پوست, پوست و مو

آیا می‌توان از گوگرد برای از بین بردن جای آکنه و زخم‌ها استفاده کرد؟

شاید شنیدن واژه «گوگرد»، خاطرات کلاس علوم را به خاطرمان بیاورد اما آنچه مسلم است، این عنصر که در طبیعت به وفور یافت می‌شود، یکی از اجزاء اصلی طب طبیعی به شمار می‌رود. به لطف خاصیت ضد میکروبی گوگرد، قرن ها است که این ماده برای کمک به درمان آکنه و دیگر مشکلات پوستی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

گوگرد

گوگرد به آسانی قابل دسترس است؛ این ماده در اکثر داروهای ضد آکنه (بدون نسخه) وجود دارد. برای آشنایی با این نوع ترکیب ضد آکنه، در ادامه با ما همراه باشید.

گوگرد چگونه به درمان آکنه کمک می‌کند؟

گوگرد به چند روش به درمان آکنه کمک می‌کند. نخست اینکه گوگرد (مشابه بنزوئیل پراکساید) دشمن طبیعی آکنه‌های حاصل از باکتری پروپیونیوم آکنه (نوعی باکتری که درون منافذ بسته رشد میکند و منجر به ایجاد جوش و آکنه می شود) است.

دانشمندان دلیل خاصیت ضد باکتریایی گوگرد در برابر باکتری پروپیونیوم آکنه را به طور قطعی نمی دانند، اما در اینکه این ماده دارای خاصیت ملایمی بوده و عوارض جانبی کمی دارد، اتفاق نظر دارند. در واقع به همین دلیل است که گوگرد یک ترکیب متداول در ماسک ضد جوش، شوینده ها و صابون ها است.

یکی دیگر از دلایل موثر بودن گوگرد در کنترل آکنه، این است که این ماده باعث خشک شدن و لایه برداری از لایه‌های مرده خارجی‌ترین سطح پوست (خاصیت لایه برداری یا کراتولیتیکی) می شود. گوگرد جوش‌ها را خشک کرده و باعث پیشگیری از تشکیل مجدد آن ها می‌شود که از این نظر، عملکردی مشابه با اسید سالیسیلیک دارد.
گوگرد همچنین مانند یک تنظیم کننده چربی عمل می‌کند و مانع از تولید بیش از اندازه روغن سبوم می شود. روغنی که در ترکیب با سلول های مرده پوست، منافذ را بسته و باعث تشکیل جوش های مختلف می شود.

  عاداتی که موهایتان را به باد می دهند
گوگرد برای از بین بردن جای آکنه

 

گوگرد برای درمان چه نوع آکنه هایی موثر است؟

بیشترین تاثیر گوگرد بر جوش هایی است که از ترکیب سلول های مرده و سبوم (چربی) اضافه پوست ایجاد شده اند. این جوش ها شکل خفیف تر و غیر التهابی آکنه (مانند جوش های سرسفید و سرسیاه) را شامل می شود.

البته باید توجه داشته باشیم که نتایج آن در افراد مختلف، متفاوت است. همچنین ممکن است بر بعضی از انواع جوش‌ صورت، تاثیرگذار بوده و در موارد دیگر، این گونه نباشد. نخستین گام برای درمان، تشخیص نوع آکنه است؛ پس از این مرحله می توانید درخصوص مناسب بودن یا نبودن مصرف گوگرد، از متخصص پوست مشورت بگیرید.

آکنه خفیف

جوش های سرسفید و سرسیاه

جوش های سرسفید و سرسیاه که در دسته جوش های غیرالتهابی طبقه بندی می شوند، خفیف ترین شکل آکنه هستند. این جوش ها زمانی ایجاد می شوند که چربی و سلول های مرده پوست با یکدیگر ترکیب شده و به فولیکول های مو بچسبند. در صورتی که سر این برآمدگی‌ها باز باشد، جوش سرسیاه و در صورتی که سرشان بسته باشد ، آن ها را جوش سرسفید می نامیم.

طبق مطالعات انجام شده گوگرد یکی از داروهای بدون نیاز به نسخه پزشک برای درمان آکنه است که به رفع جوش های سرسیاه و سرسفید کمک می کند. در واقع این خاصیت به این خاطر است که گوگرد دو عنصر اصلی ایجاد جوش، یعنی سلول های مرده پوست و سبوم را مورد هدف قرار می دهد. اسید سالیسیلیک نیز در کمک به رفع این نوع آکنه موثر است، اگر پوست حساسی دارید، بهتر است به جای آن از ترکیبات گوگرد استفاده کنید.

  راه‌های جلوگیری و رفع تیرگی آفتاب سوختگی پوست

آکنه متوسط

پاپول و پاسچول (جوش‌های قرمز و جوش های چرکی)

آکنه و جوش های چرکی اشکال متوسط آکنه التهابی هستند. هر دوی آنها در اثر شکست دیواره‌ی منافذ پوست بروز پیدا می‌کنند و در نتیجه پوست، مستعد تشکیل منافذ بسته می‌شود. این منافذ سخت و دردناک خواهند بود.

تفاوت اصلی بین این جوش ها این است که جوش های چرکی بزرگ تر، دارای عفونت و ترشحات بیشتری است. این جوش ها معمولا برآمدگی سفید یا زردرنگی دارند.
گوگرد برای درمان قوی و موثر آکنه متوسط کافی نیست. به طور کلی، اثر درمانی این ماده نسبت به سایر مواد موثره ضد آکنه، مانند بنزوئیل پراکساید، کمتر است.

آکنه شدید

آکنه ندولار و کیستیک

آکنه شدید متشکل از گره ها و کیست های ملتهب است. این برآمدگی ها زمانی تشکیل می شوند که منافذ پوست به شدت ملتهب و تحریک پذیر شوند. همچنین، این نوع جوش ها در عمق بیشتری از پوست تشکیل می شوند و این امر درمان آنها را سخت‌تر می‌کند. آکنه شدید هنگام تماس، با درد شدیدی همراه است و ممکن است با گذشت زمان، قرمز و دچار زخم شود.

با توجه به ماهیت شدید آکنه گره‌ای و کیستیک، این نوع از آکنه درمان خانگی ندارد. چنانچه بنزوئیل پراکساید را امتحان کرده و نتیجه‌ای نگرفته‌اید، قطعا گوگرد نتیجه بهتری برای شما نخواهد داشت. با توجه به این وضعیت، باید به متخصص پوست مراجعه کنید.

  پروتئین های هیدرولیزشده چه فوایدی برای موهای شما دارند؟

در این قبیل موارد، متخصص پوست داروهای آنتی بیوتیک یا یکی از مشتقات ویتامین A، به نام ایزوترتینوئین را تجویز می‌کند. در برخی موارد، ممکن است برای از بین بردن کیست های سرسخت، نیاز به عمل جراحی باشد.

جای زخم (اسکار)

اگر سابقه ابتلا به آکنه دارید، احتمالا جای آنها روی پوست‌تان باقی مانده است. ممکن است رنگ و اندازه آنها متفاوت باشد اما نکته مشترک آن ها این است که رهایی از شر آنها بسیار سخت است.

گوگرد، سلول‌های مرده پوست را خشک و آن ها از بین می برد و پوست را لایه برداری می‌کند؛ بنابراین از نظر تئوری، می تواند اثر به جا مانده از آنها را نیز کاهش دهد. با این وجود، گوگرد نباید نخستین گزینه درمانی شما باشد. می‌توانید برای از بین بردن جای زخم‌های سخت، از یک ترکیب روشن کننده پوست کمک بگیرید.

گوگرد برای از بین بردن جای آکنه

گوگرد گزینه‌ای مناسب برای پوست‌های حساس

ممکن است مانند دیگر ترکیبات ضد آکنه، گوگرد نیز سبب تحریک پوست شما شود؛ با این وجود، این ماده برای پوست‌های حساس، گزینه مناسب‌تری است. استفاده از گوگرد برای درمان موضعی، به برطرف کردن جای آکنه (اسکار) در پوست‌های خشک و مختلط کمک می‌کند.

خطرات و عوارض جانبی احتمالی

ممکن است گوگرد برای پوست‌های حساس کاملا ملایم و سازگار باشد، اما احتمال عوارض جانبی نیز برای آن وجود دارد. از جمله آن ها می‌توان به خشکی بیش از اندازه و تحریک پذیری پوست اشاره کرد.

  موهای کودکان را سشوار نکشید

اگر برای اولین بار از ترکیبات گوگرد استفاده می‌کنید، روزی یک‌بار آن را به کار ببرید و وقتی پوست‌تان به این محصول عادت کرد، می‌توانید به تدریج مقدار مصرف را به دو تا سه بار در روز افزایش دهید.

ممکن است بوی گوگرد برای بعضی از افراد نامطبوع باشد؛ این در حالی است که ماسک ضد آکنه لافارر حاوی گوگرد، این بو را ندارند. سعی کنید محصولات حاوی گوگرد موجود در فروشگاه محصولات زیبایی را امتحان کنید تا از بوی خوشایند آن ها مطمئن شوید.

سخن آخر

گوگرد، به عنوان یک داروی ضد آکنه، در داروخانه ها و فروشگاه های محصولات زیبایی موجود است. اگر از محصولات حاوی گوگرد نتیجه نگرفتید، برای استفاده از داروهای قوی‌تر، از متخصص پوست کمک بگیرید.

گذشته از موارد ذکر شده، در مورد درمان با گوگرد، صبور باشید و هرگونه تغییر پوست خود را کنترل کنید. ممکن است رسیدن به نتیجه دلخواه تا سه ماه زمان ببرد.

منبع سایت lafarrerr

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *