پوست و مو, مو

سرم مو چیست؟ فواید استفاده از سرم ضد وز مو و هر آنچه که باید درباره آن بدانیم

هر قدر که به ظاهر خود برسید یا لباس مرتب بپوشید، تا وقتی که موهایتان وز است، زحمت‌های شما به چشم نمی‌آید. این روزها که استفاده از رنگ مو رایج‌تر شده، مشکل وز شدن موها نیز بیشتر شده است. یکی از راهکارهای مقابله با وز شدن موها، استفاده از انواع سرم ضد وز مو است که در بازار وجود دارند، اما چگونه باید از این سرم ها استفاده کنیم؟ و آیا این سرم‌ها واقعاً برای موی وز شما مفیدند؟ مقاله‌ی زیر را بخوانید تا پاسخ این پرسش‌ها را بدانید و با انواع سرم مو و ترکیبات آن آشنا شوید.

سرم مو چیست؟

سرم ها، محصولات فوق العاده متنوعی هستند. انواع موها می‌توانند از فواید آنها بهره بگیرند. سرم مو کاملاً به عنوان یک محصول زیبایی عمل می‌کند. با استفاده از این محصول، موهای شما خوش حالت‌تر می‌شوند و سالم‌تر به نظر می رسند. مهم تر اینکه سرم، مو را تغذیه و از آن محافظت می‌کند. برای صاف کردن موهای وزوزی و یا بسته به هدف خود می‌توانید سرم مو را روی موهای خشک یا مرطوب مصرف کنید.

سرم‌های کنترل ظاهری موی وز

برخی از سرم های ضد وز به راحتی و با صاف کردن مو، ظاهر وز آن را کنترل می‌کنند. چنین محصولاتی، حصاری را در اطراف کوتیکول مو (لایه‌ی خارجی پوشش و محافظ مو) ایجاد و سطح متخلخل مو را پر می کنند تا مو صاف شود.

سرم‌های مقابله با علت‌ اصلی وزی مو

علت وز شدن موی سر کم آبی است. در واقع، برای جبران کم آبی، کوتیکول مو باز می‌شود تا رطوبت و آب از محیط به آن وارد شوند. برخی سرم ضد وز مو خودشان در کوتیکول مو نفوذ می کنند. به این ترتیب رشته های مو را آبرسانی و تغذیه می کنند.

سرم‌های محافظ مو

لایه‌ای که سرم ضد وز مو روی موهایتان ایجاد می‌کند، فقط وظیفه‌ی صاف کردن آن را بر عهده ندارد، بلکه از مو محافظت می‌کند. این لایه با بستن منافذ کوتیکول مو از ورود رطوبت ناخواسته و رطوبت هوا جلوگیری می‌کند، بنابراین موی شما وز نمی شود. سرم ها همچنین موی شما را از آسیب گرما و آلودگی محافظت می‌کنند.

  ۱۲ عاملی که سبب قرمزی پوست شما می‌شود

-سرم‌ها و سیلیکون‌ها

بیشتر سرم های ضد وز مو از سیلیکون ساخته شده اند، به این معنی است که در طولانی مدت می‌توانند باعث خشکی موها شوند و محصول روی مو انباشته شود. اگر موهایتان مستعد زبری و وز شدن است و زود به زود خشک و بی آب می شود. باید در استفاده از سیلیکون ها مراقب باشید، زیرا با گذشت زمان، ممکن است این محصولات اثرات جانبی بر موهایتان داشته باشند.

پس، اگر به طور مرتب از محصولات حاوی سیلیکون استفاده می کنید و موهایتان فر و بی آب (خشک) است، حتماً محصولات آبرسان متنوعی را در برنامه‌ی مراقبت از موی خود بگنجانید. همچنین، هر چند وقت یکبار برای شستشوی کامل باقیمانده‌های سرم از شامپوی شستشوی عمقی مو (Clarifying Shampoo) استفاده کنید. این شامپو تضمین می‌کند که موی شما هنوز هم می‌تواند از مزایای محصولات آبرسان شما بهره مند شود.

هنگام مصرف سرم ضد وز باید بیشتر از موهایتان مراقبت کنید، اما سرم ها از بهترین محصولات محافظت از وز شدن تارهای مو هستند. با مصرف آنها می توانید به راحتی در عرض چند دقیقه موهایی براق و نرم داشته باشید.

در ترکیبات محصولات ضد وز مو باید دنبال چه موادی باشیم؟

خیلی مهم است که بدانید هنگام خرید یک محصول ضد وز مو، باید دنبال چه موادی در ترکیبات آن باشید. چند ماده ی مهم به دلیل کمک به نرمی و صافی، تقویت و آبرسانی مو معروفند که در ادامه آنها را می خوانید:

سیلیکون ها

طبق تحقیقات انجام شده سیلیکون ها منحصر به فردند و بیشتر اوقات ماده ی اصلی محصولات ضد وز را تشکیل می دهند. پلیمرهای سیلیکون، مواد سنتتیکی هستند که به رشته های مو می چسبند تا در اطراف کوتیکول مو یک سد محافظ بسازند.

سیلیکون تخلخل موها را می پوشاند، بنابراین آنها را صاف و درخشان می کند. همچنین، حصار سیلیکون، از بیرون رفتن رطوبت تار مو جلوگیری می کند و در برابر رطوبت هوا، گرما و آلودگی از آن محافظت می کند.

  راهکارهای مناسب برای جلوگیری از ریزش مو بعد از زایمان

مصرف سرم ضد وز مو حاوی سیلیکون به مرور زمان موها را خشک‌ می کند. زیرا باقیمانده ی محصول روی مو تجمع می یابد. با این حال اگر به روش صحیح از این محصولات استفاده کنید، به طور مؤثری به رفع وزی مو کمک می کنند.

سیلیکون ها با نام های مختلفی در فهرست مواد تشکیل دهنده ی محصولات قرار می گیرند:

  1. سیکلو متیکون
  2. دایمتیکون
  3. ستیریل متیکون
  4. دایمتیکون کوپولی اُل
  5. فنیل تری متیکون

-پروتئین های هیدرولیز شده

موهایی که به سادگی وز می شوند، اغلب به واسطه‌ی مواد شیمیایی یا گرما آسیب دیده اند. همچنین، وز شدن مو ممکن است نتیجه‌ی ضعف فولیکول های مو باشد. پروتئین‌های هیدرولیز شده گیاهی، گندم و سویا ترکیبات متداول در محصولات ضد وز مو هستند، زیرا این پروتئین ها به استحکام مو در برابر شکستگی کمک می کنند.

-چربی و روغن‌های ضروری

یکی از اصلی ترین دلایل وز شدن مو، کم آبی است. هنگامی که موها با کمبود آب مواجه می شوند، کوتیکول باز می شود تا رطوبت هوا را بگیرد. این موضوع رشته های مو را متورم می کند، بنابراین، موهای شما وز می شوند. بسیاری از محصولات ضد وز، حاوی چربی و روغن های ضروری ای هستند که به عنوان مرطوب کننده شناخته شده اند. به همین دلیل، مصرف سرم ضد وز مو سبب سلامت و سرحال شدن موهایتان می شود.

برخی از ترکیبات آبرسان کاملاً خالصند، مثلاً روغن آووکادو، زیتون و روغن نارگیل. چربی های دیگر امولسیفایر هستند و ممکن است در لیست مواد تشکیل دهنده دیده شوند:

  1. آراشیدونیک اسید
  2. لینولئیک اسید
  3. پالمیتیک اسید
  4. پانتوتنیک اسید
  5. استئاریک اسید

پوشش دهنده‌ها

محصولات ضد وزی مو اغلب برای کمک به حفظ رطوبت و محافظت در برابر رطوبت هوا، دارای موادی برای پوشش (بستن) کوتیکول هستند. کره هایی مانند انبه یا شی باتر متداول تر از مواد دیگرند، زیرا این مواد موها را تغذیه و آبرسانی می کنند.

بسیاری از محصولات ضد وزی مو ترکیبات دیگری دارند. اما اگر می خواهید موهای خود را نرم و آنها را تغذیه کنید، خیلی مهم است که در ترکیبات سرم ضد وزی مو به دنبال موارد ذکر شده باشید.

  روش‌های خانگی انجام پاکسازی و فیشیال صورت برای پوست‌های چرب

سرم ضد وزی را روی موهای خشک استفاده کنیم یا مرطوب؟

سرم ضد وز مو می توانند بهترین محصولات کنترل وزی مو باشند، اما اگر می خواهید بهترین نتیجه را از آنها بگیرید، باید به طور صحیح از آنها استفاده کنید. سرم های مختلف مزایای مختلفی دارند، هدف شما تعیین می کند که در چه مرحله ای از روال مراقبت مو از سرم استفاده کنید.

برخی از سرم های ضد وزی، روی موهای خشک و مدل دار مؤثرند، در حالی که، برخی دیگر روی موهای مرطوب یا قبل از مدل دادن مو بهتر اثر می کنند. در ادامه ی مقاله زمان صحیح مصرف سرم برای مقابله با وز شدن مو را توضیح داده ایم.

استفاده از سرم روی موهای مرطوب

ممکن است بخواهید بعد از شست وشوی موهایتان، از سرم برای مقابله با وز شدگی آنها استفاده کنید، زیرا در این مرحله سرم فواید بسیاری دارد.

آبرسانی و تقویت موها:

کم آبی یکی از دلایل اصلی وز شدن موهاست. اگر روی موهای مرطوب خود از آبرسان مو استفاده کنید، محصول به درون کوتیکول مو نفوذ می‌کند و آبرسانی بیشتری ایجاد می شود. همچنین اگر سرم ضد وز را روی مو خشک مصرف کنید، موهایتان متراکم و سنگین می‌شوند، بنابراین بهتر است قبل از خشک کردن مو، آنها را مصرف کنید.

محافظت از مو در برابر گرما:

اگر موهای خود را با سشوار خشک می کنید، باید قبل آن از سرم استفاده کنید، زیرا از عوارض صاف کردن موها، خشک و خشن شدن موهاست و احتمال وز شدن را افزایش می‌دهد.

 استفاده از سرم روی موهای خشک قبل از مدل دادن به مو

سرم ضد وز مو ، به محض خشک شدن، موهای شما را برای درست کردن یک مدل مو آماده می کند، به خصوص اگر قصد دارید از ابزارهای حرارتی استفاده کنید.
محافظت در برابر ابزارهای حرارتی: اگر پیش از اینکه با وسایل حرارتی به موهای خود مدل بدهید از سرم استفاده کنید، موهایتان کمتر وز می شوند و کمتر آسیب می‌بینند.

  ترفندهای صاف کردن مو با مواد طبیعی

کمک به مدل دادن مو با وسایل حرارتی:

در صورتی که پیش از صاف کردن موهای خود از سرم استفاده کنید، موهایتان بسیار نرم می شوند و صفحات مو روی هم سر می خورند. به همین دلیل، احتمال آسیب دیدگی و گره خوردگی مو کمتر می شود.

کاهش گره خوردگی مو:

سرم ضد وز مو کمک می کند تا مرتب کردن و شانه زدن موها آسان تر شود. بنابراین، احتمال آسیب دیدگی و گره خوردگی مو کمتر می شود.
موهای آسیب دیده، متخلخل ترند و به همین علت، به سادگی وز می شوند. مصرف محصولات مخصوص راحت تر شانه کردن مو (Comb-through) به کاهش آسیب مو کمک می کند.

استفاده از سرم روی موهای خشک و مدل داده شده

استفاده از سرم روی موهای خشک و مدل داده شده

این سرم ها را می توانید در طول روز هر گاه که خواستید از شر وزهای مزاحم رها شوید، استفاده کنید. سرم های مخصوص موهای خشک و مدل دار، از کمبود آبرسانی در طول روز جلوگیری می کنند. معمولاً مو در طول روز رطوبت خود را از دست می دهد، و با باز شدن کوتیکول مو برای جذب رطوبت هوا، وز شدگی موها بیشتر می شود. در این مواقع، با مصرف سرم موی مناسب، کوتیکول ها را دوباره ببندید و موها را آبرسانی کنید.

اگر دلواپس مراقبت از موهای خود هستید، سرم ضد وز مو برای رفع نگرانی شما ساخته شده اند و به طور ویژه برای افرادی که موهای وز دارند، مفیدند. سرم های ضد وزی مو، علاوه بر اینکه ظاهر خشن و وز مو را کنترل می کنند، با تقویت کوتیکول مو از وز شدن مو جلوگیری کند. پس، با مصرف آنها با یک تیر دو نشان زده اید. دوباره تأکید می‌کنیم که اگر از سرم موی حاوی سیلیکون استفاده می کنید، حتماً محصولات آبرسان متنوعی را در برنامه ی مراقبت از موی خود بگنجانید. همچنین، هر چند وقت یکبار موهای خود را با شامپوی درخشان کننده و شوینده ی عمیق بشویید

منبع سایت لافارر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *