اخبار مد

تاریخچه عینک آفتابی

تاریخچه عینک آفتابی-min

 

عینک دودی یا همان عینک آفتابی وظیفه محافظت از چشم در مقابل تابش شدید نور را دارد. نخستین عینک توسط اینوئیت ها برای محافظت چشم ها از کوری برفی اختراع شد. در این مقاله  به توضیح کوتاهی دراره تاریخچه عینک آفتابی می پردازیم.

مخترعان اولین نسل از عینک آفتابی، اینوئیت‌ها (Inuit)، ساکنان قطب شمال، بوده‌اند. که ورقه‌هایی از جنس دندان شیر دریایی را یک شکاف باریک برش می‌دادند و به صورت تخت به چشم می‌زدند.

ساکنان قطب شمال

نرو (Nero)، امپراطور روم از اولین کاربران عینک دودی خارج از منطقه شمالگان و قطب بود.

جیمز آیکوچ (James Ayscough) در میانه قرن ۱۸ (۱۷۵۲) لنزهای رنگی را در عینک‌ها مورد آزمایش قرار داد. او معتقد بود که لنز‌های رنگی سبز یا آبی هر کدام می‌توانند نوع خاصی از عیوب بینایی را اصلاح کنند.

در نهایت در ابتدای قرن بیستم، استفاده از عینک آفتابی در میان اشخاص مشهور و سلبریتی‌ها گسترش یافت.

اولین عینک آفتابی‌های ارزان‌قیمت، از جنس سلولوئید، را سم فاستر (Sam Foster) در سال ۱۹۲۹ در امریکا ساخت.

در حال حاضر شهر شیامن (Xiamen) در چین بزرگترین تولیدکننده عینک آفتابی در جهان است و همه ساله ۱۲۰ میلیون عینک به نقاط مختلف دنیا صادر می‌کند.

 

ترندهای مختلف عینک آفتابی در دهه‌های مختلف

تاریخچه عینک آفتابی دارای فراز و نشیب‌های بسیاری از سال‌ها قبل تا به امروز بوده است. درواقع در قرن بیستم تحولات بسیاری در زمینه مد رخ داد. یکی از این تحولات ساخت عینک آفتابی در تولید انبوه بود. امروزه عینک آفتابی دارای تنوع بسیار زیادی است. به گونه‌ای که برای هر مکانی نوع مناسبی از ترندها به عرصه تولید می‌رسد. در این بخش نگاه مختصری به ترندهای متفاوت آن از دهه ۱۹۲۰ تاکنون می‌اندازیم.

  زیباترین لباس های سنتی کشورهای آسیای شرقی را بشناسید

عینک‌های آفتابی در دهه ۱۹۲۰

تولید عینک آفتابی اولین بار در سال ۱۹۲۹ شروع شد. در آن زمان فردی به نام تام فاستر در ساحل جرسی عینک‌های محافظ در برابر آفتاب را به افراد فروخت. طی این جریان ستارگان سینمای هالیوود به نام فاستر گرنتس و افراد دیگر از عینک‌هایی با فریم گرد استقبال فراوانی کردند. در جریان این اتفاق کم کم همه افراد جهان تمایل بسیاری به استفاده از این عینک‌های جذاب از خود نشان دادند.

تاریخچه عینک آفتابی در دهه ۱۹۳۰

در این دهه عینک آفتابی به صورت ساده و بسیار سریع مخاطبان بسیاری را از سراسر جهان به خود اختصاص داد. در دهه ۱۹۳۰ استفاده از عینک آفتابی در سطح خیابان‌های آن دوره رواج پیدا کرد. افرادی مانند بت دیویس از عینک آفتابی کلاسیک در این زمان استفاده می‌کردند. روند استفاده از عینک آفتابی در این دوره سبب شد تا تولید آنها بسیار چشم‌گیر باشد.

دهه ۱۹۴۰ شکوفایی ترند عینک آفتابی

این دوره به زمانی گفته می‌شد که خلبانان در حال جنگ بودند. به همین دلیل از عینک‌های آفتابی به طرح خلبانی استفاده می‌کردند. این فریم عینک آفتابی تا دهه ۶۰ و ۷۰ به فضای مد ورود پیدا نکرد. با این حال این عینک‌ها در خانه توسط ترندسترها بازآفرینی شد.

  کارولینا هررا طراح لباس ونزوئلایی و سبک او در طراحی

 به همین دلیل در این دوره فریم عینک آفتابی به طور ضخیم و رنگارنگ ساخته شد. همچنین در ساخت آنها از شکل گل‌ها استفاده کردند. عینک‌های آفتابی گرد با شمایل گل قدمی نوین در راه گسترش مد و فشن بود.

ترند عینک آفتابی چشم گربه‌ای در دهه پنجاه

اولین تغییرات اساسی و عمده در ترند عینک آفتابی در این دوره صورت گرفت. فریم عینک آفتابی بعد از جنگ جهانی اول که سبب رونق یافتن اقتصاد بود به صورت چشم گربه‌ای تولید و به بازار عرضه شد.

این عینک‌ها به گونه‌ای طراحی‌شده بودند که نگاه کاملاً جذاب و فریبنده‌ای را برای مخاطبان خود فراهم می‌کردند. به همین دلیلی این نوع از عینک‌ها به سرعت رواج پیدا کرد و تبدیل به سبکی از مد و فشن شد. افراد مشهوری مانند آدری هپبورن از جمله کسانی بودند که در رواج این فریم عینک آفتابی نقش گسترده‌ای داشتند.

 

دهه ۱۹۶۰

رنسانس فرهنگی سبب شد تا سبک مد تغییرات اساسی به خود بگیرد. یکی از این تغییرات در زمینه ترند عینک آفتابی بود. در این دوره این محصولات در اندازه‌های بزرگ‌تر با قاب‌های مربع رواج پیدا کرد. رنگ این عینک‌ها از نئون‌های روشن بود. فریم عینک آفتابی برای زنان در این دوره به دلیل ضخیم بودن کمی خسته‌کننده به نظر می‌رسید. به همین دلیل به سرعت این ترند عینک آفتابی جای خود را به مدل‌های سبک‌تر داد.

  10 آیتم برتر ترند 2021 برای تابستان و بهار را بشناسید !

ترند عینک آفتابی چشم گربه‌ای در دهه پنجاه

دهه ۱۹۷۰ و اشکال پاستلی

به مرور زمان و گسترش صنعت مد، تغییرات اساسی در ساخت عینک‌های آفتابی رخ داد. در این دوره عینک‌ها را در شیشه‌های رنگی و پاستلی می‌ساختند. اندازه این عینک‌ها همچنان بزرگ بود. اما ظاهر و شکل نرم‌تری به خود گرفت. این عینک‌ها با شفافیت خود دعوت‌کننده صلح و عشق بیشتر در جهان بودند.

عینک‌های آفتابی دهه ۱۹۸۰

حاکمیت قدرت و توجه به حداکثر گرایی در این دوره سبب شد تا فرم عینک‌ها تغییرات اساسی را به خود بگیرد. به همین دلیل عینک‌های تولیدشده در این دوره با لنزهای تیره و شکل‌های هندسی مشخصی روانه بازار شد. بازیگرانی مانند تام کروز و مادنا با این سبک به شهرت بسیار زیادی رسیدند. ترند ری بن در این دوره به نام سایه زمانه شناخته شد.

تغییر در فریم عینک آفتابی در دهه ۱۹۹۰

با گذشت چند دهه از تغییرات عینک آفتابی، فرم کلی عینک‌ها در این دوره تغییرات بسیاری پیدا کرد. فریم‌ها از نوع بزرگ و غول‌پیکر خود به انواع کوچک آن تبدیل شدند. درواقع این نوع از عینک‌ها در هر عرصه‌ای از ورزش گرفته تا بازیگری و سینما استفاده می‌شدند. رنگ لنز این عینک‌ها بسیار تاریک و فریم آنها به رنگ نئون ساخته شده بود. از جمله افرادی مانند برد پیت و گوینت پالترو به گسترش این نوع از ترندهای عینک کمک بسیاری کردند.

  چگونه فشن بلاگر شویم ؟ نکات مهم برای انفلوئنسر فشن

دهه ۲۰۰۰

سبک جدید و متنوعی از ترند عینک آفتابی در ۲۰۰۰ رواج پیدا کرد. در این مدت زمان عینک‌ها در رنگ‌های متنوع و سایه‌دار با اندازه‌های بزرگ تولید شدند. این نوع سبک در هیپ‌هاپ به سرعت مورد توجه علاقه مندان قرار گرفت. افراد بسیار معروف مانند بریتنی اسپیرز، جی لو و بسیاری از هنرمندان دیگر از این عینک‌ها به وفور استفاده می‌کردند.

طراحی عینک‌های آفتابی در دهه ۲۰۱۰

در این دوره تفاوت در تنوع رنگ و فریم عینک‌ها به وضوح مشاهده می‌شود. درواقع هیچ مرزی در نوع و رنگ این عینک‌ها وجود نداشت. از انواع آیینه‌ای آن گرفته تا رنگ‌های تیره توسط بسیاری از افراد معروف استفاده می‌شد. ترندها قدیمی مانند چشم گربه‌ای و خلبانی در این زمان دوباره خود را به عرصه ظهور گذاشتند. با این حال بیشتر از لنزهای آیینه‌ای در این دوره برای ساخت عینک آفتابی استفاده می‌کردند.

طراحی عینک‌های آفتابی در دهه ۲۰۱۰

تاریخچه عینک آفتابی از دیرباز تاکنون دچار تغییرات و تحولات اساسی شده است. امروزه از عینک‌های آفتابی سبک‌تر با انواع طرح و رنگ بسیار استفاده می‌کنند. به همین دلیل با هر گونه تیپ و استایلی می‌توانید نوع مناسبی از عینک آفتابی را تهیه کنید.

منابع سایت lunato و دنیای مد

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *