پوست, پوست و مو

روش تهیه ۷ اسکراب خانگی برای لایه برداری پوست

 لایه‌ برداری پوست فرآیند جدا کردن سلول‌های مرده از لایه بیرونی پوست است. این فرآیند حساس را نباید ساده گرفت. لایه بردار باید مناسب پوست شما باشد. در این مطلب، هفت اسکراب لایه برداری به شما معرفی می‌‍شود که به‌آسانی می‌توانید آنها را در خانه تهیه کنید.

پوست.اسکراب.اسکراب پوست.اسکراب خانگی.لایه برداری.لایه برداری پوست

هنگام انتخاب محصول لایه‌بردار باید مطمئن باشید محصول آسیبی به پوست شما نمی‌رساند یا منجر به افزایش قرمزی یا آکنه نمی‌شود. هر محصول لایه برداری برای هر نوع پوستی مناسب و مؤثر نباشد، قبل از انتخاب روش لایه برداری، نوع پوست خود را در نظر بگیرید:

قبل از انتخاب روش لایه‌برداری پوست، نوع خود را در نظر بگیرید

  • پوست حساس ممکن است پس از استفاده از لایه‌بردار دچار سوزش یا خارش شود.
  • پوست معمولی، شفاف و غیرحساس است.
  • پوست خشک، پوسته‌پوسته، زبر و دچار خارش است.
  • پوست چرب، براق و چرب است.
  • پوست مختلط در بعضی قسمت‌های پوست خشک و در بعضی قسمت‌های دیگر چرب است.

از سوی دیگر، دو روش عمده مکانیکی و شیمیایی برای لایه‌ برداری پوست در خانه وجود دارد. روشی را که انتخاب می‌کنید باید متناسب با نوع پوست‌تان باشد. در لایه‌برداری مکانیکی از برس، اسفنج یا اسکراب استفاده می‌شود که برای از بین بردن فیزیکی سلول‌های مرده پوست کاربرد دارند.

در لایه‌برداری شیمیایی از مواد شیمیایی، مانند آلفا هیدروکسی اسید و بتا هیدروکسی اسید، برای حل کردن تدریجی سلول‌های مرده پوست استفاده می‌شود. برای جلوگیری از آسیب دیدن پوست هنگام لایه‌برداری، متخصصان پوست رعایت نکات زیر را حین انجام آن توصیه می‌کنند:

۱- در انتخاب محصولات مراقبت از پوست، دقت کنید.

بعضی از داروها، مثل کرم‌های رتینوئید تجویزشده توسط پزشک یا محصولات حاوی رتینول یا بنزوئیل پروکساید، یا حتی محصولات بدون نسخه ممکن است باعث پوسته‌ریزی یا حساسیت بیشتر پوست شوند. لایه‌ برداری پوست حین استفاده از این داروها یا محصولات می‌تواند منجر به بدتر شدن خشکی پوست یا ایجاد آکنه شود.

  10 نکته که باید در مورد ریزش مو بدانید

۲- روش لایه‌برداری متناسب با نوع پوست خود را انتخاب کنید.

اگر پوست شما حساس، خشک یا مستعد آکنه است، شستشوی پوست با لیف و یک لایه‌بردار شیمیایی ملایم را در دستور کار خود قرار دهید؛ نه لایه‌برداری مکانیکی که ممکن است برای این نوع پوست بسیار تحریک‌کننده و سنگین باشد. اگر پوست شما چرب و ضخیم است می‌توانید از روش‌های شیمیایی قوی‌تر یا لایه‌برداری مکانیکی استفاده کنید.

البته اگر رنگ پوست شما تیره است یا پس از سوختگی متوجه لکه‌های تیره روی پوست شدید یا جای نیش حشرات روی پوست‌تان زیاد است یا آکنه‌های پوستی دارید، از انجام لایه‌ برداری پوست به صورت مکانیکی یا شیمیایی قوی خودداری کنید. برای برخی افراد به‌ویژه کسانی که پوست تیره دارند انواع شدیدتر لایه‌برداری ممکن است به ایجاد لکه‌های تیره روی پوست منجر شود.

۳- نسبت به پوست خود مهربان باشید.

اگر شما برای لایه برداری پوست از محصولات شیمیایی استفاده می‌کنید، محصول را به آرامی و با استفاده از حرکت‌های دایره‌ای کوچک روی پوست ماساژ دهید. این کار را حدود ۳۰ ثانیه انجام دهید و بعد با آب ولرم، نه آب داغ، پوست‌تان را بشویید. هنگام استفاده از برس یا اسفنج، ضربات کوتاه ملایم به پوست وارد کنید. در صورت داشتن زخم باز یا بریدگی روی پوست‌تان یا آفتاب‌سوختگی، به هیچ‌وجه از لایه‌بردار استفاده نکنید.

۴- از مرطوب‌کننده استفاده کنید.

طبق تحقیقات انجام شده لایه‌ برداری پوست می‌تواند باعث خشکی پوست شود؛ بنابراین، پس از لایه‌برداری بلافاصله از کرم مرطوب‌کننده استفاده کنید تا پوست‌تان سالم و مرطوب باشد.

۵- برنامه مناسبی برای رسیدگی به پوست خود داشته باشید.

اینکه پوست شما به چند‌بار لایه‌برداری نیاز دارد به نوع آن و روش لایه برداری بستگی دارد. به‌طور کلی، هرچه لایه‌ برداری پوست سنگین‌تر و تهاجمی‌تر باشد، دفعات کمتری باید انجام شود. مراقب باشید که بیش از اندازه از پوست لایه‌ برداری نشود؛ زیرا این کار به قرمزی و تحریک پوست منجر می‌شود.

  شخصیت شناسی از روی مدل مو

اسکراب‌های لایه‌بردار خانگی

لایه‌ برداری پوست به جدا شدن سلول‌های مرده پوست و دیگر ناخالصی‌های باقی‌مانده روی پوست شما و همچنین تمیز نگه داشتن صورت و سلامت پوست‌تان کمک می‌کند. صنعت زیبایی محصولات فراوانی به بازار عرضه کرده است که می‌توانند به لایه‌ برداری پوست شما کند. محصولات تجاری که حاوی پلاستیک، رایحه‌های حساسیت‌زا، گلیسرین، پارابن‌ها، فتالات‌ها و سایر مواد مؤثره مشکل‌آفرین هستند، می‌توانند آسیبی جدی به پوست لطیف صورت بزنند.

با این همه، جای نگرانی نیست. شما می‌توانید اسکراب‌های لایه‌بردار صورت را به سادگی در خانه درست کنید. آنها کم‌هزینه و برای پوست شما مناسب هستند. اگر به اسکراب صورت نیاز دارید، موارد زیر را در نظر بگیرید. در ادامه نحوه تهیه بهترین اسکراب‌های صورت را برای لایه برداری پوست با شما در میان گذاشته‌ایم.

  •  اسکراب صورت شکر ساده

مواد لازم

یک قاشق چای‌خوری شکر دانه‌ریز، دو قطره آب، یک یا دو قطره اسانس روغنی لیمو، پرتقال، درخت چای و یا اسطوخودوس (اختیاری)

طرز تهیه و مصرف

تمام مواد را در یک کاسه کوچک ترکیب کنید. با نوک انگشتان به آرامی اسکراب را روی پوست تمیز صورت ماساژ دهید. مراقب باشید اسکراب با چشم تماس پیدا نکند. بعد پوست را با آب خنک بشویید و با یک حوله تمیز به‌آرامی خشک کنید. بعد از لایه برداری پوست در صورت لزوم، از کمی روغن به عنوان مرطوب‌کننده استفاده کنید.

پوست.اسکراب.اسکراب پوست.اسکراب خانگی.لایه برداری.لایه برداری پوست
  • اسکراب صورت ذرات شکر

مواد لازم

  جوش های زیر پوستی و دلایل بروز و درمان آن

یک قاشق غذاخوری روغن نارگیل، دو قاشق غذاخوری شکر

طرز تهیه و مصرف

روغن نارگیل و شکر را در یک کاسه کوچک بریزید و هم بزنید تا به‌خوبی ترکیب شوند. برای لایه برداری پوست مدت ۶۰ ثانیه اسکراب را با حرکات دایره‌ای و ملایم روی پوست تمیز صورت و گردن ماساژ دهید. سپس پوست را با آب گرم شستشو داده و خشک کنید. زمانی‌که فرصت زیادی ندارید با این دستورالعمل آسان، یک لایه‌ بردار پوست برای خودتان تهیه کنید.

پوست.اسکراب.اسکراب پوست.اسکراب خانگی.لایه برداری.لایه برداری پوست

می‌توانید برای تهیه اسکراب بیشتر، نسبت مواد مورد نیاز را هم افزایش دهید و آن را برای سه ماه نگه دارید. اگر در مناطق گرمسیر زندگی می‌کنید، آن را در یخچال نگه دارید؛ زیرا روغن نارگیل نقطه ذوب نسبتا پایینی دارد.

  •  اسکراب صورت شکر و شکلات

مواد لازم

یک‌چهارم فنجان شکر قهوه‌ای، یک‌هشتم فنجان روغن زیتون، یک‌قاشق غذاخوری پودر کاکائو، یک‌چهارم قاشق چای‌خوری عصاره وانیل

طرز تهیه و مصرف

تمام مواد را در یک کاسه کوچک با هم مخلوط کنید. برای لایه برداری پوست مقدار زیادی از اسکراب را روی پوست تمیز صورت به مدت ۶۰ ثانیه ماساژ دهید و در صورت تمایل، بگذارید ۱۰ دقیقه روی پوست‌تان بماند. سپس پوست خود را با آب گرم بشویید.

پوست.اسکراب.اسکراب پوست.اسکراب خانگی.لایه برداری.لایه برداری پوست
  • اسکراب بلوبری و عسل

مواد لازم

یک‌دوم فنجان بلوبری تازه، دو قاشق غذاخوری عسل (عسل خام و محلی بهتر است)، یک تا دو قاشق غذاخوری شکر

طرز تهیه و مصرف

تمام مواد را در یک غذاساز کوچک ترکیب کنید تا یکدست و نرم شوند. برای لایه برداری پوست  یک لایه ضخیم اسکراب را به پوست تمیز صورت بزنید و بگذارید ۱۵ دقیقه روی صورت‌تان بماند. سپس صورت خود را با آب گرم شستشو دهید.

پوست.اسکراب.اسکراب پوست.اسکراب خانگی.لایه برداری.لایه برداری پوست
  • اسکراب صورت لیمو و شکر

مواد لازم

یک قاشق غذاخوری روغن زیتون، یک قاشق غذاخوری عسل ارگانیک، آبِ نصفِ یک عدد لیمو، یک‌دوم فنجان شکر دانه‌ریز

  چگونه از موی رنگ شده خود به خوبی مراقبت کنیم؟

طرز تهیه و مصرف

برای لایه برداری پوست روغن زیتون، عسل و آب لیمو را در یک کاسه کوچک هم بزنید تا ترکیب شوند. سپس شکر را اضافه کرده و مخلوط کنید تا کاملا ترکیب شوند. ماده به‌دست‌آمده را به‌آرامی و با حرکات دایره‌ای به مدت یک دقیقه روی پوست صورت‌تان ماساژ دهید و بعد پوست را با آب گرم بشویید.

پوست.اسکراب.اسکراب پوست.اسکراب خانگی.لایه برداری.لایه برداری پوست
  • اسکراب صورت عسل و جو دوسَر

مواد لازم

یک‌دوم فنجان جو پخته‌نشده، دو قاشق غذاخوری عسل، یک قاشق چای‌خوری جوز هندی، ۱۵ قطره اسانس اسطوخودوس، ۱۵ قطره اسانس درخت چای، یک قاشق چای‌خوری اسطوخودوس خشک (اختیاری)

طرز تهیه و مصرف

جو دو سر را با استفاده از مخلوط‌ کن ریز کنید. دقت کنید که به‌صورت پودر در نیاید؛ فقط ریز شود. بلغور جو دوسر را به همراه باقی مواد در یک کاسه کوچک بریزید و هم بزنید تا ترکیب شوند. برای لایه برداری پوست آن را به‌ آرامی و با حرکات دایره‌ای‌ شکل روی پوست‌تان ماساژ دهید. آن را ۵ تا ۱۰ دقیقه روی پوست‌تان باقی نگه دارید و سپس پوست خود را با آب گرم بشویید.

پوست.اسکراب.اسکراب پوست.اسکراب خانگی.لایه برداری.لایه برداری پوست

عسل، جو دوسر، جوز هندی، اسانس اسطوخودوس و اسانس درخت چای علاوه بر لایه برداری پوست به کم شدن بروز جوش و مرطوب شدن پوست کمک می‌کند.

  • اسکراب صورت برای پوست خشک

مواد لازم

یک‌ چهارم فنجان جو پخته‌ نشده، یک‌هشتم فنجان عسل، یک‌هشتم فنجان روغن زیتون

طرز تهیه و مصرف

نحوه تهیه این اسکراب شبیه عسل و جو دوسَر است و برای پوستی که نیاز به رطوبت دارد عالی عمل می‌کند.

پوست.اسکراب.اسکراب پوست.اسکراب خانگی.لایه برداری.لایه برداری پوست

 منبع سایت لافارر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *