پوست, پوست و مو

مراقبت از لب : ۱۷ روش برای داشتن لب‌هایی سالم

لب‌های نرم و برجسته، ممکن است زیبا به نظر برسند، اما حفظ رطوبت و سلامت لب‌ها از اهمیت بیشتری برخوردار است. اگر شما هم مانند بیشتر افراد به پوست لب‌هایتان رسیدگی نکنید، ظاهر نرم، صورتی رنگ و برجسته خود را از دست خواهند داد. در ادامه ۱۷ روش درمان خانگی و مراقبت از لب را، باهم مرور می‌کنیم.

مراقبت از لب

۱- برای مراقبت از لب‌هایتان آن را دست کاری نکنید و از خیس کردن آن‌ها با زبان‌تان پرهیزید کنید.

لب‌ها لایه محافظتی ندارند، بنابراین هر بار که آن‌ها را دست کاری می‌کنید یا زبان می زنید، به طور مستقیم در معرض آسیب قرار می‌گیرند. از انجام کارهایی که خشکی لب‌هایتان را تشدید می‌کند، پرهیز کنید.

  • خیس کردن لب‌ها به وسیله زبان، ممکن است برای چند لحظه آن‌ها را مرطوب کند، اما وقتی بزاق دهان تبخیر شود، لب‌ها خشک‌تر می‌شوند. آنزیم‌های بزاق برای بافت لطیف لب بسیار خشن است.
  • با دهان باز نفس نکشید. با عبور هوای خشک از روی لب‌هایتان، آن‌ها رطوبت زیادی از دست می‌دهند.
لب‌ها

۲- برای مراقبت از لب‌ها آن را لایه برداری کنید.

شب‌ها پیش از رفتن به رختخواب، یک کرم مرطوب کننده با کیفیت روی لب هایتان بزنید و صبح‌ها با استفاده از یک حوله‌ی تمیز یا مسواک، پوست های خشک یا مرده آن‌ها را به آرامی جدا کنید. این کار باعث افزایش گردش خون در این ناحیه می‌شود.

مراقبت از لب‌ها

۳- از یک اسکراب (لایه بردار) لب خانگی برای پاکسازی لب هایتان استفاده کنید.

شکر، روغن بادام و عسل را مخلوط کنید. شکر به خوبی لب‌های شما را لایه برداری می‌کند و روغن بادام و عسل با خاصیت مرطوب کنندگی، طراوت و رطوبت آن‌ها را حفظ می‌کند.

  راهنمای جامع مراقبت از پوست با ویتامین سی
اسکراب

۴- لب‌هایتان را ماساژ بدهید.

می‌توانید با استفاده از برخی روغن‌های مغذی، هر روز به مدت ۵ دقیقه، لب هایتان را ماساژ دهید. این کار باعث بهبود گردش خون و مراقبت از لب‌ها شده و مواد مغذی مورد نیاز آن را تامین می‌کند.

ماساژ لب‌ها

۵- برای مراقبت از لب‌هایتان را آبرسانی کنید.

یکی از رایج‌ترین دلایل خشکی لب‌ها، نخوردن آب کافی است. نوشیدن هشت لیوان آب در روز، فواید بسیاری برای بدن و نقش موثری در برجسته‌ به نظر رسیدن لب‌ها دارد.

مراقبت از لب‌ها

۶- سعی کنید رژیم غذایی سالمی داشته باشید.

داشتن یک رژیم غذایی سالم، نه تنها برای پوست، بلکه برای مراقبت از لب نیز اهمیت زیادی دارد.
ویتامین ها و سایر مواد مغذی، به طور مستقیم بر لب هایتان تاثیر می گذارند. حفظ رژیم غذایی سالم، برای داشتن لب‌های زیبا بسیار ضروری است.

رژیم غذایی سالم

۷- کابینت داروهای خود را بررسی کنید.

همه محصولات زیبایی لب، به طور یکسان تولید نشده‌اند. بالم لب‌ حاوی شی باتر (Shea butter)، کره کاکائو و روغن نارگیل، سدی طبیعی در برابر گرما و آلودگی روی لب‌ها ایجاد می‌کند. این در حالی است که برخی ترکیبات، مانند کافور، لب‌ها را خشک می‌کنند. توجه داشته باشید که هرگز برای مراقبت از لب‌هایتان از محصولات تاریخ گذشته استفاده نکرده و آن‌ها را دور بریزید.

محصولات زیبایی لب

۸- از ویتامین استفاده کنید.

کپسول ویتامین E را شکاف داده و روغن آن را روی لب‌هایتان بمالید. ویتامین E گردش خون را بهبود بخشیده و به تولید سلول‌های جدید پوست و نرمی لب‌ها کمک می‌کند.

  ارتباط موهای خاکستری با بیماری های قلبی در آقایان
ویتامین E

۹- لب‌هایتان را به کمک آلوئه ورا آبرسانی کنید.

برای این روش، می توانید ژل خالص آلوئه ورا را خریداری کرده یا از ژل طبیعی موجود در برگ این گیاه استفاده کنید. خاصیت تسکین دهنده و ترمیم کننده آلوئه ورا، به حفظ ظاهر لب ها کمک می کند.

آلوئه ورا

۱۰- از اسکراب لب با پایه توت استفاده کنید.

توت فرنگی سرشار از آنتی اکسیدان و ویتامین C است، خاصیتی که آن را به یک ترکیب عالی برای تغذیه پوست لب تبدیل می کند.
برای تهیه این داروی خانگی، توت فرنگی را له کرده و آن را با عسل و روغن زیتون ترکیب کنید. می‌توانید این ترکیب را با زغال اخته (سرشار از آنتی اکسیدان) نیز امتحان کنید.

توت فرنگی

۱۱- لب‌ها را با مرکبات بیدار کنید.

با استفاده از چند قطره آب لیمو، می توانید لب‌هایتان را روشن‌تر کرده و لایه مرده پوست آن را از بین ببرید. برای مراقبت از لب هایتان از این روش کافیست چند قطره آب لیمو را روی پوست لب‌تان بمالید و شاهد روشن‌تر شدن آن باشید. قبل از به کار بردن این روش، مطمئن شوید که لب‌هایتان ترک خوردگی نداشته یا خیلی خشک نباشند، چرا که در چنین حالتی، احساس سوزش شدیدی خواهید کرد.

مرکبات

۱۲- از لب‌های خود در برابر نور خورشید محافظت کنید.

همه می دانند که پوست صورت، در برابر نور خورشید آسیب پذیر است. تحقیقاتی که در سال ۲۰۰۵ انجام شد، نشان داد از ۲۹۹ نفری که به درستی از ضد آفتاب استفاده کرده بودند، تنها ۳۷ نفر لب‌هایشان را نیز با ضد آفتاب پوشانده بودند.

  نکته‌های مویی قبل از خواب

استفاده روزانه از کرم ضد آفتاب مناسب با SPF15 یا بالاتر، حتی در روزهای ابری یا سرد، روند ظهور نشانه‌های پیری را به تاخیر می اندازد. پرتوهای فرابنفش ناشی از خورشید یا دستگاه سولاریوم، می توانند به لب ها آسیب زیادی برسانند.

بنابراین همیشه از یک بالم لب با حداقل SPF15 یا ضدآفتاب مناسب لب استفاده کنید. اگر هر یک ساعت یک بار ضد آفتاب لب‌هایتان را تجدید کنید، نتیجه بهتری خواهید گرفت.

نور خورشید

۱۳- برای مراقبت از لب‌هایتان و رنگ‌های گیاهی طبیعی استفاده کنید.

اگر به دنبال روشنی طبیعی لب‌هایتان هستید، رنگ‌های گیاهی طبیعی، گزینه مناسبی برای این کار هستند. این مواد مانند رژ لب‌های سنگین و چرب، پوست لب را تحریک یا خشک نمی‌کنند. آب تمشک یا انار، می‌تواند به طور موقت رنگ لب‌های شما را صورتی کند.

مراقبت از لب

۱۴- برای مراقبت از لب ها قرار گرفتن در معرض سموم را به حداقل برسانید.

هوای آلوده، دود سیگار و مواد شیمیایی می‌توانند سبب پیری زودرس پوست شده، یا کاری کنند که لب‌ها تیره یا چروک به نظر برسند. عادت هایی مانند سیگار کشیدن، می‌تواند این روند را تشدید کرده و به لب‌ها ظاهری کدر و رنگ پریده بدهند.

لب ها

اجتناب از سیگار کشیدن یا قرار گرفتن در معرض دود سیگار، می تواند ظاهر لب‌ها را بهبود ببخشد. همچنین، پوشاندن لب‌ها با شال، در محافظت از آن‌ها نقش موثری دارد.

۱۵- برای مراقبت از لب هایتان قبل از خواب، آرایش خود را پاک کنید.

خوابیدن همراه با آرایش، برای پوست ضرر دارد و لب ها نیز از این قاعده مستثنی نیستند. حتی اگر در پایان روز هیچ اثری از رژ لب یا محصولات آرایشی دیگر روی لب هایتان دیده نمی شود، پیش از رفتن به رختخواب، با پاک کننده‌ی آرایش، آن ها را تمیز کنید.

  علت کبودی بدن به طور ناگهانی چیست؟
آرایش خود را پاک کنید

۱۶- از روغن نعنا فلفلی برای بهبود گردش خون استفاده کنید.

استفاده از روغن نعنا فلفلی، می‌تواند به بهبود گردش خون در لب ها کمک کند. نعنا همچنین با ایجاد احساس خنکی در لب، خشکی آن را تسکین می‌دهد.
با ترکیب روغن نعنا فلفلی با یک روغن حامل (مانند روغن بادام یا نارگیل) می توانید یک بالم لب خانگی برای استفاده‌ی روزانه تهیه کنید.

روغن نعنا فلفلی

۱۷- همیشه پیش از زدن رژ لب، از یک محافظ لب استفاده کنید.

حتی وقتی از محصولاتی استفاده می‌کنید که کمترین آسیب پوستی را وارد می‌کنند، باز هم بهتر است پیش از استفاده از رژ لب، برای جلوگیری از خشک شدن، لب‌هایتان را با یک ماده‌ی محافظ بپوشانید.

با استفاده از یک گوش پاک کن یا براش لب، مقداری روغن نارگیل یا بادام، روی لب‌هایتان بمالید. اجازه دهید روغن به خوبی جذب پوست لب‌تان شود و سپس از رژ لب دلخواه تان استفاده کنید.

اگر ظاهر لب‌های شما دقیقا مانند سلبریتی‌ها یا تبلیغات روی مجله‌ها نیست، ناامید نشوید. هدف شما باید داشتن لب‌هایی سالم، مرطوب و نرم باشد و برای این منظور، درمان‌های خانگی که در این مقاله به آن‌ها اشاره شده یا دیگر روش‌های خانگی به شما کمک زیادی می‌کنند.

منبع سایت lafarrerr 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *