پوست و مو, مو

۹ نکته کلیدی برای مراقبت از موی سر

موی ما می‌تواند ما را شیک و مرتب یا خسته و بی‌ملاحظه نشان دهد. فرقی ندارد موی ما خشک باشد یا چرب؛ فر باشد یا صاف. در هر حالت بهتر است، اصول اولیه‌ی مراقبت از موی سر خود را بدانیم.

اگر به مراقبت روزانه از مو بی‌توجه باشیم، آسیب می‌بینند و ترمیم موهای آسیب دیده خیلی دشوارتر از پیشگیری از آسیب است. به همین دلیل، در این مقاله می‌خواهیم نکات مراقبت از مو را بگوییم. اگر می‌خواهید موی پرپشت و سالمی داشته باشید، با ما همراه شوید.

۱٫موهای خود را درست بشویید و شانه کنید.

متخصصان می‌گویند بیشتر مردم برای مراقبت از موی سر یا بیش‌ از اندازه موهای خود را می‌شویند یا آنها را با روشی اشتباه می‌شویند. پس نکته‌های ساده‌ی زیر را به یاد داشته باشید تا موهای خود را استاندارد بشویید:

  • از شامپو به قدری که موهای سرتان را بپوشاند، استفاده کنید. نه بیشتر!
  • موهای خود را با آب داغ یا آب خیلی سرد نشویید. بلکه، آنها را با آب ولرم بشویید.
  • موهای خیس، سه برابر آسیب پذیرتر و شکننده‌تر از موهای خشکند. پس با آنها با ملایمت رفتار کنید.
  • بعد از حمام موهای خود را زیاد با حوله ماساژ ندهید.
  • گره موهای خیس خود را با شانه‌ی دندانه درشت باز کنید. البته، موهای خیس را نباید زیاد شانه کنید.
  • برای مراقبت از موی سر خود، آن را بیشتر از یک ‌بار در روز نشویید.
  چه چیزی می‌تواند از چروک دست‌ها جلوگیری‌کند؟

۲٫ شامپوی مناسب انتخاب کنید.

اگر شامپو یا حالت دهنده موی شما نامناسب باشد، سلامت موهای شما به خطر می‌افتد. پس، شامپویی متناسب با موی خود انتخاب کنید. شامپوها، براساس نوع مو، سه دسته‌اند: «مناسب موهای خشک، معمولی و چرب».

اگر شوره‌ی سر یا ریزش مو دارید، از شامپوهای ضد ریزش و شامپو ضد شوره‌ استفاده کنید.
از مصرف شامپوهایی که ترکیبات نامناسبی مثل آمونیوم لوریل سولفات یا سدیم لوریل سولفات دارند، بپرهیزید.

۳٫ شامپو برای شستن کف سر است، نه ساقه‌ی مو

شامپو برای کف سر

یکی از راه‌های دیگر مراقبت از موی سر استفاده‌ی صحیح از شامپو است.

محققان آکادمی درماتولوژی آمریکا معتقدند خلاف نرم‌ کننده‌ی مو که باید روی ساقه‌ی مو استفاده شوند، شامپو برای شستن پوست کف سر است. شستن ساقه‌ی مو با شامپو رطوبت آن را از بین می‌برد، شفافیت مو را هم کمتر می‌کند.

باید بدانید، این پوست سر ماست که محل ترشح چربی و تجمع سلول‌های مرده است. پس، وقتی از شامپو استفاده می‌کنید، باید پوست سر و ریشه‌ی موهای خود را بشویید.

۴٫ برای مراقبت از موی سر نرم‌کننده را فراموش نکنید.

هنگام شستن موها، استفاده از محصولات مراقبت از موی سر برای افزایش رطوبت مو اهمیت دارند. اما، چرا؟

تار‌ موها پوششی به نام کوتیکول دارند. کوتیکول پوشش خارجی مو است و از روی هم قرار گرفتن سلول‌های مرده تشکیل شده. نقش اصلی کوتیکول، استحکام بخشیدن و مراقبت از موی سر است.

  شوره سر دلشوره ندارد

وقتی موها رطوبت کافی ندارند، کوتیکول باز می‌شود تا رطوبت مورد نیاز از هوا وارد مو شود. برای همین است که معمولاٌ بعد از حمام موها وزدار می‌شوند.

پس، از یک نرم کننده‌ی مناسب مو استفاده کنید که حاوی عناصر آبرسان مو مانند روغن نارگیل باشد. نرم کننده را از وسط ساقه تا نوک موهای خود بزنید. هیچ وقت آن را به ریشه‌ی موهایتان نزنید.

ماسک مو برای مراقبت از موی سر انتخاب بهتری است.

اگر موی شما به دلیل رنگ کردن یا حرارت زیاد آسیب دیده، بهتر است، به جای نرم‌کننده از انواع ماسک مو استفاده کنید.
ماسک مو نسبت به نرم کننده از ذره‌های کوچکتری تشکیل شده، برای همین، به راحتی به ساختار مو نفوذ می‌کند و بهتر می‌تواند مواد مغذی را به مو برساند.

۵٫ موهای خود را با حوله خشک نکنید!

موهای خود را با حوله خشک نکنید

برای مراقبت از موی سر پس از دوش گرفتن برای خشک‌ کردن مو، به جای استفاده از حوله بهتر است، اول آب اضافی مو را بگیرید. سپس، با یک لباس نخی تمیز که ملایم‌تر و نرم‌تر از حوله است، آن را خشک کنید.

آکادمی درماتولوژی آمریکا پیشنهاد می‌کند به جای استفاده از سشوار، اجازه دهید هوا موها را خشک کند. درست است بیشتر طول می‌کشد. اما، در عوض آسیبی به مو نمی‌رساند.

  زیبایی صورت : بایدها و نبایدهای مراقبت از پوست صورت

۶٫ برای مراقبت از موی خیس، از شانه‌ی دندانه ‌درشت استفاده کنید.

محققان آکادمی درماتولوژی امریکا می‌گویند موهای خیس هنگام شانه کردن خیلی آسان‌تر می‌شکنند. پس، بهتر است موهای خیس، گره خورده و نم‌دار خود را با شانه‌های دندانه درشت شانه کنید. تا حد امکان، با ملایمت موها را شانه بزنید.

۷٫ در برابر حرارت از موی خود محافظت کنید.

سشوار یا اتوی مو، موها را زیباتر و خوش حالت‌تر می‌کند. اما، نباید فراموش کنید که حرارت زیاد، آسیب زیادی به مو می‌زند.

حرارت زیاد آسیب‌های زیادی به مو می‌زند، مثل مو خوره، دندانه دار شدن انتهای مو، خشک و خشن شدن بافت مو، ریزش بیش از حد و وز شدن. از آنجا که همیشه پیشگیری بهتر از درمان است، برای مراقبت از موهای خود قبل از استفاده از سشوار، اتوی مو و … از یک محافظ حرارتی مو استفاده کنید.

این محصولات ضمن مراقبت از موی سر در برابر آسیب‌های حرارتی، ویتامین‌ها و پروتئین‌هایی دارند که سلامت و ظاهر موهای شما را بهبود می‌بخشند. همچنین، به خاطر داشته باشید همیشه با حرارت پایین سشوار، موهای خود را خشک کنید. اگر لازم بود، به‌تدریج حرارت آن را افزایش دهید.

۸٫ رطوبت موی خود را حفظ کنید.

رطوبت موی خود را حفظ کنید.

اگر می‌خواهید موی شما سالم، قوی و زیبا به نظر برسد، فارغ از جنس و مدل آن، رطوبت آن را حفظ کنید.

  بهترین اسکراب برای پوست چرب و هر آنچه که باید در مورد آن بدانید

برای سالم ماندن مو از محصولات مراقبت مو مانند سرم مو یا کرم مو استفاده کنید. این محصولات در طول روز روی مو می‌مانند و رشته‌های آن را خوب تغذیه می‌کند.
بعضی از محصولات مراقبت از موی سر باید روی موهای نم‌دار و بعضی دیگر، روی موهای خشک استفاده شوند. برای اینکه نتیجه‌ی بهتری بگیرید‌، طبق دستورالعملی که روی محصولات نوشته شده، عمل کنید.

۹٫ موهای خود را به طور مرتب کوتاه کنید.

کوتاه کردن مرتب موها برای داشتن موهای بلند و زیبا بسیار مهم است. هر تار مو ۲ تا ۶ سال عمر می‌کند و در پایان عمر خود ضعیف‌تر می‌شود. پس، موهای بلند شکننده و آسیب پذیرند و بیشتر موخوره می‌گیرند.

بهتر است بدانید، هایلایت و رنگ کردن موهای بلند، بیشتر به آنها آسیب میزند.

برای مراقبت از موی سر، آنها را در فاصله‌ی زمانی منظم هر ۸ تا ۱۲ هفته کوتاه کنید. اگر مو خوره‌ی موهاتان نسبتاً زیاد است، می‌توانید این فاصله را به ۶ تا ۸ هفته کاهش دهید

منبع سایت لافارر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *