پوست, پوست و مو

چروک پیشانی و روش های معجزه آسا برای از بین بردن آن

چروک پیشانی بر اثر عوامل مختلفی ایجاد می شود، اخم کردن مکرر؛ بالارفتن سن، از بین رفتن قابلیت ارتجاعی پوست، قرار گرفتن در معرض نور خورشید و ژنتیک نیز از دلایل ایجاد چروک پیشانی هستند.

چروک پیشانی

دست نگه دارید! نیازی نیست با دیدن اولین خطوط روی پیشانی، به آرایشگاه بروید و برای پنهان کردن این چروک ها، موهای خود را چتری بزنید. با تغییر در سبک زندگی و به کمک استفاده از برخی محصولات آرایشی چین و چروک ها کمتر جلب نظر می کنند.

تغییر در سبک زندگی جهت کاهش چروک پیشانی

سبک زندگی شما تأثیر زیادی بر سلامت پوست و ایجاد چین و چروک دارد. اقدامات زیر، برای جلوگیری از پیری زودرس و داشتن پوستی صاف به شما کمک زیادی می کند:

محافظت از پوست در مقابل نور خورشید

قرار گرفتن طولانی مدت در معرض اشعه ماوراء بنفش خورشید باعث بروز چین و چروک و پیری زودرس می شود. طبق تحقیقات انجام شده استفاده روزانه از ضد آفتاب های وسیع با ۳۰ spf و یا بالاتر روند پیری پوست را کند کرده و احتمال ایجاد چین و چروک و لک های تیره را نیز کاهش می دهد.

کاهش استرس

استرس نیز، یکی از دلایل بروز خط اخم و چین و چروک روی پیشانی است. اگرچه رفع استرس کار راحتی نیست ولی سعی کنید آن را تحت کنترل خود دربیاورید. برای مدیریت استرس می توانید اقدامات زیر را انجام دهید:

  • مدیتیشن (Meditation)
  • یوگا (Yoga)
  • تنفس دیافراگمی یا تنفس شکمی
  • آروماتراپی یا رایحه درمانی
  • رژیم غذایی سالم
  • خواب کافی
  • شرکت در جلسات مشاوره
  • یادداشت برداری از وقایع روزانه
  • ورزش روزانه

هیدراته بمانید

خشکی پوست می تواند به بروز چین و چروک سرعت ببخشد. پوستی که به خوبی آب رسانی شده، در کمتر دیده شدن چین و چروک های پیشانی نقش مهمی دارد. مهم است که از درون هیدراته شوید. نوشیدن آب به میزان کافی، اثر زیادی در داشتن پوستی صاف دارد.

برای هیدراته ماندن هر روز حداقل ۸ لیوان مایعات بنوشید. یادتان باشد هنگام ورزش کردن و یا قرار گرفتن در معرض نور خورشید، مایعات بیشتری نیاز دارید.

  ۱۰ نکته مهم که قبل از انتخاب ضد آفتاب کودکان باید بدانید!

می توانید با اضافه کردن چند قطره لیمو و یا عصارۀ میوه های دیگر مزۀ آب را عوض کنید.

به علاوه، خشکی پوست می تواند سلول های شاداب پوست را نیز پژمرده و چروکیده کند و منجر به بروز چین و چروک های ریز شود. استفادۀ روزانه از مرطوب کننده ها، جهت هیدراته نگه داشتن پوست، می تواند به پنهان کردن موقتی خطوط ریز و چین و چروک های صورت کمک زیادی کند.

رژیم غذایی سالم

وقتی صحبت از چین و چروک می شود، یکی از مهم ترین سوالات، این است که در طول روز باید چه چیزهایی بخوریم؟ طبق تحقیقات صورت گرفته، رژیم غذایی نقش مهمی در پیری پوست ایفا می کند. محققان به این نتیجه رسیده اند که مصرف مقادیر بالاتری از ویتامین C و اسید لینولنیک (نوعی اسید چرب امگا ۳) احتمال خشکی پوست را در میان زنان میانسال کاهش می دهد.

ویتامین C نشانه های پیری و چین و چروک را از بین می برد و در مقابل رژیم های سرشار از چربی و کربوهیدرات، باعث افزایش احتمال بروز چین و چروک و آتروفی پوست می شود.

ترک سیگار

اگر افزایش خطر ابتلا به سرطان ریه، آمفیزم ریوی و بیماری های قلبی دلایل قانع کننده ای برای ترک سیگار نیستند، شاید اطلاع از این موضوع که سیگار باعث پیری زودرس پوست می شود شما را به فکر فرو ببرد.

سیگار یکی از دلایل اصلی پیری زودرس و بروز چین و چروک است. طبق تحقیقات صورت گرفته مواد شیمیایی موجود در دود سیگار باعث کاهش تولید کلاژن شده و به قابلیت ارتجاعی پوست آسیب می رساند. بنابراین مصرف دخانیات در نهایت منجر به پیری زودرس پوست و ایجاد چین و چروک می شود.

دقت در حالات تکراری چهره

حالت چهرۀ شما می تواند نقش بزرگی در ایجاد چین و چروک پیشانی داشته باشد. جالب است بدانید هر بار که از یک عضله صورت استفاده می کنید، یک شیار زیر سطح پوست شما ایجاد می شود. با بالارفتن سن پوست توانایی انعطاف پذیری خود را از دست می دهد.

  آشنایی با انواع مو

پس از ایجاد این شیارها در اثر انجام حرکات تکراری، عضله دیگر قادر به بازگشت به نقطه اصلی نیست. کم کم این شیارها تبدیل به ویژگی های دائمی صورت شما می شوند. بالابردن ابروها هنگام خیره شدن به چیزی منجر به ایجاد چین و چروک بر روی پیشانی می شود. اگر چه استفاده نکردن از عضلات صورت در طول روز، امری ناممکن است، اما به خاطر داشته باشید که حالات تکراری صورت نقش مهمی در شکل گیری چین و چروک ها دارند.

یوگای صورت

در حالیکه حالات تکراری صورت عامل مهمی در پیدایش چین و چروک هستند، یوگای صورت روشی مناسب برای کاهش تأثیرات منفی این حالات است. بسیاری از حرکات و تمرینات مختلف در یوگای صورت موجب صاف شدن چین و چروک های خاص می شوند.

اگر می خواهید تمرینات صورت نتیجه بخش باشند، باید به صورت مرتب زمانی را در روز به انجام آنها اختصاص دهید. یوگای صورت قطعاً برای تمام افراد امکان پذیر نیست. برای این کار مجبورید تمرینات صورت را به طور مداوم شش تا هفت روز در هفته و به مدت ۲۰ تا ۳۰ دقیقه انجام دهید و بعد از گذشت تقریباً سه هفته، شاهد نتایج آن خواهید بود.

محصولات آرایشی که چین و چروک های پیشانی را به حداقل می رسانند.

بسیاری از برند های آرایشی ادعا می کنند که برای خلاص شدن از چین و چروک، فرمولی جادویی دارند هرچند که در عمل، بسیاری از آنها بی فایده اند. البته نمی شود نسبت به تمامی آنها بی اعتماد بود، چرا که برخی از محصولات آرایشی واقعا در از بین بردن چین و چروک ها مؤثرند. در ادامه با این محصولات بیشتر آشنا می شویم.

  پاسخ به ۸ سوالی که قبل از انتخاب بهترین مرطوب کننده صورت همه می پرسند.

سرم ویتامین سی

تنوع محصولات ضد چروک موجود در بازار بسیار زیاد است، بنابراین هنگام خرید، باید به مواد تشکیل دهندۀ آنها دقت کنید تا محصولی را انتخاب کنید که بتواند مشکلات پوستی شما را برطرف کند. یکی از این مواد ویتامین C است. vitamin c آنتی اکسیدانی است که می تواند به محافظت از سلول های پوستی در برابر اثرات مضر رادیکال های آزاد کمک کند.

سرم ویتامین سی باعث درخشندگی پوست و کاهش چین و چروک می شود. این سرم را صبح و عصر، بعد از پاک کردن پوست و قبل از زدن مرطوب کننده استفاده کنید.

محصولات حاوی هیالورونیک اسید

هیالورونیک اسید یکی دیگر از مواد مؤثر در محصولات ضد چروک است. هیالورونیک اسید به کاهش عمق چین و چروک ها و افزایش استحکام و قابلیت ارتجاعی پوست کمک می کند.

محصولات حاوی رتینول

رتینول از مشتقات ضعیف vitamin A است که با عنوان ترتینوئین شناخته می شود. ترتینوئین توسط سازمان غذا و داروی امریکا جهت درمان آکنه و چین و چروک مورد تأیید قرار گرفته است. رتینول (Retinol)، بازسازی سلول های پوست را بهبود بخشیده و روند ساخت کلاژن را حمایت می کند. این ماده حساسیت پوست به نور آفتاب را بیشتر می کند، به همین دلیل برای رسیدن به نتایج بهتر، در هنگام شب از محصولات حاوی رتینول استفاده کنید.

محصولات لایه بردار حاوی اسید گلیکولیک

اسید گلیکولیک نوعی آلفا هیدروکسی اسید است که برای لایه برداری پوست صورت و داشتن پوستی سالم و جوان مورد استفاده قرار می گیرد. اسید گلیکولیک (Glycolic acid)، یکی از مواد موثره اصلی در بسیاری از لایه بردارهای شیمیایی است که بدون نیاز به نسخه پزشک می توان آنها را تهیه کرد.

اسید گلیکولیک باعث ایجاد حساسیت در برابر آفتاب می شود؛ بنابراین بهتر است هنگام استفاده از محصولات حاوی اسید گلیکولیک ضد آفتاب بزنید.

  جوانسازی پوست

پرایمر

همانطور که بتونه‌کاری سطح را برای نقاشی کردن آماده می کند، پرایمر صورت نیز، زیرساز مهمی برای استفاده از کرم پودر است. پرایمر، اگرچه چین و چروک های صورت را برطرف نمی کند اما راه حلی ارزان برای پنهان کردن آنهاست. پرایمرها در قالب ژل، کرم و پودر عرضه می شوند. این محصولات پوست چروک خورده را صاف کرده و باعث می شوند کرم پودر به مدت طولانی تری برروی پوست باقی بماند.

بوتاکس (Botulinum toxin)

تزریق بوتاکس نیز یکی دیگر از راه های مقابله با چین و چروک پیشانی است. بوتاکس، دارویی است که از سم بوتولینوم ساخته می شود. هنگامی که آن را به عضلات خاصی تزریق می کنید، آن عضلات به طور موقت فلج شده و دیگر نمی توانند منقبض شوند. به عبارت دیگر، هنگام اخم کردن، پیشانی به طور طبیعی چروک نمی‌خورد. تزریق بوتاکس برای تمام افراد مناسب نیست زیرا هزینه این تزریق بالا بوده و علاوه بر آن ممکن است عوارض جانبی زیر را نیز به همراه داشته باشد:

  • درد، تورم یا کبودی در محل تزریق
  • سردرد
  • علائمی شبه آنفلوانزا
  • خشکی چشم
چروک پیشانی

سخن  آخر

مقابله با پیری همچنان ادامه دارد، با این وجود، تحقیقات علمی زیادی در رابطه با محصولات ضد چروک پیشانی صورت نگرفته است. بیشتر شواهد مبتنی بر تجربیات فردی است و ممکن است قابل اعتماد نباشد.

شاید خلاص شدن از شر چروک پیشانی به طور کامل کار سختی به نظر بیاید، اما راهکارهای زیادی می توانند برای کمتر شدن آن ها صورت بگیرند. بهترین راه برای به تأخیر انداختن روند پیری و جلوگیری از بروز چین و چروک، داشتن سبک زندگی سالم است. رژیم غذایی سالم، اجتناب از قرارگیری طولانی مدت در معرض نور آفتاب، ورزش منظم و کنترل استرس مؤثرترین راه ها برای داشتن پوست و بدنی سالم است.

منبع سایت lafarrerr 

تهیه و تنظیم زهرا

دیدگاهی در مورد “چروک پیشانی و روش های معجزه آسا برای از بین بردن آن

  1. زهرا گفت:

    مقاله ی خوبی بود ممنون

  2. زهرا گفت:

    منم این مسئله رو دارم. مرسی از مطالب ارزندتون. خیلی امیدوار شدم که این چروک از بین میره.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *