آموزش دوخت چادر و مقنعه

آموزش دوخت چادر دانشجویی

آموزش دوخت چادر دانشجویی

این چادر نیاز به الگوی خاصی ندارد و بسیار راحت و کاربردی است.علاوه بر آن بسیار محفوظ می باشد.

برای دوخت این مانتو از الگوی اولیه ی چادر فارسی استفاده می شود که در ویدئو های قبلی مفصلا توضیح داده شده است.

چادر ساده را دولا کرده تا دولا های باز آن بر هم منطبق شود سپس آن را مجددا تا زده تا دولای بسته در پشت و  دو لا ی باز در جلو مجددا بر هم منطبق شده و ۴ لا شود.

اگر تمایل داشته باشید جلوی چادر شما دکمه خور داشته باشد می توانید دو لای بسته پشت را با ۳ سانتی متر فاصله از دو لای باز منطبق کنید.

اما به طور کلی بری آنکه آزادی کامل داشته باشید بهتر است دقیقا وسط پشت و جلو روی هم قرار بگیرند.

بعد از آنکه تا زده شده از زاویه ی بالای پارچه بر روی دولای بسته حدود ۹۵ تا ۱۱۵ سانتی متر علامت زده می شود.(بستگی به قد آستین دارد)

یکی از روش های اندازه گیری آن است که قد ۴ لای بسته را اندازه گرفته و آن را تقسیم بر ۲ کرده سپس ۲۰ تا ۳۰ سانتی متر به آن اضافه شود.

۲۰ سانتی متر برای آنکه آستین دقیقا روی مچ قرار بگیرد و ۳۰ سانتی متر برای آنکه کمی بلند تر در نظر گرفته شود.

  آموزش دوخت روسری مربع

پس از آنکه قد آستین علامت زده شد از آن نقطه به اندازه ی ۲/۱ دور  مچ خطی بر آن به داخل پارچه عمود شود.(حدود ۲۰ تا ۲۲ سانتی متر )

در مرحله ی بعدی از این نقطه ۲۲ سانتی متر به موازات خط ۴ لای بسته به پایین کشیده شده و دورریز می شود. سپس به اندازه ی ۳۶ سانتی متر برای قد ۱۶۰ تا ۱۷۰ سانت این خط به بالا امتداد داده  و برش داده می شود تا مرغک به آن وصل شود.

اگر تمایل دارید چادر شما کمی تنگ تر باشد از بالای همان ۳۶ سانتی متر که برش خورد خطی اوریب به اندازه ی  دلخواه (از پایین چادر هر میزان دلخواه علامت زده می شود) به داخل چادر کشیده می شود.

مرغک چیست و چگونه تهیه شود ؟

قسمتی که به زیر آستین داده می شود تا حرکت دست در چادر بهتر و راحت تر باشد.

یک مستطیل ۳۰ در ۴۰ سانتی متر در نظر گرفته ودر اوریب پارچه برش داده می شود. (تار یا طول پارچه بر عرض یا پود پارچه قرار بگیر،قطر آن همان اوریب پارچه می باشد که دو لای بسته ی مرغک می باشد.

حالا خط کشی عمود بر وسط دو لا ی بسته قرار گرفته و حدود ۱۰ سانتی متر به داخل پارچه علامت زده می شود سپس خط کش را در انتهای این ۱۰ سانتی متر قرار داده و از آن خطی حدود ۲۰ تا ۲۴ سانتی متر از دو طرف به دولای بسته کشیده شده و برش داده می شود.

  آموزش دوخت شال نقابدار

دولای بسته ی مرغک دقیقا در زیر آستین قرار گرفته و ۴ لای باز آن به آستین دوخته می شود.

نکته ی دیگری که وجود دارد آن است که برا اتصال مرغک به زیر آستین دقت شود که زاویه ی زیر آستین زاپاس نداشته و برای دوخت باید از نقطه ی ۰ شروع شود و هرچه به مچ نزدیک می شوید کمی زاپاس بیشتر شود.

مرغک می تواند زاپاس داشته باشد اما زاویهی زیر آستین اگر زاپاس داشته باشد کمی در نقطه اتصال به مرغک چین می خورد.

در انتهای دوخت چادر ملی می توان برای بالای سر در دو طرف ،می توان کش در نظر گرفت تا  چادر کاملا بر روی سر فیکس باشد.

بیشتر بخوانیم : آموزش دوخت چادر و مقنعه

ویدئوی آموزش دوخت چادر

آیا شما همیشه علاقه‌مند به یادگیری مهارت‌های جدید هستید؟ آیا همواره دوخت لباس‌های خودتان را دوست داشته‌اید؟ اگر پاسخ شما بله است، آموزش خیاطی با فیلم‌های ما مناسب برای شماست!

گردآوری هانیه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *