پوست, پوست و مو

۱۲ راه فوق العاده برای خلاص شدن از جوش سر سیاه بینی

جوش‌های سرسیاه ‌جوش‌هایی هستند که روی سطح پوست به وجود می‌آیند. هنگامی‌که منافذ پوست مسدود و بسته باشند، جوش سر سفید و هنگامی‌که سطح جوش باز بوده و در معرض اکسیژن هوا قرار بگیرد، جوش سر سیاه شکل تشکیل می‌شود.

بسیاری از مردم تصور می‌کنند جوش‌ سرسیاه به این خاطر تیره‌رنگ است که داخل منافذ پوست چرک و آلودگی‌های سیاه‌رنگی وجود دارد. اما در حقیقت این سیاهی یا رنگ خاکستری تیره، چربی و سلول‌های مرده پوست هستند که که منافذ پوست را بسته‌اند و در تماس با هوا اکسید و رنگ شان تیره شده است.

احتمالا شما هم مانند بسیاری دیگر به دنبال راهی برای خلاص شدن از جوش سر سیاه بینی هستید. در این مقاله درمان‌های خانگی، توصیه‌های متخصصان پوست و راهکارهای پیشگیری از به وجود آمدن این جوش‌ ها را با هم بررسی خواهیم کرد… در ادامه این مطلب با ما همراه باشید

جوش سر سیاه

۱٫ نسبت به باورهای نادرست درباره جوش‌ سر سیاه آگاه باشید.

بخشی از اینکه چرا این جوش‌های سر سیاه به‌طور کامل از بین نمی‌روند؛ این است که آن‌ها ناشی از تجمع چرک و آلودگی نیستند. در عوض، آن‌ها از تجمع سلول‌های مرده پوست یا سبوم (چربی طبیعی) به وجود می آیند؛ که به اکسیژن هوا واکنش نشان داده و مواد موجود در منافذ پوست را به رنگ سیاه درمی‌آورند.

علاوه بر این غیرممکن است بتوانیم منافذ باز پوست را ببندیم، چراکه منافذ شما عضله نیستند. آن‌ها سوراخ‌هایی هستند که فولیکول‌های مو و غده‌های چربی پوست تان در آن‌ها قرار دارند. درحالی‌که موادی مانند لیمو یا نعناع می‌توانند در ظاهر، منافذتان را کوچک‌تر کنند اما در واقعیت این منافذ کوچک نمی‌شوند.

  اگر موهای نازکی دارید، 10 اشتباهی که ممکن است مرتکب شوید.

عوامل دیگری مانند ژنتیک، سن و قرار گرفتن در معرض تابش مستقیم آفتاب همگی در ظاهر و اندازه منافذتان تأثیرگذار هستند. شاید به طور کامل، از شر این منافذ رها نشوید. اما، خوشبختانه می‌توانید با این ۹ راه کاری کنید که در ظاهر کوچکتر شوند.

۲٫ صورت تان را دو بار در روز و پس از ورزش کردن بشویید.

با اطمینان می‌توان گفت که این اولین بار نیست که می‌شنوید شستن منظم صورت به درمان آکنه (‌جوش) کمک خواهد کرد. این ایده خوبی است که صورت تان را حتی صبح‌ها هم با پاک کننده صورت ملایم بشویید تا هرگونه آلودگی یا باکتری را (که ممکن است در طول شب روی پوست تان به وجود آمده) پاک‌کنید.

دقت کنید که پوست تان را بیش‌ازحد نشویید، زیرا چربی مفید پوست (سبوم) را از بین می‌برید و درنتیجه پوست، چربی بیشتری را برای جبران آن تولید می‌کند.

حتماً صورت تان را بلافاصله پس از ورزش بشویید. اگر به آب دسترسی ندارید، دستمال مرطوب و پاک‌کننده صورت، گزینه ای عالی برای این کار است. عرق می‌تواند همراه با چربی و آلودگی در منافذ پوست بماند؛ به همین دلیل باید صورت تان را قبل از خشک شدن عرق بشویید.

۳٫ حداقل یک‌بار در هفته روبالشی خود را بشویید.

یکی دیگر از روش های جلوگیری از ایجاد جوش سر سیاه بینی شستن روبالشی است. این کار، سلول‌های مرده پوست و چربی‌های اضافی صورت تان که هر شب روی آن باقی‌مانده را پاک می‌کند.

۴٫ موهایتان را روی صورت تان نریزید و سعی کنید صورت تان را زیاد لمس نکنید.

موها، آلودگی‌ها و باکتری‌هایی به همراه دارند که می‌توانند روی صورت یا بینی‌تان بنشینید. سعی کنید دست‌های خود را به‌صورت یا بینی‌تان نزنید. دست ها حامل آلودگی‌ها و میکروب‌هایی هستند که می‌توانند روی صورت تان بنشینند و باعث تجمع چربی و جوش‌های سرسیاه شوند.

  لیزر جای جوش و آنچه که باید در مورد آنها بدانید

۵٫ چسب‌های بینی را امتحان کنید.

 

جوش سر سیاه

چسب‌های بینی به‌طور موقت یک‌لایه از پوست را برمی‌دارند. این لایه حاوی چربی و آلودگی‌های اکسیدشده‌ای ست که به جوش‌های سرسیاه شکل داده اند. با این‌حال چسب‌های بینی از بازگشت دوباره جوش‌های سرسیاه پیشگیری نمی‌کنند، چراکه نمی توانند تولید و ترشح چربی پوست تان را تنظیم ‌کنند.

برای اینکه نتیجه بهتری بگیرید، صورت خود را با آب گرم بخور بدهید تا منافذ پوست تان باز شود. درحالی‌که چسب‌های بینی می‌توانند به‌طور موقت ظاهر منافذ را کوچک‌تر کنند؛ اما همزمان می‌توانند چربی‌های طبیعی مهم و فولیکول‌های مو که برای پوست مفید هستند را نیز از بین ببرند.

۶٫ هرگز جوش‌ سر سیاه را فشار ندهید و نَکَنید.

هرگز جوش‌ صورت مخصوصا جوش روی بینی را فشار ندهید. این کار باعث می‌شود که پوست بینی‌تان ملتهب و دچار عفونت شود و حتی جای زخم ایجاد کند. به‌علاوه، هنگام استفاده از اسکراب ها از سابیدن شدید سطح جوش‌های سرسیاه اجتناب کنید؛ چراکه این کار منجر به حساسیت و التهاب موضع جوش می‌شود.

۷٫ از ضد آفتاب بدون چربی استفاده کنید.

استفاده از ضد آفتاب چربی‌دار روی پوستی که به خاطر چربی بیش‌ازحد جوش و آکنه دارد، عجیب به نظر می‌آید؛ اما مهم است صرف‌نظر از نوع پوستی که دارید (چرب، خشک یا حساس) حتماً از کرم ضد آفتاب فاقد چربی و مواد کومدون زا استفاده کنید. خوشبختانه تعدادی محصولات بدون چربی نیز وجود دارند که به‌طور مؤثری جلوی اشعه‌های UVA و UVB را می گیرند.

  پرپشت و پهن کردن ابروها با روش‌های طبیعی

۸ . لایه‌برداری

شاید با شنیدن لایه‌برداری، یاد اسکراب های زبر و قوی بیافتید. این کار درواقع می‌تواند آکنه‌ها را ملتهب‌تر کند. خوشبختانه، تعدادی لایه‌بردار شیمیایی ملایم برای استفاده وجود دارد. به دنبال تهیه لایه‌بردارهایی باشید که حاوی آلفا و بتا هیدرو کسی اسیدها (AHA ها و BHA ها) باشند.

این لایه‌بردارها اسیدهای ملایمی هستند که به برداشتن سلول‌های مرده پوست کمک و از ایجاد جوش سر سیاه بینی جلوگیری می‌کنند. آن‌ها پوست را تمیز کرده و به نفوذ بهتر سایر محصولات و اثربخشی بیشتر آن‌ها روی پوست کمک می‌کنند.

۹٫ با استفاده از ماسک خاک رس پوست تان را صاف و نرم‌تر کنید.

جوش سر سیاه

خاک رس ماده‌ای ملایم است که استفاده از آن به دوران باستان برمی‌گردد. خاک رس چربی اضافی پوست را می‌گیرد و به شل کردن یا حتی پاک کردن آلودگی از منافذ مسدود شده کمک می‌کند. ماسک‌های صورت با پایه خاک رس از چسب‌های بینی که یک‌لایه از پوست را برمی‌دارند کارکرد ملایم‌تری دارند. در عوض، خاک رس وارد منافذ شده و به‌تدریج آلودگی و چربی را بیرون می‌کشد.

برخی از ماسک‌های خاک رس حاوی سولفور نیز هستند که به از بین بردن پوست مرده کمک کرده و موجب از بین بردن جوش صورت می‌شود. البته بسیاری از مردم به سولفور حساسیت دارند؛ بنابراین اگر قبلاً از محصولات حاوی سولفور استفاده نکرده‌اید، بهتر است ابتدا پشت بازوی خود تست حساسیت انجام دهید.

  چگونه از موی رنگ شده خود به خوبی مراقبت کنیم؟

۱۰٫ ماسک‌های زغال را امتحان کنید.

امروزه زغال در انواع محصولات مراقبتی ارائه می‌شود. زغال یک سم‌زدای عالی است. زغال به‌طور عمیق به داخل منافذ نفوذ کرده و به بیرون کشیدن چربی و سایر آلودگی‌ها کمک می کند.

انواع مختلفی از ماسک‌های شگفت‌انگیز زغال در داروخانه‌ها وجود دارد. شما می‌توانید قرص‌های زغال فعال را از داروخانه ها تهیه کنید و با استفاده از ترکیب خاک رس بنتونیت، روغن درخت چای، عسل یا فقط آب، بهترین ماسک صورت برای جوش را خودتان در خانه بسازید.

۱۱٫ رتینوئیدهای موضعی را امتحان کنید.

رتینوئیدهای موضعی از ویتامین آ مشتق می‌شوند و ثابت‌ شده که به بهبود آکنه کمک می‌کنند. کرم و ژل رتینوئیدهای موضعی در داروخانه موجود هستند. رتینول بازسازی سلول‌های پوست را افزایش می‌دهد و همچنین ممکن است ظاهر چروک ها را کمتر کند.

به این نکته بایستی توجه شود که خانم‌های باردار بهتر است از مصرف رتینول اجتناب کنند؛ چراکه مقدار بیش‌ازحد ویتامین آ در بدن آن‌ها می‌تواند مانع رشد صحیح جنین شود. اگر باردار هستید، می‌توانید استفاده از روغن دانه گل سرخ یا رز هیپ را به‌جای رتینول برای گرفتن اثرات مشابه امتحان کنید.

۱۲٫ ژل سالیسیک اسید را امتحان کنید.

سالیسیلیک اسید می‌تواند به از بین بردن کراتینی که منافذ را مسدود کرده و باعث ایجاد جوش های سرسیاه شده کمک کند. همچنین این ژل، یک لایه‌بردار مؤثر است؛ اما از آن، تنها در قسمت هایی که جوش‌ سر سفید یا سر سیاه دارند استفاده کنید. مصرف این ژل برای تمام بدن تان، می‌تواند منجر به مسمومیت با سالیسیلات شود.

منبع سایت lafarrerr  نویسنده ناشناس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *