جلسه شصتم – آموزش نحوه دوخت زیپ

در این درس به آموزش نحوه دوخت زیپ میپردازیم. در دوخت زیپ نکاتی را باید رعایت نمود که دوخت آنرا خیلی ساده تر می کند . مثلاً هرگز زیپ را با پایه های معمولی چرخ به لباس متصل نکنید و طول هر چاک باید ۱.۵ تا ۱ سانت از طول زیپ بلندتر باشد .

با توجه به اینکه زیپ انواع مختلفی دارد و نحوه اتصال آن به پارچه هم بسیار متنوع است اما من در اینجا پرکاربردترین آن را شرح داده می شود.

۱- زیپ مخفی با دست :

زیپ پارچه هایی مثل مخمل ، تور ، ابریشم ، دانتل و پارچه های لطیف مثل حریر و انواع پارچه های فانتزی را باید با دست دوخت  . در این حالت باید از دوخت بخیه استفاده کرد که کاملاً محکم شود .

دوخت زیپ

۲- زیپ مخفی با چرخ :

 این نوع دوخت برای اتصال زیپ به چاک یقه ، چاک آستین ، درز وسط پشت ، درز وسط جلو و درز پیلی های گرد و خوابیده به کار می رود . زیپ را ابتدا کوک می زنیم پایه زیپ را روی سمت راست سوزن تنظیم کرده ، پارچه را به حالت صاف زیر پایه قرار دهید سپس با با فاصله ای معین از دندانه زیپ (در حدود نیم سانت) دوخت را انجام می دهیم .

بیشتر بخوانیم :آموزش دوخت و ایرادات شلوار

دوخت زیپ

۳- دوخت زیپ شلوار یا جلوی دامن (مردانه دوز)

ابتدا از خط مرکزی با اندازه ۱ سانت داخل شده و زیپ را از قسمت پشت بدوزید . زیپ قسمت زیر را تا کنید و لبه آنرا کوک بزنید . سجاف قسمت روی زیپ را تا کنید . خط دوخت زیپ قبلاً روی الگوی شلوار علامتگذاری شده است . زیپ را روی این محل کوک بزنید و چرخ کنید .

دوخت زیپ

۴- زیپ مخفی :

ابتدا یک طرف شکاف زیپ را با دست روی پارچه کوک بزنید . سپس پایه زیپ را در انتهای دندانه قرار دهید و شروع به دوختن کنید . (دقت نمایید دندانه هایی که در سمت پشت زیپ قرار دارد مطابق شکل دوخته می شود )

برای دوختن سمت چپ ، وضعیت پایه را به منظور قرار دادن پایه در سمت چپ سوزن تغییر دهید . این سمت را به همان روشی که سمت راست را دوختیم می دوزیم .

دوخت زیپ

 

پکیج خیاطی

شروع به تایپ کردن برای دیدن محصولاتی که دنبال آن هستید.
فروشگاه
علاقه مندی ها
0 موارد محصول
حساب کاربری من