اخبار مد

زیباترین لباس های سنتی کشورهای آسیای شرقی را بشناسید

لباس سنتی

زیباترین لباس های سنتی کشورهای آسیای شرقی

پوشش سنتی آینه ای از فرهنگ و ارزش های  هر کشوری است .لباس های محلی با رنگ و طرح های خود مفهوم های جالبی از سرزمین و آداب اجتماعی مردمان مختلف جهان را می رساند که با آشنایی با آن ها  می توانیم با تاریخ و جغرافیای منطقی که هر فرد  در آن رشد کرده است آشنا شویم  و درک بهتری از تفاوت ها داشته باشیم .

ما در این مقاله به بررسی سه پوشش سنتی زنان چین ، کره و ژاپن می پردازیم که در آسیای شرقی قرار دارند می پردازیم  . این سه کشور از نظر فرهنگی از یکدیگر تاثیر زیادی پذیرفته اند و نماد های یکسانی را در لباس های محلی  خود دارند . امیدوارم که از این مقاله لذت ببرید.

چونگسام ، لباس سنتی کشور چین

چونگسام ، لباس سنتی کشور چین است که امروزه در پوشش روزمره استفاده نمی شود  و تنها در فستیوال های خاص ، آیین ها و یا مراسم مذهبی پوشیده می شوند. البته تعداد زیادی از اقلیت های قومی این کشور در زندگی روزمره هنوز لباس های سنتی چینی را به تن میکنند که نقش بسیار مهمی در پوشش سنتی چینی ایفا می کنند.

به طور کلی همه ی لباس سنتی کشور چین ، یقه ای ضربدری دارند که با آوردن نیمه چپ بر روی نیمه راست شکلی خاص به خود  می گیرند . پوشش آن ها نوعی بلوز –دامن یا پیراهن راسته ی یکسره بلندی است که گاهی از شال کمر که برای بستن آن  استفاده می کنند.

  آخرین ترند های پاییز سال 2019 با پارچه های پلنگی

برخی خانم ها در چین در روز عروسی خود ، هنوز لباس های سنتی می پوشند که به رنگ قرمز بوده و با رنگ طلایی بر روی آن نقش های سنتی چینی کار شده است.

چونگسام ، لباس سنتی کشور چین

کیمونو ، لباس سنتی ژاپن

کیمونو یکی از شناخته‌شده‌ترین نوع پوشاک و در واقع سنتی‌ترین لباس رسمی مردم ژاپن است. این لباس پیشینه‌ی بسیار طولانی داشته و در طول تاریخ دچار تغییرات بسیاری شده، به شکلی که امروزه آن را با طرح‌ها و دوخت‌هایی مطابق با مد روز نیز می‌توان یافت. با این حال جالب توجه است که این لباس سنتی ژاپنی، در واقع از چین به فرهنگ این کشور وارد شده است.

استفاده کیمونو از دو بخش ki به معنی پوشیدن و mono به معنی شئ تشکیل‌شده و در واقع تعبیری از لباس است. این لباس معمولا حالت حرف T داشته و به صورت یکپارچه تمام بدن را می‌پوشاند. هرچند که این پوشاک دارای مدل‌های متفاوت است اما یک کیمونوی خوب و اصولی باید از پایین تا مچ پا و در ناحیه‌ی دست تا مچ را بپوشاند. نکته‌ی جالب از سنت‌های پوشیدن این لباس این است که همیشه سمت چپ لباس باید بر روی سمت راست قرار گیرد و تنها در مراسم خاکسپاری می‌توان متوفی را در تضاد با این حالت پوشانید.

  7 ترند غافلگیر کننده ی تاریخ مد
کیمونو ، لباس سنتی ژاپن

هانبوک ، لباس سنتی کره

هانبوک Hanbok، لباس سنتی کره ای هاست و مانند خود لباس، تاریخچه ی رنگارنگی نیز دارد. مردم کره تا یک قرن پیش این لباس را هر روز بر تن می کردند، امروز نیز هانبوک همچنان به عنوان یک نماد مهم کره باقی مانده و در موقعیت های خاص و تعطیلات مورد استفاده قرار می گیرد. هنباک را می توان به لباس مراسم و لباس های روزمره و در نهایت از نظر جنسیت، سن و فصل دسته بندی کرد.

از ویژگی های مهم و و جالب هانبوک، رنگ های روشن و جذاب آن است،  هنباک های سنتی دارای رنگ های پر جنب و جوشی هستند که با پنج عنصر نظریه ی یین و یانگ مطابقت دارند. سفید (فلز)، قرمز (آتش)، آبی ( چوب)، سیاه (آب) و زرد (زمین).رنگ ها همچنین نشان دهنده ی موقعیت های اجتماعی و وضعیت تاهل نیز هست ، به عنوان مثال رنگ های روشن عمدتا توسط کودکان و دختران و رنگ های خنثی توسط زنان و مردان میانسال مورد استفاده قرار می گرفتند. زنان مجرد معمولا ژاکت های زرد و دامن های قرمز می پوشیدند، این در حالی است که زنان متاهل از ترکیب سبز و قرمز و خانم هایی که فرزند پسر داشتند از آبی ملوانی استفاده می کردند..

  تاریخچه بادبزن
هانبوک ، لباس سنتی کره

جنس پارچه ی هانبوک

موقعیت اجتماعی افراد از روی جنس پارچه ی هانبوک آن ها نیز قابل تشخیص است. طبقات بالای اجتماعی از هانبوک هایی استفاده می کردند که از پارچه های ابریشمی ساده و طرحدار تهیه شده اند. روستاییان اما تنها به الیاف پنبه ای محدود هستند.

روی هانبوک ها، الگوهایی برودری دوزی می شدند تا آرزوهای صاحب خود را به نمایش بگذارند. به عنوان نمونه گل صد تومانی روی لباس عروسی نشاندهنده ی آرزوی ثروت و غرور است. نیلوفر آبی نشانه ی آرزوی اصالت و خفاش و انار نشاندهنده ی علاقه به فرزند هستند.  اژدها، ققنوس، درنا و ببر نیز برای هانبوک خانواده ی سلطنتی و مقامات بسیار رده بالا استفاده می شوند.

هانبوک

تهیه و تنظیم: عاطفه 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *