پوست, پوست و مو

مراقبت پوست صورت:۷ اشتباه متداول که به پوست شما آسیب می‌زند

مراقبت پوست صورت

جوش

گاهی با وجود استفاده از پاک‌کننده صورت، کرم مرطوب‌کننده مناسب و ضدآفتاب خوب و …، باز هم پوست شما دچار مشکلاتی چون لکه و جوش می‌شود. ممکن است علت آن، ارتکاب اشتباه‌هایی باشد که به‌صورت ناخواسته انجام می‌دهید. در این مقاله، هفت اشتباه رایج در زمینه مراقبت پوست صورت را با شما در میان گذاشته‌ایم.

گاهی با وجود روتین مراقبت از پوست خود با استفاده از پاک‌کننده‌ها، تونرها، مرطوب‌کننده‌ها و …، ممکن است باز هم شما به نوعی دچار مشکلاتی مانند بروز لک و جوش شوید. احتمالا از خودتان می‌پرسید: «من که از پوست خودم مراقبت می‌کنم، پس چه چیزی باعث بروز این مشکلات می‌شود؟» با اینکه استفاده از انواع تونرها، پاک‌کننده‌ها و مرطوب‌کننده‌ها برای حفظ سلامت پوست ضروری است اما برای مراقبت از پوست صورت کافی نیست. به عبارت دیگر، این اقدامات لازمند اما کافی نیستند.

گاهی رعایت نکردن برخی نکات یا ارتکاب برخی اشتباه‌ها، از خوابیدن با آرایش گرفته تا نادیده گرفتن پاکسازی صورت پس از ورزش، سبب ایجاد لکه‌های پوستی پس از برخاستن از خواب می‌شود. در ادامه، هفت اشتباه رایج را با شما به در میان می‌گذاریم که ممکن است به صورت ناخواسته، چهره شما را تحت تأثیر قرار دهند.

۱٫ نشُستن صورت پس از عرق کردن

شما از خیر دیدن برنامه تلویزیونی مورد علاقه‌تان می‌گذرید و به باشگاه می‌روید. احتمالا برای نادیده گرفتن آن برنامه تلویزیونی و اختصاص وقت خود به ورزش و سلامتی، حسابی به خودتان افتخار می‌کنید. شاید باورکردنی نباشد ولی ورزش کردن و تعرق، هر دو برای پوست شما مناسب نیستند؛ به ویژه وقتی‌که عرق پس از ورزش مدتی طولانی بر روی پوست شما باقی بماند.

  10 نکته برای داشتن موهایی جذاب

براساس تحقیقات انجام شده و به عنوان یک قاعده کلی، شما همیشه (تأکید می‌کنیم همیشه!) برای مراقبت پوست صورت باید پس از ورزش، صورت‌تان را بشویید تا پوست‌تان را از عرق، غبار، آلودگی و باکتری‌هایی که می‌تواند باعث مسدود شدن منافذ پوست شود، پاک کنید.

۱٫ نشُستن صورت پس از عرق کردن

برای جلوگیری از جوش و آسیب پوستی ناشی از تعریق، و مراقبت از پوست صورت چند بسته دستمال مرطوب صورت در ساک ورزشی‌تان همراه داشته باشید. از دستمال مرطوب، که برای پاک کردن آسان آرایش و آلودگی‌های پوست در یک مرحله طراحی شده‌اند، به عنوان یک راه‌حل سریع و مؤثر برای مراقبت روزانه پوست پس از تعریق استفاده کنید.
برای سلامت و مراقبت پوست صورت و بدنتان، پس از ورزش و پیش از شروع فعالیت‌های روزانه‌تان به حمام بروید و یک شستشوی کامل انجام دهید.

۲٫ لمس ناخودآگاه پوست صورت

دست‌های شما ممکن است آلوده باشد و شما به‌طور ناخودآگاه آنها را به پوست صورت‌تان بزنید و آلودگی را به آن منتقل کنید. تصور کنید در طول روز ممکن است به چه چیزهایی دست زده باشید؛ برای مثال به میله‌های مترو، به کیفی که زیر میز روی زمین گذاشته‌اید، به کفش‌های‌تان وقتی آنها را می‌پوشید. حالا به تمام کثیفی، جرم و دوده‌هایی فکر کنید که روی آنهاست و به سادگی از دیدتان پنهان است.

  پینه زدایی از پاها در 5 مرحله
لمس ناخودآگاه پوست صورت

حالا تصور کنید وقتی به صورت ناخودآگاه با دو دست سرتان را در میان می‌گیرید یا زمانی‌که صورت‌تان را مالش می‌دهید یا می‌خارانید، در واقع، بلیط یک‌طرفه و مستقیمی به آلودگی‌ها و کثیفی‌ها به مقد پوست‌تان دادهاید. برای جلوگیری از بروز آسیب‌ها و مراقبت پوست صورت باید تلاش کنید که به صورت‌تان دست نزنید و اگر هم نیاز به این کار بود، مطمئن شوید که دست‌های‌تان را شسته‌اید.

۳٫ تمیز نکردن برس‌های آرایشی

اغلب مردم زمانی از حوله‌شان استفاده می‌کنند که بدن یا دست و صورت‌شان را شسته‌اند و پاک کرده‌اند؛ آن هم با حوله‌ای که تمیز است. با وجود این، استفاده اختصاصی از حوله، تنها زمانی‌که پوست‌تان تمیز است، دلیلی بر تمیزی حوله نیست. همین امر برای برس‌های آرایشی هم صدق می‌کند.

تمیز نکردن برس‌های آرایشی

درست مانند حوله، صرف اینکه شما زمانی از این برس‌ها استفاده می‌کنید که پوست‌تان پاک است، دلیل محکمی نیست که آنها در زمان‌های دیگر آلودگی‌ها را جذب نکنند. در واقع، با اضافه کردن مواد آرایشی به برس‌های آرایشی آلوده، شما محیط مناسبی برای کشت باکتریها ایجاد کرده‌اید.

۴٫ تمیز نکردن صفحه نمایش گوشی همراه

کمی به عقب برگردید و به خاک و آلودگی‌های روی دست‌های‌تان فکر کنید. حالا به تصور کنید با همان دست‌ها چند بار پشت‌سرِهم به صفحه گوشی‌تان ضربه زده‌اید و آن را لمس کرده‌اید. یک‌بار دیگر شاهدیم که چگونه انتقال خاک و آلودگی، آسیب بزرگی به پوست و چهره شما می‌زند.

  خارش سر و ریزش مو : آیا این دو مشکل رایج پوست سر با هم ارتباط دارند؟
تمیز نکردن صفحه نمایش گوشی همراه

خوشبختانه، در این زمینه یک راه‌حل بسیار ساده وجود دارد: شما می‌توانید برای مراقبت پوست صورت گوشی‌تان را با دستمال آنتی‌باکتریال پاک کنید و احتمالا صفحه نمایش شما پس از پاک شدن لایه کثیفی و آرایش که نمای آن را پوشانده بود، بسیار واضح‌تر می‌شود.

۵٫ دوش گرفتن با آب داغ

برای برخی، چیزی بالاتر از یک دوش آب داغ نیست که تمام آلودگی‌ها را از بدن می‌زداید و خستگی‌ها را از تن می‌بَرد و جانی تازه به آدم می‌دهد. احتمالا شما هم چنین نظری داشته باشید اما در واقع، دوش آب داغ باعث آسیب بسیار جدی به پوست شما می‌شوند.

دوش گرفتن با آب داغ

هرچه آب داغ‌تر باشد، احتمال خشک و بی‌آب شدن پوست شما بیشتر است. همچنین، هرچه پوست شما بیشتر رطوبت خود را از دست بدهد، بیشتر احساس خشکی و سوزش می‌کنید. پس، برای مراقبت پوست صورت و شستشوی تمام بدن خود از آب ولرم استفاده کنید.

۶٫ نشُستن منظم روبالشی‌ها و ملافه‌ها

ملافه‌ها و روبالشی‌ها مکان امنی برای باکتری‌ها و آلودگی‌های آسیب‌زا به پوست شماست. براین اساس، باید به‌طور مرتب شسته شوند و پاکیزه باشند. روبالشی‌ها و ملافه‌های‌تان را طی برنامه منظمی یک یا دو هفته یک‌بار بشویید تا خیال‌تان از هر گونه باکتری و آلودگی آسیب‌زا به پوست راحت باشد و مراقبت پوست صورت و زیبایی پوست‌تان حتی در خواب هم انجام شود.

  چطور با موخره خداحافظی کنیم؟
نشُستن منظم روبالشی‌ها و ملافه‌ها

۷٫ با آرایش به تختخواب رفتن

درک اینکه وقتی خسته به منزل می‌رسید فقط می‌خواهید به تختخواب بروید و استراحت کنید، کار سختی نیست. با وجود این، رفتن به تختخواب با صورتی که آرایش کامل دارد، برای پوست ضرر بسیاری دارد.

همه مواد آرایشی می‌توانند با کثیفی و چربی و جرم و آلودگی مخلوط شوند و منافذ پوست‌تان را مسدود کنند و به این ترتیب، باعث آسیب پوستی و جوش شوند. بنابراین، اگر به‌شدت خسته هم بودید، قبل از این که از خستگی خوابتان ببرد می‌توانید یک پد پنبه‌ای را به آب میسلار و یا آرایش پاک کن مناسب آغشته کنید و به صورت‌تان بکشید و پوست خود را پاک کنید. حالا به‌راحتی و بدون نگرانی از کوتاهی در انجام مراقبت‌ پوست صورت، می‌توانید به تخت‌خواب بروید.

منبع سایت lafarrerr نویسنده ناشناس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *