پوست, پوست و مو

۱۰ نکته مهم که قبل از انتخاب ضد آفتاب کودکان باید بدانید!

فقط یک آفتاب سوختگی همراه با تاول در دوران کودکی کافی است تا خطر ابتلای کودکتان به ملانوما، کشنده‌ترین نوع سرطان پوست، دو برابر شود. پوست حساس کودکان، در برابر اشعه‌های مضر فرابنفش خورشید آسیب‌پذیر است؛ بنابراین محافظت از پوست آنها در مقابل خورشید و استفاده از ضد آفتاب کودکان به عنوان اولین و مهم ترین قدم ضروری است.

محافظت از پوست کودکان در برابر آفتاب، یکی از مهمترین کارهایی است که همه والدین باید انجام دهند. حتی کودکانی که پوست تیره‌تری دارند هم دچار آفتاب سوختگی می‌شوند و زمانی که بزرگ‌ شوند، در معرض خطر سرطان پوست قرار می‌گیرند. خطر ابتلا به سرطان پوست صرف‌نظر از سن، جنسیت و نژاد برای هر کسی وجود دارد. در حقیقت، برآورد شده است که از هر پنج آمریکایی، یک نفر در طول دوره زندگی خود به سرطان پوست گرفتار می‌شود.

در این مقاله تیم لافارر به سوالات متدوال والدین درباره محافظت از کودکان در برابر خورشید و کرم ضد آفتاب مناسب آن‌ها پاسخ می‌دهیم. برای کسب اطلاعات بیشتر در ادامه همراه ما باشید.

ضد آفتاب کودکان

۱٫ از چه سنی استفاده از ضدآفتاب برای نوزادان بی‌خطر است؟

پوست نوزادان حساس است و به راحتی می‌تواند مواد شیمیایی زیادی را جذب کند؛ بنابراین از استفاده از ضدآفتاب برای نوزادان زیر ۶ ماه اجتناب کنید، (مگر اینکه تنها عنصر فعال در ضدآفتاب اکسید زینک باشد) و فقط روی نواحی کوچکی از پوست نوزادتان ضدآفتاب بزنید.

برای محافظت از پوست نوزادان زیر شش ماه به این نکات توجه کنید.

تا جایی که می‌توانید کودکتان را دور از خورشید نگه دارید، اگر قصد پیاده‌روی دارید این کار را قبل از ساعت ۱۰ صبح یا پس از ۴ بعدازظهر که اشعه‌های UVB چندان قوی نیستند انجام دهید، به کودکتان لباس‌های سبک‌وزن و آستین‌بلند بپوشانید، به طوریکه بازو و ساق پایش پوشانده شود، همچنین از کلا‌ه‌های لبه‌دار و آفتاب‌گیر که صورت، گوش و گردن را می‌پوشاند استفاده کنید.

۲٫ اگر کودکمان تمام طول روز در سایه باشد، باز هم استفاده از کرم ضد آفتاب ضرورت دارد؟

شما حتی در روز‌های ابری هم در معرض اشعه‌های فرابنفش خورشید قرار دارید، و نباید استفاده از ضدآفتاب را فراموش کنید. به طور مشابه، مه و غبار هم اشعه‌های مضر فرابنفش خورشید را مهار نمی‌کنند. صرف‌نظر از آب و هوا، هر روز به کودکتان ضدآفتاب بزنید.

  تفاوت کرم آبرسان و مرطوب کننده

به یاد داشته باشید که شن و ماسه، برف و بتن تا ۸۵ درصد اشعه‌های فرابنفش خورشید را منعکس کرده و می‌توانند پوست بدون محافظ را، حتی در سایه بسوزانند.

۳٫ ضد آفتاب کودکان چه ویژگی باید داشته باشد؟

والدین باید به دنبال ضدآفتاب‌هایی باشند که دارای SPF (فاکتور حفاظتی در برابر خورشید) ۳۰ یا بیشتر بوده و روی آن عبارت “طیف گسترده” قید شده‌باشد و از پوست، هم در برابر اشعه‌های UVA و هم اشعه‌های UVB محافظت ‌کند. ضدآفتاب‌هایی که روی آنها عبارت “ضدآب” یا ” مقاوم در برابر آب” درج شده، بهترین و ماندگارترین پوشش را بویژه در پارک و استخر فراهم می‌کنند.

علاوه‌براین، باید ترکیبات فعال موجود در ضدآفتاب را هم چک کنید و به دنبال اکسید زینک یا دی اکسید تیتانیوم باشید. این ترکیبات، مهارکننده نورخورشید و طیف گسترده هستند و اگر پوست کودکتان حساس باشد، سبب تحریک کمتر پوست او می‌شوند. استفاده از این ترکیبات برای نواحی حساس، نظیر صورت هم بلامانع است، زیرا سبب سوزش چشم‌ نمی‌شوند.

۵٫ ضدآفتاب را باید چه مدت قبل از قرارگرفتن در برابر خورشید روی پوست کودکمان اعمال کنیم؟

 

۳۰ دقیقه طول می‌کشد تا ضدآفتاب جذب پوست شود؛ بنابراین آن را قبل از ترک خانه روی پوست کودکتان اعمال کنید.

خود را درگیر مالیدن کامل ضدآفتاب روی پوست کودکتان نکنید؛ زیرا برای مهار اشعه‌های فرابنفش خورشید، قرار گرفتن لایه ظریفی از ضدآفتاب روی پوست کافی است. ضدآفتاب را به طور مساوی و به مقدار زیاد روی پوست کودکتان بزتید.

۶٫ SPF نشانگر چیست؟ آیا میزان بالای آن به معنای موثرتر بودن ضدآفتاب است؟

SPF یا فاکتور حفاظتی در برابر خورشید، نشانگر اثربخشی ضدآفتاب در پیشگیری از آفتاب سوختگی است. برای اینکه متوجه شوید ضدآفتاب تا چند ساعت از پوست کودکتان در برابر آفتاب سوختگی محافظت می‌کند، باید عدد SPF را در مدت زمانی که طول می‌کشد پوست کودکتان قرمز شود ضرب کنید.

  بیماری رزاسه (Rosacea)

به طور مثال، می‌توان از پوست کودکی که در ۱۰ دقیقه قرمز می‌شود، با ضد آفتاب SPF 15 برای تقریبا ۱۵۰ دقیقه یا دو ساعت و نیم در برابر آفتاب سوختگی محافظت کرد. البته این امر به مصرف کافی ضدآفتاب بستگی داشته و مبتنی بر محاسبه SPF با نور مصنوعی به جای نور طبیعی است.

انجمن متخصصان اطفال آمریکا (AAP)، توصیه می‌کند از ضدآفتاب دارای SPF حداقل ۱۵ که اشعه‌های UVB را تا ۹۳ درصد مهار می‌کند، برای کودکان استفاده کنید. هرچه محصولیSPF بالاتری داشته ‌باشد، محافظت بیشتری هم دارد؛ اما این امر تحت شرایط خاصی صدق می‌کند: SPF 30 می‌تواند ۹۷ درصد و SPF 50 (بیشترین میزان SPF موجود در ضدآفتاب‌ها طبق مصوبه جدید انجمن غذا و دارو آمریکا) ۹۸ درصد از اشعه‌های UVB را مهار می‌کند.

۴٫ آیا تفاوتی بین ضد آفتاب کودکان و بزرگسالان وجود دارد؟

تفاوت چندانی بین ضدآفتاب کودکان و بزرگسالان وجود ندارد. درست است که برخی ضدآفتاب‌ها با عنوان ضدآفتاب مناسب برای کودکان یا بزرگسالان فروخته می‌شوند؛ با این‌وجود میزان SPF و کیفیت هر دو یکسان است.

این تفاوت بیشتر به تمایل افراد به نوع خاصی از بسته‌بندی، بو و رنگ مربوط می‌شود تا به تفاوت بین اثربخشی ضدآفتاب کودکان و بزرگسالان. برای مثال برخی ضدآفتاب‌ها برای اینکه جذابیت بیشتری داشته باشند، رنگی هستند.

ویژگی‌های کلیدی که هنگام خرید یک کرم ضد آفتاب خوب باید به دنبال آن باشید، SPF بالا و قابلیت محافظت زیاد در برابر اشعه‌های UVA است.

۷٫ از چه مقدار ضدآفتاب برای کودکمان استفاده کنیم؟ و هر چند وقت یکبار آن را تجدید کنیم؟

بنیاد سرطان پوست آمریکا توصیه می‌کند بزرگسالان دست‌کم از ۳۰ گرم ضدآفتاب، معادل پر شدن یک لیوان کوچک، استفاده کنند، اما به ‌هیچ مقدار معینی برای کودکان درحال رشد اشاره نمی‌کند.

  10 نکته که باید در مورد ریزش مو بدانید

آنچه اهمیت دارد این است که نیم ساعت قبل از اینکه کودکتان را از منزل خارج کنید، تمام قسمت‌های بدن او را که در معرض خورشید قرار دارند نظیر گوش، برآمدگی کف پا، پشت زانو و دست به طور کامل با کرم ضد آفتاب بپوشانید، تا پوست کودکتان برای جذب ضدآفتاب زمان داشته‌باشد. دست‌کم هر دو ساعت یکبار، ضدآفتاب را تجدید کنید‌.

اگر کودکتان مشغول شناکردن و بازی در آب است یا عرق کرده، ضدآفتاب را در فواصل زمانی کمتری تجدید کنید.

۸٫ در کنار ضدآفتاب چگونه می‌توانیم از پوست کودکمان محافظت کنیم؟

کودکتان را بین ساعت ۱۰ صبح تا ۴ بعدازظهر دور از خورشید خورشید نگه دارید، زیرا در این زمان تابش اشعه‌های UVB به بیشترین میزان خود می‌رسد.

علاوه بر ضد آفتاب کودکان لباس و پوشش آن‌ها هم بسیار اهمیت دارد. به کودکتان لباسی بپوشانید که محافظت بیشتری در برابر اشعه‌های فرابنفش خورشید ایجاد کند و بافت متراکمی داشته باشد‌.

هرچند با لباس های تیره و ضخیم بیشتر گرمتان می شود، این لباس ها نسبت به لباس های روشن تر و نازک تر نور کمتری را به پوست می رسانند. البته، وقتی اینگونه لباس ها را می پوشید، به خصوص در روزهای بسیار گرم (داغ!)، احتیاط کنید تا زیاد از حد گرمتان نشود. مقدار زیادی آب بنوشید و وقتی لباس سنگین تری می پوشید، زمان بیرون بودن از خانه را کاهش دهید.

همچنین اطمینان حاصل کنید که کودکتان عینک آفتابی و کلاه لبه‌دار بپوشد تا از صورت، گوش‌ها و گردنش محافظت شود. تا جایی که امکان دارد، هنگام بیرون رفتن از خانه در سایه راه بروید.

۹٫ اگر کودکمان دچار آفتاب سوختگی شد چکار کنیم؟

اگر کودکتان کمتر از یک سال دارد، یا بزرگتر از یک سال است و دچار تاول، درد شدید، بیحالی و تب بالای ۳۸ درجه سانتی‌گراد شده ( ۱۰۱ درجه فارنهایت) به متخصص اطفال مراجعه کنید. ایبوپروفن و حمام آب سرد یا کمپرس مرطوب می‌تواند درد، التهاب و خارش را کاهش دهد.

  فواید متوقف کردن شستشوی روزانه موها

هیچوقت به کودکتان آسپرین ندهید، زیرا این امر می‌تواند منجر به بیماری نادر اما جدی به نام سندرم ری (Reye’s syndrom) شود. تا زمانی که آفتاب سوختگی کودکتان بهبود یابد، او را دور از معرض خورشید قرار دهید.

۱۰٫ برای تشخیص سریع سرطان پوست به دنبال چه تغییراتی رو پوست کودکانمان باشیم؟

احتمال ایجاد سرطان پوست در کودکان کم است، (این میزان برای ملانوما تقریبا سه درصد است) و بروز خال‌های جدید و تغییر سایز و رنگ آنها با افزایش سن کودک طبیعی است. کار عاقلانه این است که با پوست کودکتان آشنا شوید، تا بتوانید فورا هرگونه تغییر را تشخیص دهید. هنگامی که مشغول تعویض پوشک یا حمام کردن کودکتان هستید، پوست او را بررسی کنید. مراقب موارد زیر باشید:

۱.خال‌های نامتقارن، که نیمی از آن با نیمه دیگر یکسان نیست.

۲.خال‌هایی که ترکیبی از رنگ قهوه‌ای، قهوه‌ای مایل به زرد و سیاه هستند.

۳.خال‌هایی که بزرگتر از یک پاک‌کن هستند.

۴.زاویه‌دار شدن و تیره و ناصاف شدن لبه‌های خال

۵.خارش و خونریزی

برای شناخت بیشتر سرطان پوست و نشانه های آن، می‌توانید به وبلاگ لافارر سر بزنید.

براساس این گزارش کودکانی که والدین یا خواهر و برادر مبتلا به ملانوما دارند، ۵۰ درصد بیشتر در معرض ابتلا به این بیماری قرار دارند؛ به همین دلیل است که بنیاد سرطان پوست آمریکا توصیه می‌کند که این کودکان در سن ۱۰ سالگی، دو بار در سال برای معاینه پوست به متخصص پوست مراجعه کنند. (والدین باید پوست کودکانشان را از دوران نوزادی به طور مرتب بررسی کنند). در صورت نداشتن سابقه خانوادگی، می‌توانید مراجعه به متخصص پوست را تا بزرگسالی بتعویق بیاندارید؛ مگر اینکه متوجه تغییر پوستی مشکوکی شوید.

منبع سایت lafarrerr نویسنده ناشناس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *