پوست, پوست و مو

رفع تیرگی زانو ، آرنج و قوزک پا

رفع تیرگی زانو ، آرنج و قوزک پا

راهکارهای خانگی برای رفع تیرگی زانو ، آرنج و قوزک پا

اگر این مطلب را می خوانید، احتمالاً رنگ آرنج و زانوهایتان در مقایسه با بقیه ی بدنتان تیره تر است و از این موضوع گله مندید. حتماً هنگامی که شلوار کوتاه یا بلوز بدون آستین می پوشید، این تیرگی توجهتان را جلب می کند. اما، اصلاً نگران نباشید، این تیرگی احتمالاً به دلیل تجمع سلول های مرده ی پوست و مقدار بیش از حد ملانین در بدنتان است. در ادامه چند درمان شگفت انگیز را به شما معرفی می کنیم که موجب رفع تیرگی زانو ، آرنج و قوزک پا یتان می‌شوند. پس، با ما همراه باشید.

پوست.دست.تیرگی

دلیل تیرگی پوست آرنج، زانو و قوزک پا چیست؟

قبل از اینکه به جواب سوال “چگونه سیاهی زانو را از بین ببریم” برسیم، بهتر است با علت تیره شدن پوست زانو و نواحی دیگری مانند آرنج و قوزک پا آشنا شوید. تیرگی این نواخی نتیجه ی تجمع پوست ضخیم و تیره رنگ است. این مسئله دلایل گوناگونی دارد، از جمله:

  • تجمع سلول های مرده ی پوست در آن ناحیه
  • قرارگرفتن در معرض نور خورشید که لکه های پوستی تیره (هایپرپیگمنتیشن یا hyperpigmentation) ایجاد می کند.
  • مصرف داروهایی نظیر قرص های ضد بارداری
  • بارداری (که گاهی باعث ملاسما (melasma) می شود.)
  • کک و مک
  • لکه های پیری
  • مشکلات پوستی مانند پسوریازیس و اگزما
  • التهاب یا کبودی ناشی از آسیب قبلی

تمام این عوامل می توانند پوست شما را تیره کنند. در ادامه، چند تا از محبوب ترین درمان های خانگی که برای رفع سیاهی زانو ، آرنج و قوزک پا موثر هستند را می خوانید.

درمان های خانگی برای رفع تیرگی زانو ، آرنج و قوزک پا

۱٫ جوش شیرین

سه تا چهار قاشق چایخوری جوش شیرین را با کمی آب مخلوط کنید تا یک خمیر سفت به دست بیاید. مخلوط جوش شیرین را روی آرنج، قوزک پا و زانوهایتان بزنید. به آرامی و به مدت چند دقیقه، این ترکیب را روی پوست خود بمالید و بگذارید ۱۵ تا ۲۰ دقیقه دیگر روی آنها بماند. بعد آن را با آب سرد بشویید.

جوش شیرین روشن کننده و لایه بردار پوست است. این ماده سلول های مرده ی لایه ی بیرونی پوستتان را از بین می برد. در نتیجه، پوست جدید که روشن تر است خود را نشان خواهد دهد.

  چگونه از پوست خود مراقبت کنیم؟

۲٫ آبلیمو، شکر و عسل

آب یک لیموترش را بگیرید و آن را داخل یک کاسه بریزید. یک قاشق غذاخوری شکر و یک قاشق غذاخوری عسل را به آن بیفزایید. به خوبی آن را مخلوط کنید و بعد به آرامی روی قسمت های تیره پوست بمالید. اجازه دهید ۲۰ دقیقه روی پوستتان بماند. بعد با آب ولرم آن را بشویید.

لیمو، شکر و عسل در کنار هم، یک لایه بردار روشن کننده ی عالی پوست را می سازند. آبلیمو و عسل خواص روشن کنندگی پوست دارند و شکر خاصیت لایه برداری دارد. بنابراین، این درمان برای رفع تیرگی زانو ، آرنج و قوزک پا عالی است.

۳٫ زردچوبه

پوست.دست. رفع تیرگی پوست.زذدچوبه

کمی آبلیمو را به دو قاشق چایخوری پودر زردچوبه اضافه کنید. آنها را خوب ترکیب کنید تا یک خمیر سفت به دست بیاید. خمیر زردچوبه را بر ناحیه ی مورد نظر قرار دهید. اجازه دهید ۱۵ تا ۲۰ دقیقه بماند تا خشک شود و بعد آن را بشویید.

سال هاست که زردچوبه برای روشن کردن پوست استفاده می شود. کورکومین موجود در زردچوبه از فعالیت ملانین (رنگدانه ی پوستی) در بدنتان جلوگیری می کند. بنابراین، موجب از بین بردن سیاهی زانو ، آرنج و قوزک پا می‌شود.

۴٫ آلوئه ورا

یک تا ۲ قاشق غذاخوری ژل آلوئه ورای تازه را استخراج کنید. آن را روی پوست تان بزنید. بگذارید ۲۰ تا ۳۰ دقیقه بماند، بعد آن را با آب بشویید. آلوئه ورا حاوی آلوئین است، ترکیبی که رنگدانه ی پوست را کاهش می دهد و به شما کمک می کند تا از تیرگی آرنج و زانو خلاص شوید.

۵٫ روغن زیتون و شکر

یک قاشق غذاخوری شکر سفید یا قهوه ای را با یک قاشق غذاخوری روغن زیتون (که با روش پِرس سرد تولید شده است) ترکیب کنید. برای چند دقیقه، این مخلوط را به آرامی روی نواحی موردنظر بمالید و بگذارید به مدت ۳۰ دقیقه بماند. سپس آن را با آب بشویید و با یک پاک کننده ی ملایم تمیز کنید. در نهایت، پوستتان را به آرامی خشک کنید.
در حالی که، شکر به لایه برداری طبیعی پوست زانو و آرنج کمک می کند، روغن زیتون به دلیل داشتن خواص نرم کنندگی پوست شما را نرم و مرطوب می کند. این دو ماده در کنار هم باعث درمان سیاهی قوزک و آرنج پا و رفع تیرگی زانو می‌شوند.

  اشتباهات شامپو زدن موها

۶٫ روغن نارگیل

یک یا دو قاشق غذاخوری روغن نارگیل بکر را به آرامی، روی پوست بمالید. بگذارید به مدت ۳۰ دقیقه باقی بماند. بعد آن را بشویید. روغن نارگیل یک نرم کننده ی قدرتمند است که می تواند پوست آرنج، زانو و قوزک پایتان را مرطوب نگه دارد. نبود رطوبت کافی یکی از دلایل تیرگی پوست در این قسمت هاست. روغن نارگیل خشکی پوست را درمان می کند و مانع تیره تر شدن آن می شود.

۷٫ سیب زمینی

پوست.دست. رفع تیرگی پوست.سیب زمینی

نصف یک سیب زمینی را بردارید و آن را به تکه هایی متوسط تقسیم کنید. بعد تکه های سیب زمینی را روی آرنج و زانوهایتان بمالید. بگذارید عصاره ی سیب زمینی ۲۰ تا ۳۰ دقیقه روی پوستتان بماند. بعد آن را بشویید.

سیب زمینی ماده ای به‌نام کاتکولاز دارد که یک آنزیم روشن کننده ی پوست است. سیب زمینی خاصیت سفید‌کنندگی طبیعی دارد و به روشن کردن آرنج و زانوهایتان کمک می کند.

۸٫ آرد نخودچی

یک قاشق غذاخوری سرپر آرد نخودچی را با کمی آب مخلوط کنید تا یک خمیر سفت به دست آید. اجازه دهید این ترکیب ۲۰ تا ۳۰ دقیقه روی پوستتان باقی بماند. سپس، آن را با آب بشویید. برای درست کردن این خمیر از آبلیمو یا شیر نیز می توانید استفاده کنید.

آرد نخودچی یک لایه بردار شگفت انگیز است. همین موضوع آن را به درمان محبوبی برای رفع تیرگی زانو و سایر نواحی تبدیل کرده ‌است.

۹٫ هیدروژن پروکساید

یک قاشق غذاخوری آب را با یک قاشق غذاخوری محلول هیدروژن پروکساید ۳ درصد ترکیب کنید. با استفاده از پنبه، این ترکیب را روی پوست بزنید و بگذارید به مدت ۲۰ تا ۳۰ دقیقه بماند تا خشک شود. بعد آن را با آب بشویید.
هیدروژن پروکساید با غلظت بالا خاصیت سفیدکنندگی دارد و به درمان تیرگی پوست کمک می کند.

  موها در تابستان چه مراقبتی می خواهند؟

۱۰٫ سرکه ی سیب

یک قاشق غذاخوری سرکه ی سیب خام را با دو قاشق غذاخوری عسل ترکیب کنید. این ترکیب را روی پوست بمالید و اجازه دهید ۲۰ تا ۳۰ دقیقه بماند. بعد آن را با آب بشویید.

سرکه ی سیب حاوی آلفا هیدروکسی اسیدها و گلیکول است. این مواد، ضمن پاکسازی پوست، بافت آن را بهبود می بخشند و سلول های مرده ی پوست را لایه برداری می کنند. در نتیجه، موجب روشن و سفید کردن زانو و آرنج شما می‌شود.

۱۱٫ روغن چوب صندل

۱۲ قطره روغن چوب صندل را به یک قاشق غذاخوری روغن نارگیل بیفزایید. این ترکیب را روی زانوها و آرنجتان بمالید و بگذارید شب تا صبح باقی بماند. صبح روز بعد آن را بشویید.
روغن چوب صندل به دلیل ترکیباتی که دارد آنزیم تیروزیناز را مهار و به روشن شدن پوست کمک می کند.

۱۲٫ روغن لیمو

پوست.دست. رفع تیرگی پوست.لیمو

۱۲ قطره روغن لیمو را به یک قاشق غذاخوری روغن نارگیل اضافه کنید. این دو را به خوبی مخلوط کنید. سپس، آن را به روی آرنج و زانوهایتان بمالید. بگذارید تمام شب روی پوستتان بماند. صبح روز بعد آن را بشویید.

اگر روغن لیمو را به صورت موضعی استفاده کنید، خاصیت سفیدکنندگی دارد. (لیمو هم همین طور است.) به همین دلیل، روغن لیمو گزینه ای عالی برای رفع تیرگی زانو و نواحی دیگری مانند آرنج و قوزک پاست.

۱۳٫ کره کاکائو

مقداری کره کاکائو را روی آرنج و زانوهایتان بمالید. بگذارید پوستتان این ماده را به طور کامل جذب کند. براساس این کتاب کره کاکائو یک مرطوب کننده ی قوی است و پوست خشک را بسیار نرم می کند.

همچنین، جدا کردن سلول های مرده ی پوست را آسان می سازد. خاصیت مرطوب کنندگی کره کاکائو برای رفع سریع تیرگی آرنج و روشن کردن زانو و قوزک پا عالی عمل می کند.

۱۴٫ روغن کرچک

روغن کرچک یک سفیدکننده ی طبیعی است و پوست زبر آرنج و زانوها را نرم می کند. این روغن، درمانی ارزان برای تیرگی پوست ناشی از ترک خوردگی و خشکی است. شب ها قبل از خواب، روغن کرچک را به مدت ۱۰ دقیقه روی زانوها و آرنجتان بمالید. سپس، بگذارید روغن روی نواحی تیره باقی بماند. صبح روز بعد آن را با آب گرم و شامپو بدن بشویید. بعد از چند روز متوجه می شوید که پوست این نواحی نرم تر و صاف تر شده است.

  تاثیر استرس بر پوست

۱۵٫ اسانس روغنی رزماری

اسانس رزماری برای از بین بردن نقاط تیره ی پوست عالی است و جریان خون را افزایش می دهد. جریان خون بهتر همیشه برای پوست شما عالی است. همچنین، اسانس رزماری یک ضد عفونی کننده است و از رشد باکتری هایی که لکه های جای زخم را به وجود می‌آورند، جلوگیری می کند. به نظر می رسد مواد مغذی اسانس رزماری با آسیب ناشی از رادیکال های آزاد و هایپرپیگمنتیشن (لکه های تیره روی پوست) مبارزه می کند.

خلاصه اینکه، می توانید یکی از درمان های بالا یا ترکیبی از آنها را برای دستیابی به نتیجه ی مطلوب استفاده کنید. اگر موفق شدید سیاهی زانو و قوزک پا و همچنین سایر نواحی را رفع کنید، باید به درمان ادامه دهید تا نتایج آن را حفظ کنید.

۱۶٫ ژل لایه بردار پدی

اگر نمی‎توانید همیشه مواد طبیعی باکیفیت تهیه کنید و یا از دردسر و به هم ریختگی‌های آماده کردن و استفاده از این مواد طبیعی خسته شده‌اید، می‌توانید از محصولاتی که برای رفع تیرگی تولید می‌شوند، استفاده کنید.

ژل لایه بردار پدی لافارر با داشتن مواد موثره طبیعی مانند اوره، روغن کرچک، آرنیکا، روغن زیتون و … موجب لایه برداری و روشن شدن پوست می‌شود. همچنین، این محصول با رطوبت رسانی عمقی و ایجاد حس نرمی و لطافت، ترک پا، زبری زانو، آرنج و قوزک پا را به سرعت رفع می‌کند.

نکته ها

فرقی ندارد که کدام راهکار را برای رفع سیاهی زانو و آرنج و خود انتخاب کنید، به هر حال توصیه می کنیم نکات زیر را رعایت کنید تا زانو و آرنج شما کمتر تیره شود:

  • آرنج و زانوهایتان را هر روز تمیز و مرطوب کنید.
  • ۲ تا ۳ بار در هفته، آرنج و زانوهایتان را لایه برداری کنید.
  • همیشه هنگام بیرون رفتن از خانه از ضدآفتاب استفاده کنید

منبع سایت لافارر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *