع کت‌ها مانند انواع متداول کت نیست و یقه این کت‌ها حالتی یک پارچه دارند و در اطراف گردن دارای تیزی است. غالبا جنس یقه‌ها متفاوت از جنس کت است. عموما این نوع کت‌ها به رنگ مشکی هستند اما در طرح‌های متنوع و رنگ‌های مختلف و با نقش و نگار‌ بر روی آن و تنوع در پارچه مشاهده می‌گردد.

  لباس مناسب اندام مثلث برعکس چگونه است؟ + پیشنهاد لباس برای خرید

این نوع کت‌ها عموما با پاپیون استفاده می‌شوندو در برخی اوقات با کراوات هم ست می‌شوند. انواع کت‌ مردانه اسموکینگ استایل رسمی است که اگر از جنس مخمل و ابریشم باشد رسمی‌تر و تجملی‌تر است. عموما با پیراهن‌های بلند پوشیده می‌شوند. انواع کت‌ مردانه اسموکینگ به دلیل اینکه این کت خاص و تجملی است از قدیم با انواع اکسسوری‌ها استفاده میشد، انواع ساعت، دکمه سر آستین، دستمال جیب و… این پوشش را جذاب‌تر می‌کند.

کت مردانه بلیزر

انواع کت مردانه بلیزر عموما به رنگ‌های سرد و ساده مثل سرمه‌ای یا مشکی است،و دارای جیب و دکمه‌های طلایی یا نقره‌ای هستند. این نوع کت در استایل رسمی و اسپرت محسوب می‌شود. تفاوت کت بلیزر با کت رسمی این است که کت رسمی از ست کت و شلوار محسوب می‌شد و کت بلیزر یک کت تک است. کت رسمی عموما گران تر و از پارچه‌های مرغوب‌تری استفاده می‌شود و کیفیت دوخت بالاتری دارد که در کت بلیزر عموما اینگونه نیست ولی امروزه تفاوت میان این دو کت بسیار کم است و این امر انتخاب را برای آقایان سخت‌تر کرده است.

کت بلیزر با انواع شلوار، جین یا حتی شلوارک نیز پوشیده می‌شود. کت طوسی، کت سرمه‌ای و کت مشکی جزو رنگ‌های پرکاربرد و پرطرفدار بوده و مناسب برای استایل‌های هوشمندانه است. کت بلیزر در قسمت شانه نسبت به کت اسپرت ساختار یافته‌تر است.

نویسنده بهاره

زیر مجموعه‌های کت اسپرت چیست و کت اسپرت را میشه با چند تا استایل پوشید؟

کت اسپرت زیر مجموعه های زیادی دارد اما کاربردی‌ترین آن کت‌های تک دکمه و کت‌های یک طرف دکمه خور و دو طرف دکمه خور هستند. استایل‌های جذاب و متفاوتی و زیادی وجود دارد برای کت اسپرت وجود دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *