استایل خانم‌ها, انواع استایل زنانه, مد و استایل

استایل راک را بشناسید

حتما تاکنون نام‌ استایل‌های مختلفی به گوشتان خورده؛ استایل کلاسیک، مینیمال، گرانج، پانک و… امروز قصد داریم درمورد یکی از آن استایل‌هایی صحبت کنیم که دراصل، خرده‌فرهنگ بودند و تنها قشر خاصی از آن‌ها استفاده می‌کردند، اما کم‌کم جایگاهشان را درمیان اکثریت جامعه، به‌خصوص جوانان، پیدا کردند. با ما همراه باشید.

خرده‌فرهنگ چیست؟

در هر جامعه‌ای، فرهنگ غالبی وجود دارد که تقریبا تمامی مردم از آن تبعیت می‌کنند؛ هرچند که ممکن است برخی افراد با فرهنگ غالب جامعه موافق نباشند، به‌خصوص جوانان. در چنین شرایطی، عده‌ای از افراد، در اعتراض به شرایط اجتماعی و سیاسی، جنبش‌های خاصی را شروع می‌کنند؛ از جنبش‌های مدنی و اجتماعی گرفته تا جنبش‌های فرهنگی و هنری.

شاید برایتان جالب باشد که بدانید این اعتراضات در قالب لباس نیز خودش را نشان می‌دهد و باعث به‌وجود آمدن استایل‌هایی خاص درمیان عده‌ای از جوانان معترض جامعه می‌شود؛ ازجمله استایل پانک، گرانج، راک و… این استایل‌ها همان خرده‌فرهنگ محسوب می‌شوند؛ جوانان پایبند به این خرده‌فرهنگ‌ها معمولا علاوه بر سبک یکسان لباس پوشیدن، علایق مشابهی نیز در زمینه‌های موسیقی، فیلم، نحوه صحبت کردن، مرام و رفتار اجتماعی و… دارند. در این مطلب قصد داریم که درباره تاریخچه خرده‌فرهنگ راک و استایل مربوط به آن صحبت کنیم.

استایل راک

ریشه استایل راک، درواقع به دهه پنجاه میلادی در آمریکا بازمی‌گردد. این استایل، همانطور که از نامش پیداست، از موسیقی راک سرچشمه گرفته است؛ خوانندگانی مثل الویس پریسلی، چاک بری، فردی مرکوری و دیوید بویی، از خوانندگان معروف و پیشگام موسیقی راک هستند که در شکل‌گیری این استایل و پوشش نیز نقش زیادی داشتند.

  "راهنمای کامل پوشش مینیمال: چگونه با کمترین لباس، بیشترین شیک‌پوشی را داشته باشیم؟"

هرچند که در شکل‌گیری یک استایل خاص، که کم‌کم تبدیل به مد غالب می‌شود، عوامل زیادی نقش دارند. استایل راک نیز از این قاعده مستثنی نیست و علاوه بر موسیقی، عوامل دیگری ازجمله جنگ جهانی دوم، شرایط سیاسی و اجتماعی آن دوره، هالیوود و ستارگانش و… نیز برروی آن تاثیر داشته است.

تاریخچه استایل راک

پس از پایان جنگ جهانی دوم، پیامدهای ناشی از جنگ و خرابی، رکود اقتصادی، از دست دادن عزیزان، خانه و کاشانه در جنگ، مشکلات مالی و… باعث بروز افسردگی، ناامیدی و استیصال و پرخاشگری در جامعه، به‌خصوص درمیان جوانان، شد.

به‌همین دلیل، سبک موسیقی راک، در دهه پنجاه میلادی، به‌وجود آمد؛ سبکی که نشان‌دهنده همان خشم و ناامیدی جوانان بود و این احساسات را با ضرباهنگ‌های شدید و ریتم تند و هیجان بسیار، ازطریق آلات موسیقی همچون گیتار الکتریک و درام، بروز می‌داد که به‌نوعی نماد اعتراض بود. طرفداران این سبک، صرفا به موسیقی اعتراضی بسنده نکردند و اعتراضاتشان را ازطریق گرافیتی‌های دیواری و نیز نوشته‌ها و تصاویر گرافیکی اعتراضی چاپ‌شده روی لباس‌هایشان نشان می‌دادند که همین عامل، تبدیل به یکی از اصلی‌ترین عناصر استایل راک شد.

شباهت استایل راک و پانک

استایل پانک نیز شباهت زیادی به استایل راک دارد و منشا تاریخی آن نیز تفاوت چندانی با استایل راک ندارد؛ درواقع خرده‌فرهنگ پانک نیز پس از پایان یافتن وقایع جنگ جهانی دوم و در میانه اعتراضات دهه ۶۰میلادی بروز پیدا کرد. پانکرها نیز درواقع به شرایط سیاسی و اجتماعی موجود اعتراض داشتند و رنگ مشکی و استفاده از لباس‌های به‌ظاهر کهنه و پارچه‌های زمخت، از جمله ویژگی‌های این استایل بود.

  کفش دربی را چگونه و کجا بپوشیم؟

اما استایل پانک، بیشتر به‌دلیل شرایط مالی وخیم پس از جنگ جهانی و هزینه‌های زیاد تهیه پارچه و کمبود پارچه، شکل گرفت و جوانان مقید به این خرده‌فرهنگ، به‌عنوان اعتراض، لباس‌های دست‌دوم، کهنه، پاره و نخ‌نما به‌تن می‌کردند و به‌همین دلیل، به‌نوعی این استایل به استایل وینتیج نیز شباهت‌هایی دارد. هدف پانکرها، بیشتر حفاظت از محیط‌زیست بود. درضمن رنگ‌های تند و متنوع نیز در استایل پانک، جایگاه بیشتری دارند.

ویژگی‌های عمده استایل راک

همانطور که گفتیم، مهمترین ویژگی استایل راک، رنگ مشکی است که رنگ غالب پوشش می‌باشد، که بیشتر هم در لباس‌های چرمی آن‌ها دیده می‌شود؛ کاپشن و شلوار چرم مشکی، دستکش چرم مشکی، بوت چرم مشکی و… لباس‌های چرم این استایل نیز غالبا چرم معمولی نیست، بلکه چرم خشنی است که زیپ‌هایش، دندانه‌های بزرگی دارد، دکمه‌های فلزی بزرگ و عجیبی (گاها به شکل اسکلت) برروی آن قرار دارد و اغلب، اکسسوری‌هایی مثل زنجیر برروی آن آویزان است.\

شلوار جین و کت جین نیز از آیتم‌های عمده این نوع استایل است، اما اغلب، جین‌های پاره و زاپدار. تیشرت‌های این استایل، طرح و گرافیک چاپی دارند و اغلب تصاویر نیز تصاویر عجیب، خاص و معترضانه، مثلا اسکلت، نمادهای ضدفرهنگی و… هستند؛ البته رنگ‌های دیگری نیز در این نوع استایل جای دارند؛ ازجمله رنگ‌های تند زرشکی، قرمز و رنگ خاکستری.

به‌طور کلی، تمامی آیتم‌های استایل راک، درکنار یکدیگر، باعث می‌شوند که راکرها، افرادی خشن و غیرقابل‌انعطاف و حتی گاها ترسناک به‌نظر برسند؛ اما باید گفت که همیشه چنین نیست و بسیاری از افرادی که چنین ظاهری دارند، بسیار خوش‌قلب و مهربان هستند و این نوع استایل، صرفا روشی برای بیان اعتراض یا بروز احساسات منفی درونی، ازجمله خشم و ناامیدی است.

اکسسوری‌های استایل راک

طرفداران استایل راک، از اکسسوری‌های زیادی، به‌طور همزمان، استفاده می‌کنند. از آنجا که اغلب آن‌ها موتورسوار حرفه‌ای هستند یا به موتورسواری علاقه دارند، استایلشان نیز به موتورسواران شبیه است؛ یعنی دستکش چرم مشکی نیمه‌انگشت، باندانا یا دستمال‌سر، انگشترهای بزرگ (اغلب به اشکال عجیبی همچون اسکلت)، دستبندهای فلزی بزرگ یا دستبندهای چرمی و گردنبندهای لایه‌لایه بزرگ. رنگ این اکسسوری‌ها معمولا سفید و نقره‌ای است؛ زیرا در اکثر مواقع، بدلی هستند.

  رازهای ست کردن کفش مشکی در استایل مردان خوش پوش!

یکی از مهمترین ویژگی‌های این استایل، تتو می‌باشد. طرح تتوها نیز بیانگر اعتراضات و احساسات خاصی است که پیشتر بیان کردیم و معمولا به‌صورت نمادهای معترضانه می‌باشد.

مدل موی استایل راک

برخلاف طرفداران استایل پانک که معمولا مدل موهای عجیبی، به‌صورت خروسی، نیمی کچل و نیمی از آن به‌صورت شاخدار و با رنگ‌های خاصی همچون سبز و قرمز و… دارند، راکرها، چه زن و چه مرد، معمولا مویی ساده (بلند یا کوتاه)، به رنگ مشکی، دارند؛ البته می‌توانید از هایلایت‌های قرمز و آبی تیره و خاکستری نیز درمیان موهایتان استفاده کنید.

چگونه شبیه به استایل راک لباس بپوشم؟

اگر به این نوع استایل علاقه دارید، ما شما را راهنمایی می‌کنیم که بدون افراط، مشابه استایل راک لباس بپوشید.

اولین نکته‌ای که باید به آن توجه کنید، رنگ مشکی است؛ که باید آن را رنگ غالب استایلتان قرار دهید؛ البته نیازی نیست که یکدست، مشکی بپوشید (در این‌صورت استایلتان بیشتر به استایل مینیمال یا مونوکروم شباهت پیدا خواهد کرد)؛ بلکه می‌توانید آیتم اصلی استایلتان را مشکی انتخاب کنید و باقی آیتم‌ها را به رنگ‌هایی مثل خاکستری، قرمز، حتی آبی تیره و بنفش و کمی سفید برگزینید؛

مثلا خانم‌ها می‌توانند سرهمی مشکی و زیرسارافونی زرشکی بپوشند، بوت مشکی به‌پا کنند و از کیف دستی و دستمال‌سر یا شال زرشکی استفاده کنند. آقایان می‎‌توانند کت تک جین یا چرم مشکی را با شلوار جین زاپدار تیره ست کنند، بوت مشکی به‌پا کنند و از اکسسوری‌های چرم یا فلزی استفاده کنند. اگر می‌خواهید کمی رسمی‌تر لباس بپوشید، اگر خانم هستید، می‌توانید مانتوی جلوباز یا در فصل سرما، پالتوی چرم مشکی بپوشید و شلوار کتان یا چرم مشکی را انتخاب کنید.

  برای سفر به خارج از کشور باید چه لباسی بپوشیم؟

کیف و کفش خاکستری تیره بردارید و ساعت چرم و کمربند چرم را نیز به استایلتان اضافه کنید و اگر آقا هستید، پیراهن کبریتی چهارخانه مشکی و قرمز، تیشرت سفید یا مشکی و شلوار بگی کتان مشکی را با نیم‌بوت تابستانه مشکی یا سورمه‌ای ست کنید و یک زنجیر شیک را به شلوارتان آویزان کنید. خانم‌ها برای مهمانی‌ها هم می‌توانند دامن چرم مشکی کوتاه را همراه با جوراب‌شلواری مشکی بپوشند که از شیک‌ترین آیتم‌های استایل راک است.

درضمن اگر طرفدار محیط‌زیست هستید، به‌راحتی می‌توانید به‌جای چرم طبیعی، از انواع چرم مصنوعی برای استایلتان استفاده کنید.

نکته: اگر خانم هستید، به‌هیچ عنوان، آرایش مشکی را، که از آیتم‌های اصلی استایل راک است، فراموش نکنید؛ آرایش اسموکی چشم، شامل سایه خاکستری تیره در قسمت داخلی و سایه مشکی در قسمت خارجی چشم، مداد مشکی در زیر و داخل چشم. درضمن رژ مشکی، قرمز تیزه و زرشکی نیز در این استایل، جایگاه مهمی دارد. لاک مشکی نیز فراموش نشود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *