استایل شناسی

استایلینگ یعنی چی ؟

استایلینگ یعنی چی ؟

استایلینگ از واژه “style” به معنی سبک و روش گرفته شده است، که طراحی و شخصیت دادن به فرد، برند، رویداد، کالکشن، کت واک، مجله یا برنامه تلویزیونی را شامل می‌شود.

استایلیست، شخصی است که شغلش استایلینگ است و می‌توان گفت که همان کارگردان هنری مد می باشد؛ کسی که کارش، هدایت مد در یک مسیر مشخص و معنادار است. او باید بتواند عناصر یک سبک را به‌خوبی در کنار هم مونتاژ کند و درنهایت به ایده‌آل‌ترین حالت ممکن دست پیدا کند. او فردی مهم در فرآیند خلق تصویر تلقی می‌شود که به هیچ دیدگاه خاصی وابسته نیست.

استایلیست، شخصی است که تفکرش مبتنی بر دموکراسی می‌باشد؛ چراکه باید معتقد باشد: یک نوع اندام ایده‌آل وجود ندارد و هر شخصی می تواند هویتی منحصر به‌فرد داشته باشد و آن را از طریق استایل خود به معرض نمایش بگذارد. به‌طور ساده می توان گفت که این فرد، مسئول انتخاب لباس و ظاهر کلی افراد است.

استایلیست به زبان خودمانی

با یک مثال خیلی ساده شروع می کنیم. فکر کنید که نیکول کیدمن، قصد شرکت در فرش‌قرمز اسکار را دارد. چه لباسی از چه برندی، چه آرایشی از چه برندی و چه اکسسوری از چه برندی نیاز دارد. چگونه این پوشش را با کیف و کفش خود ست کند؟

چگونه مدل موی خود را با این پوشش،  همراستا کند؟ آیا مدل مویش باید دم اسبی باشد؟ شینیون  باشد؟ آرایشش غلیظ باشد یا ملایم؟ در  ترکیب آرایش صورت،  کدام  عناصر،  شاخص تر  باشند؟ به‌طور کلی، چه رنگی انتخاب شود؟ آیا باید پیامی منتقل شود (مثل پوشش  سیاه  مراسم اسکار  ۲۰۱۸)؟

ارائه پاسخ مناسب به این سوالات، وظیفه استایلیست است.

استایلیست‌های موفق جهان

نظارت بر حسن اجرای پوشش افراد، وظیفه دیگر طراحان استایل به شمار می‌رود.  همانطور که می‌بینید، کار طراحان استایل، کار سختی است و نیاز به مهارت‌های مختلف  طراحی مد تا سازماندهی و برنامه‌ریزی و حتی روانشناسی (مثل روانشناسی رنگ و بازار و جریان شناسی  مد) دارد. از استایلیست‌های معروف دنیا می توان به کارل لاگرفرلد آلمانی، راشل زو، آنابل تولمن، تام فورد، بیژن  پاکزاد و  میشل ارلانگر (استایلیست معروف مریل استریپ و ستارگان هالیوود) اشاره کرد که در  ادامه، به شماری از کار این طراحان خواهیم پرداخت.

(مریل استریپ در فرش قرمز اسکار- یکی از وظایف استایلیست ها، تناسب‌بخشی بین طراحی استایل و سن مشتری است).

(میشل ارلانگر، طراح استایل معروف سلبریتی های هالیوود )

(خانم  ارلانگر، استایلیست محبوب هالیودی‌ها – لباس فاخر آبی لوپیتا نیونگو در اسکار  ۲۰۱۴  کار خانم  ارلانگر است ).

(ارین والش؛ استایلیست  معروف، طراح خلاق و جسور  هالیوودی‌ها، از جسیکار پارکر گرفته تا کریستین ویگ است)

)جسیکا پارکر را در مراسم  مت‌گالا  ۲۰۱۵ میلادی  (MET GALA)  می‌بینید؛ که طرحی جذاب از ارین والش را به نمایش گذاشته است(

استایلیست، فقط مخصوص سلبریتی‌ها نیست، بلکه هرشخصی به‌عنوان یک فرد مدرن تمایل دارد که به بهترین شکل در جامعه حضور داشته باشد. حتی اگر شما خانه‌دار هستید یا هر روز و به‌طور مرتب به‌عنوان کارمند در یک شرکت مشغول به کار هستید، اولین اولیت شما پوشش شما خواهد بود.

  "پیش‌بینی مد در سال ۲۰۲۴: از استایل‌های جدید تا بازگشت کلاسیک‌ها"

پوشیدن لباس‌های برند و گران‌قیمت، نشانه بارز بودن استایل و شخصیت یک فرد نیست؛ ولی نوع هماهنگ‌سازی و رعایت اصول در نگاه مردم به شخصیت افراد تاثیر زیادی دارد و این ما هستیم که تعیین می‌کنیم دیگران چگونه با ما رفتار کنند. به‌همین خاطر، آشنا شدن با هنر استایلینگ و انتخاب یک پوشش صحیح می‌تواند در تعاملات اجتماعی فرد بسیار مفید باشد.

مقاله مرتبط : استایل ترندی چیست ؟

 چرا به استایلینگ نیاز داریم ؟

با توجه به مشغله‌های زندگی کنونی، یافتن وقت کافی برای اینکه بفهمید چه لباسی انعکاس‌دهنده شخصیت واقعی شماست و چه لباسی مناسب اندامتان می‌باشد، امری بسیار دشوار خواهد بود.

در چنین شرایطی، شما می توانید به سایت‌ها مراجعه کنید و با دیدن تصاویر لباس‌ها و شخصیت‌های معروف، به نتایجی برسید؛ اما نتایجی گیج کننده!!! در برخی از موارد، لباس خاصی که در تصاویر دیدید، در کمدتان نیست یا نمی­دانید در موقعیت و مناسبت مورد نظرتان، بهترین لباس کدام خواهد بود؟!

در چنین مواقعی، نیاز به حضور استایلیست در زندگی شما شدیدا احساس خواهد شد.

استایل شخصی، فقط برای افراد مشهور نیست. همه انسان‌ها، به عنوان عضوی از یک جامعه مدرن، می­خواهند ظاهری زیبا داشته باشند و اولویت اصلی هرکس، داشتن ظاهری آراسته و شایسته است؛ حال، تفاوتی ندارد که شما کارمند هستید یا خانه­دار.

در ادامه، برخی از دلایل نیاز به استایلیست شخصی را ذکر کرده‌ایم:

۱-   تحولات کاهش وزن

قطعا شما با کاهش وزن، احساس شگفت انگیزی پیدا می‌کنید! گاهی اوقات، یافتن “استایل جدید”، بعد از کاهش وزن، کار دشواری است؛ که در چنین شرایطی، یک استایلیست به کمک شما خواهد آمد.

پس از تحمل سختی های زیادی که در راه کاهش وزن داشته­اید، اکنون کمد لباس شما پر است از لباس­هایی که سایز بزرگ هستند و دیگر برای شما قابل استفاده نمی­باشند؛ باید از شر آن­ها خلاص شوید یا آن­ها را تبدیل به لباس‌هایی کنید که اندام جدید شما را به بهترین شکل به نمایش بگذارد.

رنگ‌ها و مدل‌های مورد علاقه شما بلافاصله پس از کاهش وزن تغییر نمی کنند؛ اما شما نمی‌خواهید همان لباس قبلی را بپوشید. استایلیست برای برجسته کردن زیبایی جدیدتان و نحوه نمایش آن به شما کمک می­کند.

برخی از افرادی که نگران مشخص شدن وزن بالای خود هستند، معمولا تلاش می­کنند که اندام خود را پشت رنگ­های تیره و خنثی پنهان کنند و از این طریق، نگاه­ها را از روی اندام خود منحرف کنند. جای نگرانی نیست؛ استایلیست به شما کمک می­کند تا رنگ های مناسب خود را پیدا کنید.

بنابراین بهترین زمان برای یافتن استایل شخصی، بلافاصله پس از طی کردن پروسه کاهش وزن است. استایلیست به شما کمک می­کند تا بتوانید همان رنگ و سبکی را که همواره دوست داشتید، از آنِ خود کنید.

  "راهنمای کامل پوشش مینیمال: چگونه با کمترین لباس، بیشترین شیک‌پوشی را داشته باشیم؟"

این، یک تجربه مثبت و هیجان انگیز است که همیشه از آن لذت خواهید برد.

۲-   مناسبت­های خاص و اتفاقات مهم در زندگی

چه در تعطیلات ماه عسل باشید و چه برای یک موقعیت جدید شغلی، آماده مصاحبه شوید، یک استایلیست به شما کمک می­کند که با بهترین ظاهر، حضور پیدا کنید و به این ترتیب اعتماد به نفستان را افزایش دهید. مهم نیست که در چه موقعیتی باشید؛ یک استایلیست به شما اطمینان می‌دهد که شگفت‌انگیز به نظر برسید!

بنابراین شما، پس از اتفاقات مهم زندگی، مانند عروسی، جدایی، تغییر شغل، بچه‌دار شدن و … به یک کمد لباس جدید نیاز خواهید داشت، که زمانی که در آن را باز می­کنید، بتوانید به‌راحتی لباس مورد نظر خود را، که بیانگر شخصیت و حالات روحی شما باشد، به‌تن کنید.

این، همان اتفاقی است که برای هنرمندان مشهور میفتد؛ حتی زمانی که شما تصاویر مربوط به فعالیت­های روزانه آن­ها را می­بینید، بهترین استایلشان را دارند.

۳-   از گفتن ” چیزی برای پوشیدن ندارم”، خسته شده­اید !

هیچ‌چیز بدتر از این نیست که به یک کمد پر از لباس خیره شوید و احساس کنید که چیزی برای پوشیدن ندارید. این اتفاق برای همه ما در زمان­های مختلف رخ داده است.

این، درست همان زمانی است که شما به یک استایلیست نیاز دارید. شما پس از جلسه استایلتان، صددرصد اطمینان پیدا خواهید کرد که هر آنچه انتخاب کرده اید، از نظر رنگ، اندازه و سبک برای شما مناسب است؛ بنابراین شما همیشه چیزی برای پوشیدن دارید و می دانید که کجا و چه موقع آن را بپوشید.

در این‌صورت، دیگر نیازی نخواهد بود که همیشه خود را در لباس­های گشاد و بی‌قواره پنهان کنید یا یک شلوار جین قدیمی را، صرفا به‌دلیل اینکه اندام شما را بهتر نشان می­دهد، بارها و بارها بپوشید.

بخش عمده‌ای از دلیل مطرح کردن پرسش «چی بپوشم»، ناشی از این است که نمی­دانید چه لباس­هایی را همراه با یکدیگر بپوشید یا از چه اکسسوری­هایی استفاده کنید؛ و به عبارتی مشکل اصلی شما نداشتن یک “استایل شخصی” است. در بعضی از موارد، شما لباس­هایی قدیمی دارید که فکر می­کنید منسوخ شده­اند و دیگر قابل استفاده نیستند. هدف استایلیست، این است که زمان خارج شدن از جلسه استایل، به این اطمینان برسید که تمامی لباس‌های شما در موقعیت­های مختلف، قابل استفاده هستند و با ارائه گزینه‌های مختلف، بتوانید جمله “چیزی برای پوشیدن ندارم” را به فراموشی بسپارید.

۴-   شما عاشق این هستید که طبق مد روز به‌نظر بیایید، اما آیتمی را که مد شده، نمی‌پسندید

همه افراد، از ورق زدن مجلات مد و مشاهده اینکه چه چیزی مد یا به اصطلاح، ” ترند” شده، لذت نمی­برند. اگر شما استایل شخصی خود را پیدا نکرده باشید، این فرآیند ورق زدن برای شما طاقت‌فرسا خواهد بود.

پیدا کردن استایل شخصی، یک روش عالی برای پایان یافتن این تفکر است که شما به یک کمد پر از لباس­های گران‌قیمت نیاز دارید که بعضی از آن­ها را هرگز نخواهید پوشید. استایلیست به شما لباس­هایی باکیفیت را پیشنهاد می­دهد و شما می­توانید با آن لباس‌ها، استایل­هایی کلاسیک داشته باشید که هرگز به‌سرعت از مد نمیفتند.

  چگونه می توان استایل تامبوی را به عنوان ایده‌های مناسب برای خانم‌ها پیشنهاد کرد؟

از مزایای مهم کمک گرفتن از یک استایلیست شخصی، این است که او در زمان ترند شدن یک لباس یا استایل، شما را همراهی کرده و مشاوره لازم را به شما می­دهد تا مدهایی را که مناسب فرم اندامتان نیستند یا به هردلیلی به آن­ها علاقه ای ندارید، به اشتباه انتخاب نکنید.

استایلیست به شما کمک می­کند تا از اشتباهات پرهزینه برای ایجاد سبک شخصی خود اجتناب کنید و بتوانید لباس‌های خود را بدون نیاز به مطالعه تمامی مجلات مد، مراجعه به سایت­های مختلف یا پیج­های سلبریتی­ها تهیه کنید.

برخی از دلایلی را که نشان می­دهد شما برای داشتن استایل شخصی، به یک استایلیست نیاز دارید، عنوان کردیم. در ادامه به این موضوع خواهیم پرداخت:

۱- شما وقت خرید ندارید

بر هیچکس پوشیده نیست که مشغله­های زندگی روزانه در حال افزایش است و همواره مجبور هستیم که ایمیل، تلفن و اینترنت خود را چک کنیم. بنابراین در چنین شرایطی، یافتن فرصتی مناسب برای فکر کردن درمورد استایل شخصی، بسیار دشوار خواهد بود. استایلیست به شما کمک می­کند تا کمد لباسی داشته باشید که بتوانید بدون زحمت و سریع از بین لباس‌های آن انتخاب کنید. به این ترتیب، نه‌تنها در وقت شما برای رفتن به مراکز خرید یا جست­وجو در سایت­های آنلاین برای خرید لباس صرفه­جویی می­شود؛ بلکه نیازی به فکر کردن و صرف زمان برای ست کردن لباس­ها و اکسسوری‌ها نیز نخواهید داشت.

در دنیایی که ظاهر افراد در قرارهای کاری و ملاقات­های دوستانه، حرف اول را می­زند، استایل مناسب، اعتمادبه‌نفس شما را به‌صورت شگفت­انگیزی بالا می­برد و باعث می­شود که در قرارهای دوستانه، “قابل اعتمادتر” و در قرارهای کاری، “کاملا آماده برای همکاری در یک فعالیت تجاری یا سرمایه­گذاری” به‌نظر برسید.

۲-  شما می­خواهید یک استایل خاص و مشخص داشته باشید

اگر شما طرفدار یک سبک خاص هستید یا می­خواهید که استایل شما شبیه به یک سلبریتی یا ستاره فیلم یا مدل معروف باشد، استایلیست می­تواند کمکتان کند تا استایل شخصی خود را متناسب با علاقه‌مندی­هایتان ایجاد کنید.

به‌عنوان مثال، شما از طرفداران استایل ” بوهو” هستید، اما واقعا نمی­دانید چه لباس­هایی را باید در کنار هم بپوشید و از کجا شروع کنید؛ یا فکر می­کنید لباس­هایی که با یکدیگر ست کرده­اید، زیبا به‌نظر می­رسند، تا اینکه در یک مراسم مهم با همین استایلی که خود آماده کرده­اید، حاضر می­شوید و  پس از نگاه کردن به عکس­هایی که از شما در آن میهمانی گرفته شده، به این نتیجه می­رسید که کاش از همان ابتدا از یک استایلیست کمک گرفته بودید.

استایلیست به شما کمک می­کند تا سبک مورد علاقه ­تان برای شما قابل پوشیدن شود.

  چگونه نوارهای طرح لباس ملوانی تابستانی را به پاییز ببریم؟

بیشتر بخوانیم: انواع استایل خاص در دنیای فشن

۳- شما می­خواهید پولتان را پس­ انداز کنید

بله، درست خواندید! اشتباهات مد واقعا هزینه‌بر هستند. اکثر افراد، تجربه خرید لباس­های گرانی را دارند که حتی یک بار هم از آن‌ها استفاده نکرده­اند و با اینکه بسیار زیبا و خوش‌دوخت هستند، از آنجا که متناسب با استایل شخص خریدار نمی‌باشند، بدون استفاده در کمد باقی مانده­اند.

استایلیست، نه‌تنها به شما کمک می­کند که از این هزینه­های اضافی جلوگیری کنید، بلکه حتی در بعضی از موارد، راهنمای شما برای استفاده بهتر از لباس­های انباشته شده در کمدتان نیز خواهد بود.

در خریدهای اینترنتیِ لباس هم گاهی سایزها و جنس لباس به‌خوبی مشخص نیست و احتمال اینکه شما لباس‌هایی بخرید که برایتان مناسب نباشند یا بعد از یک­بار شستن، شکل خود را از دست بدهند، زیاد است.

استایلیست به شما کمک می­کند تا بتوانید از سایت­های معتبر، لباس­هایی را بخرید که کاملا متناسب با استایل شما هستند و بدین‌ترتیب، از صرف هزینه های گزاف جلوگیری کنید.

یک جلسه رایگان دوره استایل شخصی 

۴- شما دچار روزمرگی شده ­اید!

اگر متوجه شدید که هر روز صبح به کمد لباس خود نگاه می کنید، اما هیچ‌کدام از لباس­هایتان، شما را خوشحال نمی­کنند، احتمالا دچار روزمرگی شده­اید. به وجود آمدن این شرایط، بسیار آسان است، درحالی­که تغییر آن دشوار خواهد بود. در چنین شرایطی، حتی اگر بدانید که لباس­های شما بسیار زیبا هستند، باز هم از آن­ها لذت نخواهید برد.

درصورتی­که شما استایل شخصی خود را داشته باشید، تغییر آن و نمایش یک استایل جدید، برایتان بسیار دشوار خواهد بود. درچنین مواقعی، استایلیست به شما کمک می­کند تا کم­کم با استایل جدید خود مانوس شوید و دوباره بتوانید توجه همگان را به خود جلب کنید.

۵-شما می­خواهید تصویری را که دیگران از شما در ذهنشان ساخته­اند، تغییر دهید.

شروع یک رابطه جدید، پایان یک رابطه قدیمی، تغییر شغل و… می­توانند از جمله دلایلی باشند که شما پس از آن‌ها تصمیم بگیرید تا تصویری را که دیگران از شما در ذهنشان دارند، تغییر دهید. تمام افرادی که پس از نگاه کردن به عکس­های خود در مراسم مختلف، احساس نارضایتی از ظاهرشان دارند، آماده این تغییر هستند.

اینکه “چرا” این اتفاق افتاده و این احساس در شما ایجاد شده، مهم نیست. نکته مهم این است که حال، برای تغییر شرایط باید از ” کجا” و ” چگونه” شروع کنید. دلایل شما هرچه که باشد، تصور ایجاد این تغییرات، به‌تنهایی، دشوار است. استایلیست در این سفر، شما را همراهی می­کند تا بتوانید هر روز بهترین احساس را داشته باشید.

کمک به افراد در یافتن الهه درونی خود، علاقه شخصی یک استایلیست است و از دیدن هر تحول خرسند خواهد شد. یافتن سبک شخصی، یک سفر است و استایلیست از همراهی شما در این سفر شخصی و کمک به کشف مسیر، لذت می‌برد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *