بادبزنها به منظور ایجاد جریان هوا و خنک سازی ساخته شده اند. معمولا شکلی به صورت نیم دایره دارند و از جنسی نازک همچون مقوای نازک یا کاغذ با چینهای آکاردئونی ساخته شده است. با وجود این چینها میتوان بادبزن را حول یک محور جمع کرد.
در زمانهای بسیار دور از برگ درخت نخل بادبزن تهیه میکردند. رفته رفته بادبزنها از علف و ساقه گیاهان ساخته شد.
خرابه های باستان شناسی و متون قدیمی گواه آن است که از چهار قرن قبل از میلاد بادبزنهای دستی در یونان مورد استفاده قرار میگرفته است که تحت عنوان ریپیس شناخته میشد.
اولین بادبزنهای دستی در اروپا بادبزنی تشریفاتی بود که در قرن ششم میلادی مورد استفاده قرار گرفت. این بادبزنها در میان رقصندگان فلامینگو در اسپانیا بسیار محبوب بود و استفاده از آن در میان نجیب زادگان رایج گشته بود.
در قرن ۱۷ ام میلادی بادبزنهای تاشو و فرهنگ وابسته به آن در کشور ژاپن باب شد. در قرن ۱۸ میلادی این بادبزنها به درجه بالایی از آثار هنری دست پیدا کردند و در اروپا اغلب توسط هنرمندان متخصص با برگ یا چوب ساخته میشدند. بادبزنهایی از ابریشم و یا کاغذهای پوستی که توسط هنرمندان نقاشی میشدند از چین به هند شرقی وارد میشدند.
در قرن ۱۸ و ۱۹ میلادی استقاده از بادبزنهای دستی با صفحه تخت و محکم که تاشو نبود مورد استفاده قرار گرفت. این بادبزنها همچون بادبزنهای تاشو به راحتی قابل حمل نیودند. تا اواسط قرن هجدهم که خانه ها توسط کوره گرم میشد و خانواده نزدیک آن مینشستند. این بادبزن برای محافظت صورت بانوان در مقابل گرمای آتش مورد استفاده قرار میگرفت.
این بادبزنها از یک صفحه تخت از ابریشم، چرم، و یا پاپیه ماشه بر روی قاب با یک دسته ثابت که اکثرا جنس آن از چوب بود ساخته میشد. این صفحه اغلب با منظرههایی از گلها و پرندگان بهشتی با صحنههای مذهبی نقاشی میشود. اما از قدیمی ترین بادبزنهای کشور چین بادبزنی بافته شده از بامبو است که مربوط به قرن دوم قبل از میلاد میباشد.
دو کشور چین و ژاپن ادعا میکنند که مبدع بادبزنهای تاشو بوده اند. ژاپنیها معتقدند که سلسله مینگ در آنها الگو گرفته اند. آنها این ابداع را به همسر یکی از قهرمانان جوانمرگ تاریخ ژاپن نسبت میدهند. داستانی در این باره موجود است که این بانو در غم از دست دادن همسر خویش در معبد “می ئی دو” در کیوتو به گوشه نشینی پرداخته بود و روحانی بزرگ معبد که ناخوش و تب دار شده بود را به وسیله بادبزن تاشویی که با کاغذ ساخته بود شفا داد. از این رو این معبد ، معبود کسانیست که بادبزن تولید میکنند. بسیاری از بادبزن فروشیها در ژاپن “می ئی دو” نام گرفته اند.
تفاوت بادبزنهای چینی و ژاپنی در مواد مورد استفاده و طرح هایشان میباشند. بادبزن تاشو از وسایل خانوادههای اشرافی ژاپنی بوده است که به آن “اوچیوا” میگویند. ژاپنیها برای ساخت این بادبزنها، بیشتر از کاغذ ژاپنی و باریکههای خیزران استفاده میکنند. تا همین چند سال پیش ژاپنیها بخصوص در تابستان از این بادبزن های تاشو برای خنک کردن خود استفاده میکردند.
از فرهنگهای استفاده از بادبزنها در ژاپن این بود که باد زدن خود در میان بزرگترها از ادب به دور بود و همچنین هنگام حرف زدن با بزرگترها و یا افراد بلند پایه جلوی دهان خود را با بادبزن باز شده میپوشاندند. بادبزن باز شده نزد ژاپنیها نشان از گشایش کارها میباشد و بسیاری از مردم دیوارها را با نقش بادبزن گشوده زینت میبخشند.
هنگامی که مهمانی خسته از راه میرسید کسی از اهل خانه با اچیوا مهمان را به آرامی باد میزد. اوچیوا از وسایل ضروری در نمایشهای ژاپنی بوده و قصه گو از آن به جای دفتر، کتاب، ظروف خانه، نامه ، شمشیر کوتاه ، چوب غذاخوری و … استفاده میکند.